N(euro)otje vraagt kostgeld…

Zoon heeft vanaf volgende maand een baan. Nadat hij aangenomen was kwam de kwestie kostgeld ter sprake. Niet voor het eerst trouwens. Toen hij net 15 was, kreeg hij een bijbaantje bij een supermarkt. We legden hem toen uit dat hij dat geld mocht houden. Ook als hij zijn hele zomervakantie fulltime werkte en dan 600 euro binnensleepte. Dat hebben we altijd gezegd: van een bijbaantje hoeven we niets maar in geval van een echte baan na uitgestudeerd en nog steeds thuiswonend te zijn, verwachten we een bijdrage in de kosten. Als hij op zichzelf zou wonen zou hij immers ook zelf voor huur, gas, licht, water, verzekeringen enzovoort moeten  opdraaien. Nu heeft hij zijn natje en zijn droogje, er wordt voor hem gewassen, gestreken en gekookt, hij heeft inspraak in het weekmenu en de boodschappenlijst, en zelfs een eigen telefoonlijn dus lijkt het ons niet meer dan redelijk dat hij daar wat tegenover zet. Zoon zelf vindt het trouwens ook geen probleem en wij zullen hem natuurlijk niet het vel over de neus halen.

N(euro)otje moest vroeger ook kostgeld betalen. Man niet, die mocht alles houden. Hij kon in het begin van ons huwelijk niet bar goed met geld overweg. Gaandeweg is dat wel goedgekomen. Maar het kostte wat moeite. Toen we trouwden, had hij een lege spaarrekening. N(euro)otje leverde de helft van haar salaris in, en besteedde de andere helft aan haar huisdieren, rijlessen, kleding en spaarde ervan. Zij had toen ze verkering kreeg, een spaarrekening met een kleine 5000 gulden erop. Er wordt wel gezegd dat kostgeld betalen bewust maakt van financiële verantwoordelijkheid. Of het verschil in omgaan met geld toen tussen N(euro)otje en Man echt door het wel of juist niet betalen van kostgeld is gekomen, is natuurlijk maar de vraag. Het kan ook toeval zijn. Overigens mag het niet onvermeld blijven dat de ouders van N(euro)otje de helft van het kostgeld ook spaarden en dat meegaven toen ze trouwde.

Dochter was de deur uit voor ze een echte baan kreeg in het Belgische en heeft dus nooit het punt van kostgeld betalen bereikt. Want ook zij mocht het geld van haar bijbaantje bij de supermarkt houden. Toch kunnen zij en haar man, goed met geld omgaan. Zoon heeft wat meer moeite met het hele fenomeen geld. Hij is vooral goed in het uitgeefgedeelte. Sinds hij te groot werd voor het giroblauwe spaarmaatje, is het moeilijk geweest om hem te overtuigen van het nut van geld op een spaarrekening. Hoewel hij nu toch wel wil gaan beginnen want hij wil natuurlijk ook ooit wel eens de deur uit. Om te kunnen gaan sparen en besparen heeft hij een rigoureus besluit genomen: hij verkoopt zijn auto. Hij moet 120 kilometer per dag reizen om op zijn werk te komen en met zijn auto kost dat meer dan 500 euro per maand. Met aftrek van 100 euro reiskostenvergoeding blijft dat nog een enorm bedrag. In plaats van te forenzen met de auto, wil hij met de trein gaan. Maar de busverbinding van ons dorp naar het station 16 kilometer verder, is niet geweldig. Die reistijd is ook voor N(euro)otje de reden dat ze nog steeds met de auto naar het werk gaat. Zoon hoeft natuurlijk niet te koken als hij thuiskomt dus voor hem is het misschien iets minder bezwaarlijk om langer onderweg te zijn. En de dagen dat N(euro)otje werkt, zou ze hem kunnen afzetten op het station of hij zou zelfs mee kunnen rijden naar Groningen en vanaf het station daar het laatste stuk met de trein kunnen nemen. Dan  hoeft hij alleen de terugreis helemaal met het OV te maken. Nog een mogelijkheid is dat hij, als de werktijden een beetje synchroon lopen, meerijdt tot N(euro)otjes werk en dan met de auto het laatste stuk zelf rijdt en aan het einde van de dag z’n moeder en eventueel meerijdende collega’s weer ophaalt. Dit gaat natuurlijk weer niet op als N(euro)otje zelf meerijdt met een collega.

Dat wordt een kwestie van rekenen, goed afspreken en uitproberen. Wel zijn we blij dat hij zover is dat hij het gemak van een auto vrijwillig opgeeft om op die manier geld te kunnen besparen. Zo komt het misschien toch nog goed. En dat voordat er één cent kostgeld is betaald 🙂

Hoe denken jullie over kostgeld? Heb je zelf vroeger kostgeld moeten betalen? Betalen je eigen kinderen mee aan de kosten of ben je dat van plan? En zo ja, is dat een symbolisch bedrag, een percentage of zoiets als de helft? Denk je dat kostgeld betalen bijdraagt aan een stuk financiële opvoeding?

(Zie ook  de site van het Nibud: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/kostgeld.html).

25 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. kniepertie
    jun 21, 2012 @ 22:47:08

    Hier ook, zolang het om een bijbaan gaat vroegen/vragen we geen kostgeld, Van een normaal salaris wordt ook van de jeugd verwacht een bijdrage te doen, dat wij daarvan weer een deel voor de kinderen sparen hoeven ze niet te weten zolang dat niet nodig is 😉
    groet

    Beantwoorden

  2. Monique65
    jun 21, 2012 @ 23:18:55

    Ik heb vroeger ook kostgeld betaald. Weliswaar niet veel, 150 gulden bij een inkomen van 1000 gulden. (in het begin)
    Mijn mening is dat ik vind dat kinderen moeten leren dat alles geld kost. Een bijdrage in de kosten vind ik heel normaal. Per slot betalen wij ook alle studiekosten en kunnen ze starten zonder schulden. Daarnaast willen wij net als kniepertie een deel dan voor ze sparen.
    Maar zover is het nog lang niet. Onze oudste moet nog zeker 9 – 10 jaar studeren.
    Ik ben het helemaal met je eens.

    Beantwoorden

  3. nu maar even niet..
    jun 22, 2012 @ 00:19:06

    Tja, mijn broer en ik hebben heel verschillende stijlen van met geld omgaan. We zijn trouwens grotendeels niet door onze eigen ouders opgevoed. Dus het probleem kostgeld was voor ons echt een luxe probleem, als we al een dak boven ons hoofd hadden, was dat al geweldig. Wat ik hiermee wil zeggen is dat het per persoon verschilt hoe je met geld omgaat, zelfs tussen broers en zussen, en veel meer afhankelijk van de situatie om je heen. Ik heb altijd geweten dat ik mezelf moest redden en niet kon terugvallen op anderen, daarom ben ik spaarzaam en voorzichtig. En kennelijk heb ik dat aardig op mijn kinderen overgedragen. Twee wonen en studeren nu buitenshuis, met flinke bijdrage van mij, een woont nog thuis en gaat in september ook studeren.

    Beantwoorden

  4. Melike
    jun 22, 2012 @ 06:29:36

    Toen wij nog thuis woonden (mijn zus en ik) moesten wij ook kostgeld betalen. Geen wereldbedrag maar toch. Mijn zus kon totaal niet met geld omgaan, die had geen gat in haar hand, nee ze had geen handen. Terwijl ik altijd aardig kon sparen. Dat is trouwens nu nog zo. Wij “moeten” zuinig leven en zij gooit het er nog steeds met bakken uit. Sommige mensen (willen) leren het nooit.

    Beantwoorden

  5. Bijdehand Micro Assistentie
    jun 22, 2012 @ 06:32:15

    Ja, ik heb kostgeld moeten betalen, een kwart van al mijn netto verdiensten. Ik moest ook een kwart van mijn vakantiegeld inleveren en daar was ik heel boos over, want ik bracht in de vakantie twee weken door in een jeugdherberg.

    Voor ik een echte baan kreeg mocht ik mijn verdiensten van een baantje op zaterdag houden. Verdiensten van een baantje in de zomervakantie werden door mijn ouders verdubbeld.

    Beantwoorden

  6. Marion
    jun 22, 2012 @ 07:47:16

    Ja ik heb ook kostgeld betaald, niet zoveel hoor.
    Mijn zoon heeft het ook betaald, 100 euro per maand, die woont nu in een woongroep en betaald wel meer. Gelukkig kan hij goed met geld omgaan.

    Beantwoorden

  7. LLMM
    jun 22, 2012 @ 08:35:37

    Ik houd er niet van. Natuurlijk is het wat anders als kinderen op een gegeven moment uit gemak tot hun dertigste thuis wonen, maar het is al duur genoeg om iets voor jezelf op te bouwen. Ik denk wel dat ik er anders over zou denken als mijn kind alles over de balk smeet en dus helemaal niet bezig was met iets opbouwen. Dan voel je je toch een beetje in de maling genomen. Wij hoefden geen kostgeld te betalen en kunnen allemaal goed met geld omgaan. Dat is ons gewoon bijgebracht en daar plukken we nu nog steeds de vruchten van.

    Beantwoorden

    • j.m. de groot
      jun 22, 2012 @ 08:58:15

      mijn dochter hoeft ook geen kostgeld te betalen,omdat ze toch al weini g heeft wel levert ze een flink aandeel in het huishouden door regelmatig schoon te maken en de was te doen, ik vind wel dat ze mag weten dat je niet alles zo maar krijgt.

      Beantwoorden

  8. BrEkster
    jun 22, 2012 @ 09:29:11

    Mijn eerste volle maandsalaris mocht ik over de balk smijten! Daarna kreeg ik de keuze: of je betaalt kostgeld of je gaat sparen voor je rijbewijs. Ik koos voor het laatste en had dat al snel bij elkaar! Ik ben er nog steeds blij om dat ze me voor het blok hebben gezet!

    Beantwoorden

  9. Siebrie
    jun 22, 2012 @ 09:42:35

    Ik heb vroeger ook kostgeld betaald, vanaf mijn eerste echte bijbaan (17 jaar). Mijn moeder bracht het terloops ter sprake en ik wilde dat wel; het voelde heel groot om bij te dragen aan het familiehuishouden.

    Beantwoorden

  10. Debby
    jun 22, 2012 @ 10:43:05

    Ik ben vroegtijdig uit huis gegaan. Dat is een verhaal op zichzelf. Maar daar heb ik eerst de andere kant leren kennen. Gezinsvervangend thuis en later kamertrainingscentrum. Ik kreeg ineens geld … alles met een naam ; kappersgeld, zakgeld, eetgeld, kleedgeld, ontspanningsgeld. Dit werd mij toegereikt en ik moest de bonnetjes inleveren wat werd bijgehouden in een schriftje. Hier heb ik al meteen gemerkt dat de uitdaging voor mij lag in het … zoveel mogelijk kunnen kopen voor zo weinig mogelijk geld. Nu nog ben ik een kei in sparen met een doel. Wel met de dure prijzen van tegenwoordig wordt de uitdaging steeds moelijker. Mijn dochtertje is nu 6 en leert omgaan met zakgeld. Ze krijgt een 1,50 per week. Hiervan gaat 1,00 naar de bank en mag 50 cent in een potje die zij zelf kan/mag besteden . . . en na 1 keer iets te hebben gekocht was ze genezen dus spaart ze ook dit bedrag. Jou insteek van kostgeld, de redenatie en gedachtengang is gelijk aan mijn insteek. Maar goed ik heb nog wel een tijdje te gaan voor het zover is.

    Beantwoorden

    • Debby
      jun 22, 2012 @ 10:45:02

      Ai, ai, ai, even een kleine verandering … mijn dochtertje is sinds dinsdag 7 jaar dus het zakgeld is deze week pas 1,50 voorheen was het 1,00 per week.

      Beantwoorden

  11. astridreindersastrid
    jun 22, 2012 @ 11:27:59

    Mijn gedachten zijn hetzelfde als van jou maar daarbij komt ook een stukje noodzaak. Mijn zoon is geslaagd en kiest ervoor om een jaar te gaan werken en dan pas te studeren. Hij blijft thuis, wij betalen zijn ziektekosten. Hij heeft dus geen kosten maar wij krijgen geen kinderbijslag of kindgebonden budget meer voor hem. We zijn hier met 11 mensen in huis en maar één vast salaris en af en toe wat als ik een tijdelijke baan heb. Krap dus maar het lukt wel. Nu de kosten zo stijgen en de inkomsten door zoons’ leeftijd dalen, is het fijn als hij wat bijdraagt. En het fijne is dat hij dat zelf al voorstelde. Hebben we het niet nodig, dan sparen we het voor hem en is het wel nodig dan zullen we er gebruyik van maken.

    Beantwoorden

  12. Margreet B
    jun 22, 2012 @ 11:38:46

    Ik wilde vroeger wel kostgeld betalen maar mijn moeder wilde dat niet. Ik vond dat heel vreemd want zij had een uitkering en omdat ik 18 werd, kreeg zij minder.
    Een van de dingen die ik mijn kinderen wel wil mee geven is dat geld uitgeven ok is. Maar dat als het op is ook echt op is en dat je dan geen winterjas kan kopen. Dus een harde manier van leren omgaan met geld.

    Beantwoorden

  13. j.m. de groot
    jun 22, 2012 @ 12:10:20

    ik vertelde al dat mijn dochter geen kostgeld betaald, zij betaald wel zelf haar school en ziektekosten verzekering, daarom helpt zij in het huishouden ,iets wat zij zelf ook normaal vind, omdat ze weet dat ook al betaald zij zelf veel dingen ,het kost mij wel geld dat zij hier woont, want haar studiefinanciering word gewoon bij mijn inkomen opgeteld ook al heb ik totaal geen voordeel aan haar geld, dat betekend dat ik minder huurtoeslag krijg, bovendien is zij zich op een hele boel gebieden niet echt bewust van wat alles kost, dus lang douchen, vaak de was onnodig doen etc.zou zij dus een betaalde baan hebben ,dan zou ze zeker moeten bijdragen aan het huishouden door kostgeld te betalen.

    Beantwoorden

  14. izerina
    jun 22, 2012 @ 13:39:18

    Kostgeld heb ik nooit betaald. Wel kreeg ik naast een kleine studiefinanciering maandgeld van mijn ouders. En probeerde dat bedrag zo laag mogelijk te houden.

    Beantwoorden

  15. Vlijtig Liesje
    jun 22, 2012 @ 15:47:53

    Ik heb niet meer thuis gewoond na mijn studie, maar anders vind ik een bijdrage aan de kosten heel reëel. Omdat je inderdaad anders ook huisvestingskosten e.d. hebt.

    Beantwoorden

  16. eurootje
    jun 22, 2012 @ 16:09:46

    Zelf heb ik nooit kostgeld hoeven te betalen en onze kinderen hoeven dat ook niet.

    Beantwoorden

  17. Inge
    jun 22, 2012 @ 17:02:07

    Ja, toen ik fulltime ging werken na mijn schooltijd, ben ik ook kostgeld gaan betalen. Ik vind dat ook niet meer dan normaal. En onze oudste moet nog 3 (of 4) jaar, hij mag zijn vakantiebaantjes-geld/weekendbaantjesgeld ook zelf houden, maar we verwachten toch wel een beetje, dat hij er verantwoord mee omgaat. Natuurlijk is het mooi, dat je van je eerste zelfverdiende geld leuke dingen gaat kopen, en hij steekt het vooral in zijn hobbys (gaat niet uit, drinkt niet, rookt niet, heeft (nog) geen vriend(in), dan heb ik er ook niet zoveel problemen mee, dat hij het uitgeeft. En een rijbewijs hoeft ‘ie nog niet zo nodig, hij wil eerst nog sparen voor een spiegelreflexcamera, die hij voor school en hobby wil gebruiken…toch een mooie investering.

    Beantwoorden

  18. tine
    jun 22, 2012 @ 17:05:42

    We hebben ook altijd kostgeld laten betalen, en dat zonder dat ze het wisten op een spaarrekening gezet. Tegen de tijd dat ze op zichzelf gingen wonen hadden ze een lekker extra spaarpotje, dat stimuleerde ze om zelf ook het sparen vol te houden!!

    Beantwoorden

  19. Margreet
    jun 22, 2012 @ 17:28:53

    Bij ons thuis betaalde iedereen met een echte baan (dus geen zaterdag- of vakantiewerk) 10% van zijn salaris kostgeld. Zo bleef het bedrag evenredig aan wat je verdiende. Verder spaarde ik flink, hoewel mijn moeder altijd commentaar had op aankopen die ik deed toen.
    Mijn zoon studeert en woont op zichzelf met zijn vriendin. In het verleden heeft hij wel een domme dingen gedaan met geld bv. een lening nemen, omdat hij er een brief over kreeg en hij wel een extraatje kon gebruiken…. Hij heeft ADHD… gelukkig kwamen wij er achter en heeft hij na een goed gesprek de lening opgezegd. Hij gaat verder goed om met zijn geld. Onze dochter woont thuis (heeft tijdelijk anti-kraak gewoond) en studeert. Ze betaalt geen kostgeld, want ze heeft alleen een baantje voor erbij. Ze helpt wel mee met de dingen die moeten gebeuren. Ook zij kan goed omgaan met geld. Alleen haar telefoonrekening loopt nogal eens op! Dat houdt ze dus nog niet goed in de gaten! Onze kinderen betalen dus nog geen kostgeld, omdat ze nog geen baan hebben. Zou dat wel zo zijn dan zou ik wel kostgeld aan ze vragen.

    Beantwoorden

  20. Groei n Bloei
    jun 22, 2012 @ 22:07:30

    Een kennis van mij kreeg de keus: of kost en inwoning betalen.. óf 50% sparen.. Hij had voor het laatste gekozen.. en dat tikte snel aan. Ok, ouders hebben er geen baat bij, maar hijzelf later wel.. tegen de tijd dat hij op zichzelf gaat 😉
    Wel zijn eigen kleding betalen natuurlijk en evt auto, autokosten.. uitgaan, etc..

    Beantwoorden

  21. geldover
    jul 01, 2012 @ 13:57:43

    Zowel mijn amn als ik hebben nooit geen kostgeld te hoeven betalen. Ik ben dan ook niet van plan om dat mijn dochter te laten doen, maar vind het wel belangrijk dat ze zelf een goede spaarrekening heeft wanneer ze de deur uit wil gaan.
    Ik ben zelf al met mijn man gaan samenwonen voordat ik een baan had en ik dus nog studeerde. Manlief had een ruim inkomen, maar geen cent spaargeld. Ik geen inkomen, maar een groot spaarboekje.
    Na ongeveer eenjaar ging ik ook verdienen. Ik heb dit altijd als extra motivatie gezien om zuinig aan te doen met het geld. Het was immers van hem voor mijn gevoel in het begin. Alle meubels waren tweedehands of goedkoop, de uitzet had ik lekker ouderwets al bij elkaar. Was alleen de afwasborstel en bak vergeten. Voor de rest was het hele huis ingericht. (nu nog steeds een hekel aan afwassen)
    Wanneer dochter dit wil en we houden de ruimte zal ik haar ook aanraden om gardes, theelepeltjes etc allemaal op rommelmarkten en in kringloopwinkels te zoeken. Daar bespaar je zoveel geld mee.
    Ik baal alleen nu wel van alle past4elkleurige badhanddoeken, kan er mijn halve leven wel mee toe

    Beantwoorden

  22. Chantal
    okt 29, 2012 @ 10:30:40

    Ik vond op deze website in ieder geval nog korting voor met de trein, dat scheelt weer in het forenzen: http://www.koopem.nl/treinkaartjes-kortingscode/

    Beantwoorden

Geef een reactie op Marion Reactie annuleren