N(euro)otje bijna klaar voor ‘horrorwinter’

Volgens steeds meer bronnen komt er niet zomaar een koude of zelfs een extreme  winter aan, maar een heuse horrorwinter!

De gevreesde té koude periode van waarschijnlijk 3 maanden, zal in de tweede helft van november beginnen en gekenmerkt worden door temperaturen van -20 en minder, en veel sneeuw. Er komen termen voorbij als ‘exceptioneel’, ‘extreem’, ‘Siberische koude’, en zelfs ‘winter des doods’.

Om erachter te komen wat er van waar is, zit er maar één ding op: afwachten.

Maar niet passief natuurlijk. Van een beetje voorbereiding is niemand nog slechter geworden … 😉

Dus, hier N(euro)otjes checklist.

  • warme kleding; vorige week in Duitsland voor heel weinig warme sloffen, oorwarmers en beenwarmers gekocht. Het hele gezin hier zit goed in de sjaals, mutsen en warme jassen en alles hangt gewassen klaar
  • de tuin is bijna winterklaar, het doek van de partytent heeft binnen te drogen gehangen, de potten zijn naar binnen, de stoelen en banken ook, we moeten alleen nog zorgen dat wanneer het echt gaat vriezen het bolletjesplastic klaar ligt om de gevoelige planten mee te beschermen
  • de kolenvoorraad moet nog een beetje aangevuld worden voor de kachel in de keuken
  • het hout ligt gestapeld
  • voldoende lampolie, lucifers, kaarsen en dergelijke, voor je weet maar nooit…
  • voedselvoorraad (stokpaardje, maar wel een leuke…), moet ons minstens een paar weken kunnen voorzien … 🙂
  • de voorraad voor de honden en kippen kan nog wel een beetje aanvulling gebruiken; waarbij we ervoor moeten oppassen dat het geen voorraad wordt voor muizen, marters, ratten en dergelijke…
  • alle dekens en plaids zijn al een paar weken geleden gewassen, klaar voor gebruik
  • de gewassen tochtrollen liggen er bij
  • sneeuwscheppen staan klaar
  • een beetje strooizout extra kan geen kwaad
  • koelvloeistof en ruitenwisservloeistof voor de auto tot -heel veel….
  • ruitenkrabbers
  • auto gaat binnenkort naar de garage voor laatste onderhoud en winterbanden
  • er moet nog een radiator in onze slaapkamer worden aangesloten; die moet helaas eerst nog gekocht worden… Het goede nieuws is dat de verwarmingspijpen al jaren klaar zijn dus het is een kwestie van aankoppelen (als het nou toch eens een keer echt zo makkelijk zou gaan, ….zucht….)
  • en dan nog deze: wanneer N(euro)otje tijdens streng winterweer op weg gaat naar haar werk, zorgt ze dat er een warme deken in de auto ligt en heeft ze altijd een thermoskan met hete thee bij zich. En een bekertje, da’s ook wel handig. Vorig jaar en het jaar daarvoor niet nodig gehad, maar je zult het altijd zien, als je het niet bij je hebt, sta je met -15 in die onverwachte file te kleumen. Dus: beter mee verlegen dan om verlegen.
  • en als laatste: zorg voor opgeladen batterijen. Van de mobiele telefoon, maar ook van de camera. Voor mooie plaatjes 🙂

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. daantje
    okt 27, 2011 @ 08:49:42

    Eng idee, vind ik! Ik kan me er niks bij voorstellen ook eigenlijk. Hopelijk valt het mee. In elk geval zal het dan behoorlijk druk worden op mijn werk… Mensen die willen worden aangesloten voor het gas, omdat het zo koud wordt… Ik ben benieuwd!

    Beantwoorden

  2. Spaarcentje
    okt 27, 2011 @ 09:21:04

    wat een inspireren stukje! Ga meteen door mijn huis rennen om te kijken wat wij moeten doen! dank daarvoor!

    Beantwoorden

  3. Loonlijstmama
    okt 27, 2011 @ 09:48:44

    Ik hoop dat het meevalt, maar ik ga straks ook nog even winterkniekousen scoren voor de heren. Ze lachen me uit, maar zoals je zei beter mee verlegen dan om verlegen!
    Voedsel kopen we hier altijd per maand, dus de weerverwachtingen in de gaten houden of die iets moeten worden vervroegd. En ik heb nog aardig wat inmaak ook.
    Ik denk er over om nog zo’n inklap sneeuwschepje te kopen voor in de auto.
    Groet, Loonlijstmama

    Beantwoorden

  4. dutch margreet
    okt 27, 2011 @ 11:09:41

    Moet er geen klein emmertje met deksel in de auto bij, stilstaan in de file en 1 liter thee, dan moet je toch ook eens..? Voer etc.in emmers met sluitend deksel doen of bakken met deksel kopen, droog en beestenvrij bewaren is noodzakelijk, muizen zijn continu incontinent, lekken dus bij elk stapje, dat wil je niet in het voer.
    Veel cafgetaria’s krijgen sauzen in emmers met deksel aan en willen er wel goedkoop van af. Anti slip maatregelen voor het lopen mis ik ook nog 🙂

    Beantwoorden

  5. izerina
    okt 27, 2011 @ 12:08:18

    Ik heb al sneeuwijzers gekocht. Want vorige winter waren die snel uitverkocht. Nu moet ik nog achter strooizout aan. Groeten Izerina

    Beantwoorden

  6. petradepooh
    okt 27, 2011 @ 12:30:46

    tjsa …….. Het kan vriezen en dooien, maar een winter des doods? Dat klinkt wel heel bar hoor…… aan de andere kant dan komt er misschien wel weer eens een keer een elfstedentocht. Wie had dat gedacht? Om eerlijk te zijn ben ik nog al laks in voorbereiden voor de winter. Er staat nog een halve emmer strooitzout (kan je hier gratis halen bij de gemeente)en ik heb wat extra potten groenten gehaalt….. O ja een pracht van een winterjas gekocht voor dochter…… Zal maar eens beginnen dan denk ik met de sjaals wassen, extra boodschappen inslaan, mailliots, truien ( met name vvoor dochter) en dergelijk…….. En dan zaten we nog geen 5 jaar geleden met zijn allen te zeuren dat we nooit meer goede wwinters zouden krijgen door t broeikas effect, t kan verkeren kennelijk

    Beantwoorden

  7. ZijalleenisZij
    okt 27, 2011 @ 19:44:12

    Ja ik las zoiets net op een ander blog, nou ik verheug me er op. Laat maar komen die winter, ik ben er klaar voor !

    Beantwoorden

  8. Loonlijstmama
    okt 28, 2011 @ 10:31:14

    Anti slip instappers hadden we al jaren. Zijn echt reuze handig!
    Zorgen maak ik me vooral om de oudjes in onze familie. Oma 1 komt de deur dan maandenlang niet uit, en oma 2 is niet te stuiten en gaat toch van alles doen – voor haar botten moeten we vrezen als het glad wordt. Ze vraagt heel moeilijk hulp.
    Als zij maar in orde zijn – en als de kids maar niet met de fiets onderuit gaan uiteraard. We hameren wel altijd op veiligheid in het verkeer, dan liever te laat komen (wij tekenen de briefjes wel af als het moet).

    Beantwoorden

  9. Pocahontas
    okt 31, 2011 @ 15:54:31

    Hoi N(ero)otje!

    Je bent niet de enige met een tik! Mijn vrienden verklaren me voor gek, maar ik ben alvast begonnen om een wintervoorraad aan te leggen, inclusief spullen voor als er ook geen water beschikbaar is.

    Mijn vraag is nu: Heb je ook een lijst van dingen die je het beste op voorraad kan hebben voor in de winter?
    Laat ik beginnen met wat ik heb; aanvullingen zijn welkom!

    Blikken groente, appelmoes, soep
    Aardappelpuree in poedervorm
    Flessen water, frisdrank en pakken sap
    Thee, koffie, poedermelk, suiker
    Pakjes instant noodles
    Voorverpakte hamburgers, minute rijst
    Per stuk verpakte ontbijtkoek (tot na de winter houdbaar!)
    Toiletpapier, vochtige doekjes voor lijf en huis en andere hygiëne producten
    Diervoer (kattenbakvulling)
    Hout voor de kachel, aanmaakblokjes, vuur
    Vitaminetabletten
    Batterijen, zaklampen, dekens, thermoflessen

    Het is zelfs mogelijk om dingen in je tuin te begraven zoals men dat vroeger deed: aardappelen in een grote kuil waar een laagje stro in ligt. Laag aardappelen erop, laag stro, laag aardappelen, laag stro, enz. Kan met alle knolgewassen. Makkelijkst is een langwerpige kuil, zodat je steeds een gepaste hoeveelheid kan uitgraven en niet elke keer de hele voorraad aan het weer blootlegt.

    Zie ook http://www.volkstuinen.be/leesvoer/fruit/bewaren.htm voor het drogen van groenten.

    Groetjes,
    Pocahontas!

    Beantwoorden

Plaats een reactie