N(euro)otje is er flauw van

Een paar maanden geleden hoorden we over BPA in blikken. Dit is een ongezond goedje wat in plastic kan zitten en ook aan de binnenkant van blikken. De BPA kan hierdoor in ons voedsel terechtkomen en is, helaas, schadelijk voor de gezondheid. Oké,  weer wat om op te letten dus, dacht ik nog.

Maar de afgelopen tijd, en helemaal deze week, regent het berichten over gevaarlijke voedingsmiddelen (sommige vleeswaren zouden kankerverwekkend zijn wat me niet verbaast omdat in veel vleeswaren smaakversterkers worden gebruikt die op zichzelf al kankerverwekkend zijn),  en gevaarlijke verpakkingen (sommige gerecycelde kartonnen voedselverpakkingen bevatten gevaarlijke minerale-olierestanten afkomstig uit de oude drukinkten. Deze stoffen worden ervan verdacht kankerverwekkend te zijn en zouden overdraagbaar zijn op het voedsel. Dit was voor mij iets waar ik zelf nooit aan gedacht zou hebben…).

Van de gevaren van weekmakers waren we inmiddels al op de hoogte maar er komt nu zo ongeveer per week weer iets bij. Uiteindelijk komt het erop neer dat het vrijwel onmogelijk is geworden om te eten zonder het gevaar te lopen iets binnen te krijgen wat ronduit gevaarlijk is. We worden dagelijks aangevallen door gifstoffen en we kunnen ze nooit 100 procent vermijden. Ergens wist ik dat natuurlijk wel maar deze week werd ik erg met de neus op de feiten gedrukt.

En daar werd ik even flauw van…

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Okt 28, 2015 @ 10:21:11

    Gelukkig eten jullie veel uit eigen moestuin. Dan weet je,wat je eet.Kipjes nemen en een varken houden?

    Beantwoorden

  2. Anne-Marie
    Okt 28, 2015 @ 11:11:19

    Gelukkig kunnen we wel wat hebben 🙂 Wel proberen om aan risicospreiding te doen, van alles een beetje eten. Fijn dat je weer schrijft ! Groetjes, Anne-Marie

    Beantwoorden

  3. betjesonnetje
    Okt 28, 2015 @ 12:23:17

    Ik vind het op een bepaalde manier juist wel geruststellend. Ik dacht het altijd al, en het is dus echt zo. Ik heb al die moeite niet voor niets gedaan.
    Niet dat ik nu helemaal geen blikken of pakken meer gebruik – maar weinig, erg weinig.

    Beantwoorden

  4. johmar
    Okt 28, 2015 @ 12:39:22

    helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid van een eigen moestuin, of de mogelijkheid om zelf kippen te houden. ja ik weet het zelfs op een klein stukje kun je moestuin tuinieren ,maar met een gezin heb je toch een redelijk stukje ruimte nodig, om genoeg zelf te kunnen verbouwen, en dus zijn veel mensen toch afhankelijk van voedselproducenten. ik houd me dus maar aan de regel, alles met mate en hoop er maar het beste van.

    Beantwoorden

  5. Margreet
    Okt 30, 2015 @ 20:42:54

    Neurootje…. ik denk dat iedereen het zorgelijk vindt en ook ik dacht er al langer over na…Soms heb je iets uit eigen tuin, maar vaak ook niet. Ik kijk altijd naar wat voor mij het minst kwade lijkt!

    Beantwoorden

  6. omaatje
    Nov 02, 2015 @ 10:02:32

    Gelukkig hebben we nog glazen potten met groenten en diepvries, ik probeer er wel op te letten maar heb geen groene vingers en de ruimte voor een tuintje, dus voor het gemak af en toe dat kan toch geen kwaad😯

    Beantwoorden

  7. petradepooh
    Nov 02, 2015 @ 14:25:24

    het is niet zo dat ik alleen gif eet maar ik ben allang geleden opgehouden naar deze voedselonzin te luisteren. Zoals dat vlees klopt best wel maar daar moet je dan weer zoveel van eten eer je verhoogde kans hebt op de gevreesde K dat het eigenlijk ook weer verwaarloosbaar is. Omdat er ook invloeden zijn buitenaf is het maar gewoon 1 groot rad van fortuin of je ziek wordt of niet. Die moestuin krijgt ook regen en grondwater te verduren dat ernstig vervuild is. Zelfs al zou je er een kas overheen bouwen. Tuurlijk letten we op gezondere varianten en liefst geen chemische alternatieven, niet te vaak té te consumeren maar je kan er gewoon niet omheen dat er zoveel factoren zijn. Je kan dan wel een biologisch varken eten maar wie weet precies wat dat dier gegeten heeft? Het zit ook vol met stresshormonen net als een “gewoon”varken of koe….
    Ieder zijn ding hoor en ik kan wel een volkstuintje nemen hier maar die ligt hier pal naast de ringweg. Nou gezond hoor met al die uitlaatgassen….. En dan heb ik het nog niet over t grondwater van de grond waar het in groeit, de zuren regen die er overheen valt, wilde dieren met aller ziektes die er ook aan eten, vogels die er op poepen enz enz……
    Te is niet goed maar het is en blijft een gok of en wat je krijgt. Het niet allen voedsel wat je binnen krijgt maar ook lucht en omgeving en je genetisch materiaal. Iemand met een bepaalde ziekte in de familie heeft nu eenmaal gewoon een groter risico daarmee het te krijgen dan iemand die het niet heeft.

    Beantwoorden

  8. gerrie
    Nov 20, 2015 @ 11:35:14

    Na onze verhuizing naar een ieniemienie huisje met een postzegeltuin missen we onze groentetuin wel !! Maar in onze buurt zijn er plattelandswinkels en dan koop je spullen die in jouw buurt groeien. Jij kunt toch ook bij exact hetzelfde clubje kopen ;-)? Fijn dat je weer schrijft. Groeten uit Nieuwe Pekela.

    Beantwoorden

  9. Anne-Marie
    Jan 26, 2016 @ 16:07:17

    Waar ben je ? Gaat het goed ? Je kent me niet maar ik mis je !!

    Beantwoorden

  10. Nina
    Feb 05, 2016 @ 13:07:10

    ik was er al bang voor toen de blogs zo onregelmatig werden: jouw inspiratie is op en er gebeurt teveel in jouw privéleven om nog regelmatig te posten.
    Ik mis je ook en ik word er verdrietig van om hier elke keer te moeten zien dat er geen nieuws is. Maar ik wil ook absoluur voorkomen dat je je om ons verplicht voelt om een blog in leven te houden.
    Ik hoop dat het goed met jou en jouw familie gaat, mocht het niet zo zijn dan wens ik jou/jullie heel veel sterkte. In mijn gedachten kabbelt jullie leven gewoon door en dat is misschien ook voorlopig een mooi einde van een verhaal…..

    heel veel liefs en wellicht tot ooit nog eens.

    Beantwoorden

  11. Renate Ver
    Jul 03, 2016 @ 19:55:57

    Ik las dit blog ook regelmatig. Jammer dat er al langere tijd niet meer gepost is maar soms veranderen dingen in het leven en verdwijnen sommige dingen steeds meer op de achtergrond. Ik hoop dat er nog eens een afscheidspost of een misschien tot ziens post komt!

    Beantwoorden

  12. wil
    Aug 24, 2016 @ 09:40:49

    wel al heel lang ergggggggggggg stil hier op de blog.waar zit neurootje?

    Beantwoorden

  13. Margreet
    Okt 03, 2016 @ 21:15:59

    Neurootje… ik hoop dat het goed met je gaat! Ik mis je al een hele poos en schrijf nu toch maar een berichtje. Iedere keer kijk ik weer op deze pagina…’want je weet maar nooit’ Snappen doe ik het wel dat je inspiratie misschien op is, maar ik mis je blogjes wel!

    Beantwoorden

  14. Renate Ver
    Nov 29, 2016 @ 15:34:19

    Het zou leuk zijn als er een afscheidspost komt. Neurootje een jaar zonder blog ofzo. Ik hoop dat het gewoon ‘geen zin meer’ is in plaats van iets ernstigers!

    Beantwoorden

  15. Renate Ver
    Nov 29, 2016 @ 15:37:19

    Oja, de kou zet aardig vroeg in dit jaar. Zou nu eindelijk die winter komen waar Neurootje naar uitkijkt… 🙂

    Beantwoorden

  16. Aleida
    Jul 19, 2017 @ 22:29:17

    Nog steeds geen nieuws! Ik mis jouw blogjes. Als je helemaal wilt stoppen, schrijf je dan nog een afscheidswoordje aan ons?

    Beantwoorden

Geef een reactie

