N(euro)otje leest “De supermarktleugen”

20150531_151253Gisteren las ik het boek “De supermarktleugen”  uit. Ik dacht niet veel nieuws te lezen maar heb me daar toch wel in vergist. Ik had bijvoorbeeld geen idee dat er bij het bakken van brood volgens de Europese richtlijnen wel 200 additieven gebruikt mogen worden. De meest voorkomende worden op een rijtje gezet in het boek en als je dan in het boekje “Wat zit er in uw eten”  nakijkt waar die nummers voor staan, is het toch wel schrikken.

Zo at ik de laatste tijd toch al bijna geen brood meer, omdat ik altijd zo’n last van mijn darmen krijg na het eten ervan. En nee, ik heb geen glutenallergie. Als ik zelf brood bak is er niks aan de hand…Dus toch maar weer meer gaan doen… En het brood dat we kopen komt notabene bij een echte bakker vandaan. Maar ja, die zal ook niet meer zelf meel, water , zout en gist mengen. Ik ben bang dat ook hij de kant en klare fabrieksbroodmixen gebruikt. En daar zit dus heel veel rommel in.

Veel van de E-nummers die in het brood gebruikt worden zijn ronduit gevaarlijk. Andere zijn twijfelgevallen omdat er nog niet genoeg bewijslast is in hun nadeel. Een paar toevoegingen zijn onschuldig. Veel van de gevaarlijke toevoegingen veroorzaken darmproblemen, van één is bekend dat het ronduit kankerverwekkend is en bij een ander wordt vermeld dat er nierstenen door kunnen ontstaan. Nou had ik onlangs zo’n ding en daar kwam ik achter doordat ik ‘m kwijtraakte…. Geen pretje, hoef ik niet nog eens mee te maken….

Maar ook als er geen heel gevaarlijke dingen in het voedsel gestopt worden, worden we over het algemeen gewoon in de maling genomen. Zalm die geen zalm is, vruchtenyoghurt met minder dan een half procent fruit (de rest bestaat uit chemische smaakstoffen die de aanwezigheid van fruit suggereren), gerommel met vlees om het rood te laten lijken terwijl het dat helemaal niet is, of de waarschijnlijk wel bekende toevoeging van water aan vlees. Maar voor dat water betaal je wel de prijs van vlees… Overigens hoeft de toevoeging van water pas vermeld te worden op de verpakking wanneer het meer dan 5 procent is…

Tijdens het lezen ergerde ik me soms wel aan de vele grammaticale fouten. Echt jammer… Maar ondanks dat komt de boodschap wel over. Dus toch een aanrader.

 

 

 

 

 

 

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Jun 01, 2015 @ 11:46:56

    Ik probeer het al een tijd bij de bieb te krijgen. Maar er zijn veel reserveringen voor me. Een goed teken.

    Beantwoorden

  2. Julia
    Jun 01, 2015 @ 23:43:32

    Dus interessant, wij eten inmiddels ook bijna geen brood meer ivm maagklachten en sindsdien geen maagzuur en maagpijn meer. Ook wij gaan ons eigen brood bakken om die reden!

    Beantwoorden

  3. Vlijtig Liesje
    Jun 02, 2015 @ 09:05:03

    Jeetje dat van dat brood klinkt niet erg prettig inderdaad. Ik ga het boek eens reserveren in de bieb!

    Beantwoorden

  4. wil
    Jun 02, 2015 @ 18:23:55

    al tweedehands gekocht

    Beantwoorden

  5. Margreet
    Jun 02, 2015 @ 19:53:04

    Nou…. je verbaasd je toch steeds weer als je zulke dingen leest. Belachelijk toch!
    Voor mijzelf bak ik al jaren brood, maar het is toch te gek dat je steeds meer zelf moet gaan maken, omdat er in ons voedsel steeds meer zooi komt!
    Fijn dat je er mensen op attendeerd!

    Beantwoorden

  6. gerrie
    Jun 03, 2015 @ 12:05:01

    Ik bak al meer dan 25 jaren brood van spelt in de BBM. Als extra doe ik er een halve eetl. aardappelzetmeel door. Dan blijft het compacter. En na het kneden haal ik de kneedhaak eruit. Als het brood klaar is heb je maar een mini gaatje onderin je brood.

    Beantwoorden

Geef een reactie

