N(euro)otjes moestuin

Langzaam maar zeker komt de moestuin weer op gang. Niet dat er al veel te oogsten valt maar er gaat wel elke dag wat in. Bij snoeiwerkzaamheden afgelopen weekend konden we nog wel een paar kilo aardperen oogsten. En de snijbiet van vorig jaar gaat er vanmiddag af om plaats te maken voor het nieuwe zaaigoed. Sommige kruiden komen al boven en natuurlijk de rabarber.

We hebben tuinbonen, snijbiet, de eerste zaai snijsla,  capucijners en schorseneren gezaaid. En er zitten plantuitjes in de grond. Vanmiddag de peultjes. Binnen staan bakjes met voorgezaaide groenten.

Er komen steeds meer vaste planten in de moestuin. Om het mezelf wat makkelijker te maken zeg maar… Zo leerde ik het mimosaboontje kennen, en een vaste peperplant die 20 graden vorst kan verdragen. De Egyptische ui, crosnes en kardoen staan al enkele jaren in de tuin. Dit jaar komt daar nog veel meer bij, onder andere matrozensla, een wilde citroen en brave Hendrik.

Omdat de kas ’s winters altijd vol staat met overwinterende potplanten, hebben we helaas niet de ruimte om die te gebruiken voor wintergewassen. Maar ik ben aan het kijken of er toch een mogelijkheid om tenminste een deel van de kas ’s winters ook te gebruiken voor winterspinazie,  veldsla en dergelijke. Ook staat er nog een hele oude koude bak op de moestuin die we kunnen opknappen.

Voor mij is het wintergevoel helemaal weg en nu geniet ik met volle teugen van het voorjaar. Het eerste mooie weekend hebben we gehad en we hebben zondagmiddag met zijn allen in de tuin gezeten met een grote kan water en een paar hapjes. Nagenietend van het tuinwerk. Leve het buitenleven!

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hetiszoalshetis
    Mrt 11, 2015 @ 07:28:35

    Leuk hoor zoveel soorten groenten. En fijn dat je dat toch nog kan doen!
    Het was echt heerlijk afgelopen weekend maar hier konden we nog niet echt buiten zitten.

    Beantwoorden

  2. Vlijtig Liesje
    Mrt 11, 2015 @ 08:50:38

    Ik zal dit eens tegen mijn man zeggen. Hij doet bij ons de moestuin, en heeft nog helemaal niks gedaan.

    Beantwoorden

  3. grandma
    Mrt 11, 2015 @ 13:23:48

    fijn he , lekker buiten bezig zijn. Ik trof ook een aantal aardappelen op mijn perceeltje, gewoon doorgegroeid in de slappe winter 🙂

    Beantwoorden

  4. Margreet
    Mrt 11, 2015 @ 19:36:15

    Ha Neurootje, heerlijk he, zo weer bezig in de moestuin. Hier ook al dingen binnen en buiten gezaaid. Ook voor mij een paar nieuwe dingen zoals snijbiet. Ben benieuwd hoe het gaat lopen dit jaar. Leuk dat er ook vaste groenten planten kunnen zijn, ook wel heel makkelijk!
    Hier trof ik nog andijvie van vorig jaar… maar snel eens gebruiken!

    Beantwoorden

  5. Thuisblijfmommy Sofie
    Mrt 11, 2015 @ 21:25:16

    Lekker he? Met dit weer krijg ik ook helemaal de kriebels om aan de slag te gaan.
    Hier zijn de moestuinbakken startklaar en kan er begonnen worden met poten.
    Helaas moet ik nog veel leren over vaste planten. Zo heb ik helaas de artichoke weggegooid nadat deze haar dienst had bewezen, om we zojuist achter te komen dat het een vaste plant is. Balen 🙂
    Wat heb jij trouwens een heerlijke veelzijdigheid aan groenten en fruit!
    Dat moet echt een feestje zijn 🙂

    Beantwoorden

  6. mama lieveheersbeestje
    Apr 11, 2015 @ 12:28:26

    Ik ben heel nieuwsgierig naar de naam van jou wintervaste peperplantje! Kan hij (of zij) gewoon buiten overwinteren? Ik heb net een heleboel kleine peperplantjes uitgezet in een grote bloembak, zelfgezaaid van zelfgegeten spaanse pepers..ze doen het prima. Maar een peperplant die het gewoon het hele jaar door doet…lijkt mij super!

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Apr 13, 2015 @ 08:13:17

      O, ik ben lekker bezig geweest toen ik dit berichtje typte…. Het is geen peperplant maar een citroenplant….. Wilde citroen om precies te zijn… De peperplanten die ik in de tuin zet kunnen wel gewoon de hele winter door dragen maar niet buiten. Wel op de vensterbank binnen…

      Beantwoorden

Geef een reactie

