N(euro)otje verbaast zich. Over ondervoeding. In Nederland….

Als je een artikel begint te lezen over ondervoede kinderen, denk je al gauw dat het zich afspeelt in Afrika. Maar dit artikel ging over ondervoede kinderen in Nederland.

Die kinderen raken ondervoed, niet omdat hun ouders ongezond eten voorschotelen maar juist omdat de ouders doorslaan in het meedoen met gezondheidsrages.  Kinderen in de groei kunnen niet leven op een minimaal dieet waarbij steeds meer voedingsmiddelen geschrapt worden omdat die niet meer gezond zouden zijn.

Zonder een oordeel te willen vellen over keuzes die ouders maken, maar ik geloof inderdaad dat de gulden middenweg moeilijk te vinden is tegenwoordig. Er wordt steeds meer aandacht besteed aan de bestrijding van overgewicht en door alle reclame voor light en gezonde producten, zullen veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Met de beste bedoelingen gaan ze over tot wat door de experts van vandaag betiteld wordt als ‘gezond’ om er dan achter te komen dat hun kinderen niet meer mee kunnen komen op school omdat ze er eenvoudig geen energie voor hebben en dat hun tienerdochters stoppen met menstrueren omdat alles van slag is.

Wij zijn groot voorstanders van gewoon. Hoewel ik zelf al meer dan dertig jaar uit overtuiging geen vlees eet, wel vis, vind ik dat alles met mate eten beter is dan iets totaal schrappen, tenzij er een dwingende medische reden voor is natuurlijk.

Zo las ik al een hele tijd geleden iets wat ik al jaren verwachtte te zullen lezen, namelijk dat vet niet alleen niet ongezond is, maar zelfs noodzakelijk. Vet mag weer. Hoera! En dan is het natuurlijk niet de bedoeling om jus te gaan drinken in plaats van ranja, maar vet is nodig om bepaalde vitaminen uit het voedsel te kunnen opnemen. Geen vet, gaan die vitamines verloren. Dus je stukje vlees bakken in een stukje roomboter of boter op brood smeren is helemaal niet slecht. Het is zelfs nodig. Al dat vetvrije bakken in teflonpannen is helemaal niet zo noodzakelijk als de pannenfabrikanten ons willen doen geloven. (Bovendien is die teflon op zich een gif van het soort dat je niet in huis zou willen hebben, laat staan je voedsel ermee in contact zou willen laten komen, maar dat is een ander verhaal…).

Overigens stond in een ander artikeltje op dezelfde krantenpagina te lezen dat het goed is om kinderen vanaf vier maanden in kleine hoeveelheden te laten wennen aan allerlei soorten fruit en groenten en daarna ook aan producten zoals ei, vis en pinda. Waarom? Het is een nieuwe voedselrichtlijn voor het voorkomen van voedselallergieën bij jonge kinderen. Vroeger was men ervan overtuigd dat men voedselallergieën kon voorkomen door later te beginnen met dergelijke bijvoeding. Nu blijkt het tegendeel weer waar te zijn.

Ik denk dat als iedereen gewoon zijn eigen gezonde verstand gebruikt in plaats van klakkeloos elke nieuwe voedselhype of -voedselrichtlijn te volgen, er heel wat ellende kan worden voorkomen. In een land als India waar heel veel mensen nog eten zoals hun verre voorouders ook aten en waar men nog weinig voorbewerkt, geraffineerd en met smaakversterkers volgepropt voedsel eet, komen ziektes die hier aan de orde van de dag zijn, nauwelijks voor. Maar ook daar rukt de ‘vooruitgang’ op en het is een kwestie van tijd voordat ook zij met de consequenties van het moderne voedsel te maken zullen krijgen.

Nogmaals, ik vel geen oordeel want dan mag ik eerst bij mezelf beginnen, met mijn keuze om geen vlees te eten maar verder eten we hier alles. Met mate. De beste richtlijn die er is naar mijn mening. En als je al overgevoelig bent voor een bepaald soort voedsel is dat heel vervelend. In sommige gevallen kan het zelfs gevaarlijk zijn. Daar gaat dit stukje ook niet over. Dit gaat over keuzes die men maakt omdat mensen die het zeggen te weten, bepaalde voedselproducten ineens tot ongezond bestempelen en andere tot ‘superfood’ verheffen. (Dat zijn dan meestal zaden die uit een ver land komen en heel duur zijn.)

Wat mij eigenlijk verbaast, is dat zoveel mensen anderen toestaan voor hen te denken. Dat moeten we gewoon zelf blijven doen. Dat is naar mijn bescheiden mening namelijk veel gezonder.

 

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Siny
    Mrt 07, 2015 @ 09:17:04

    Roerend met je eens.
    Ik lees er veel over ook van de “zgn zelf benoemde deskundigen” .
    Af en toe vraag ik mij wel eens af of er nog gezond verstand is.

    Beantwoorden

  2. Thea
    Mrt 07, 2015 @ 09:23:15

    De dochter van ex-collega heeft, ’n door moeder geconstateerde, glutenallergie/intolerantie. Het arme schaap mocht dit niet eten, mocht hier en daar niet spelen/logeren want die mensen begrepen er niets van en het kon dochter zo ziek maken.
    ….na verschillende testen door deskundigen blijkt dat het kind eigenlijk geen enkele allergie of intolerantie heeft! De huisarts vindt haar wel erg nerveus………

    Beantwoorden

  3. spaarolifantje
    Mrt 07, 2015 @ 09:31:23

    Je moet trouwens wel met het volgende rekening houden: in India is de gezondheidszorg voor de gemiddelde inwoner veel slechter dan hier. Ook de registratie van aantallen mensen en van ziektes is daar slechter. Daardoor zijn de getallen over hoe vaak ziektes in India voorkomen niet betrouwbaar, en waarschijnlijk zijn de getallen die genoemd worden te laag.

    Beantwoorden

  4. Daantje
    Mrt 07, 2015 @ 09:53:44

    Op internet breken vaak de grootste rellen uit over voeding. 😛 Bijvoorbeeld over bijvoeden van 4 of vanaf 6 maanden, wel of geen koekje voor je peuter etc. 😛 Dus ik hou het tegenwoordig geheim, wat ik allemaal doe op eetgebied. 😉 Maar ik denk dat het wel aardig overeen komt met wat jij omschrijft 🙂

    Beantwoorden

  5. Loes
    Mrt 07, 2015 @ 11:02:15

    Helemaal mee eens!
    Omdat ik vrij zwak ben (:) )wat betreft dieten en eten laten staan heb ik altijd ‘gewoon ‘ gezond gegeten…ben niet te dik, heel fit en heel gezond.
    Waar andere vriendinnen last hebben van allerlei kwaaltjes als artrose en dergelijke ga ik fluitend door het leven. Zoals mijn vader ons altijd al leerde: altijd zelf verstandig blijven (na)denken.

    Beantwoorden

  6. johmar
    Mrt 07, 2015 @ 11:08:05

    wij zijn opgevoed met de kreet overal waar te voor staat is niet goed , dus niet te veel, maar ook niet te weinig , dus niet teveel vet maar ook niet te weinig. inderdaad gewoon je gezond verstand gebruiken en niet te veel meegaan in hypes. bovendien valt mij op dat veel adviezen op voedingsgebied door producenten gegeven worden , dat vind ik meestal erg verdacht en heb daar de nodige vraagtekens bij.

    Beantwoorden

  7. Giséla
    Mrt 07, 2015 @ 12:32:30

    En vooral jou laatste regels, “zelf denken”, dat is een goeie, want het lijkt erop dat nou juist dat de bedoeling niet meer is. Mensen moeten niet meer zelf nadenken, dat doen ze van hogere hand. Zo kan je de “kudde” beter onder controle houden.
    Verplicht dit en verplicht dat. De troep die in onze voeding zit dat zorgt er voor dat we te weinig binnen krijgen van alles. De groentes die we vroeger aten is niet meer dezelfde als die van nu. Vervuilde lucht en grond die de kwaliteit te niet doen. En vooral niet te vergeten de grote heren die de zaden in handen hebben en nu ook richting Europa trekken.

    Beantwoorden

  8. Thea
    Mrt 07, 2015 @ 12:52:08

    Onze huisarts van vroeger zei altijd: “Alles eten maar alles met mate.”

    Beantwoorden

  9. Lot
    Mrt 07, 2015 @ 14:59:25

    In landen waar het zgn superfood vandaan komt is het gewoon dagelijks basisvoedsel omdat de oorsprong ervan daar ligt.

    Beantwoorden

  10. Margreet
    Mrt 07, 2015 @ 19:53:25

    Neurootje..helemaal met je eens! Zelf blijven nadenken en vooral overal van blijven eten en genieten, maar natuurlijk met mate! Dat was altijd al zo! Die voedingsadviezen die gegeven worden door producenten van voedingsartikelen.. raar! Die hebben er gewoon belang bij.
    Variëren met verschillende soorten voedingsmiddelen en groenten/wel of geen vlees en je eet het meest gezond!

    Beantwoorden

  11. spaarmoeder.blogspot.nl
    Mrt 07, 2015 @ 20:26:36

    Alles met mate!

    Beantwoorden

  12. betjesonnetje
    Mrt 07, 2015 @ 22:34:23

    Het is een ingewikkeld onderwerp, voeding.
    De adviezen worden meestal gegeven door partijen die er belang bij hebben dat wij bepaalde keuzes maken.
    Ik heb lang vertrouwen gehad in het Voedingscentrum, voorheen Voorlichtingsbureau voor de Voeding. Maar ik heb steeds meer het idee dat dit instituut stiekem een reclamebureau voor Unilever is.

    Wie of wat moet je nu geloven?
    En wat is ‘gezond verstand’?
    Ook is voeding niet alleen maar iets chemisch, brandstof voor de menselijke motor. Er zitten ook allerlei sociale en psychologische kanten aan.

    De ondervoede kinderen, die van hun ouders superfoods krijgen? Zo keken mensen ook naar mij toen mijn kinderen klein waren. De wijkzuster stuurde de huisarts op me af, had hem gealarmeerd dat ik mijn kind ‘eenzijdige voeding’ gaf. Gelukkig zette de dokter het niet door.
    Ik heb zelden kinderen ontmoet die zo gezond waren als de mijne. Ze hadden prachtige, puntgave gebitten. De gebruikelijke infectieziekten gingen onze deur voorbij. Dit wordt dan meestal gezien als stom geluk, het heeft niets te maken met de ‘foute’ voeding die ik ze gaf. Mensen verzinnen de wonderlijkste redeneringen om hun vooringenomen standpunten te verdedigen.
    Gelukkig hadden we een huisarts die naar het resultaat keek en op grond daarvan adviseerde: ‘ga zo door!’

    Met dit in gedachten, neem ik de berichten over door gezonde voeding ‘ondervoede kinderen’ niet al te serieus. Als die kinderen in werkelijkheid net zo gezond zijn als de mijne destijds, dan valt het nog wel mee.

    Niet dat ik ‘superfoods’ eet, dat dan weer niet. O ja, bietjes en boerenkool. Dat dan weer wel 😉

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Mrt 08, 2015 @ 08:54:16

      Ik heb nog eens gegoogeld naar dit bericht.
      Het blijkt te gaan om tienermeiden die een nieuwe vorm van anorexia hebben. Bij de ouderwetse anorexia wilden ze liefst helemaal niet eten. Nu willen ze wel eten, maar bijvoorbeeld alleen rauw. Net als bij de ouderwetse anorexia, raken ze ondervoed. Dit wordt ‘orthorexia’ genoemd. Het is een psychiatrische aandoening.

      Beantwoorden

  13. kruidigmeisje
    Mrt 08, 2015 @ 20:21:05

    tja. Te is nooit goed he. Behalve tevreden, was het toch? (en voor veel kinderen is een boterham met tevredenheid best nog wel een goed idee. Bij tijd en wijle dan)

    Beantwoorden

  14. gerrie
    Mrt 09, 2015 @ 06:54:21

    Voor mij is Levensmiddelen iets wat mijn grootouders als eten herkenden. Dat zijn geen pakjes/zakjes, wel roomboter -de kaasschaaf ligt er niet naast-, en gewone kristalsuiker. In die tijd was suiker zo duur, dat werd niet per kg. gekocht. En dat is nu vloeken in de kerk. Ik heb obesitas en diabetes2. Oh en nog wat…….o.a. tarwe intolerantie. Als ik dat per ongeluk krijg (zoals laatst in een gekregen nassi kruidenzakje) dan is het toilet mijn huiskamer en ben ik een paar dagen van streek. Ik heb een paar potten met groente in de kast, maar die ellendige suiker erin. Groente kopen en zelf snijden. En onder dit dak nemen we al tig jaren door een deskundige uitgezochte voedingssuplementen. Omdat ons voedsel niet echt meer is als zestig jaar geleden.

    Beantwoorden

  15. Eline
    Mrt 09, 2015 @ 09:57:22

    Mijn stiefzus had 10 jaar geleden al orthorexia, maar bij mijn vader staat gezond eten dan ook hoog in het vaandel.
    Over de bijvoeding bij kleine kinderen klopt niet wat via het CB word aangeraden. Alleen aardappel en tarwe mogen voor de vier maanden worden gegeven i.v.m. ontwikkeling van allergieën. De wereldgezondheidsorganisatie vereenvoudigt daarom dus het advies naar alle bijvoeding na de zes maanden. Het CB, misschien onder invloed van lobbyisten van potjesfabrikanten, heeft dat dus verandert naar vier maanden. In tegenstelling wat dus door een wetenschappelijk adviesorgaan word aangeraden.
    Bron: https://www.borstvoeding.com/bijvoeding/vast-voedsel/exclusief-3.html#12

    Beantwoorden

Geef een reactie

