N(euro)otjes boodschappen en budget

Vorige week na de storting van het salaris hebben we 300 euro gepind. Dat geld wordt verdeeld over envelopjes; voor maart zijn dat er vier. Vier keer 75 euro dus.

Vorige week deed ik voor 52,86 euro boodschappen. Het resterende geld is in het lege envelopje nummer 5 gestopt. Als we deze week ook weer geld overhouden, gaat dat bij het restant van vorige week, in de envelop van week 5. Dit geld kan ik eventueel gebruiken voor geweldige aanbiedingen mochten die voorbijkomen, of ik kan aan het einde van de maand envelop nummer 1 van de volgende maand ermee vullen en wat ik dan minder van de rekening pin naar de spaarrekening doorschuiven. Of ik kan er eens iets leuks van doen. Keuze genoeg!

Vorige week keek ik naar een oude aflevering van “Hoeveel ben je waard” en daarin zat een jong stel dat 50 euro per week uitgaf aan boodschappen. De vraag was of ze geen honger leden….  Want gemiddeld schijnt een tweepersoonshuishouden in Nederland 95 euro per week uit te geven aan boodschappen. Wij vormen een driepersoonshuishouden en redden het ook met gemiddeld 60 euro. Ruim mag ik wel zeggen. Waar zou dat nou mee te maken hebben? Misschien heeft het ermee te maken dat we niet malen om merkproducten, we de boodschappen aan de hand van een lijstje en een weekmenu doen, we maar één keer per week naar de winkel gaan, contant betalen, niet erg impulsaankoopgevoelig zijn, zelden tijdschriften kopen en niemand bij ons rookt. O, en ik mag de voorraad niet vergeten. Niets zo kostenbesparends als een beetje voorraad. Bij elke boodschappenronde haal ik voor een vast bedrag wat voor de voorraad. Die is daarmee altijd op peil en we staan vrijwel nooit voor verrassingen.

Als je wel eens naar die programma’s kijkt over mensen die finaal aan de grond zitten, zoals Dubbeltje, rollen wij soms van de bank van verbazing wanneer er verteld wordt wat mensen per maand pinnen. Soms wel rond de 1.000 euro! Hoe eet je dat op, vragen wij ons dan af. Wij komen met ons maximum van 300 euro per maand niet bepaald om van de honger.

Een jaar of vijfentwintig geleden sprak ik met collega’s over de boodschappenbudgetten.  Wij deden toen ook al voor ongeveer 80 tot 100 gulden per week boodschappen en daar zaten in die tijd heel wat luxe dingen bij (het was de tijd waarin we nog vonden dat we voor de bijna wekelijkse visite echt zoveel mogelijk in huis moesten hebben. Later zijn we daar veel makkelijker in geworden; in onze arme tijd kon het ook gewoon niet meer en zetten we mensen voor wat er was. Die trend hebben we doorgezet, we zijn daardoor heel ontspannen over bezoek. We doen wel extra moeite wanneer er iemand komt met een speciaal dieet of een voedselallergie). De ene collega woonde samen en had geen kinderen,  de andere was alleen.  Beide gaven toen al voor 200 tot 220 gulden per week uit…. bijna het dubbele van wat wij uitgaven. Wanneer ik zoveel jaren later nog wel eens met anderen praat over dit onderwerp blijkt er niet veel veranderd te zijn en verbaas ik me nog steeds over de boodschappenuitgaven van anderen. En zij verbazen zich soms over die van ons…

Hoe doen jullie dat: wel of geen lijstjes, weekmenu, het op=op-systeem,  één keer in de week of maand naar de winkel? En, als, ik zo brutaal mag zijn, hoe hoog is je budget?

32 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Hannah
    Mrt 03, 2015 @ 06:53:34

    Ik woon alleen en krijg 1xpw. 2 volwassenen en 2kinderen te eten. Mijn huishoudgeld is €100 pm. Daarbij zitten niet de drogistartikelen, dus alleen wat ik bij de supermarkt haal. Als ik meer gasten krijg spreek ik mijn VT potje aan ( vrije tijd). Hier kom ik over het algemeen mee uit.

    Beantwoorden

  2. hetiszoalshetis
    Mrt 03, 2015 @ 07:08:53

    Goh, grappig, heb net vanmorgen geschreven over ons budget.
    Wij hebben ook een weekmenu, op=op lukt niet helemaal bij ons helaas.
    Meestal ga ik 2 keer per week naar de winkel, op de fiets, we hebben geen auto.

    Beantwoorden

  3. Samenbesparen
    Mrt 03, 2015 @ 07:53:48

    Ik vond die opmerking ook nogal raar! Wij zijn met 2 en een peuter en redden het gemiddeld van €50 per week. Vaak wordt ik daar op aangesproken, want veel mensen geloven niet dat het kan, maar we eten prima en leven gewoon nog door 😉

    Eerst zat er zelfs in dat budget nog weleens een pak luiers, maar dat lukt nu niet meer sinds we de twee meisjes erbij hebben.

    Beantwoorden

  4. Niet-bloggende-Marion
    Mrt 03, 2015 @ 08:04:20

    Ik heb geen budget, ik zal eens bij gaan houden wat ik eigenlijk kwijt ben.

    Beantwoorden

  5. chris
    Mrt 03, 2015 @ 08:07:14

    Ik werk met een weekmenu. Vorig jaar heb ik die in een kleine agenda geschreven. Dit jaar hoef ik maar in de agenda te kijken en een beetje aan te passen. Het weekmenu is aangepast aan de moestuin.
    Ik haal iedere maandag alles in huis. Sons op vrijdag nog wat vers erbij.
    Vorig jaar heb ik 72 euro per week aan boodschappen uitgegeven. Hierin zitten alle uitgaven voor eten, drinken, kattenvoer en zand, schoonmaak spullen… Totaal heb ik 128 euro per week uitgegeven. Daarin zitten de hh-uitgaven plus kleding, tuinspullen, eigen bijdrage huisarts, uit eten, uitjes, onderhoud huis en tuin….
    Hier valt nog winst te behalen. Het streven voor dit jaar is om onder de 125 te blijven.
    Wij zijn met twee. Ik (58) en zoonlief (21).

    Beantwoorden

  6. izerina
    Mrt 03, 2015 @ 08:30:58

    Wij geven veel uit aan (bio) voeding,ongeveer het gemiddelde. Ik zie het als een verwennerij,die we ons kunnen veroorloven.

    Beantwoorden

  7. Vlijtig Liesje
    Mrt 03, 2015 @ 08:49:27

    Wij hebben een speciale rekening voor de huishoudpot. Ik maak aan het begin van de week een weekmenu en doe op basis daarvan de boodschappen.

    Beantwoorden

  8. Lot
    Mrt 03, 2015 @ 08:59:16

    Ik maak wel een weekmenu aan de hand van wat ik vind dat in de vriezer al wat langer ligt of waar ik trek in heb en de groente die er nog is, de dagen kunnen dan nog wel een wisselen waarop we wat eten.

    Ik heb geen boodschappenbudget maar weet dat we ongeveer 40 euro voor 2 uitgeven per week. De vriezer wordt daar niet altijd van gevuld, die heeft 10 lades en als ik iets tegenkom van een paar kilo wil ik dat kunnen kopen. Ook groente uit eigen tuin.

    Ik ben nu maanden exact aan het bijhouden wat we aan bv brood, fruit, drogist en vlees/vleeswaren uitgeven. Dit in het kader van AOW en klein pensioen ontvangen over 3 maanden, en dan wil het allemaal iets beter weten en waar ik eventueel iets kan en wil veranderen indien nodig.

    Beantwoorden

  9. Jennie
    Mrt 03, 2015 @ 09:23:41

    Ik maak iedere week een weekmenu en probeer me daar aan te houden, dat doe ik al jaren. Vanaf dat ik weer ging werken en mijn kinderen nog klein waren. Ze zijn nu allemaal al het huis uit maar een weekmenu maak ik nog steeds.

    Op dit moment is mijn weekbudget 85,- euro. Dit was voor kort nog 100 euro maar ik ben aan het minderen omdat straks in september mijn ww uitkering stopt en we dan terug moeten naar ca. 50 euro per week voor 2 personen. Eerder toen ik nog werkte gaf ik met gemak vaak meer dan 100 euro uit voor 1 week. Nu denk ik wel eens wat kocht ik dan veel extra’s, en wat gooiden we veel weg wat niet gegeten werd. En het gemak van alles al gesneden kopen. Nu snij ik alle groenten zelf en hebben we een moestuintje.

    Beantwoorden

  10. Anne
    Mrt 03, 2015 @ 09:26:52

    Hier zijn wij met z’n zessen, m/v en 4 kids van 15/11/8 en 4. wij hebben niet echt een budget maar geven aan boodschappen 75 euro uit per week, was ook nogal verbaasd om de uitspraak hebben jullie nooit honger? wij kunnen van dit geld brood van de bakker eten, kaas van de kaasboer groenten/aardappels en vlees en fruit en roomboter vaak van lidl, verder wat dingen van jumbo zoals verse vleeswaren voor op brood, maar wij hebben ook gewoon koek/snoep en chips voor dit geld. we kopen wel minder chips dan vroeger maar meer voor de lijn en gezondheid.Zie om me heen veel mensen die echt meer dan het dubbele uitgeven. ik probeer 1x per week boodschappen te doen en haal af en toe nog groenten o.i.d. op donderdag bij.

    Beantwoorden

  11. Thea
    Mrt 03, 2015 @ 09:52:08

    Ik geef ongeveer 650 euro per kwartaal uit (2 personen) We hebben een moestuin, ik eet geen vlees en ik drink alleen water, thee en koffie. Soms geef ik meer uit (bulk aankoop) en pin dan nog eens 50 euro. Ik kan me veroorloven meer uit te geven maar waaraan……..geen idee!

    Beantwoorden

  12. Jacqueline
    Mrt 03, 2015 @ 10:18:41

    Hier voor 2 personen een budget van € 40,-. Kunnen met € 35,- per week af maar waarom krap zitten. Met die € 5,- extra haal ik meestal voorraad ( nu bijvoorbeeld falafel en kaas). Maak een weekmenu (8 dagen) dus kunnen altijd switchen als er ergens geen zin in hebben.
    Hebben het goed maar waarom € 100,- uitgeven aan boodschappen ( zoals collega’s doen) en dan lopen zeuren dat alles duur is. Losse appels zijn even lekker dan appels die op zo’n dure schaal liggen.

    Beantwoorden

  13. VeggieMo
    Mrt 03, 2015 @ 10:38:02

    Mijn budget is 110 euro per week voor vier volwassenen. Drie mannen, één vrouw en allemaal grote eters. Verder eten jongste zoon en ik glutenvrij. Jongste zoon eet twee keer per dag warm. Tot nu toe kon ik me goed redden met 110 euro per week, al denk ik dat het hier lastiger gaat worden. Ik eet nu paleo en ik denk dat er meer paleogerechten gemaakt worden. Dat is een stuk duurder. Verder wil ik meer biologisch kopen waar kan. Zoals tomatenpuree in glas ipv in blik ivm bpa dat lekt uit de blikjes. Ik koop niet heel veel glutenvrij. Maar wat ik koop is best duur.
    Van die 110 euro koop ik ook verzorgings- en schoonmaakartikelen en wat kleins voor in huis. Zoals laatst een paar mokken. Wat ik over heb per week gaat in een apart potje voor de dure weken.

    Beantwoorden

  14. Anna
    Mrt 03, 2015 @ 10:40:22

    Ik heb een budget van 120 euro per week, neem 70 euro per keer op en doe daar meestal 1/12 week mee soms een week als ik veel voor de voorraad koop
    maar ook wel 2 weken als we veel uit voorraad eten.
    De rest pot ik op en ik beleg er wat mee.
    Als er een grote uitgave is nieuwe auto of extra aflossing hypotheek kan ik met dit geld en met wat er na bijdrage huishouden van mijn salaris overblijft een leuke bijdrage doen.
    Eigenlijk is alles van ons samen dat weet ik, maar gevoelsmatig blijf ik zo een beetje zelfstandig, dat voelt leuk
    Ik maak geen weekbudget, maar ben ( behalve aanbiedingen) niet gevoelig voor impulsaankopen.
    Zuinig leven is een sport, we hebben een doel : het huis aflossen!
    We kunnen alles kopen wat we willen , als we maar niet teveel willen
    Zo’n 10 jaar geleden had ik het zelfde budget , toen ging de 120 euro elke week op ( toen waren we met z’n 4 en nu met z’n 2 en)

    Beantwoorden

  15. Gewoon Vlijtig
    Mrt 03, 2015 @ 10:57:13

    Elke 23e van de maand begint voor mij de nieuwe maand. Dan kijk ik hoeveel vrijdagen er in de nieuwe maand zitten. Dat aantal x 100 euro haal ik af van de rekening. Stop het in envelopjes en haal daar de boodschappen van. Ik werk met een weekmenu en met een boodschappenlijstje. Datgene wat door de week uit de voorraadkast gehaald wordt, wordt genoteerd en elke vrijdag weer meegebracht. Deze is dus altijd op peil. Geld dat over is van het boodschappenbudget wordt in een pot gestopt. Uit deze pot worden de collectes betaald en wel eens een extraatje voor de kids. Als er veel inzit betaal ik er wel eens wat uit en hoef ik niet te pinnen. Als ik boodschappengeld te kort kom haal ik dat er ook weer uit. Eigenlijk een soort reservepot. Vorig jaar had ik nog 85 euro per week, maar ik haal het er niet meer mee.
    Wij zijn met 4 volwassen eters. (2 kids die eten als volwassenen)

    Beantwoorden

  16. alice
    Mrt 03, 2015 @ 10:58:31

    Wij zijn met 5 personen en 3 katten.
    Wekelijks gaat er rond de 150 euro doorheen. Maar we kopen dan ook vaak een extra visje, Franse kazen etc. Dus ik weet dat het daaraan ligt.
    Zolang het kan genieten we ervan. Ik weet ook hoe het is om met minder te doen.

    In een dorp heb je ook niet alle winkels dus ben je snel aangewezen op de wat duurdere zaken. We hebben geen auto dus een dorp verder kan ook niet zomaar.

    Beantwoorden

  17. Mimi
    Mrt 03, 2015 @ 12:22:05

    Ook ik pin 1 keer per maand, nadat mijn salaris is gestort. Ik pin €300 en dat is voor de hele maand voor 4 personen. Het lukt me net (en soms net niet) om binnen dat budget te blijven. Aan het eind van de maand plan ik altijd een pannenkoekendag, voor de kinderen is dat feest en voor mij lekker goedkoop!

    Beantwoorden

  18. tineke
    Mrt 03, 2015 @ 12:26:40

    Ik woon alleen, heb een vriend, die hier in het weekend is en kinderen komen geregeld eten. Ik heb een budget van € 40,=, maar daar hou ik vaak van over. Ik eet weinig vlees, altijd verse groenten. Ik koop niet vaak luxe artikelen, zoals wijn, koekjes of chips, wel veel fruit. Wel bier voor vriend. Ik ging wel eens boodschappen doen met een vroegere buurvrouw, die altijd geld te kort kwam. Haar boodschappenwagen was volgeladen met flessen wijn, bier en shag. Geen wonder, dat ze financiele problemen had.
    Groetjes Tineke

    Beantwoorden

  19. loesje
    Mrt 03, 2015 @ 12:30:09

    Per week €80,- voor 2 personen. We zouden kunnen bezuinigen op brood, want dat haal ik bij de bakker en is veel duurder dan brood uit de supermarkt. Ook veel lekkerder, dus van die luxe genieten we.

    Beantwoorden

  20. Ernie
    Mrt 03, 2015 @ 14:06:21

    Ik haal voor max. 125 euro boodschappen per week. De helft van de groente en het vlees is bio/ scharrel. Ik kook zonder zakjes en pakjes. We zijn met 3 volwassenen en 1 jong volwassenen en de heren (3) eten als dokwerkers. We hebben een moestuin maar vriezen (bijna) niets in. De oogst is toereikend voor direct verbruik (kwestie van niet teveel inzaaien/potten) Ik koop in de aanbieding voorraad. Motto de beste raad is voorraad. Ik woon heel dicht aan de Duitse grens en alles wat in Duitsland goedkoper is wordt daar gekocht. (scheelt soms wel 20-25% met Nederland)

    Beantwoorden

  21. M.
    Mrt 03, 2015 @ 14:11:48

    Ik woon alleen en heb lactose-intolerantie en ik verdraag het brood uit de supermarkt niet door de verschillende toevoegingen. Om toch aan de juiste voedingsmiddelen te komen gaan wij, ik en mijn ouders,samen 1 maal per maand naar Duitsland om te winkelen. Daar ben ik dan ineens zo’n € 50,- tot € 60,- kwijt. Dus met een weekbudget werken gaat bij mij gewoon niet. Ik heb een totaalbudget van €280,- tot € 300,- per maand en daar betaal ik alles van. Dus ook toiletspullen, reiskosten, opwaardeerkaart voor de telefoon, een keertje lunchen met mijn ouders, een pot verf enz. Wat ik over houd zet ik aan de kant voor de aankoop van kleding en schoenen of een mooi boek.

    Beantwoorden

  22. Lara
    Mrt 03, 2015 @ 15:16:16

    Hier 100 euro per week met 2 volwassen voor.boodschappen exclusief verzorgingsproducten. Vlees, eieren en zuivelbijna altijd biologisch en vis met msc keurmerk.meestal.

    Beantwoorden

  23. Yasr
    Mrt 03, 2015 @ 16:20:44

    Wij zijn met 2 personen. Ik pin iedere week 100 euro en doe mijn boodschappen aan de hand van een lijst. Met die 100 euro moet ik het doen, de boodschappen, toiletartikelen, kado’s, pedicure, kapper, zakgeld etc. Meestal houd ik iets over en dat bedrag stop ik in een apart potje. En komt er ineens een super aanbieding voorbij, dan koop ik die van dat apart gelegde geld.

    Beantwoorden

  24. grandma
    Mrt 03, 2015 @ 16:26:40

    Grandpa en ik kunnen, als we extra ons best doen , rondkomen van 35 a 40 euro. Over het algemeen geven we 60 a 70 euro uit. We doen veel bio boodschappen en ik ben een voorraadmonster dus elke week koop ik iets extra’s . maandbudget 250 euro. In de zomermaanden geven we veel minder uit, dan eten we alleen groenten uit de tuin.

    Beantwoorden

  25. miekje
    Mrt 03, 2015 @ 19:21:02

    hier doen we een poging om met 120 euro in de week rond te komen 2 volwassenen en 2 kinderen waarvan 1 in de luiers
    dit is dan incl €20 benzine en gemiddeld €50 gaat op aan het roken
    van die €50 die voor het eten is redden wij het makkelijk en ja wij zijn fan van A-merken ik heb in het verleden 1 keer voor €200 aan voorraad gekocht toen alles in de aanbieding was en sindsdien kopen wij vrijwel alles nog in de aanbieding dankzij de grote voorraad
    overigens hebben wij nog wel een extra potje van €200 in de maand voor kleding, verjaardagen en dagjes uit en met 2 kleine kinderen gaat het meeste op aan kleding
    en eerlijk is eerlijk hier gaat het nog wel eens mis met ons budget een keertje pizza bestellen ben je toch zo alweer €30 lichter
    het blijft mij echt verwonderen dat de meesten hier het zo goed kunnen volhouden en niet zo vaak aan de verleidingen toe geven
    we proberen een voorbeeld aan jullie te nemen en kunnen alleen maar hopen dat het ons ooit gaat lukken het budget aan te houden

    Beantwoorden

  26. Margreet
    Mrt 03, 2015 @ 20:21:39

    Wij zijn met zn 2 en al jaren maak ik een weekmenu aan de hand van de aanbiedingen in de supermarkt, de voorraad en de wat er in de vriezer zit. Wat uit de voorraad gepakt wordt komt op het boodschappen briefje te staan. Ook koop ik wel een aanbieding van bv vlees en vries dit in. Of ik kook er een gerecht mee en vries dit in voor een makkelijk dagje of bij ziekte.
    Het boodschappengeld pin ik in de winkel. Het meeste geld (salaris) stort ik eerst gelijk naar de spaarrekening en stort ik later in gedeelten weer naar de gewone rekening.
    We zijn met zn 2 zo rond de 400 euro kwijt. Daarin zitten dan ook de huishoudelijke spullen, zoals vuilniszakken/tandpasta/shampoo/diervoeding. Voor de andere dingen hebben we aparte potjes op de spaarrekening. In de zomer hebben we ook nog wel eens groente of fruit uit onze kleine moestuin.
    We eten zoveel mogelijk zonder potjes/pakjes, zonder suiker en E-nrs. Een aantal dingen koop ik bij de natuurwinkel.

    Beantwoorden

  27. Suus
    Mrt 03, 2015 @ 22:05:55

    Wij zijn met 2 volwassenen en een baby. Een hond en kippen.Voor de baby een budget van 75 EUR p.m, beestjes 50 EUR p.m groentepakket 2x per maand a 16 EUR totaal per maand en 45 /50EUR p.w boodschappen. Koop ook veel biologisch en probeer minder afval en plastic dus ook naar de slager apart en kaasboer. Goedkoper kan het zeker maar dan weer minder goed eten en veel plastic.

    Beantwoorden

  28. sillie
    Mrt 04, 2015 @ 07:58:09

    Wij zijn met zn zessen, waarbij onze 2 oudsten ook al groot zijn 20 en 16, de jongsten 5 en 7, een grote hond en een kat.
    Manlief doet de weekboodschappen voor ongeveer 100 euro ( geen vast budget, dit is gewoon altijd bijna hetzelfde bedrag), een enkele keer haal ik aan het eind van de week nog iets bij, en geef dan ongeveer 10 euro uit.
    Ik weet wel dat we zuiniger uit zouden kunnen zijn door minder luxe producten te halen. En soms doen we een weekje heel minimaal boodschappen, en eten we de vriezer en voorraad een beetje leeg. 🙂

    Beantwoorden

  29. bespaarzuinig
    Mrt 04, 2015 @ 20:11:55

    Wij zijn met zijn drietjes, waarvan 1 kleuter. Per maand wordt er 500 op de huishoudrekening gestort. Daarvan wordt 120 euro gespaard voor instortende huishoudelijke apparaten, gemeentelijke belastingen ed. Oftewel maandbudget is 380 euro. Omdat ik daar vaak van over hou koop ik er ook wel kleine klusuitgaven (pot latex oid) of zaadjes / een kasje van. Bulkaankopen doen we gewoonlijk ook van die 380 euro – behalve vlees, want dat is gelijk 190 euro in 1 keer (bio – 20 kg)

    Truukjes: weekmenu, seizoensgroenten, zelf brood bakken, perculator (erg zuinig in koffiegebruik), bulkinkopen (bio), geen pakjes / zakjes, bij aanbiedingen meer inkopen, en bio en gangbaar mixen (ivm betaalbaarheid – geld overigens niet voor vlees, dat is hier altijd bio), kleine porties vlees.

    Beantwoorden

  30. bespaarzuinig
    Mrt 04, 2015 @ 20:13:35

    Oh ja + 3 katten, die speciaal voer eten… Dat gat ook van het huishoudbudget.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Mrt 05, 2015 @ 07:20:32

      @bespaarzuinig: bij ons gaan dat soort dingen ook allemaal van het huishoudbudget. Maar we hebben nu geen honden meer…. Ik heb het budget niet naar beneden bijgesteld maar ’s zomers doe ik dat wel. Met een tuin vol groenten heb ik niet zoveel huishoudgeld meer nodig.

      Beantwoorden

  31. Ineke
    Mrt 11, 2015 @ 09:57:23

    Wij zijn met z’n zessen (kinderen 18, 16, 13 en 10) en een hond en geef per week € 200,- uit. Hier zit dan wel alles bij; ook maandverband, shampoo, hondenvoer, kadootjes, haakgaren, wat voorraad voor chill-avondjes van de jeugd, (geen alcohol of energy) alleen in het weekend wat luxe broodjes en iets bij de koffie, Op de markt koop ik mijn kaas, broodjes en wat snoeperij. Verder de meeste boodschappen bij de Lidl, en nog 2x tussendoor bij AH. Ik pin iedere week € 150,- en dan als het nodig is nog € 50,- maar die gaat altijd wel op, haha… Wat ik evt. nog overhoud gaat in een potje, waar ik ook Marktplaats-opbrengsten in stop, dat gebruik ik vaak in de vakantie als de kinderen een keer willen gaan zwemmen of we een keer pizza willen halen ofzo.
    Ik vind het erg knap als je het voor minder kan, mij lukt het in ieder geval niet.

    Beantwoorden

Geef een reactie

