N(euro)otjes energieverbruik

Jaaa,  dat gaat goed! Ons stroomverbruik ligt op ramkoers!  Vorige jaar galmde ik al op dit blog dat we ruim onder de 6.000 kWh uit zouden moeten komen en dit gaat gemakkelijk lukken. Volgens mijn berekeningen gaan we ergens tussen de 5.000 en 5.300 kWh uitkomen (het totaal voor 2 aparte huishoudens in 1 woonboerderij, met elk hun eigen ruimtes en eigen cv-installatie). Dus we zouden dan gemiddeld 2.600 kWh per huishouden gebruiken.

Afgelopen week was het totale verbruik van de twee huishoudens 95 kWh. Niet gek. En dat wordt met de lengende dagen alleen nog maar minder.

Nu loop ik wel heel wat achter de anderen aan om lichten uit en deuren dicht te doen. Want dat schijnt toch nog wel moeilijk te zijn… En we hebben een jaar of anderhalf geleden de koelkast uit gezet. Niet iets dat veel navolging vindt maar het werkt wel… En natuurlijk kook ik graag op de petroleumstellen en op de kachels. Niets zo makkelijk als een toch al hete kachel gebruiken voor je hete water en het bereiden van je eten.

En dan het gasverbruik. Die besparing gaat percentueel heel wat minder opleveren. Maar toch nog wel wat. Ik ben voorzichtiger in mijn schattingen betreffende het gasverbruik. Nu ook; hoewel overal de roep klinkt dat de winter voorbij is, lijken de nachten de laatste tijd kouder dan tevoren. De CV staat tegenwoordig op 13 of 14 graden nachttemperatuur om te voorkomen dat -ie ’s nachts inhaalt wat we overdag bespaard hebben. De winterliefhebber in mij is met de slappe winter van dit seizoen in slaap gesukkeld en nu kijk ik met de meute reikhalzend uit naar de lente.

Ik denk maar in euro’s. We gaan het goedkopere seizoen tegemoet. Toch ook wel leuk.

 

5 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Greet
    Feb 23, 2015 @ 10:07:26

    Zijn op strategische plekken automatische lampen iets voor je. Bv de gangen schuur wc? Die gaan aan bij beweging en bij zoveel minuten geen beweging(kan je instellen) gaan ze uit. Of klik-aan-klik-uit-systeem, waarmee je alles met afstandsbediening uit kan klikken wat niet nodig is aan te zijn?
    Ik heb zelf een combimagnetron op klik-aan systeem. Ik wilde het klokje niet continu aan, maar de stekker zit achter de koelkast.Elke keer die erin en eruit lukt niet. Nu zet ik met ab de stroom op de magnetron, laat het ding zijn werk doen en zet alles dan weer uit. Ik vind het een superuitvinding.

    Groet,Greet

    Beantwoorden

  2. spaarmoeder.blogspot.nl
    Feb 23, 2015 @ 10:38:21

    Hier wegens alle zieken de afgelopen weken veel extra was gehad. Wel veel buiten gedroogd enzo, want als er een zonnestraal is dan gaat het naar buiten.
    En inderdaad, elke uitgespaarde euro is er één.

    Beantwoorden

  3. Margreet
    Feb 23, 2015 @ 20:04:09

    Fijn dat het besparen op energie zo goed lukt! Wij hebben ook ons best weer gedaan (en de kwakkel winter ook natuurlijk) en kregen laatst €500,- terug op onze rekening!

    Beantwoorden

  4. Vlijtig Liesje
    Feb 24, 2015 @ 09:12:23

    Wat fijn dat het zo goed gaat! Ik moet ook achter iedereen aan zitten om lampen uit te doen en deuren dicht!

    Beantwoorden

  5. Kees
    Mrt 09, 2015 @ 10:35:54

    Goed bezig zeg! Zelf proberen we ook minder stroom te verbruiken, dus ledlampen installeren, lampen uit doen, en de medebewoners ze leren uit te doen..herkenbaar dus!

    Beantwoorden

Geef een reactie

