N(euro)otje over kippen slachten, koeien eten en vegetariërs

Een van de kippen werd vorig jaar geslacht omdat ze na de aanval van een roofvogel mank was gebleven en niet meer opknapte. Ze kwam niet meer buiten in de ren en kon zich alleen met de grootste moeite voortbewegen. Dit was geen kipwaardig bestaan en dus besloten we dat ze uit haar lijden verlost moest worden. De vriendin die het beestje slachtte had die dag een soort slachtroute.  Ze had nog een adresje in de buurt waar ze op deze manier wat vlees vandaan kon halen.

Hard? Nee. Vind ik niet. En ik ben toch vegetariër (nou ja, half dan, een visje lust ik wel…) en dat ben ik geworden omdat ik als 16-jarig meisje een paar documentaires zag over de industrie die schuil gaat achter het vlees in cellofaan. Toen had ik gegeten en gedronken en at uit pure dierlievendheid en tot wanhoop van mijn moeder nooit meer vlees. Vis trouwens ook niet, dat ben ik veel later pas weer gaan eten. Ik ben het nog steeds niet eens met de manier waarop er met dieren gesold wordt om er uiteindelijk een stukje van op een bord te krijgen en ben een groot voorstander van het vegetarisme. Overigens kun je ook parttime vegetariër worden; je bent immers niet verplicht om elke dag vlees te eten. Het kan ook wat minder. Als iedereen slechts één of twee dagen in de week vlees zou gaan eten in plaats van iedere dag, zou dat al zoveel schelen… Dan kunnen biggetjes gewoon hun leuke krulstaart houden en buiten door de modder rollen en mogen kippen eens een normaal leven leiden in plaats van in zes weken tijd tot volwassen gewicht opgefokt te worden. Ach, en nog zoveel meer. Mijn blogje is te kort….

Ondanks al mijn diervriendelijke motieven vind ik het van de zotte om met een kip met een manke poot naar de dierenarts te gaan om het beestje voor veel geld uit haar lijden te laten verlossen. Vriendin is zeer kundig in het slachten; onze Mankie heeft nooit beseft wat haar overkwam…

De eerste keer dat ik erbij was dat er wat haantjes geslacht werden, wendde ik me af op het moment supreme. Bij Mankie heb ik tussen mijn vingers door gegluurd. Ik heb het ook helemaal droog gehouden, ondanks dat dit de enige kip in al die jaren is geweest die een naam kreeg. Meestal schept dat toch iets van een band… We pakten haar ook wel op om haar eens lekker te knuffelen. Toch heb ik ervoor gewaakt om niet sentimenteel te worden. En dat is gelukt. Sterker nog, ik was blij dat het beestje niet meer zo zielig door het binnenhok hoefde te hopsen.

Mezelf toch nog steeds vegetariër noemende, heb ik ondertussen wel het punt bereikt dat ik me kan voorstellen dat ik ooit zelf een kip zou durven slachten. Ik ben ook helemaal niet tegen het eten van vlees. Ik ben alleen maar tegen de dierenmishandeling die er over het algemeen aan voorafgaat. En tegen de hormonenrotzooi die gebruikt wordt om de dieren zo snel mogelijk op slachtgewicht te krijgen. En tegen alle antibiotica die ze krijgen waardoor hele volksstammen vleeseters nu resistent zijn geworden voor antibiotica…ls het nou allemaal nog een beetje zou kunnen gaan zoals vroegaaaah gebruikelijk was, waar men boerderijdieren slachtte in de slachtmaand, daar van at en de rest inzoutte voor later gebruik, dan zou ik er veel minder moeite mee hebben. Dat was toch heel wat anders dan de kipburgers die je nu te eten krijgt bij grote mondiale burgerketens.

Onlangs zagen we een documentaire waarin uitgelegd wordt waar de e-coli besmettingen bij koeien vandaan komen. Ze eten maïs.  En dat is het. Koeien horen gras te eten. Geen maïs.  Als je koeien die de e-coli dragen 5 dagen gras te eten geeft, is 80% van die e-coli alweer verdwenen. Maar dat is te lastig. Want het gros van de koeien staat nooit met hun pootjes in het groene gras maar tot aan hun knieën in de mest en de prut. Bovendien wordt maïs wereldwijd overdadig geproduceerd. Het is namelijk lekker makkelijk, lekker goedkoop, lekker veelzijdig, en nog veel meer. Met de nadruk op makkelijk. Dus blijven de koeien maïs te eten krijgen. Om dan toch die e-coli kwijt te raken wordt het vlees ontsmet, gespoeld en weet ik veel wat nog meer met bleek en andere rommel. Vervolgens worden er een soort gedroogde plakken van geperst, waarvan je niet kan zien dat het vlees is, en van die ontsmette, geplette, droge rommel worden de burgertjes gemaakt…. Geen wonder dat ze overal ter wereld exact hetzelfde smaken….

Doe mij maar een zelfgemaakte burger van boontjes uit eigen tuin. En desnoods van kekererwten uit een blikje….

Maar ja, binnenshuis ben ik wel de enige die het kan opbrengen om geen vlees te eten..  Man accepteerde in een ver verleden dat hij met een principieel vegetariër trouwde, ondergetekende accepteerde dat ze met een vleeseter trouwde. De liefde ging verder dan de maag zeg maar… En we hebben elkaar nooit kunnen overtuigen van ons gelijk. Daardoor hebben Zoon en Dochter een gemengde opvoeding gekregen. Ze hebben veel vegetarisch gegeten maar vlees was niet verboden voor ze. Toch (wel een beetje helaas…) zijn het allebei vleeseters geworden.  En ik maak ook wel vlees klaar, ik draai zelfs eigenhandig gehaktballen als ze maar lief genoeg kijken. Ze schijnen nog lekker te zijn ook…. Maar eten wil ik het niet.

En wat betreft het zelf slachten van een kip, dat doe ik niet meteen morgen hoor….

Maar….. ooit…..misschien. …. Heel misschien, als ik honger zou krijgen of zo….

 

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. lara
    Feb 11, 2015 @ 15:25:50

    Food Inc. Toevallig? Ook gezien, word ook erg naar van dierenleed. Ben daarom inderdaad flexitarier en eet alleen biologische vlees, zuivel en eieren tenzij niet anders verkrijgbaar.

    Beantwoorden

  2. Ineke
    Feb 11, 2015 @ 15:29:21

    Wat lief dat je gehaktballen voor ze maakt. Als mijn man die wilde moest hij ze toch echt zelf maken. 😉 Met als resultaat dat hij vaak gewoon at wat ik maakte, ‘want dat was toch ook erg lekker’. 😛

    Beantwoorden

  3. gerrie
    Feb 12, 2015 @ 19:57:23

    Eega is sportvisser. Elke week is er een wedstrijdje. Er wordt een klein bedrag als inleg betaald. Als ze na de wedstrijd terug komen dan heeft de keurslager zoveel pakjes vlees afgeleverd als personen die meedoen. De kampioen mag als eerste kiezen en dan enz.enz. En als we zelf vlees kopen is dit bij dieren die in de vrije natuur rondlopen. En als dat met Respect voor het dier wat ons op dat moment van eten voorziet wordt geslacht, ja dat vlees koop ik. Hier is dat Zuidlaardermeervlees. Ong. twee jaar geleden haalden we nog vlees bij slagerij van Broekhuizen, maar na zijn verhuizing is me dat net te ver. Maar als je toch vlees wilt………..even googlen en je vindt in je buurt zulk vlees.

    Beantwoorden

  4. Ernie
    Feb 13, 2015 @ 08:56:32

    Ik ben geen vegetariër, zal ik ook nooit worden. Wel koop ik mijn vlees/vis met zorg, diervriendelijk geproduceerd. Geen plofkip. Geen supermarktvlees (vlees dat uit het buitenland komt 2 (?) jaar op een vriesboot heeft gezeten en als kg knaller over de toonbank gaat) Ik koop scharrel, bio vlees en kan sinds vorig jaar weer ‘eigen’ geslacht scharrel/bio vlees kopen bij kennissen. Mijn huisgenoten eten nog wel eens bij de grote M en frikandellen en ook ik schuif wel eens iets naar binnen wat niet met zorg geproduceerd is maar hetzij zo. Het overgrote deel is wel over nagedacht.

    Beantwoorden

  5. Vlijtig Liesje
    Feb 13, 2015 @ 09:20:44

    Ik vind het een prima oplossing voor die manke kip.

    Beantwoorden

  6. johmar
    Feb 14, 2015 @ 10:56:40

    compleet vegetarier worden is voor mij toch een stap te ver, maar ik ben wel flexetarier en eet niet meer elke dag vlees. verder eet ik ook geen kiloknallers. niet perfect maar wel een stap in de goede richting.

    Beantwoorden

Geef een reactie

