N(euro)otjes Vrekkentips tegen voedselverspilling

Nederlandse consumenten gooien per jaar gemiddeld 50 kilo voedsel per persoon weg. In geld omgezet is dat zo’n 2,5 miljard euro. Het meeste voedsel is nog goed te eten en bestaat uit nog ongebruikt voedsel dat bijvoorbeeld over de datum is en kliekjes.

Er is een nieuwe campagne gestart om ons bewust te maken van deze verspilling (kijk maar eens hier op kliekipedia). Want het is zonde. Zonde van het voedsel zelf, zonde van alle energie die het gekost heeft om het te zaaien, te oogsten, te verwerken, te transporteren. En er zijn zoveel mensen in de wereld die het zo goed zouden kunnen gebruiken.

Daarom hier een paar Vrekkentips om voedselverspilling te voorkomen. Voel je vrij om ze aan te vullen!

  • Stel een weekmenu op.
  • Doe dit aan de hand van de producten die in het seizoen zijn en let op de aanbiedingen.
  • Hou je aan je lijstje.
  • Plan elke week een kliekjesdag in.
  • Of maak kleine restjes op bij de lunch de volgende dag.
  • Voor de koelkastbezitters: let op hoe je je voedsel daarin opslaat.  Bederfelijke waar onderin, potjes en flesjes bovenin. Wij gebruiken al een tijd geen koelkast meer maar bewaren alles in een koude inloopkast. We letten op wat we kopen en wat het meest bederfelijk is gaat het eerst op.
  • Verzin nieuwe, of hergebruik oude manieren, om producten die je normaal weggooit toch te gebruiken. Oud brood kun je drogen en vermalen tot paneermeel. Of je maakt er wentelteefjes van.
  • Met vlees en vis moet je natuurlijk wat voorzichtig zijn maar voor de rest geldt: kijk, ruik en proef en je zult erachter komen dat niet alles wat de uiterste verkoopdatum is gepasseerd, niet meer eetbaar is. Leer weer te vertrouwen op je zintuigen in plaats van klakkeloos de stempeltjes op de verpakkingen te bekijken.
  • En indien mogelijk: neem een paar kippen. Eén kip werkt zo’n 50 kilo keukenafval per jaar weg. Hè, laat dat nou net zijn wat we gemiddeld per persoon per jaar aan de vuilophaaldienst meegeven…..

 

 

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Henriette
    Feb 10, 2015 @ 09:39:57

    Kliekjes gaan bij ons gewoon op , vaak vindt manlief dat tussen de middag heel lekker en heeft hij dat liever dan een boterham. .Ook kan je als je teveel gekookt hebt dit vaak prima invriezen voor later . En kippen zijn naast goede afval opruimers ook nog eens heel gezellig al zal niet iedereen daar in de stad blij mee zijn als je een paar kippen in je tuin hebt lopen , het moet mogelijk zijn zoals jij zegt.

    Beantwoorden

  2. izerina
    Feb 10, 2015 @ 09:43:07

    Hier eet de hond bepaalde restjes. IK hoop ook,dat men gaat kijken naar de verspilling van voedsel voor het bij de consument is.

    Beantwoorden

  3. liesbet
    Feb 10, 2015 @ 09:43:45

    Hier gaat ook geen voeding verloren. Ik weeg en meet groenten, vlees en aardappelen af en ik heb zelden restjes. Is er dan toch eens iets over (nadat we eters gehad hebben en ik hun eetlust moeilijk kan inschatten) dan wordt dat restje ’s avonds met de boterham opgegeten of de dag nadien verwerkt in een andere bereiding.

    Beantwoorden

  4. betjesonnetje
    Feb 10, 2015 @ 09:49:17

    Wat ik tot nu toe niet gehoord heb in het publieke debat: als ik goed geînformeerd ben, dan is nu 1 op 3 Nederlandse huishoudens een eenpersoonshuishouden. Maar de boodschappenwereld is gericht op gezinnen. Bijna alle wat je in de supermarkt kunt kopen, is bedoeld voor minstens 2 personen. De alleenstaandenkeuken bestaat dan ook voor een groot deel uit restjesmanagement. En ook als je daar heel goed in bent, is het nog steeds een hele toer om weinig weg te gooien. De verpakkingen zijn gewoon te groot. Je koopt in de supermarkt wel een los bietje of tomaatje, maar niet een los plakje kaas of ham, een kwart bloemkool, een half onsje champignons, een los ei, een kwart litertje melk.
    Natuurlijk kun je een aantal dingen invriezen of wecken – maar niet die 5 eieren die je over hebt, of de rest van dat pakje kaas. Dan moet je het je tegen eten, of het toch weggooien. Lastige keus.

    Beantwoorden

    • betjesonnetje
      Feb 10, 2015 @ 09:52:00

      geïnformeerd, bijna alles.
      Excuus.

      Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Feb 10, 2015 @ 09:57:39

      @betjesonetje: goed dat je dit even vermeldt. Ik zelf let daar nooit zo op omdat we een meerpersoonshuishouden hebben. Maar wat me wel laatst opviel bij de Jumbo: bij de groentenafdeling staan bordjes met daarop uitgelegd dat als je bijvoorbeeld een halve bloemkool wilt, je dit kunt aangeven. Je krijgt dan een half kooltje en betaalt ook maar de helft van de prijs. Dat zouden andere supermarkten ook moeten doen. Dat zou ook verspilling bij de consument tegen gaan.

      Beantwoorden

      • betjesonnetje
        Feb 10, 2015 @ 10:34:42

        Dat is mooi, van de Jumbo. Misschien was iemand zelf gaan snijden? Ik beken dat ik, toen ik nog niet weckte, weleens een krop andijvie doorscheurde. Ik stelde me dan voor dat ik daar een andere alleenstaande blij mee maakte. Die hoefde dan niet te scheuren en kon toch een halve krop kopen.

  5. Willemien
    Feb 10, 2015 @ 11:20:47

    Dat van die halve kroppen is ook al jaren bij de AH het geval.
    Maar juist bij de groenteboer, slager, bakker etc is het goed toeven voor de alleenstaande daar kun je heel makkelijk afgepaste porties krijgen, gewoon in je eigen mee genomen bakjes.
    Daarentegen zijn eieren echt wel een maand of 3! houdbaar in de koelkast in een kartonnendoosje. Je moet ze dan niet meer rauw consumeren, maar verwerkt in bv cake of hartige taart is het geen probleem.

    Beantwoorden

  6. Vlijtig Liesje
    Feb 10, 2015 @ 12:07:14

    Voor die tip van de kippen vind ik leuk! Wij geven ze inderdaad ook regelmatig restjes.

    Beantwoorden

  7. tineke
    Feb 10, 2015 @ 12:13:59

    Iemand anders gooit dan 100 kg weg, want met een eenpersoonshuishouden verspil ik juist niks. Geen probleem, hoor!!!!!!

    Beantwoorden

  8. Daantje
    Feb 10, 2015 @ 13:31:55

    Wij koken eigenlijk bijna nooit teveel. Sander eet alles op, zelfs als ik voor 4 personen kook en we zijn met zijn tweetjes. Dus ik kook altijd heel erg afgepast, ook voor de portemonnee, maar vooral voor Sanders lijn 😉

    Beantwoorden

  9. Margreet
    Feb 10, 2015 @ 16:58:15

    Hier wordt ook bijna niets weggegooid! Een restje wordt opgegeten of verwerkt. Ook de hond krijgt wel een wat als er ietsje over is … een aardappel of wat groente. Als ik schillen o.i.d heb dan gaan ze in de compostton.

    Beantwoorden

  10. Margreet
    Feb 10, 2015 @ 16:59:52

    En… als ik kaas eet (mijn man eet dat niet) dan gebruik ik dat tot het op is. Vleeswaren vries ik wel in kleine porties in of gebruik ze bij de warme maaltijd. (macaroni/ pizza) Zo ook met de kaas als die op moet.

    Beantwoorden

  11. Eline
    Feb 10, 2015 @ 23:22:09

    Wij verspillen wel veel. Daar moet ik echt weer op gaan letten, maar daarom volg ik ook deze blog. Zet mij altijd aan tot weer wat beter mijn best te doen.
    Met twee kinderen, waarvan ééntje bijna drie en ééntje zeven maanden en geen huisdieren (op dit moment) word er nog al wel eens wat verspild aan half opgegeten eten dat iets te vaak op de grond heeft gelegen of wat teveel speeksel bevat om nog verder te consumeren.
    Daarnaast aangezien ik geen melk en eieren meer mag vanwege allergieën van de baby vind ik het heel erg moeilijk om rest verwerking te doen. De kapjes brood worden niet meer verwerkt in tosties (kaas=melk), wentelteefjes (melk en ei), ovenschotels (ei en/of boter), paneermeel (ei of melk nodig om vast te plakken), plaat pizza (ooit pizza zonder kaas gegeten? ik vind het niet lekker). Quiches voor de resten groenten en vlees gaat ook niet meer.
    De enige aanvaardbare restverwerking op dit moment vind ik soep. Maar daar kan dus lang niet alles in…

    Beantwoorden

  12. e
    Feb 11, 2015 @ 07:15:47

    Ik kom uit een gezin waar voedsel werd weggegooid, maar wijzelf gooien niets weg. Helemaal geen voeding. Zelfs de fruitschillen gaan naar het konijn.
    Wat ik me afvroeg na het lezen van je post van half januari, breng je spullen die je over hebt ook naar de kringloop of doe je aan MP, want gewoon weggooien is soms ook een beetje zonde.

    Beantwoorden

  13. petradepooh
    Feb 11, 2015 @ 13:29:06

    * Een zien tips…., wat op de grond is gevallen, en zeker als je t verwamt (lees bakken,braden, koken enz) kan je gewoon afspoelen, droogdeppen en in de pan
    * courgettes die door geschoten zijn kunnen in een cake, dat kan ook bv met worteltjes. gekookt smaken ze dan niet echt meer maar in de cake prima! Je kan natuurlijk ook het in cupcakes verwerken
    * twijfel je of vlees of vleeswaren goed is? Hier de tip uit de slagerij; hang het tegen de tegelmuur in je keuken. Valt het er af dan kan je t nog eten en is t goed. Blijf het plakken dan moet t weg voor je veiligheid
    * Hou zo’n 75 gr vlees p.p aan voor volwassen en kinderen 50 gr.Op een of andere manier zijn we steeds meer er van gaan eten terwijl je daar genoeg hebt.
    * zoek supermarkten op waar je (semi)bediend wordt bij de slagerij, vleeswaren, kaas, brood enz. Hier kan je zonder problemen kleinere porties krijgen en laten maken.
    * Oud brood kan naar eendjes, konijnen, kinderboerderij maar je kan er ook bv croutons van maken, wentelteefjes, tosti, roosteren
    * Fruit kan als t wat rimpelig is in de jam of moes. Zelfgemaakt is altijd veel lekkerder. Gebruik gewoon oude glazen potten die je incluis de deksels goed hebt schoongemaakt,warm er in, deksel dicht (die zuigt weer dicht) en klaar! Wel even op de etiketjes zetten wanneer je t gemaakt hebt zodat je kan rouleren als er een pot bij zou komen
    * je hebt lepels/maatbekertjes te koop die precies afgepast aangeven wat je p.p nodig hebt aan dingen die je gauw te veel kookt zoals pasta en rijst.
    * Pak eens onverwachts broodbeleg wat je anders niet doet als er wat overschiet, tomaten, bananen, peren, appels (met wat kaneel), komkommer (evt op kaas) enz.. Maar ook bv appelmoes kan prima op brood!

    Beantwoorden

  14. gerrie
    Feb 12, 2015 @ 19:51:25

    Een vreemd gegeven. Onze regering wil ons dit graag wijsmaken. Maar de kromme komkommer, de iets vervormde appel, wat mensen niet meer willen bij de groenteboer omdat het er niet meer super uit ziet. Wat geoogst wordt, b.v boerenkool, het bovenste deel van de krop komt in het krat….enz. Wat er doorgedraaid wordt op de veiling. Dit en wat wijzelf dan nog weg doen; Dat zijn die vele kilo’s voedselverspilling. En dan komt deze uitroep wel in een ander perspectief te staan. Heb het goed.

    Beantwoorden

Geef een reactie

