N(euro)otje rommelt en ontrommelt

Heerlijk, ontrommelen. Ik heb een vreselijke hekel aan rondslingerend spul, rommelige lades en kasten, vaat op het aanrecht en stapels was- en strijkgoed. Denk nu niet dat de huishouding in Huize Vrek dus immer op rolletjes verloopt. Er gaat nog wel eens wat mis. Zo hebben we een kamertje dat nog verbouwd moet worden. Ik loop er liefst met mijn ogen dicht langs…. Maar er zijn wel van die dingen die MOETEN. Een daarvan is de vaat. ’s Morgens tegen de vieze vaat aanlopen van de vorige dag is een gruwel. Maar de strijk wil nog wel eens uit de hand lopen. Nu niet. Ben helemaal bij. Zalig.

Afgelopen weekend begon ik weer aan een project dat in de vergetelheid was geraakt: elke dag minimaal 10 dingen de deur uitwerken. De eerste dag kwam de teller op 45 dingetjes. Waaronder 15 tandenborstels. De meeste zijn ooit gebruikt door logerende vrienden van Zoon die hun eigen tandenborstel vaak vergeten, dan een nieuwe van mij krijgen en die vervolgens vergeten mee naar huis te nemen. De volgende keer vergeten ze weer hun eigen tandenborstel en weten ze niet meer welke in onze badkamer door hun gebruikt is dus krijgen ze weer een nieuwe…. Vijftien had ik als statement in een bekertje in de badkamer gezet. Het is iedereen volledig ontgaan. Niemand die ernaar vroeg, niemand die er een grapje over maakte, niks… Allemaal de kliko in. En de volgende die zijn tandenborstel vergeet, poetst zijn tanden maar een keer met zijn vingers of niet.

Je ziet het al, de badkamer was het eerste aan de beurt. De laatjes zijn leeggeschud,  uitgelapt en opnieuw ingericht met de spulletjes die de opruimwoede overleefden. Er lag een kapot scheerapparaat in dat weg mocht. Lekker!

Over laatjes gesproken, ik heb een ding met laatjes. Ze moeten schoon en opgeruimd zijn. De keukenlades haal ik zeker één keer per twee weken even leeg om ze uit te lappen en alles er weer netjes in te doen.  Gewoon bij de afwas. Vijf minuten werk. We hebben wel een tweetal rommellaatjes in huis. Daarin wordt alles gedumpt wat geen vast plekje heeft of waarvan we niet precies weten wat of van wie het is. Zoeken we iets, hoeven we alleen maar één van die twee laatjes om te kieperen. Grote kans dat we vinden wat we zochten. De inhoud is een bizarre verzameling van schroefjes, draadjes, rare onderdeeltjes van apparaten en dergelijke. Knopen zul je er niet in vinden. Daar heb ik een groot knopenblik voor. Ook geen batterijen, die hebben hun eigen laatje. Eén van die laatjes zit in de kast waar de tv op staat en bevat alleen maar dingetjes die met beeld en geluid te maken hebben.  Als Man iets dergelijks zoekt,  vindt hij het vast daar.

Vandaag wordt de plank onder de salontafel aangepakt. Daarop staat onder andere een rieten mand met een enorme verzameling puzzelboeken. Nou mag ik graag puzzelen,  tien of vijftien minuten voor het slapen gaan, maar de boekjes hebben zich opgestapeld. Er kunnen vast een hoop volgepuzzelde boekjes weg. Niemand die er iets van gaat zien als die mand later vandaag wat leger is dan vanmorgen, maar ik zal het weten. Heerlijk.

Ook vandaag pak ik de nachtkastjes in onze slaapkamer aan. Man verzamelt per ongeluk papiertjes. Papiertjes met aantekeningen, papiertjes van verpakkingen, papiertjes uit doosjes paracetamol en zo. Hij vergeet dat weg te gooien… In mijn nachtkastje gaat de bezem door de verzameling kettingen die ik al jaren meesleep en nooit draag. Echt spul heb ik niet veel en dat mag natuurlijk blijven maar ik heb een doos vol met plastic hebbedingetjes,  die allemaal weg mogen. Ik draag het nooit, kijk er nooit naar en heb er geen emotionele binding mee. Weg dus.

We hebben ook heel veel groot spul waar veel over gesteggeld wordt. Van mij mag het weg, van de mannen niet. We hebben het dan vooral over grote dingen met draden en stekkers eraan. Ik zal het nooit begrijpen………

En als Zoon ooit nog eens de deur uit gaat, houden we twee lege zolders over. Die staan nu vol met een tweepersoons boxspring van 180 x 220, een zitbank met chaisse longue,  een salontafel en nog veel meer. Hij is zijn inboedel al aan het verzamelen.

Op dit moment beperk ik me  dus tot het doorneuzen van kastjes en lades. Er slingert niks zo rond, behalve dan in dat kamertje dat nog onder handen genomen moet worden. En ook dat komt aan de beurt, alleen nog niet vandaag…

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Margreet
    Jan 21, 2015 @ 19:53:38

    Heerlijk dat opruimen! Laatst heb ik in etappes de zolder opgeruimd, veel weg- ook verkocht of weggeven. Heerlijk zo’n keurig opgeruimde ruimte! De schuur was ook al gedaan. En nu ben ik bezig met een hele grote kast in de kamer. Daar ontstaat ook al lekker veel ruimte! Ik doe elke keer een stukje, dan is het niet zo’n klus!
    Jij succes met alles opruimen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

