N(euro)otje heeft geen last van Blue Monday

Vandaag is het Blue Monday. Ofwel de meest deprimerende dag van het jaar. Een Britse psycholoog verzon een aantal jaren geleden een ‘wetenschappelijke’ formule waarmee hij de meest deprimerende dag van het jaar kon plaatsen op de laatste maandag van een volle week in januari.

Vandaag dus.

Nou beluister ik het nieuwsbericht over Blue Monday al een paar jaar met gepaste interesse en constateer keer op keer dat ik niet depressief ben op die dag. Hoe kan dat nou dan?

En gelukkig, het ligt niet aan mij! Ik ben helemaal niet verplicht om me vandaag depressief te voelen. Het is gewoon een marketingstunt!  Januari schijnt een saaie maand te zijn waarin de eerste goede voornemens sneuvelen en de zomervakantie nog ver weg is. De oplossing is natuurlijk het boeken van die vakantie. Liefst vandaag!  Een stormloop op de reisbureaus zou de ultieme kick geven en je per direct uit je winterdepressie schoppen.

Ik ben N(euro)otje. Vrij saai en tamelijk ongevoelig voor marketingstunts.  Vandaar dat ik vanmorgen na het ontwaken direct de gordijnen opentrok om te zien hoeveel sneeuw er vannacht gevallen was.  Niet veel, maar er ligt toch zeker een klein centimetertje.  Niet op de grond maar wel op de houten tuintafel die we hebben laten staan en op het dak en op de kliko’s. Genoeg om blij van te worden. Blij dus. Niet depressief. Daarbij ben ik gisteren begonnen met een groot ontrommelproject in Huize Vrek waarbij ik elke dag 10 dingen het huis uit wil werken. Gisteravond lagen er al zes flesjes nagellak in een bakje. Zo’n twintig jaar oud, minstens, en totaal onbruikbaar. Ik lak mijn nagels eigenlijk ook helemaal nooit meer…. Bij de keukendeur, op de route naar de voordeur staan nu twee curver aardappelbakken, een flesje cleaning lotion voor een droge huid, waarschijnlijk achtergelaten door een logee, een koperen tandenborstelhouder waar geen Lidl tandenborstel in past omdat die te dik zijn,  een stapeltje kleding, wat kettinkjes en armbandjes, twee heel grote haarkammen die ik nooit gebruik en drie eveneens ongebruikte keukenschorten. Kortom, een geweldig begin van een nieuwe week.

Ik ben blij! Blue Monday is aan mij niet besteed.

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Daantje
    Jan 19, 2015 @ 09:20:55

    Nooit zo over nagedacht dat het een marketing-stunt zou zijn, maar nu je het zegt….. 😉

    Beantwoorden

  2. mmiirraah
    Jan 19, 2015 @ 10:00:10

    Goed zo, gewoon niet aan mee doen!!

    Beantwoorden

  3. Henriette
    Jan 19, 2015 @ 10:03:19

    Had hier nog nooit van gehoord, maar ik denk zo dat het aan jezelf ligt hoe je ermee omgaat. Als je echt depressief bent heb je daar niet alleen op bleumonday last van .

    Beantwoorden

  4. Marieke
    Jan 19, 2015 @ 10:38:37

    Ik kende het ook niet! Maar ik heb er dan ook geen last van… 😉

    Beantwoorden

  5. omaatje
    Jan 19, 2015 @ 11:02:14

    Zelf heb ik het wel als het erg bewolkt is kijk al weer uit naar de zomer.
    al die sneeuw hoeft voor mij niet.

    Beantwoorden

  6. Margreet
    Jan 19, 2015 @ 20:17:29

    Nou Neurootje… heb ik ook nooit last van! Maak nooit goede voornemens, dus ook niet de teleurstelling dat het niet vol houdt! Ik doe wel aan uitdagingen en daar geef ik mijzelf de tijd voor, veel gezonder!
    En inderdaad, vandaag genieten van een klein laagje sneeuw. Staat zo lekker winters!

    Beantwoorden

  7. Huisvlijt
    Jan 20, 2015 @ 13:15:09

    Ik heb er ook geen last van. Hoewel ik het verschijnsel wel snap. Januari is toch wel een beetje een kale en grauwe maand vind ik.

    Beantwoorden

Geef een reactie

