N(euro)otje en het koelkastloze leven

Tja,  hoe lang staat -ie eigenlijk al uit? Ik zou het na moeten kijken op dit weblog… Maar iedereen heeft vrede met het ontbreken van een koelkast. We horen niemand klagen of mopperen. Er hebben zich geen gevallen van voedselvergiftiging voorgedaan. Drinken uit de kelderkast heeft een aangename drinktemperatuur.  Niet tandenpijnigend koud maar gewoon lekker koel. Kliekjes kunnen prima bewaard worden in de kelderkast. Groenten blijven vers, zelfs vleeswaren kunnen er nu (winterperiode) prima bewaard worden. De temperatuur in de kelderkast komt nu niet meer boven de 9, 10 graden uit. En als het gaat vriezen zakt de temperatuur naar om en nabij de 6 graden. Als het heel hard gaat vriezen wordt het nog kouder in de koude kast…  ’s Zomers kan het wel 15 graden worden in de kast maar ook dan is het koelkastloze bestaan nog steeds prima vol te houden. Wij zijn in ieder geval het warmste jaar sinds men de temperaturen is gaan bijhouden, prima doorgekomen. De koelbox is slechts een paar keer gebruikt, vooral voor een paar pakjes vleeswaren die we in huis hadden gehaald voor visite. De koeling bestond uit een pak bevroren vlees. Alles ging binnen een etmaal op. Een paar keer hebben we er iets in koel gehouden met behulp van vrieselementen. Maar het is geen routine geworden. De koelbox staat alweer maanden op zolder.

Het is wel opvallend dat we toch anders zijn gaan gaan inkopen. En we hebben ons menu aangepast. We kopen bewuster in. We dachten al behoorlijk bewust te zijn maar na het uitzetten van de koelkast bleek dat we toch nog wel eens het een en ander kochten met het idee dat het wel even goed bleef in de koelkast. Het aanpassen van het menu is eigenlijk alleen maar logisch. Een weekmenu is bij ons al jaren een ingeburgerd fenomeen maar nu (en dan vooral in de zomer) wordt de volgorde in het weekmenu afgestemd op het risico van bederf.  Wanneer we vlees of vis kopen is dat voor dezelfde dag,  of we maken het vlees vast klaar voor de volgende dag.  Dingen zoals tahoe zijn voor dag twee, hooguit dag drie en de rest van de week eet iedereen puur vegetarisch, ook zonder tahoe. Voor groenten geldt dat zachte groenten het eerst worden gegeten. Sla, spinazie en dergelijke zijn dus voor het begin van het weekmenu, kool, spruitjes en dergelijke zijn voor later in die week.

Het is verbluffend hoe snel je went aan een leven zonder koelkast. Hoewel het inderdaad misschien toch makkelijker is als het menu, zoals bij ons, voornamelijk vegetarisch is.  Maar al met al wordt er minder weggegooid. Juist door het bewuster inkopen. En wij altijd maar denken dat we al zo goed bezig waren… Terugkijkend op het koelkasttijdperk valt dat toch nogal tegen. Juist nu is het zaak om ons goed aan het weekmenu te houden. En we verzinnen andere manieren om groenten goed te houden. Zo blijkt het te schelen als je een strookje broccoli rechtop in een laagje water zet. Een paar maanden geleden kochten we bij de Zweed een metalen open ladenkastje op wieltjes.  De bodems van de drie vakken hebben gaatjes. Het is perfect voor het bewaren van groenten want er kan overal lucht bij komen. Daarvoor lag alles in kunststof boxen. Niet ideaal. De groenten blijven nu veel langer goed.

We kunnen concluderen dat het experiment meer dan geslaagd is. Sterker nog, het is inmiddels doorgegroeid tot een normale manier van leven.  Het kan nog steeds, leven zonder koelkast. Een van de meest ingeburgerde apparaten in onze samenleving blijkt helemaal niet zo onontbeerlijk als ons altijd is verteld. De koelkast weg doen, we durven het iedereen aan te raden.

 

21 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Henriette
    Dec 28, 2014 @ 10:03:13

    Grappig je stukje , ik realiseerde me dat je eigenlijk een koelkast als vanzelfsprekend beschouwd.Terwijl het echt nog geen eeuwen geleden normaal was dat er geen had en alles in de kelder bewaarde of op een andere koude plaats. Jammer genoeg hebben veel huizen tegenwoordig geen kelder of koude ruimte meer.

    Beantwoorden

  2. Riet
    Dec 28, 2014 @ 10:28:43

    Ik,heb geen kelder en geen koude kast. Ik ben alleen en doe dan dus wat langer met aangeschafte etenswaren, bv karnemelk. Dus voor mij geen optie.

    Beantwoorden

  3. hetiszoalshetis
    Dec 28, 2014 @ 11:46:07

    Wij hebben de koelkast ook al een hele poos uit, de bijkeuken is tegenwoordig koud genoeg nu de honden er niet meer slapen en de verwaring dus uit is daar.
    Komt ook niet boven de 10 graden uit. En nu nog kouder nu het buiten ook kouder wordt. Bevalt ons ook goed. Zomers hebben we nog niet geprobeerd .

    Beantwoorden

  4. izerina
    Dec 28, 2014 @ 12:12:33

    Ik heb nog herinneringen aan een koelkastloze jeugd. Maar daar kwamen de groentenboer en melkman twee keer per week aan huis. De slager was om de hoek. Wij hadden in een stuk tuin met altijd schaduw een open kast met horrengaas. Daar was het in de zomer het koelst.

    Beantwoorden

    • liesbet
      Dec 28, 2014 @ 13:42:00

      Tja, de meeste meeste huizen hadden ‘in die tijd’ een koele kelder waar de voorraad perfect in bewaard kon worden maar dat is nu absoluut het geval niet meer. Ik heb mijn koelkast ‘nodig’ aangezien wij geen koele berging hebben. De enige ruimte waar ik bederfbare producten zou kunnen in bewaren is de garage maar in de zomerperiode is die ruimte ook te warm om melk, kaas, vlees…. in te bewaren. In de winterperiode zou ik de garage wel kunnen gebruiken als ‘koelkast’ maar dan moet ik, elke keer ik in de keuken iets nodig heb naar de garage lopen : deuren open, deuren toe…..ik denk dat ik dan heel wat warmteverlies zou hebben door elke keer de deur naar de hall te moeten openen elke keer ik naar de garage zou moeten lopen. liesbet

      Beantwoorden

  5. Marieke
    Dec 28, 2014 @ 12:31:30

    Respect! Ik doe het je niet na.. Ik heb dan ook geen kelder..

    Beantwoorden

  6. LekkerLevenMetMinder
    Dec 28, 2014 @ 13:15:12

    Ik gebruik hem ook voor maar weinig dingen, vooral (soja) melk, aangebroken kookroom en kaas. Maar die dingen durf ik eigenlijk niet ‘zomaar’ ergens neer te zetten. Vooral ook omdat het met één persoon niet zo hard op gaat, dus het staat dan echt wel even.

    Beantwoorden

    • Janine
      Jan 04, 2015 @ 22:10:17

      Kaas kan prima is onze ervaring, in de zomer wat zweterig en dus minder lekker. Sojamelk in de warme tijd in 2 dagen opmaken, zou nu het koeler is misschien iets langer kunnen. Ik maak zelf sojamelk en vries dit in porties voor 2 personen in, ideaal. Vertrouw -zoals ze dat vroeger deden- op je ogen en reukvermogen, dan hoeft er minder weg dan we denken…

      Beantwoorden

  7. hetlevenenik
    Dec 28, 2014 @ 13:48:33

    Hoe houd ik mijn spullen zonder koelkast goed als het hier zomers makkelijk 28 garden in huis kan worden? En dat zonder kelder of een koele kast?

    Beantwoorden

  8. hetlevenenik
    Dec 28, 2014 @ 13:48:57

    garden=graden

    Beantwoorden

  9. Thea
    Dec 28, 2014 @ 15:20:51

    ..in de meeste huizen die na 1965 gebouwd zijn zit geen kelder of koude kast! Vooral voor melk en vlees ben je dan wel een koelkast nodig. Wij hebben een huis van 1856 met kelder en koude kast. Bovendien nig een diepvrieskastje!

    Beantwoorden

  10. Margreet
    Dec 28, 2014 @ 20:06:20

    Ik vind het knap van je!! Wij hebben wel een kelder, maar daar lopen de buizen van de centrale verwarming doorheen… Bovendien zit de kelder niet naast de keuken. Fijn dat het bij jullie zo goed lukt! Ik laat wel vaak dingen ontdooien in de koelkast. Of zoals nu de bakjes die in de vriezer moeten buiten afkoelen!

    Beantwoorden

    • liesbet
      Dec 31, 2014 @ 09:51:28

      Ik vraag me alleen af of je niet teveel warmte verlies hebt door met je bakjes die in de diepvriezer moeten naar buiten te lopen om die daar eerst te laten afkoelen : deur open en toe om naar buiten te lopen, deur open en terug toe om terug naar binnen te gaan en eens de bakjes afgekoeld zijn nogmaals over en weer lopen.
      Heb je meerdere bakjes die je naar buiten wil dragen, moet je misschien meerdere keren over en weer lopen….. Ik denk niet dat bakjes buiten laten afkoelen een grote besparing zal opleveren integendeel;….

      Beantwoorden

  11. Nadine B
    Dec 28, 2014 @ 21:39:03

    Lijkt mij ook heel fijn als de koelkast uit kon blijven, met name in de winter. Maar ook wij hebben geen kelderkast in ons huis. Het staat hoog op mijn verlanglijstje nu wij een ander huis zoeken, maar jammer genoeg zijn er niet veel huizen in onze omgeving met dergelijke voorzieningen.

    Beantwoorden

  12. Sjuultje
    Dec 29, 2014 @ 09:45:40

    Ook wij hebben geen koelkast meer en ook hebben wij geen kelder of koele kast.
    Maar wel hebben wij een portaaltje waar wij een vrieskast (niet aangesloten) hebben staan die wij gebruiken als koele kast in de winter, en zomers hebben wij een zuinige koelkast op een zonnepaneel staan draaien! Dus met een beetje fantasie en flexibiliteit en de wil , dan is eigenlijk alles mogelijk!

    Beantwoorden

  13. Vlijtig Liesje
    Dec 30, 2014 @ 10:58:03

    Fijn dat het zo goed uitpakt! Ik heb nog aan je gedacht trouwens dit weekend toen er sneeuw viel!

    Beantwoorden

  14. Margreet
    Jan 02, 2015 @ 20:28:06

    liesbet…al die bakjes op een dienblad en dan in 1x naar buiten en in 1x weer naar binnen. Ik moet wel vaker door de keuken naar buiten….. naar de containers/naar de schuur, ik combineer die dingen…. En buiten afkoelen gaat sneller dan in mijn keuken of in de vriezer!

    Beantwoorden

  15. Janine
    Jan 04, 2015 @ 22:06:07

    Wij hebben sinds mei 2014 de koelkaststekker eruit getrokken. We hebben geen koude kelder, maar op 2 plekken in huis opslag gerealiseerd.
    Een in een plastic bak in de gang (noordkant), onderin een laagje water, daarboven plexiglas met gaatjes erin. Hierin bewaren we groenten die vocht verdampen (dat zie je bijv. bij het gaan rimpelen van paprika’s). Hier doen we o.a. tomaatjes, wortels, sla, komkommer, courgette in.
    In trapkast hebben we de zuivel staan die open is, yoghurt en karnemelk. Vanwege de zuurgraad kunnen deze wel een week bewaard worden. Nog nooit ergens last van gehad. Verder hebben we hier fruit, champignons, bieten etc. In de zomer was enkel de kaas minder lekker, dat is het enige wat dan tegenvalt. Wij eten geen vlees, dat maakt het wel gemakkelijker denk ik.
    Mensen verklaren ons voor gek en denken dat we het mooier maken dan het is. Maar wij vinden het eigenlijk jammer dat we er niet eerder op gekomen zijn…We hebben nog wel een tafelmodel vriezer voor het overschot uit de moestuin, brood etc.

    Beantwoorden

  16. Drumles Den Haag
    Jan 09, 2015 @ 17:50:27

    Wat een goed initiatief. Mijn koelkast staat over het algemeen leeg of er zit niet veel in.

    Beantwoorden

  17. Hennie
    Jan 21, 2015 @ 21:41:51

    Ik ben blij jouw verhaal gelezen te hebben. Zelf ben ik graag milieubewust bezig en vind het wel een kick om geld uit te sparen zonder al teveel gek te hoeven doen.
    Bij mij is dus sinds een paar weken de koelkast ook uit en heb het zelfs verkocht vandaag, zo goed bevalt het. Nu is het ook lekker koud dus gaat het koelen van die paar dingen goed. Als het weer warmer gaat worden zal ik, denk ik, iets moeten verzinnen om producten koel te houden. Aan vrieselementen zat ik al te denken, een koelbox is ook een idee.

    Ik heb wel een vrieskistje in de schuur staan waar ik elke avond een stukje vlees of vis uit haal om te verorberen de volgende dag.
    Mijn inziens kan een koelkast uit voor iedereen, veel producten hoeven niet eens in een koelkast gezet te worden. Want: ” droog en koel bewaren” betekent niet dat het de koelkast in hoeft, 😉

    Beantwoorden

Geef een reactie

