N(euro)otjes voorraad(tik)

En natuurlijk heb ik de voorraadkast weer grondig geïnspecteerd.  Met de winter in het vooruitzicht en daarmee kans om ingesneeuwd  en geheel van de beschaving afgesneden te raken,  moet een weldenkende zelfvoorziener-in-spe natuurlijk op van alles voorbereid zijn… 🙂

Met genoeg pasta’s, bijbehorende pakjes gezeefde tomaten en blikken groenten kom je een heel eind en kun je het wel een week of wat uithouden… Waar die voorraad tik vandaan komt? Het schijnt sowieso iets genetisch te zijn want Vaders vindt het ook geweldig hoewel hij in de supermarkt over het algemeen teruggefloten wordt door Moeders die het voldoende vindt om een brood en twee blikken bruine bonen op voorraad te hebben… Ervaringsdeskundige ben ik ook niet bepaald. Geboren in 1966 heb ik geen ervaringen met echt straffe winters, ik ben ruim van na de oorlog, en heb mijn hele leven in het niet bepaald door honger gekwelde Nederland gewoond…

En toch ben ik graag voorbereid. Ooit leverde die voorraad wel voordeel op. Toen Man in de WW zat en we beiden geen werk konden vinden hebben we eerst de voorraadkast helemaal leeg gegeten aleer we ons echt heel grote zorgen gingen maken over het voeden van het gezin. En het is altijd handig om niet verplicht te zijn naar de winkel te hollen voor het een of ander. Als je ziek bent, ineens een onverwachte hoop bezoek krijgt of ja, daar is -ie dan toch…., met slecht weer te maken krijgt…, is het fijn om te kunnen zeggen dat er genoeg uit de basisvoorraad gemaakt kan worden.

Dusssss……., ik heb de kast weer geïnspecteerd en ben tevreden over de inhoud. Voor vannacht staat de eerste nachtvorst op de kaarten voor het stukje Nederland waar wij wonen. Onder het motto ‘beter mee verlegen dan om verlegen’ koop ik straks toch nog wel een kilootje zilvervliesrijst…

En dat neergeschreven hebbende… besef ik ineens dat die kreet wel heel vaak voorbijkwam in mijn familie.  Dus het mysterie van de oorsprong van mijn voorraadtik is hiermee misschien toch nog opgelost….

18 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Huisvlijt
    Nov 07, 2014 @ 09:17:27

    Mijn voorraad is redelijk, maar kan nog wel beter. Ik vond het vanochtend trouwens ook al ijzig!

    Beantwoorden

  2. meneerdubbeltje
    Nov 07, 2014 @ 09:43:07

    Hier (nog) geen grote voorraad. We doen eens per week boodschappen en hebben daarnaast nog voor twee á drie dagen proviand in de kast / diepvries.

    Overigens … dat ééns per week boodschappen doen … het lukt niet altijd want soms zwichten we voor een zak chips of een reep chocolade die we vlak voor sluitingstijd nog even snel uit de schappen graaien.

    Beantwoorden

  3. Vlijtig met Zuinigheid
    Nov 07, 2014 @ 09:47:04

    Een van de laatste werkjes die ik nog hoef te doen voor de winter is de voorraadkast leegruimen, poetsen en opnieuw inruimen. Tegelijkertijd controleer ik dan altijd of ik ‘alles’ heb dat ik nodig vind. Ik heb een dubbele kast die rijkelijk gevuld is. Zodra ik er iets uithaal schrijf ik dat op en wordt het nieuw gekocht. Maar de kids vergeten dit nog wel eens, dus controle is eens op de zoveel tijd wel handig. En nee, nog steeds hoop ik dat je geen gelijk hebt met je straffe winter. Moet er niet aan denken. Voor mij betekent het dan binnen zitten of aan mans arm lopen.

    Beantwoorden

  4. Henriette
    Nov 07, 2014 @ 09:52:37

    Ook ik heb altijd wel wat voorraad in huis , ben het eigenlijk van huis uit zo gewend dat je vooruit denkt en zorgt. Je grijpt daardoor zelden of nooit mis.

    Beantwoorden

  5. liesbet
    Nov 07, 2014 @ 10:20:11

    Ik heb ook altijd een grote voorraad niet bederfbare producten in huis en de diepvriezers zitten goed gevuld met vlees, vis en groenten. Ik vul mijn voorraad eigenlijk continu aan omdat, als ik ergens een product in aanbieding zie, ik daar meteen een voorraadje van insla : dubbel voordeel want mijn voorraad blijft op peil en door de aanbiedingen te volgen ben ik goedkoper uit of als ik de producten in normale prijs zou kopen.

    Beantwoorden

  6. Lily
    Nov 07, 2014 @ 10:26:09

    Mijn ouders (geboren rond 1950) zijn van de jackpot-generatie. Geen oorlog meegemaakt, wel van de wederopbouw geprofiteerd en nu een toch niet geheel slechte pensioenvoorziening (al dan niet in het vooruitzicht) of toch in elk geval vermoedelijk beter dan de mijne ooit nog zal worden. Toch denken ze daar zelf heel anders over. Maar dat terzijde.
    Mijn moeder is ook niet zo van de voorraad, een pak rijst en een blik groente en voor de rest wat er nog in de vriezer slingert. Mijn oma (geboren 1919) denkt daar heel anders over, van haar heb ik dan ook bij het uit huis gaan de nodige adviezen meegekregen. Volgens mij is alles van het lijstje nog wel in huis…maar ik zet voor de zekerheid toch nog maar even wat gedroogde pasta op het lijstje, altijd handig.

    Beantwoorden

  7. Riet Zwan
    Nov 07, 2014 @ 11:02:06

    Nou ja! Van 1966, wat denk je van 1979.Toen zijn we hier in Groningen toch echt ingesneeuwd. Goed het waren geen weken, maar wij zijn echt met een sneeuwschuiver bevrijd. Toen had ik ook genoeg eten in huis en wat mis je dan na een paar dagen ,zoiets geks als sinaasappels nou niet een eerste levensbehoefte.
    Melk haalde we bij de boer, die kon het ook niet af voeren, Ik bakte net als nu mijn eigen brood Ik heb er nog steeds een goede herinnering aan. Het was eigenlijk vooral spannend. Riet

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 10, 2014 @ 08:13:48

      @Riet Zwan:je hebt gelijk. 1979 was een behoorlijk stevige winter. Ik woonde in het westen, in een stad in opbouw en kon twee weken niet naar school omdat het voor de bussen te gevaarlijk was om over de glibberige dijk te rijden. Het is ook die winter geweest dat ik bij Purmerend op het dichtgevroren Noordhollandsch kanaal heb gestaan. Ingesneeuwd zijn we overigens niet. De boel was voornamelijk bevroren. Ik heb die winter ontzettend veel geschaatst.

      Beantwoorden

  8. Greet
    Nov 07, 2014 @ 12:12:12

    Ik heb het ook niet van mijn ouders, zij waren rijk,alles kon, en deden ze,te uitgebreid (naar mijn mening).
    Maar goed, voorraadje hier dus, inclusief kaarsen, een week of twee drie kan ik wel eten uit de voorraad, brood kan ik zelf bakken, zelfs als de stroom en gas op zijn,want daar heb ik dan de wonderpan en het petroleumstelletje voor. Ondanks dat ik echte “hoge nood” zelf niet meemaakte… maar mijn schoonouders wel, in 1979 sneeuwde hun huis onder in Noord Groningen, de buurman overleed, ergens onderweg in een auto die vast kwam te zitten, mijn schoonouders survivalden met hun voorraad en hun petroleumkacheltje uit de schuur. Zo erg is het hier nooit geweest maar wel door ziekte van de kinderen dat ik soms twee weken de deur niet uit kon…en ook dan is zo’n voorraad handig hoor.

    Beantwoorden

  9. Lovely Modesty
    Nov 07, 2014 @ 16:23:35

    Ik ben ook altijd graag voorbereid maar voor deze winter ga ik ook nog het en een ander moeten bijvullen. 🙂

    Beantwoorden

  10. VeggieMo
    Nov 07, 2014 @ 19:36:51

    Ik ben een hamster, net als mijn ouders en dat waren mijn grootouders vast ook.
    Ik vind het een fijn gevoel om voorraad te hebben ivm ziekte, slecht weer, onvoorziene omstandigheden. En vergeet niet dat winkels geen voorraad meer hebben. Heb eens gelezen dat we drie maaltijden van anarchisme af zitten ;-P

    Ik ben ook van 1966. De winter van 1979 was een heel koude winter. In de jaren tachtig hebben we ook koude winters gehad. En de afgelopen winter was dan niet koud, maar de vijf ervoor waren allemaal kouder dan gemiddeld. Het valt alleen veel minder op dan vroeger omdat we nu meestal centrale verwarming hebben en dubbelglas. Vroeger merkte je toch meer van de kou. Als klein kind weet ik nog goed van de ijsbloemen op de ramen. En destijds werd alleen de woonkamer verwarmd mbv een gaskachel.

    Beantwoorden

  11. betjesonnetje
    Nov 07, 2014 @ 21:10:43

    Ik houd ook van het hebben van een voorraad. Voor mensen zoals ik, is wecken een heerlijke bezigheid. Als de winter in- en de stroom uitvalt, trek ik gewoon een potje erwtensoep en een potje brood open. En als toetje neem ik dan een potje fruit. 🙂

    Beantwoorden

  12. Ernie
    Nov 08, 2014 @ 08:10:36

    Mijn moeder zei altijd; ‘de beste raad is voorraad’ Ik heb goed geluisterd 😉 naar mijn moeder. De kelderkast staat vol met voorraad dat lang bewaard kan worden. De vriezer ligt vol met vlees en groente. Ik heb het ea. ingemaakt in potten dus laat de winter maar komen

    Beantwoorden

  13. johmar
    Nov 08, 2014 @ 10:21:45

    van huis uit opgegroeid met het voorraad virus, wij woonden buiten de bebouwde kom en mijn ouders hadden geen auto , dus was er voldoende voorraad zodat je niet ploeterend met de fiets boodschappen hoefde te gaan doen bij slecht weer. zelf woon ik redelijk dicht bij een winkel, maar heb ook alleen een fiets en woon tegenwoordig alleen , dus ik ben ook weer een voorraad aan het aanleggen zodat ik er met slecht weer alleen op uit moet om te gaan werken, maar niet met zware boodschappen hoef te sjouwen en ook als ik onverhoopt ziek zou worden kan ik een week vooruit met mijn voorraad, zodat mijn dochter niet na haar werk en van de andere kant van de stad op hoeft te komen draven om dat voor mij te doen.ook zij is afhankelijk van de fiets.

    Beantwoorden

  14. Ineke
    Nov 08, 2014 @ 15:20:09

    Ik laat de winkel het meeste voor mij op voorraad hebben. De kosten voor zaken bevroren houden laat ik graag bij de winkel. Het is in mijn volwassen leven nog nooit voor gekomen dat ik geen eten had of er ook nergens wat te krijgen was. Bij mij staat er op het menu wat er in de aanbieding is qua vers. Vlees eet ik niet en vis heel matig. Geen grote voorraden voor mij dus en dat bevalt prima. Ik ga een paar keer per week op mijn wandelronde of terug uit het werk op de fiets even langs de winkel. Koop alleen wat op mijn lijstje staat.

    Beantwoorden

  15. Margreet
    Nov 08, 2014 @ 20:35:34

    Altijd wel de vriezer vol en de voorraad op orde. Hier idd alleen controleren of het er nog is, omdat anderen bij het laatste pak oid het vergeten op te schrijven op een briefje. Ik word er wel makkelijker in, wordt het niet opgeschreven… dan is het soms niet in huis bv pindakaas…. dat eet ik toch niet… haha. Zo wordt het misschien nog eens geleerd???
    De andere algemene dingen heb ik altijd op voorraad. Laat de winter maar komen.

    Beantwoorden

  16. VeggieMo
    Nov 21, 2014 @ 09:09:45

    @Inke,
    Winkels hebben tegenwoordig geen voorraad meer. Alleen wat in de schappen ligt. En pasta, rijst, groente en vlees, vis in pot of blik vreet geen stroom.
    Het hoeven geen extreme omstandigheden te zijn dat je niks kunt kopen. Een stroomuitval zal ook al voor problemen zorgen.

    Beantwoorden

  17. johmar
    Nov 21, 2014 @ 10:09:32

    mijn voorraad is er niet alleen in geval van slecht weer, maar ook in geval van ziekte , mijn dochter vond voorraad ook altijd onzin, maar sinds ze op zichzelf woont en laatst een keer flink ziek was, was ze maar wat blij dat ze toch mijn voorbeeld gevolgd had en een voorraadje had, want ze woont aan de andere kant van de stad en wil mij niet naast mijn werk ook nog eens een eind laten fietsen om voor haar boodschappen te doen en ze hoefde er zelf door haar voorraadje ook niet op uit om boodschappen te doen , daar was ze echt te ziek voor. dus ook in zulke gevallen als je alleen woont is het praktisch om een aantal dingen op voorraad te hebben.

    Beantwoorden

Geef een reactie

