N(euro)otje over de winter…

Ja hoor, het is weer zover…. Ik ben dagelijks te vinden als gast op het forum van meteo-service.  Want het is al oktober, dus zit de winter eraan te komen. Aan de andere kant, het is pas oktober, dus wat haal ik me helemaal in mijn hoofd? Met temperaturen van boven de 20 graden afgelopen weekend was het zelfs bijzonder lekker buiten koffie drinken… Het leek wel lente en toen ik samen met Moeders en Dochter het dienblad met koffie en thee naar buiten bracht, brachten we onderweg luidkeels “Kom mee naar buiten allemaal, dan zoeken we de wie-hie-hielewaaaal” ten gehore. Want we worden toch wel vrolijk van zulk mooi weer….

Maar het is ook al bijna november. Dan mag je toch wel een eerste winterprikje gaan verwachten. Toch…? Ik kan ook heel vrolijk worden van een potje lantaarnpaalstaren (winterliefhebbersjargon voor het zitten in een donkere kamer met uitzicht op een gemeentelijke lantaarnpaal om vooral de eerste neerdwarrelende sneeuwvlok maar niet te missen. Wij hebben vanuit onze kamer geen uitzicht op een gemeentelijke lantaarnpaal dus ik doe ons buitenlampje aan en ga daarnaar zitten staren. Zucht….)

Ik sta er in Huize Vrek redelijk alleen voor wat betreft deze liefde voor een goede winter. Man zegt hoofdpijn te krijgen als er sneeuw in de lucht zit (klopt niet helemaal, hij had vorige week hoofdpijn….). Vaders zegt de winter ronduit te haten, dan moet -ie teveel kleren aan, Moeders wordt claustrofobisch van het binnen zitten, Zoon vindt het vervelend want hij is veel onderweg en het houdt zo op met files en zo, Schoonzoon kan het niet deren, die kwam in de winter van 2009/2010 gewoon met zijn auto vanuit België naar ons toe want hij ging geen weekend zonder zijn liefje zitten en Dochter, ja, Dochter heeft toch wel iets van mij. Gelukkig. We mogen graag met elkaar en de honden door de krakende sneeuw wandelen.

Enfin, een winterverwachting voor het komende seizoen is natuurlijk nattevingerwerk. Maar ik hou het op een langzaam kouder wordende novembermaand, met hier en daar wat nachtvorst en redelijk veel mist. De winter kan los in december. En verder gaat mijn hoopvolle verwachting eerlijk gezegd niet. Hij is trouwens ook nergens op gebaseerd, behalve op hoop. Hopen hoop op hopen sneeuw…..

 

10 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Henriette
    Okt 20, 2014 @ 11:53:42

    Het mooie van de herfst vinden wij altijd de kleuren aan de bomen , echt genieten . Ieder seizoen heeft zijn mooie dingen en sneeuw in de winter over een weiland of in de bossen , schitterend gewoon.

    Beantwoorden

  2. wil
    Okt 20, 2014 @ 14:20:39

    zegge………. ben nog niet eens klaar op de moestuin,dus winterrrrrr???????? neu

    Beantwoorden

  3. Margreet
    Okt 20, 2014 @ 19:37:12

    Haha… zolang het nog lekker weer is geniet ik daarvan. Daarna geniet ik wel van de herfst en daarna van de winter. Alles op z’n tijd zeg maar. Ik vind in elk seizoen wel iets heerlijks te vinden.

    Beantwoorden

  4. Nienke
    Okt 21, 2014 @ 00:34:04

    Zou zo graag weer eens een elfstedentocht mee willen maken.

    Beantwoorden

  5. Vlijtig Liesje
    Okt 21, 2014 @ 10:52:21

    Lantaarnpaalstaren kende ik nog niet. Hier op het platteland hebben we die niet. Ik houd wel van de gezelligheid van de winter, maar de gladheid vind ik minder.

    Beantwoorden

  6. liesbet
    Okt 21, 2014 @ 14:54:14

    Elk seizoen heeft ‘iets’ maar ik hou toch niet zo van de herfst vooral niet van die dagen zoals vandaag : regen, regen en nog eens regen. Ik was per fiets boodschappen gaan doen en ben thuisgekomen als een verzopen kat, doornat tot op mijn ondergoed.
    Ik heb liever de winter vooral dan als het koud maar droog weer is. Van vorst of sneeuw ben ik dan weer geen fan omdat mijn man per fiets naar zijn werk gaat en de baan er dan soms gevaarlijk bijligt. Onze jongste rijdt per dag enorm veel km met de wagen, staat onder tijdsdruk en enorme stress ivm werkvergaderingen waar hij op tijd moet raken en in de winter heb ik nog meer schrik dat hij een ongeval zal tegenkomen door combinatie gladde wegen, stress, tijdsdruk en vaak vermoeid achter het stuur zitten (is vaak al van 5 u tot 20 u op baan voor zijn job)

    Beantwoorden

  7. johmar
    Okt 24, 2014 @ 08:50:26

    zou ik niet elke dag 2 uur moeten fietsen om naar mijn werk te moeten, dan zou ik zeggen kom maar op met herfststormen en sneeuwbuien, maar helaas moet ik wel 2 uur fietsen, dus nee voor mij hoeft de herfst niet gepaard te gaan met stormen en de winter niet met sneeuw. geef mij maar de lente en de zomer met lekker weer waarin je buiten kunt zitten en met plezier op de fiets stapt ook als je 2 uur moet fietsen.

    Beantwoorden

  8. Jan
    Okt 28, 2014 @ 17:43:25

    Leuk stukje! Al zijn de meeste verwachtingen niet al te best. Echter bepaalde factoren zijn weer wel goed. Als nu eens een keer alles op zijn plaats valt dan zojn er veel winterliefhebbers tevreden

    Beantwoorden

  9. lieveheersbeestje
    Okt 29, 2014 @ 00:32:40

    Heerlijk sneeuw! Ja, ik ben ook de enige hier, behalve jongste zoon van negen, die verzuchtte vorige week (toen het zo waaide), dat hij echt hoopte dat het de volgende week eens flink zou gaan sneeuwen…
    Ik heb deze laatste dagen wel een soort opruimdrang ontwikkeld. Een soort najaarsschoonmaak virus..misschien is er toch wel wat koud weer op komst…

    Beantwoorden

  10. Noodweer Benelux
    Nov 15, 2014 @ 11:36:52

    Misschien ook dit eens doornemen (winterprognose 2014-2015) 🙂 Veel plezier: http://www.noodweer.be/wat-voor-winter-krijgen-we-dit-jaar/

    Beantwoorden

Geef een reactie

