N(euro)otjes koelkastloze bestaan

Ongeveer een jaar geleden ging de koelkast uit. De hele zomer bleef die ook uit. En ook vandaag is -ie nog steeds uit. Probleemloos kunnen we stellen. Die paar dingen die we vroeger in de koelkast deden gaan nu, als we ze dan eens een keer in huis hebben, in een klein koelboxje met een vrieselement (want de Vrekken zijn nog wel in het bezit van een vriezer…). En als het langer dan vandaag bewaard moet worden, gaat het in die vriezer.

Het is inmiddels zo gewoon geworden, dat zelfs Zoon, die er het meest moeite mee had, zonder blikken of blozen een sporadisch pakje vleeswaren in het koelboxje doet en het er zonder nadenken uithaalt waar zijn vrienden bij zitten. De wenkbrauwen gaan nog wel eens omhoog maar niemand zegt er wat van want ze weten dat ze in Huize Vrek van alles kunnen verwachten… 😉

Het bevalt nog steeds prima. Geen enkele behoefte om de stekker er weer in te doen. Als je eenmaal de zomer door bent gekomen zonder overspannen darmen of voedselvergiftiging, heb je aan jezelf blijkbaar wel bewezen het goed te doen zonder koeling.

En het valt ook wel mee: omdat ik zelf al een jaar of dertig vegetariër ben (wel één die af en toe een stukje vis eet……), worden er meestal vegetarische maaltijden klaargemaakt. Om de rest van het gezin ter wille te zijn, bak ik soms een beetje rul gehakt voor door het eten (spaghetti, macaroni, dat soort dingen) of braad ik een rollade. Dan zijn ze helemaal zielsgelukkig en kunnen ze voorlopig weer voort op de linzen en kikkererwten 😉 Maar juist omdat er niet dagelijks vlees en vis wordt gegeten is het makkelijk om dat in te plannen in het weekmenu. Als ik op donderdag boodschappen doen, is de kans groot dat ze die avond iets met vlees of vis krijgen. Want als ik dat gekocht heb moet het ook meteen op. Hoewel er ook wel vlees in de vriezer ligt. Als ik dat er uit haal is het meteen een goede koeling voor het eenzame pakje vleeswaren dat je hier soms tegenkomt. Want vleeswaren worden hier echt vrijwel niet gegeten.  Boter, kaas, eieren, potjes sambal, mosterd en dergelijke kunnen prima in de koude  kast staan. Ik heb daar een ‘koelkastplank’ ingericht. Alles wat ooit in de koelkast stond, staat nu op die plank. Dat heb ik gedaan om te voorkomen dat bederfelijke waar gaat zwerven door de kast en we het uiteindelijk met de neus zouden moeten terugvinden. Er staat een bakje voor de kaas, een bakje voor potjes jam, een groter bakje voor al die kleine potjes en daarnaast staan de melk, koffiemelk,  eventueel een fles drinken, de crème fraiche, enzovoort. En het blijft allemaal prima, zonder dat er een energieslurper 24/7 aan staat te slaan.

We hebben goede ventilatie in de kast, da’s wel handig. Onderin de deur zit een rooster en bovenin de muur daar tegenover zit een elektrische ventilator die we aanzetten als het ’s zomers heel vochtig en benauwd wordt. Groenten liggen in verschillende bakken. Prei blijft daar wel twee weken goed, hoewel ik moet toegeven dat het normaal gesproken de bedoeling is om het eerder te gebruiken.

Kortom, we ondervinden geen problemen door het gebrek aan koeling. Vrienden en kennissen hebben zich er tenslotte bij neergelegd en vragen niks meer. Man wist dat -ie met een halve hippie trouwde dus hij heeft nog jaren mazzel gehad…. 🙂 En zoals al vermeld, zelfs Zoon heeft zich aangepast. En hij woont nog steeds thuis…. Geheel vrijwillig 😉

Het stroomverbruik is sinds het koelkastloze leven omlaag gegaan en laag gebleven. De 30 tot 35 kWh die we per week bespaarden nadat de koelkast uit ging, zijn er af gebleven. Het was dus een enorm duur apparaat, vooral veroorzaakt door waar het ingebouwd stond. Het was of aanpassen of uitzetten.  Het laatste was het makkelijkst en we hebben er geen moment spijt van gehad. Met ‘we’ bedoel ik dan in eerste instantie mezelf. Man laat me dan mijn gang gaan omdat hij zelf twijfelt, gaat er wel in mee maar hoopt dan toch dat ik ongelijk heb (want het was zo’n duur apparaat) maar naarmate het experiment voortduurt, went hij eraan en uiteindelijk kon hij niet anders toegeven dat het ding belachelijk veel stroom heeft staan te trekken. Dus nu hebben WE er geen moment spijt van gehad. Van het uitzetten. Wel dat we het niet eerder hebben gedaan. En ook van de manier van inbouwen. Maar het kon niet anders, we hebben een huis met veel hoekjes, holletjes en nisjes. En aan die nis waar de koelkast staat, kunnen we weinig veranderen zonder de constructie van het huis geweld aan te doen. En de ventilatie die man gemaakt had, bleek dus niet voldoende te zijn. Maar goed, ook nu de dagen korter worden en Zoon nog steeds met al zijn computers en schildpadden op zijn kamer zit, komt het stroomverbruik per week vrijwel nooit meer boven de 100 kWh (50 voor ons, 50 voor Ouders. Ongeveer dan.) Sterker nog, het gemiddelde daalt nog steeds. Met ons huidige verbruik stevenen we af op maximaal 5.000 kWh in totaal per jaar, dus 2.500 per huishouden (wij delen de boerderij met Ouders en we wonen geheel onafhankelijk van elkaar met eigen woonkamer, keuken, badkamer en CV-ketel). Het zou natuurlijk nog leuker zijn als we flink onder die 5.000 uit zouden komen. En dat is zelfs heel goed mogelijk.

We hebben hier de laatste jaren trouwens heel wat elektrische apparatuur de keuken uit gedaan. Zo verdwenen de magnetron, de koffiezetter, de eierkoker,  de rijstkoker (die laatste twee zijn apparaten waar ik nog nooit het nut van  in heb kunnen zien en dus ook niet zelf heb aangeschaft maar heb gekregen. De eierkoker was een trouwcadeautje en begaf het vanzelf, de rijstkoker kreeg ik omdat niemand anders in huis rijst in een pan kan koken en ze dat toch wel eens wilden als ik er onverhoopt niet ben. De teflon laag beviel me niet, die beschadigde ook vrij snel dus ik heb nu voor de mannen builtjes rijst gekocht. Zoon was er lyrisch over toen we terugkwamen van vakantie…) en het tosti-apparaat. Wat we nu nog in de keuken hebben met een stekkertje eraan: de oven, de inductieplaat, een staafmixer en een handmixer.  En er staat nog een waterkoker standby. O, en een broodrooster. Die staat in een kast en wordt zo heel af en toe gebruikt. Maar dat was het. O nee, toch niet: we hebben een jaren-50 mixertje waar we zo af en toe poedersuiker in maken. Bijna vergeten. Maar dat was het echt 😉 Geen elektrisch mes, koffiebonenmalertje of broodbakmachine.

Nou hebben Ouders al die apparatuur wel maar we zullen maar niet vragen of zij ook de koelkast uit willen zetten… 😉 We proberen ze wel te overtuigen van het belang van led-verlichting, in plaats van de duurdere halogeen spotjes. En zo wordt er toch elke keer weer een stapje gezet naar een lagere energierekening.

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Zakelijk Bezuiniger
    Okt 15, 2014 @ 13:18:19

    Misschien heb je het al eens eerder gepost, maar ik vraag me vooral af waarom je persé zonder koelkast wilt leven? En dan wel een vriezer erbij? Met name dat laatste vind ik zelfs een beetje tegen het hypocriete aan, want waarom dan niet gewoon helemaal zonder koelkast/vriezer.

    Als jouw koelkast echt 1500 kWh gebruikt, kun je dan niet beter gewoon een nieuwe zuinige kleine koelkast kopen? Je kunt tegenwoordig prima koelkastjes kopen die minder dan 500 kWh verbruiken. Compenseer dat verbruik weer met zonnepanelen (waarom je die als prepper nog niet hebt is me echt een raadsel) en dan ben je milieu-vriendelijk, prepperig en bewust bezig

    Beantwoorden

    • spaarmoeder
      Okt 15, 2014 @ 13:57:29

      Als je zoals neurootje een moestuin hebt, heb je meer aan een diepvries dan aan een koelkast. Met een kleine moestuin kun je op die manier jezelf al voor een groot deel van het jaar van groente ( en fruit) voorzien. Wecken kan ook, maar vergis je daarbij niet in het energieverbruik.

      Volgens mij gaf neurootje juist aan dat het vooral de plaats van de koelkast was waardoor de koelkast zoveel energie verbruikte. Dan heeft een ander exemplaar op dezelfde plaats ook niet zo’n zin. En volgens mij heeft ze al enorm nagedacht of er een andere plaats mogelijk was.

      Ik ben het er mee eens dat je met zonnepanelen je energie kunt compenseren. Echter zijn zonnepanelen nog steeds behoorlijk duur in aanschaf en daarom is het voor veel mensen nog steeds niet weggelegd om die te (laten) plaatsen.

      Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 15, 2014 @ 16:02:55

      @Zakelijk Bezuiniger: sommige dingen zijn in de andere reacties al benoemd, zoals het bewaren van oogst. Ik wil ook nog wel wecken maar invriezen gaat toch sneller…. En wij hadden onze koelkast altijd voor het grootste deel leeg staan. Gewoon zonde. En met zo’n koude kast als wij hebben,is het gewoon een overbodig apparaat. Ook een kleintje is daardoor voor ons tamelijk zinloos. En dan de stroom die het scheelt… geweldig! Ik probeer onze afhankelijkheid van het net te minimaliseren omdat ik het ongelooflijk vind hoe afhankelijk we gemaakt worden. Als ik zie hoe de meeste mensen als blinde kuddedieren achter het nieuwste van het nieuwste aan hollen, wil ik alleen nog maar tegen de stroom in. Als er echt wat zou gebeuren waardoor we gedurende langere tijd zonder stroom of gas zouden zitten, zijn wij in ieder geval niet in paniek. Je noemt me een prepper, dat vind ik wel grappig. Je bent namelijk de eerste. En wat die zonnepanelen betreft, je hebt helemaal gelijk en die zitten eraan te komen. Echt waar, maar daar schrijf ik later nog wel wel over….

      Beantwoorden

  2. Maia
    Okt 15, 2014 @ 13:50:18

    @Zakelijke bezuiniger – Ik kan alleen voor mijzelf spreken. Maar voor mij heeft het er gewoon mee te maken dat ik niets wil gebruiken wat ik niet nodig heb. Het gaat er niet perse om dat ik geen koelkast wil, maar als ik het niet nodig heb waarom zou ik het dan gebruiken?

    Een vriezer is een heel ander apparaat, hierin kan je dingen erg lang houdbaar houden. Dat is erg handig, zeker als je in het buitengebied woont. Ik snap eigenlijk niet waarom die twee altijd in een zucht genoemd worden.

    Beantwoorden

  3. izerina
    Okt 15, 2014 @ 15:03:20

    Als ik een koel kelder had,dan ging de koelkast er ook uit.

    Beantwoorden

  4. Zakelijk Bezuiniger
    Okt 15, 2014 @ 15:41:25

    @allen, ik noem het zo omdat er in het blogje alleen wordt gerept over dat het zoveel kWh scheelt, maar ik eigenlijk weinig andere argumenten zie. Die lees ik nu pas via jullie reacties.

    De reactie over de zonnepanelen. Mijn zonnepanelen waren 2850 euro en zijn binnen 5 jaar terugverdiend. Dus die aanschafskosten vind ik erg meevallen en als prepper zijnde zouden zonnepanelen een no-brainer moeten zijn. Voor mijn installatie, zie hier:
    http://zakelijkbezuinigen.blogspot.nl/p/zonnepanelen.html

    Beantwoorden

  5. Greet
    Okt 16, 2014 @ 12:37:11

    Goed voorbeeld doet goed volgen. Doordat ik lees dat Neurootje zo goed kan leven zonder koelkast, gaat hier de koelkast ook weg. Niet eens zozeer om paar kWh te besparen, maar omdat het apparaat zelf weinig toevoegt als je goed je inkopen doet. Alleen voor de roomboter zocht ik nog een handige oplossing…maar heb ik de boterklok voor gevonden, een speciale botervloot die je vult met water waardoor de boter koel smeerbaar blijft en geheel afgesloten(dus geen bederf)

    Groet,Greet

    Beantwoorden

  6. Vlijtig Liesje
    Okt 17, 2014 @ 09:29:45

    Wat fijn dat het zo goed gaat zonder koelkast! Ik kan me het leven zonder koelkast niet voorstellen. Terwijl ik wel een kelder heb. Maar ik ben inderdaad bang voor bederf en zo.

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Okt 17, 2014 @ 20:48:45

    Wat goed Neurootje dat jullie het zo goed redden zonder koelkast! Knap van jullie!

    Beantwoorden

  8. gerrie
    Okt 17, 2014 @ 21:09:39

    Zonder broodbakmachine. Ik heb wel eens niet kneden brood gebakken, maar de machine vind ik fijner. Na het kneedproces haal ik de kneedhaak eruit. Dan zit er nog een piepklein gaatje onderin je brood. En dit machientje kan bij ons echt uit. Ik kan echt niet tegen tarwe (buikpijn, diarree, duizelig, enz.) Ik bak speltbrood, al zo’n vijfentwintig jaar. En goed speltbrood is afgrijselijk prijzig. Nu heb ik een brood voor een euro. Laatst nam iemand -die bij een bakker werkt- voor mij een halfje mee. Om te proeven. Mout en broodverbeteraar………..en spelt. € 3,75. Deze machine blijft dus.

    Beantwoorden

  9. Henriette
    Okt 18, 2014 @ 14:58:20

    Vroeger leefde de mensen toch ook zonder koelkast , ze gebruikte daar voor de kelder of in de stad de waranda kast. Mijn schoonmoeder vertelde ook wel eens dat ze geen koelkast had die kwam pas in de 60 tig er jaren . In veel oostblok landen gebruiken veel mensen uit armoede nog steeds geen koelkast , kost immers stroom. Dus zo uitzonderlijk is neurotje niet. ik zelf zou denk ik niet zo makkelijk zonder koelkast kunnen.

    Beantwoorden

  10. sibe jan
    Okt 19, 2014 @ 11:24:13

    zonet een pak bio. volle melk, halfvol nog :(, moeten weggooien, terwijl we een lang weekend elders logeren zonder koelkast. hoe had ik dit kunnen voorkomen (zonder kelder in een soort (hele leuke) hotelkamer)? iemand tips? bewaren onder omgekeerde prullemand met laagje water, dat soort tips hoop ik 🙂

    Beantwoorden

  11. Ik
    Okt 19, 2014 @ 20:14:35

    Ik wil het ook graag proberen,, maar krijg manlief niet mee,, onze koelkast is op een pakje boter en paar flesjes saus eigenlijk ookaltijd erg leeg…. Daarbij heb ik de pech dat we in dit huis nog een combi hebben met een vriezer en ik niet zonder de vriezer kan ivm invriezen van de groentes, brood enz.. Tja ook ingebouwd in de keuken dus de stekker kan ik zelf niet uit het stopcontact halen zonder hulp van manlief, in ons nieuwe huis heb ik al gespot dat we een aparte koelkast en vriezer hebben en het formaat koelkast echt meer dan de helft kleiner is! Dat is alvast het begin, wie weet gaan wij ooit ook koelkast loos door het leven. Wie weet kan ik de koelkast wel uitzetten en hem even goed gebruiken als koelkast… Ach we zullen zien.. Ik vind het erg leuk om jou schrijfsels te lezen over hoe je tegen de meute in gaat!

    Beantwoorden

  12. Marleen1975
    Okt 20, 2014 @ 17:06:04

    Lesje rijst koken: Rijst in de pan doen, zoveel water toevoegen dat de rijst een vingerkootje onder water staat. (Dus onderin rijst en dan vingerkootje dikke laag water aan de bovenkant), aan de kook brengen en dan het vuur uit, Kwartiertje later is je rijst gaar zonder dat het is aangebrand.

    Beantwoorden

  13. susanlambeck
    Nov 16, 2014 @ 09:21:54

    Ik vind het heel knap! Ik zou de koelkast toch wel missen. Na een koelkastloze kampeervakantie geniet ik thuis dan ook echt van een koud wijntje! En rijst koken is inderdaad niet moeilijk: 1 beker rijst en 2 bekers water opzetten en het gas uitdraaien als het kookt.

    Beantwoorden

Geef een reactie

