N(euro)otjes pannenset

De Vrekken zijn al een paar jaar bezig om de B – keuze pannenset die ze eind vorige eeuw kochten bij de inductieplaat, te vervangen voor duurzamer pannen. IJzer en gietijzer. Tijdens het schrijven van dit berichtje staat er een ijzeren pan uit te dampen. Gisteren in Duitsland gekocht voor 7.99 euro. Vandaag heb ik de aardappelschillen van gisteren in veel olie met veel zout op hoge temperatuur gebakken. Dit is nodig om de verder onbewerkte pan een natuurlijke antiaanbaklaag te geven. Die pan gaat de rest van ons leven, en waarschijnlijker langer,  mee. Het is de tweede ijzeren pan. Ook kocht ik een paar jaar geleden een grote gietijzeren braadpan bij de Aaldie en kregen we vorig jaar van Ouders een kleinere gietijzeren pan. Samen met de onverwoestbare gietijzeren koekenpan die de vorige bewoners achterlieten, hebben we dan een prima pannenset. Daarbij hebben we nog een set grijs gewolkte pannen uit grootmoeders tijd die het prima doen op de inductieplaat en natuurlijk op de petroleumstellen. Pannen genoeg dus. De ijzeren pannen zijn bovendien heel geschikt om buiten op een open vuur te gebruiken.

Dan wordt het nu tijd om de inductiepannen,  om ze maar even zo te noemen, weg te doen. Er zitten deksels op met thermostaatknoppen.  Lijkt heel geweldig, maar stelt niet veel voor. Bovendien was het toen een B – keuze en daardoor aanmerkelijk goedkoper. Die B – keuze had een duidelijke oorzaak: de meeste grepen zitten er scheef op en één pan had een braampje aan de bodem wat we eraf hebben moeten vijlen. Sommige grepen zijn inmiddels niet meer helemaal betrouwbaar en moeten regelmatig vastgeschroefd worden.

Achteraf hadden we ons beter meteen op de ijzeren en gietijzeren pannen kunnen storten. Ze zijn  over het algemeen niet zo duur; de grijs gewolkte pannen hebben we allemaal gratis en voor niks gekregen en de ijzeren pannen zijn in Duitsland tamelijk goedkoop.

Maar ja, als we toen hadden geweten wat we nu weten, hadden we om te beginnen al geen inductieplaat gekocht. Aldoende leert men…

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Aug 29, 2014 @ 08:51:15

    Ik kook al 30 jaar in een paar heerlijke gietijzeren pannen. Je zult er veel plezier van hebben

    Beantwoorden

  2. Jantine
    Aug 29, 2014 @ 09:38:16

    Mij vallen die prijzen ook erg mee.
    Nu hebben we vooral pannen bij de I.kea vandaan: ook ijzer, met ijzeren handgrepen. De laatste aanwinsten daar was een ijzeren koekenpan, nadat mijn man bij de laatste koekenpan na iets meer dan een jaar gewoon het handvat in zijn handen had. Oh wat ben ik nu blij met deze, hij is wel zwaar, maar het handvat zit vast met twee enorme bouten in plaats van een klein schroefje. Ik bedoel maar 😉

    En verder hebben we ook een gietijzeren braadpan, grillpan, soeppan en wok. De wok via marktplaats op kosten van het ribw, en toen mijn man de enige bleek te zijn die hem gebruikte, kon hij toen hij met mij ging samenwonen dat ding voor een tientje meenemen. Prima!

    Beantwoorden

  3. A. de Gooijer
    Aug 29, 2014 @ 10:12:17

    Ik heb een keer een ijzeren pan in Zweden gekocht. Een keer kookte ik er zuurkool in. Sindsdien is de pan roestig van binnen en gebruik ik hem niet meer.
    Weten jullie wat ik daaraan kan doen?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Aug 29, 2014 @ 10:25:41

      Het gebruik van te zure voedingsmiddelen in dit soort pannen wordt afgeraden. Wat je zou kunnen doen: de pan schuren met een schuurspons of staalwol. Goed afwassen, drogen en dan in een flinke lading olie, verse aardappelschillen met veel zout bakken. Wel af en toe even omscheppen. Daarna de pan schoonvegen met een doekje of een dot papier. Als het erg aangebakken is, het aanbaksel laten weken in heet water en daarna schoon en droog vegen. De pan na gebruik altijd licht invetten met olie voor je ‘m wegzet. Dit zou de pan kunnen redden. Het is in feite de behandeling die elke ijzeren pan moet krijgen voor het eerste gebruik. Succes!

      Beantwoorden

  4. spaarmoeder
    Aug 29, 2014 @ 13:52:59

    Ik heb rvs en gietijzer. En sinds kort een snelkookpan. Ik houd van de degelijkheid van het gietijzer.

    Beantwoorden

  5. nadasurf
    Aug 29, 2014 @ 19:29:48

    Gas koken bevalt hier het best en lekker goedkoop en onze Wesco pannenset bevalt al jaren bladeren enkel vroeg af maar kwaliteit is wel degelijk.

    Beantwoorden

  6. Ernie
    Aug 30, 2014 @ 07:31:42

    Ik kook al jaren op gas, niet anders gedaan. Heel vroeger op school heb ik verplicht elektrisch moeten koken en ik vond het een ramp. Ik heb nog nooit zoveel aan laten branden. Sindsdien gewoon koken op gas, aan is aan en uit is uit. Heerlijk, wat pannen betreft daar waag ik nog een blogje aan want ik heb zoiets moois/praktisch/duurzaams gekocht……..

    Beantwoorden

  7. Greet
    Aug 30, 2014 @ 15:03:03

    Wat ik ook leuk vind aan mijn grijsgewolkte en gietijzeren pannen is dat ik noooooooit meer naar andere pannen hoef te kijken, en elke nieuwe rage, of het nu Herman of Jamie heet, voorbij kan laten gaan. Rages en modetrents over kan slaan. Want niets is zo goed als deze onverslijtbare pannen.

    Beantwoorden

  8. JOY
    Aug 31, 2014 @ 08:16:08

    Beste N(euro)tje,
    Ook in dit bericht ben je opstandig tegen je inductieplaat, net als een tijdje geleden. Je vertelde toen dat er een sluipverbruik van 70 Watt is. Wij gebruiken ook zo’n kookplaat. Gealarmeerd deed ik navraag bij fabrikant, leverancier, installateur, technische zwager. Niemand kon me je bericht bevestigen. Die 70 Watt (veel!) moet toch omgezet worden in bv. warmte? Maar waar dan? Als ik begrijp hoe het zit, zou ik de moeite er voor over hebben om voor en na elk gebruik de hoofdschakelaar in de meterkast om te zetten.
    Zou het voor je mogelijk zijn me dat te beantwoorden? Of misschien weet je waar ik erover kan lezen?? Hartelijke groet, JOY.
    P.S. Je verhalen zijn als ankerpunten in ‘mijn’ internet. Ze slijpen mijn ideeën !

    Beantwoorden

  9. Huisvlijt
    Sep 02, 2014 @ 09:45:42

    Begrijp ik goed dat ijzeren pannen ook op inductie kunnen? Dat lijkt mij ook wel wat!

    Beantwoorden

Geef een reactie

