N(euro)otje is ook voor een doggybag

In Amerika is het heel normaal dat je na je eten in een restaurant om een doggybag vraagt. Je kunt dan de restjes keurig verpakt mee naar huis nemen.

En uitgerekend hier in Nederland, dat bekend staat om zijn zuinigheid, lijkt men zich teveel te schamen en laat men alles in de kliko knikkeren. Daarom is Natuur en Milieu een actie begonnen om de doggybag in Nederland te laten inburgeren en is vanaf gisteren 50.000 doggybags gaan verspreiden onder restaurants. Hiermee hopen ze de voedselverspilling in de horeca tegen te gaan. Ieder jaar wordt er namelijk 51.000 ton voedsel weggegooid in de horeca, wat gelijk staat aan 77 miljoen maaltijden.

N(euro)otje schaamt zich niet om het overgebleven eten mee naar huis te nemen. Niet dat ze nou zo vaak uit eten gaat, maar het komt wel eens voor. De laatste keer had ze alles opgegeten, dus was het niet nodig. Anders had ze het wel meegenomen. Haar oma deed het vroeger al: die verpakte alles in de servetjes en propte het in haar handtasje. Dit alles gebeurde discreet op schoot, met het tafellaken er zo overheen dat niemand goed kon zien wat ze toch allemaal aan het doen was. Want helemaal schaamteloos was Oma toch ook weer niet. Ik heb ervoor betaald, zei ze altijd, als iemand vroeg waarom ze dat deed.

Dus, als je je afvraagt waar die Vrekkenneigingen van N(euro)otje toch vandaan komen… Maar dan is die doggybag toch wel wat prettiger in het gebruik dan de servetjes van oma. Het gaf altijd zo’n troep in dat handtasje…

12 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Aug 27, 2014 @ 08:41:07

    Die enkele keer,dat we uit eten gaan,doe ik dat ook.Meestal is de reaktie van de mensen uit het restaurant positief.

    Beantwoorden

  2. consuminderenmetplezier Jolanda
    Aug 27, 2014 @ 09:51:25

    Ik ben ook groot voorstander van een doggy bag. Je hebt als klant dan in ieder geval zelf een keuze…

    Beantwoorden

  3. Thea
    Aug 27, 2014 @ 10:04:29

    Ik heb het altijd al gedaan! Vooral bij Aziatische en Italiaanse restaurants zijn de porties te groot voor mij en kreeg (en krijg) ik het restant altijd keurig verpakt mee!

    Beantwoorden

  4. Jantine
    Aug 27, 2014 @ 10:09:31

    In Oostenrijk is het ook al lang heel normaal. Toen mijn broertje klein was kreeg hij er een keer zijn pizza niet op, en bij het afrekenen stonden ze nog voor mijn ouders erom konden vragen met een doggy bag klaar. Ze vonden het maar raar dat dat in Nederland niet gebeurde.

    Beantwoorden

  5. immy
    Aug 27, 2014 @ 11:50:56

    Ik zou willen dat je halve porties kon bestellen. Niet alles is nog lekker de tweede dag, bovendien willen wij nog weleens een filmpje pakken na een etentje. een doggybag 3 uur bij je houden vind ik ook niet ideaal. Halve porties zijn vaak alleen mogelijk voor kinderen tot 12 jaar. maar als ik zie wat mijn zoontje af en toe voor een hoeveelheid krijgt, dat zou ook genoeg zijn voor mij.

    Beantwoorden

  6. Miss Milla at Home
    Aug 27, 2014 @ 13:45:46

    Ik hoop dat zo’n doggybag snel raakt ingeburgerd, nu zit ik me vaak een beetje te overeten op restaurant, omdat ik het zo’n zonde vind om het te laten liggen…

    Beantwoorden

  7. Mevrouw W.
    Aug 27, 2014 @ 15:51:33

    Toen de kinderen kleiner waren gebeurde het wel eens dat het eten niet op was en dan liet ik het inpakken. En waarom ook niet? Je betaalt er toch voor dus is het jouw eten.

    Hier is een restaurant in de buurt waar ze een aparte senioren-menukaart hebben en dan krijg je een kleinere portie. Ook als niet-senior kun je daarvan bestellen.

    Beantwoorden

  8. Ernie
    Aug 27, 2014 @ 20:19:58

    restaurant zouden mensen moeten laten kiezen uit een normale portie of een kleine portie.

    Beantwoorden

  9. inrustigvaarwater
    Aug 27, 2014 @ 22:05:30

    In China is het ook heel gewoon om de restjes mee te nemen. Alles wordt keurig verpakt. Je kunt zelfs nog wat extra bestellen om mee te nemen.

    Beantwoorden

  10. Sofie
    Aug 27, 2014 @ 22:10:11

    Ik ben helemaal voor.
    Laat het maar snel helemaal ingeburgerd raken hier !

    Beantwoorden

  11. gerrie
    Aug 28, 2014 @ 21:29:47

    Bij een grote Hotel/Restaurant keten in Nederland eten we in Westerbroek soms een lunch. Standaard is daar een uitsmijter; drie brood, goed belegd en drie eitjes. Voor ons oudjes is dat teveel. Wij bestellen altijd 2 brood/ei. En dan is de rekening ook minder. Het kan dus wel, want die vreemde vogel doet het toch ook ??

    Beantwoorden

  12. Margreet
    Aug 29, 2014 @ 21:14:49

    Helemaal goed zo n doggy bag! Al eet ik meestal in een restaurant helemaal mn bord leeg… behalve als ik iets niet lekker vind. Maar dan hoef ik het ook niet mee….

    Beantwoorden

Geef een reactie

