N(euro)otje koopt een olielamp…

Ze reden langs een karretje dat aan de weg stond en N(euro)otje spotte in één oogopslag een olielamp.  Auto gekeerd, teruggereden, en al het kleingeld bij elkaar gezocht om het geval te betalen. Alles bij elkaar geschraapt kwam N (euro)otje op 4,95. Het prijsplakkertje vermeldde 5 euro…. 5 Cent tekort. Op de kar stond een plastic bakje om het geld in te doen maar N(euro)otje belde aan bij het huis om te melden dat ze niet verder kwam dan 4,95 en om te vragen of dat ook goed was. Natuurlijk was dat goed… 🙂 En nu prijkt er een foeilelijke olielamp naast de oude telefoon op het wijnkastje van Opa.

De lamp is echt lelijk… De voet is tinkleurig,  het oliereservoir is van geribbeld glas in een onbestemde kleur grijs-groen en staat scheef op de voet. Dan de glazen kap. Die is ook groen, maar heel anders dan het reservoir,  namelijk heel opvallend fel groen. En omdat het reservoir al scheef staat, helt het geheel nogal wat over…. Maar het geheel was puntgaaf, er zat een gloednieuwe lont in en het draaimechanisme werkt.

De lamp wekte afgrijzen op bij Zoon, die er meteen een mooi plekje voor aanwees: buiten bij die grote groene bak, naast die grote grijze… Man aanvaardt dit soort aankopen als iets waar hij al bij voorbaat mee leert te leven en nu staat de lamp op het wijnkastje van N(euro)otjes Opa, naast een klein groen glazen olielampje en de bakelieten telefoon. Aan de muur er net boven hangt een aquarelletje van pup Laika met haar knuffelbeertje, dat N(euro)otje maakte toen ze 18 was. Ze vergiste zich toen in de achtergrondkleur van het schilderwerkje,  wat opdroogde tot een vreselijke kleur groen. Al met al staat al dat lelijke groen wonderwel bij elkaar…

En natuurlijk heeft ze er weer een lichtbron bij. Voor al die stroomuitvallen waar N(euro)otje altijd rekening mee houdt… 😉 Zelfvoorziening in uitvoering…

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. hetlevenenik
    Jul 29, 2014 @ 07:25:44

    Hahaha waarom koop je in hemelsnaam een olielamp die je spuuglelijk vindt? Koop er dan eentje die je wel mooi vindt zou ik dan denken. Maar goed: ik zal de echte ‘vrekken’ wel nooit helemaal begrijpen vrees ik.

    Beantwoorden

  2. Zakelijk Bezuiniger
    Jul 29, 2014 @ 09:20:23

    Ik begrijp het ook niet. Zit je met een spuuglelijke olielamp opgescheept in je huis, struin dan een rommelmarkt of marktplaats af op zoek naar eentje die je wel mooi vindt.

    Beantwoorden

  3. nadasurf
    Jul 29, 2014 @ 09:32:19

    Lelijke olielamp en je hebt er niks aan want bij hem gebruiken in huis krijg je een roetaanslag waar je u tegen zegt dus enkel leuk voor buiten.

    Beantwoorden

  4. Huisvlijt
    Jul 29, 2014 @ 09:56:05

    Wat een leuke vondst. Als ik het goed lees gaat het je om de functie dus dan zijn de looks inderdaad niet relevant. Ik moet glimlachen om je man die al weet dat protest geen zin heeft.

    Beantwoorden

  5. sprokkelen
    Jul 29, 2014 @ 12:01:58

    haha, mooi van lelijkheid, juist leuk. veel plezier ermee

    Beantwoorden

  6. Henriette
    Jul 29, 2014 @ 13:42:09

    Veel plezier ermee

    Beantwoorden

  7. Lily
    Jul 29, 2014 @ 15:06:33

    Doet mij direct denken aan de uitvaart van ‘oom’ Pom (geen oom van mij, meer via een rare route een soort suikeroom van mijn moeder, hij was geloof ik een studievriend van mijn opa ofzo..). Een heel excentriek figuur die ons altijd aan het lachen wist te krijgen. Hij heeft mijn moeder met haar broer en zussen nog eens meegenomen op een binnenvaartschip, ergens in het verhaal hoorde ook nog een olielampje maar hoe weet ik niet meer. In plaats van bloemen of iets dergelijks besloot mijn moeder een oud olielampje (denkende aan die herinnering), dat we nog ergens op zolder hadden, mee te nemen naar de uitvaart. Degene die de uitvaart moest begeleiden was er bij mee, blijkbaar had ze nog een tekort aan invulling en zo kreeg het olielampje ineens een heel centrale rol. (Het was wel even moeilijk lachen inhouden toen ze begon over ‘de nabestaanden geven je graag dit licht mee op je laatste reis’, dat is niet respectloos want als hij het had kunnen horen had hij het hardste gelachen!) Punt was alleen dat we in een soort opwelling op het idee waren gekomen de olielamp ook te vullen met lampenolie, dat was een grote fout. Het ding bleek zo lek als een mandje! Nu het een centrale rol in de uitvaart had gekregen moest het natuurlijk ook mee in de rouwwagen, wat zullen ze blij zijn geweest met het lekkende geval…. Wij konden in ieder geval terecht zeggen dat het volledig in de stijl van oom Pom was!

    Beantwoorden

  8. siek
    Jul 29, 2014 @ 21:09:15

    Nostalgie …, het lijkt me een sfeervol hoekje, en groen is rustgevend !
    Groetjes, Siek.

    Beantwoorden

  9. Thuisblijfmommy
    Jul 29, 2014 @ 22:43:04

    haha, ik snap je beweegredenen inmiddels wel een beetje.
    Immers, als het gaat om zelfredzaamheid maakt het niet uit of je olielampje nu wel of niet ‘esthetisch verantwoord’ is, zolang het zijn nut maar dient.
    Wat dat betreft is dit olielampje natuurlijk een perfecte vondst voor een hele mooie prijs!
    Zelf ben ik nu al eeuwen aan het zoeken naar exemplaren die me bekoren (voor de juiste prijs) maar ik kan ze maar niet vinden (of ze zijn veel te duur).
    Misschien moet ik de lat maar wat minder hoog leggen en gewoon, net als jij, kopen wat ik tegenkom.
    Goed gedaan meid!

    Beantwoorden

  10. marklemmen88
    Aug 12, 2014 @ 03:07:28

    Een olielamp is mooi, maar waarom niet investeren op de beurs??
    http://economie101.wordpress.com/2014/08/12/ik-heb-een-sterk-gevoel/

    Beantwoorden

  11. Margreet
    Aug 23, 2014 @ 20:46:43

    Haha Neurootje…. mooi van lelijkheid al die tinten groen, zal vast mooi staan samen! En er zit natuurlijk weer een verhaal aan vast aan wat je kocht. Alleen dat al maakt het speciaal. Zelf zou ik het dan niet kopen/neerzetten, maar ik kan me goed voorstellen dat een ander dat wel doet!
    Veel plezier van je nieuwe aankoop!
    Hier hebben we ook een aantal olielampen staan voor het mooi en voor het geval dat.

    Beantwoorden

Geef een reactie

