N(euro)otje over zelfvoorziening

Het is de wens van de Vrekken om zo onafhankelijk mogelijk te worden. Alle groenten en fruit van eigen bodem, eigen electriciteitsvoorziening, een systeem waarbij regenwater hergebruikt wordt voor de was en de wc’s…. Vis uit eigen vijver… Jahaa, grootse plannen. Het is alleen zo jammer dat niet al die plannen even makkelijk uitvoerbaar zijn. Hoewel er op dit moment wel weer in stukjes en beetjes aan de vijver gewerkt wordt. Toch is het maar goed dat er nog supermarkten zijn, waren de Vrekken echt afhankelijk geweest van hun tuin,  waren ze dit jaar vast en zeker de hongerdood gestorven. De enigen op hun terrein die volledig zelfvoorzienend zijn, zijn de slakken… Tienduizenden, nee, honderdduizenden van die glibbers bevolken de grond en peuzelen alles op wat N(euro)otje zaait en plant. Tot de aardappelplanten aan toe zijn opgevreten… Om moedeloos van te worden. Eén lichtpuntje: de kruiden die ze onlangs kregen van goede vrienden en in zo’n handige vierkante-meter-moestuin-bak gezet werden, staan er blakend van gezondheid bij. Geen slak die er in de buurt durft te komen….  N(euro)otje zaaide al vijf keer sla en ze heeft nog geen blaadje op kunnen eten. Afgelopen week zaaide ze een zesde zaai sla. Dit keer in de kas, tot nog toe een slakkenvrije enclave temidden van al die vraatzucht. Maar echt waar, je kunt die beesten horen kauwen!

Zelfvoorziening is nog niet zo makkelijk. Als het nog niet eens gelukt is om in juli een eigen kropje sla op het bord te hebben gehad…. Hoe deden ze dat vroeger toch? Ja, oké,  ze werkten zich allemaal te pletter en er mislukte ook nog wel eens een oogst. Veel armoe, ondervoeding en honger. Wat wens je jezelf eigenlijk toe als je roept dat je zo graag zelfvoorzienend wilt zijn?

En toch, het ideaalbeeld blijft. Dus gaat N(euro)otje vandaag weer vol frisse moed in de tuin aan de gang. Hoewel, laat dat fris er maar vanaf…. ’t Is ook geen goede moed… Moed der wanhoop. Ja, dat is het….

Maar ondanks alles liggen er vanavond wel alweer tuinbonen op het bord. Dat maakt toch wel weer wat goed… 🙂

22 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Ik
    Jul 10, 2014 @ 09:07:40

    Schoteltjes amstelbier neer zetten, of een glas in graven, met een bodempje bier. slakken zijn er dol op! Wel alleen amstel tja raar maar waar ze hebben voorkeur, en die slakken,, zijn snel verdwenen. Succes met je slakken plaag. Gr ikke

    Beantwoorden

  2. A. de Gooijer
    Jul 10, 2014 @ 09:24:02

    Eierschalen kneuzen of fijn stampen en strooien, daar kan geen slak overheen.

    Beantwoorden

  3. liesbet
    Jul 10, 2014 @ 09:31:06

    Ik bewaar het ganse jaar door eierschalen die ik laat drogen, in brokjes breek en rond mijn planten strooi. Ik droog ook mijn koffiegruis en strooi het ook rond de planten. Sinds ik deze truc toepas, heb ik zo goed als geen last meer van slakken in de groententuin. De exemplaren die ik dan toch nog tegenkom, verpletter ik zonder compassie onder de zool van mijn tuinlaarzen….

    Beantwoorden

  4. Eline
    Jul 10, 2014 @ 09:37:29

    Mijn vader heeft na tien jaar een zeer succesvolle moestuin, volkomen ecologisch, zonder slakken. Hij is nu (praktisch) zelfvoorzienend. En hij heeft er een uitgebreide website over! Dus misschien heb je daar wat aan.

    http://www.mergenmetz.nl

    Beantwoorden

  5. Hanna
    Jul 10, 2014 @ 11:32:33

    je schijnt slakken te kunnen eten (of dat voor elke slak geldt weet ik niet). maar zolang er een supermarkt is en ik geen honger heb, waag ik me niet aan dat experiment! 😉

    Beantwoorden

  6. anoniem
    Jul 10, 2014 @ 12:16:37

    Ik weet niet op wat voor grond je teelt maar kleigrond en geen slakkenoverlast hebben gaan nooit samen. Dus als je kleigrond hebt zul je misschien dingen moeten telen die slakken niet lusten :)? Maar ja dan zijn er misschien weer andere beestjes die dat juist een lekker hapje vinden. Dit is reden genoeg voor mij om er niet aan te beginnen, op wat sla en bessen in potten na. Dat gaat goed. Nou heb ik ook maar een klein tuintje dus niet zo’n moeilijke keuze om er geen moestuin op na te houden. Succes met je flora en “fauna”, Leontine

    Beantwoorden

  7. Thea
    Jul 10, 2014 @ 12:44:49

    Bijzonder dat er bij jullie zoveel slakken zijn. Wij wonen in Zuid-Oost Drenthe en zelfs de hosta’s zijn niet aangevreten!

    Beantwoorden

  8. Henriette
    Jul 10, 2014 @ 16:51:02

    Wij hadden thuis een moestuin waar we het hele jaar door van aten en slakken daar had Pa een trucje voor .Koffieprut rondom planten. Bij Annemieks mijmeringen las ik daar ook over. Maar geheel zelfvoorzienend leven is niet zomaar gerealiseerd .

    Beantwoorden

    • liesbet
      Jul 10, 2014 @ 19:27:39

      Ik strooi koffiegruis én gebroken eierschalen rond de planten waar slakken van houden en sindsdien heb ik veel minder last van slakkenvraat.

      Beantwoorden

  9. Margreet
    Jul 10, 2014 @ 20:26:58

    Hier ook nog niet 1 slablaadje uit eigen tuin… hier ook veel slakkenvraat!! Bier…eierdoppenstukken… koffie… alles staat er om heen en nog is het weg. Had zelf courgette gezaaid, is dood gegaan, een nieuwe gekocht… is opgevreten. Nu koop ik geen nieuwe meer! Heb nog wat jonge slaplantjes op een tafel (!) staan, maar volgens mij doen de vogels zich er ook te goed aan!Ook paprika plantjes en tomatenplantjes doen het hier knudde dit jaar!!!!
    Volgend jaar maar beter dan…. maar baal wel flink, ik had er zo mooi tijd voor dit jaar!
    Succes Neurootje met wat je nog wel hebt staan!! Hier worteltjes en uitjes…. 🙂

    Beantwoorden

  10. inrustigvaarwater
    Jul 10, 2014 @ 21:29:08

    Hier op de klei ook duizenden slakken. Koffieprut, eierschalen, houtzaagsel én bier… dit alles hebben we al toegepast. Nu doe ik wedstrijdje met echtgenoot: wie vangt de meeste…:-((

    Beantwoorden

  11. wil
    Jul 11, 2014 @ 08:43:33

    kreeg een aantal pallets(van die soort die lijken op vierkante meter bakken) en als je de randen goed dicht maakt met aarde komt er zelden een slak bij,dus mooie sla en andijvie.alle andere groenten en fruit staan gewoon in de moestuin.maar hier zijn het de kolen die op gaan aan de rupsen(had ff geen tijd ze elke dag na te kijken,dus van nu af aan gaan die weer onder speciale netten

    Beantwoorden

  12. Ernie
    Jul 11, 2014 @ 08:52:39

    een slakkenplaag in de moestuin heb ik nog niet gehad. Wel in onze tuin rondom het huis. Slakken met huisje. We hebben biervallen gezet en elke dag heb ik de hosta’s leeg geplukt en elke slak verdronken in bier. We zijn nu voor het 2e jaar voor 99% slakvrij.

    Beantwoorden

  13. Huisvlijt
    Jul 11, 2014 @ 09:14:26

    Ik vind het een prachtig ideaal. En ook wel wonderlijk dat het anno 2014 nog zo lastig is om zelfvoorzienend te zijn, terwijl onze opa’s en oma’s dat waarschijnlijk gewoon nog wel waren.

    Beantwoorden

  14. Aukje
    Jul 11, 2014 @ 13:26:38

    Bij mij stonden de slakken de rupsen en andere vreetgraagen altijd klaar met hun koffertje om in mijn moestuin hun vakantie vieren.Je zag ze glimmen van Zo ons buikje is straks weer vol.Ik maak nu soort kasjes van lichtbuis en doe daar een net overheen.Meestal klamboes bij de kringloop weg.Geen slak of rups die hier tegen opgewassen is,en ik kan na al die jaren eindelijk weer eens een krop sla,andijvie of een kool eten zonder extra vlees of dat mijn aanplant weg is gevreten.

    Beantwoorden

  15. Patrick
    Jul 11, 2014 @ 23:37:19

    Hier geen moestuin in de voortuin, maar blijkbaar wel een slakkenparadijs. Dit jaar struikel je over de slakken …. of beter gezegd, je glijdt er over uit. Naaktslakken, huisjesslakken, in kolonnes kruipen ze over de straten en door de tuinen.

    Beantwoorden

  16. peggy-sue
    Jul 14, 2014 @ 16:43:38

    De frustratie is heel herkenbaar. Soms heb je gewoon de neiging om het bijltje er bij neer te gooien. Ik heb wel eindelijk 1,5 krop sla. Moet wel snel oogsten want zag vandaag al weer vraat. Wij wonen aan een grasveld en dijk van de gemeente waar vandaan de slakken in grote getale bij ons de buikjes vol komen eten. Ik vind het nog steeds lastig maar vermorzel ze ook als ik ze tegen kom.
    Jij ook sterkte er mee! Ik zal bovengenoemde tips toch weer eens op gaan pakken. Koffieprut en eierschalen dan…bier niet, dat noemen we drankmisbruik 😉

    Beantwoorden

  17. Greet
    Jul 14, 2014 @ 23:36:00

    Heb je er wel eens aan gedacht om cacaodoppen om je plantjes te strooien / of direct over het zaaigoed ik heb me laten vertellen dat slakken daar niet over komen. of kijk eens bij Maartens moestuin die man heeft leuke ideeën en tips.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Jul 15, 2014 @ 06:00:53

      @Greet en allen: Maartens moestuin is inderdaad heel leuk! Cacaobonen heb ik nog nooit gebruikt maar vrijwel alle hierboven genoemde tips wel en we worden nog steeds bestookt… We hebben van dat heel scherpe grind achter het huis liggen maar zelfs dat houdt ze niet tegen. Ze kruipen over het grind, tegen de gevel op, zo door het raam de slaapkamer binnen… Maar in de moestuin hebben we nog bonen over en andijvie. Die laatste zit trouwens wel vol met hele grote huisjesslakken. Zo veel en Zo groot dat ik eraan zit te denken om van ellende maar een escargotkwekerij te beginnen. Onder het motto van ‘If you can’t beat it, eat it’. Of zoiets…. 😉

      Beantwoorden

  18. grandma
    Jul 15, 2014 @ 17:28:45

    Hier ook veel slakken. Uiteindelijk heb ik slakkenkorrels van eco-style gestrooid, nu is de plaag in toom te houden. Deze korrels zijn niet schadelijk voor vogels en egeltjes . Sla eten we volop , de andijvie is nu de favoriet bij de glibberaars bah.

    Beantwoorden

Geef een reactie

