N(euro)otjes honden en de dierenarts

Opnieuw Beginnen vroeg onlangs hoe ver de Vrekken zouden gaan wanneer hun dieren ziek zouden worden. Dit naar aanleiding van een documentaire over kanker bij honden, die N(euro)otje toevallig ook zag. Daarin was te zien dat honden chemotherapie en andere behandelingen krijgen.

De Vrekken zijn allemaal dol op hun dieren. Anderhalf jaar geleden werd één van de honden, Floor, ziek. Ze werd zelfs heel ziek. Ze hebben wel wat aan gemodderd met medicijnen van de dierenarts maar besloten toch dat het geen zin meer had en hebben haar in  laten slapen. Moeilijk was dat wel natuurlijk. Maar het was voor de Vrekken geen optie om haar te laten opereren. Het was zo’n operatie waar de kansen vrij klein waren dat ze er van opknapte, laat staan dat ze er weer beter van werd. Zo ver gaan ze gewoon niet. Een jaar of twaalf geleden was de oudste hond, hij wordt dit jaar 16, ineens mank. Een probleem met een scheurtje in de meniscus. Dat hebben ze wel laten verhelpen.  Hij trok gisteren van pure blijdschap, toen N(euro)otje thuis kwam uit haar werk, nog een sprintje door de gang en de kamer. Dat heeft dus zin gehad. Nu wil de dierenarts zijn gebit onder narcose schoonmaken. Dat gebeurt dus niet. Hij zou op zijn leeftijd de narcose waarschijnlijk niet eens overleven.

Eén van de andere honden, nu bijna twaalf, heeft kanker. De dierenarts heeft aangestuurd op een operatie maar de Vrekken zijn hier niet op in gegaan. Zolang ze geen pijn heeft,  en dit is een hondje dat snel piept dus daar zal geen twijfel over kunnen ontstaan, gebeurt er niets. Zodra ze wel pijn krijgt, is het over. Geen chemotherapie, geen operatie, geen andere behandelingen.

Hard? Nee, de Vrekken vinden van niet. En verkijk je alsjeblieft niet op de nickname Vrekken, want het heeft niet eens zoveel met geld te maken. Het gaat er meer en vooral om, dat ze een onderscheid blijven maken tussen mensen en dieren.  Hoe lief en geliefd ze ook zijn, er zijn grenzen, bij de Vrekken in ieder geval. Een dier is een dier. Een zieke kip wordt hier door een vriendin vakkundig geslacht en opgegeten. Dat is niet zieliger dan de plofkip in cellofaan in de supermarkt, die N(euro)otje, al meer dan dertig jaar overtuigd vegetariër, overigens uit pure dierlievendheid weigert te eten. En een hond die ziek wordt, wordt goed verzorgd maar krijgt geen ‘mensenbehandelingen’.

Tegenwoordig kun je je huisdier zelfs palliatieve zorg laten verlenen. Grote vraag in deze is ook voor wie je een dier een misschien pijnlijke, stressvolle behandeling zou laten ondergaan. Voor het dier zelf, die geen flauw idee heeft wat hem overkomt of voor jezelf, omdat het zo moeilijk is om afscheid te nemen? De Vrekken hebben aardig wat traantjes gelaten toen ze Floor begroeven. En ze roepen haar nog wel eens, vooral omdat vanuit de ooghoeken bezien haar dochter met het zelfde witte staartpuntje,  soms een beetje op haar lijkt. Maar toch, een hond kun je niet uitleggen wat er gaat gebeuren, een hond ervaart alleen maar de stress en de ellende van de ziekte of de behandeling. Een mens kan vooruitkijken en beseffen dat het weliswaar op het moment niet leuk is, maar dat het in de nabije toekomst weer beter zal kunnen gaan. Een dier kan dat niet.

Dieren worden  tegenwoordig steeds meer vermenselijkt. Dieren worden menselijke trekjes en emoties toegedicht en je kunt tegenwoordig je huisdier verzekeren tegen ongevallen en ziektekosten.  Een begrafenisverzekering voor ze afsluiten. Een mooie grafsteen voor ze bestellen. En het is waar dat iemand die de verantwoordelijkheid voor een dier neemt, ook de daarbij behorende zorgplicht heeft te aanvaarden.  Je mag niet sollen met dieren. En je mag ze niet verwaarlozen. Je moet er goed voor zorgen. En iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten als hij zijn huisdier wilt verzekeren en laten begraven op een speciale begraafplaats. Maar het zijn nog steeds geen mensen…. Althans, dat vindt N(euro)otje. Een steeds minder populair wordende mening in een tijd waarin steeds meer mensen elkaar afmeten naar wat ze voor hun huisdieren over hebben. Waar dierenartsen je het gevoel geven slecht bezig te zijn als je nee zegt tegen een (dure) behandeling. N(euro)otje beschouwt dieren als dieren  en niet als mensen. De Vrekken hebben voor zichzelf ook de meest minimale ziektekostenverzekering en helemaal geen tandartsverzekering.  Ze zorgen goed voor zichzelf en elkaar, tellen hun zegeningen, ondermeer bestaande uit het ontbreken van chronische aandoeningen, en doen voor hun huisdieren niet gekker dan voor zichzelf. Niet omdat ze hard zijn, of onmenselijk of onverschillig maar gewoon omdat ze nuchter zijn…

Advertenties

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Jul 03, 2014 @ 08:34:41

    Wij denken er ook zo over. Het moeilijkste vind ik te bepalen,wanneer eigen gehechtheid aan je hond zwaarder dreigt te gaan wegen en dan te beslissen dat je je hond niet verder wilt laten leven/lijden.

    Beantwoorden

  2. kniepertie
    Jul 03, 2014 @ 08:53:28

    Helemaal eens, vooral dat je dieren niet laat lijden, dieren kunnen de pijn en stress van een ziekte en/of operatie niet plaatsen.

    Beantwoorden

  3. loesje
    Jul 03, 2014 @ 09:02:13

    Hier een hond met suikerziekte. We spuiten hem 2x per dag en het is weer een fitte vrolijke hond. Niet gaan spuiten was ook een optie en dan zou hij na een tijdje doodgaan. Krijgt ie kanker dan hangt het er vanaf waar het zit of we het wel of niet laten behandelen. Gezwel aan bijv. poot of neus zullen we laten behandelen, maar darmkanker laten opereren en een chemo? Nee. We zullen de hond nooit allerlei vervelende behandelingen geven omdat wij ‘m nog niet zouden kunnen missen. Bij ons zal de 1e vraag altijd zij; wat is voor het beest het prettigste/beste?

    Beantwoorden

  4. Butterfly Maiden
    Jul 03, 2014 @ 09:03:22

    Hartgrondig eens!

    Beantwoorden

  5. Cisca
    Jul 03, 2014 @ 09:28:20

    Ik had op je vorige blog al gereageerd. Ik heb dezelfde mening.Hond (15 jaar) krijgt hartpillen en doet het lekker. Gaat hij lijden dan houdt het op. Een kat heeft een tumor in de lever. En leeft nog pijnvrij. Krijgt hij pijn dat houdt het op.Gelukkig heb ik een zeer kundige en zeer nuchtere dierenarts.Dieren zijn trouwens zeer wijs . Ze weten precies wanneer ze gaan sterven als het lijf het opgeeft. Het is wel moeilijk voor een mens de signalen precies te herkennen. Liefde maakt denk ik dan ook wel een beetje blind.Voor alles wat is leeft in huis heb ik een zorgplicht en zorgplezier. Die verplichting ga je aan als je en dier wilt hebben/houden.

    Beantwoorden

  6. Ineke
    Jul 03, 2014 @ 09:29:26

    Ik doe ook veel voor mijn katten maar kijk wel waar het nog dierwaardig is. Sommige dingen hebben zin en met andere dingen plaag je het dier in kwestie alleen maar. Het moeilijkste vind ik altijd het moment bepalen wanneer het klaar is, zeker als ze heel langzaam aftakelen zoals bij nierziekte bijvoorbeeld. Het blijft een moeilijke beslissing vind ik altijd maar wil mijn dieren onnodig leed besparen.

    Ik vind de optie van je dier verzekeren (ondanks dat ik het zelf niet doe) een goede omdat het voor sommige mensen echt het verschil is tussen wel of niet een nog nuttige behandeling te kunnen betalen. De gang naar de dierenarts loopt zo vaak uit op een hele dure rekening en als je dat geld dan niet voorhanden hebt is het fijn als je verzekerd bent ervoor. Zelf spaar ik iedere maand voor ze omdat ik altijd katten boven de 10 uit het asiel haal en je die dus juist niet kunt verzekeren. Vind het niet erg want als je regelmatig voor ze spaart heb je ook altijd geld genoeg.

    Beantwoorden

  7. Anna
    Jul 03, 2014 @ 12:23:00

    Helemaal met je een, alleen dat stukje over een zieke kip opeten ( we eten onze eigen kippen niet (dat is een beetje laf ik weet het) maar een zieke kip zou ik helemaal niet eten.
    Verder is je stukje helemaal af
    ik lig ook wel eens in een deuk als ik mensen zie met een fietskar met een hondje erin( of soms in een kinderwagentje:-), vroeger had je hondenkarren en trok de hond de kar, nu is het andersom
    Een dier is een dier: vaak leuk lief ,en gezellig, daar moet je goed voor zorgen en daar blijft het bij . honden met kleertjes aan in een fietsmandje of in een kinderwagentje ik vind het zot en lachwekkend

    Beantwoorden

  8. immy
    Jul 03, 2014 @ 14:50:56

    Helemaal mee eens. Onze hond is een hond en zo wordt hij ook (goed) behandeld.
    Hij krijgt zijn entingen, wordt goed verzorgd maar het blijft een hond.
    Als pup heeft hij wel een operatie gehad aan zijn oog. Ik heb ook totaal geen problemen om aan zo’n operatie geld uit te geven. Maar ik heb mensen uit mijn omgeving gezien die nog met bejaarde zieke hondjes naar een speciaal dierenziekenhuis 150 km. verder gingen om chemo’s operaties ed. te ondergaan. Uiteraard staan daar nu de hondjes na vele euro’s lichter te zijn alsnog in een potje op de schoorsteenmantel. Uiteraard afzonderlijk gecremeerd in een mooie urn….
    Veel plezier hebben die beestjes de laatste maanden van hun leven niet gehad, wel veel pijn omdat het zo moeilijk was voor de baasjes om ze los te laten.

    Beantwoorden

  9. Go
    Jul 03, 2014 @ 20:07:02

    Onze hond kreeg nierdieet, heb tot haar 13e haar tandsteen (onder narcose) laten weghalen. Heb daarna wel haar tanden gepoetst omdat ik wist dat ze geen operatie meer hiervoor zou kunnen ondergaan en ze vanwege het nierdieet veel tandsteen ontwikkelde. Dus ik heb erg goed voor haar gezorgd, ze is 16 jaar en 8 maanden geworden en op een dag was het opeens mis, ze ging snel achteruit en ging naar dierenarts die ik vroeg wat te doen, foto’s maken om te kijken wat er intern mis was. Maar ze was al in schock en ging steeds sneller achteruit, toen heb ik ook het besluit genomen om haar te laten inslapen om haar niet meer te laten lijden. Wel moeilijk, maar je moet een dier niet in leven houden voor je eigen gevoel. Ik heb het er wel heel moeilijk mee gehad, niet met het besluit, maar om haar zo te zien, soms zie ik ’s nachts nog de beelden voor me. En ik mis haar enorm, het was zo’n schatje, doof en blind en snurkend als een oude kerel, soms werden we ’s nachts wakker van haar gesnurk. Maar goed de taaie tante is heel oud geworden en wij hadden haar overgenomen van iemand die niet meer voor haar kon zorgen toen ze 12 jaar was, dus nog vier mooie jaren meegemaakt met haar.

    Beantwoorden

  10. Margreet
    Jul 03, 2014 @ 20:54:14

    Neurootje, ik ben het helemaal met je eens qua gezondheid en behandeling van dieren! Hier zijn de dieren ook dieren en geen jasjes aan of weet ik wat. Als ze ziek zijn gaan we met ze naar de dierenarts en we sparen voor als er wat met ze is! Ooit een zieke kat die het niet goed ging: die ging ik zelf met een pipetje drinken geven en met een theelepeltje zijn eten. De dierenarts zei wel: u moet niet te ver gaan mevrouw. Dat deed ik ook niet en de kat kwam er bovenop en heeft nog een aantal jaren fijn geleefd. De laatste kat hebben we vorig jaar februari in moeten laten slapen, het ging niet meer. Sinds de kerst dartelt er hier weer een jonkie rond, waar onze oude hond (11 jaar) eerst wel aan moest wennen.

    Beantwoorden

  11. Greet
    Jul 04, 2014 @ 00:37:28

    Als in de natuur een beest ziek word en het gaat niet zoekt het een sterfplek. Zo zijn wij de hond van mijn schoonmoeder kwijt geraakt. Hij was weg gelopen mensen hebben hem gevonden en naar het asiel gebracht, waar ik nog 50 gulden voor moest betalen om hem weer mee te krijgen. Plus een snerende opmerking zo van je moet beter voor het beest zorgen. Nou was het geval dat de hond een vachtaandoening had wat zoveel in hield dat als je hem borstelde en kamde een half uur later de kroes en klitten er weer in zaten. Het was een bouvier. Tot een half jaar daarna hij weer weg was en we hem nooit meer gevonden hebben, hij heeft gedaan wat waarschijnlijk de eerste x al van plan was, een sterf plek gezocht en aangezien wij vlak bij een groot bosachtig park wonen zal hij daar naar onderweg was. Dus ik ben het wel met je eens dat men een dier in leven houd om dat men er zelf geen afstand van kan doen maar het dier er niet mee helpt, die kan niet zeggen het doet pijn of ik heb geen lucht etc wees humaan en gun het beest zijn rust. Wij zelf hebben ook onze hond van 5 jaar oud moeten laten inslapen van wegen botkanker in de linker achter knie het was nog niet door gebroken dus we hadden hem nog misschien een jaar kunnen houden maar we zagen dat hij zijn poot niet gebruikten en de kliniek voor groten dieren bevestigde de kwaal hij was namelijk 70 kl we hebben een paar dagen genomen om afscheid te nemen en hebben hem weg gebracht dat is nu 13 jaar terug en we missen hem nog altijd.
    Sorry voor dit ellelange verhaal maar wilde dit ff kwijt.

    Beantwoorden

  12. Huisvlijt
    Jul 04, 2014 @ 09:25:36

    Ik lees dit met interesse! Hier op het platteland wordt vrij nuchter omgegaan met dieren, en soms vraag ik me dan wel eens af hoe ver je moet gaan.

    Beantwoorden

  13. AM
    Jul 05, 2014 @ 09:08:31

    Ik ben het er helemaal mee eens! Mijn 2 katten krijgen ook de nodige zorg (de ene blaasgruis dus speciaal voer) maar onnodige operaties/behandelingen om levensverlengend te zijn? Dus niet overlevend maar levensverlengend? Ik denk het niet. Ik denk dat “wij” als mensen de weg een beetje kwijt geraakt zijn mbt survival of the fittest. We zijn tever van de natuur af gaan staan…

    Beantwoorden

  14. Consuminderen met Marianne
    Jul 05, 2014 @ 12:48:19

    Ik deel helemaal jouw mening! Zo denk ik er ook over! Altijd ook zo gedaan met onze dieren hier. Geen lijdensweg. Heeft niets te maken met geld. Mijn hond van 6 heeft ook iets wat niet goed is, maar heeft er (nog) geen last van. Zodra dat verandert, kijk ik wat het beste is voor het dier zelf. Niet aanmodderen in ieder geval. Ik ga er geen lijdensweg van maken in ieder geval. Ik weet dat het erg aan zal voelen, maar de tijd heelt veel wonden.

    Beantwoorden

  15. gerrie
    Jul 05, 2014 @ 20:16:32

    Onze kooiker hoestte, bij de dierenarts aangegeven toen hij onder narcose moest voor tandsteen. Er was vlgs. deze dierenman niets aan de hand. Totdat hij na een week of vijf daarna door zijn hoeven ging. Wat bleek; leverkanker met uitzaaiingen. Met verdriet maar toch direct laten inslapen. Dit is nu negen jaar geleden en soms laat ik nog een traan. De andere hond bleek na een tia niet meer zindelijk. Ook direct laten inslapen. Maar hoe ver?? We wonen sinds kort in een ieniemienie huisje en we zien dagelijks een buurvrouw met drie teckels van dezelfde jonge leeftijd wandelen. Eén daarvan in een wandelwagen. Deze hond had iets aan zijn rug en de arts heeft geblunderd. Dit beestje geniet aan alle kanten. Hij geeft aan; nu wil ik even mee doen. Even een plas of een hoopje, nog even lopen met z’n drietjes en dan gaat hij de wagen weer in. Ik heb veel respect voor deze vrouw. Want voor de rest is dit beestje kerngezond en vrolijk. Heb het goed.

    Beantwoorden

  16. Henriette
    Jul 06, 2014 @ 11:06:02

    Helemaal mee eens. Onze hond Ulica had een vetbult waar ze last van had, die hebben we alten verwijderen daarna was ze weer helemaal de oude . Maar tegenwoordig gaat het te ver. Neem nou de dierenbruiloften echt belachelijk, het is en blijven dieren en geen mensen.

    Beantwoorden

  17. opnieuwbeginnen
    Jul 09, 2014 @ 15:24:49

    Ben het helemaal met je eens. Het is overdreven, zoals er met de dieren wordt omgegaan.
    Toen mijn eerste kat ziek werd, direct nadat ik ze ophaalde uit de kattenopvang na een vakantie heb ik geheel emotioneel vaak met haar naar de dierenarts gegaan. Ze is zelfs een nacht ter observatie geweest. Ze ging toch een paar dagen later dood bij de dierenarts, waar ik de deur plat liep.
    De dierenarts vroeg wat ik wilde, begraven, cremeren? Nee, zei ik, de Gekro zei ik. Dat was een instituut waar ze dode dieren ??? Het stonk er altijd.
    De dierenarts was onthutst dat ik zo’n botte beslissing nam. Maar ik kwam ook van het platteland.
    Thuis kregen de katten weinig te eten. Het was de bedoeling dat ze muizen en ratten vingen.
    Van mijn zakgeld kocht ik wel eens Felix. Heel bijzonder vond die kat dat. Ze sprong bijna tot de bovenste plank van de ingebouwde kast waar het spul stond.

    Het was de eerste keer en tevens de allerlaatste keer dat ik een kat in de professionele kattenopvang heb gedaan. Die kat is gewoon door de stress dood gegaan. Nooit meer een kat in de dierenopvang. Pronto.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: