N(euro)otje tankt altijd over de grens en haalt er ook de boodschappen…

De benzine was altijd al goedkoper in Duitsland. De Vrekken wonen een kilometer of zes van de Duitse grens af en halen het niet in hun hoofd om in het eigen dorp duur te tanken.

De benzine in het dorp kostte gisteren 1.78 euro. In Duitsland tankten ze de laatste keer voor 1,50. Dat scheelt toch veel te veel? Dit weekend gaan ze weer tanken. Meteen even boodschappen halen want ook daar valt veel voordeel te scoren. Twintig cent op een liter benzine verdienen ze altijd wel en met het voordeel van de boodschappen erbij, zijn ze met een ritje naar de buren gewoonlijk minimaal dertig euro goedkoper uit. Of dat zielig is voor de handel aan de Nederlandse kant van de grens? Nee, de eerste prioriteit is de eigen portemonnee. De Vrekken hebben het geluk zo dicht bij de grens te wonen en maken daar gewoon gebruik van. Ze gaan zelfs in Duitsland naar de tandarts… Dat heeft niet zozeer te maken met de prijzen, hoewel de Duitse tandartsen wel goedkoper zijn dan hun Nederlandse collega’s, maar meer met het feit dat er toen ze hier kwamen wonen, in de wijde Nederlandse omtrek geen tandarts meer was die nog nieuwe patiënten aannam, laat staan een heel gezin.

Schoonouders reden vroeger al twee of drie keer per jaar vanuit Amsterdam naar Duitsland voor een dagje uit en goedkope boodschappen.  Nu wonen zij ook hier in het dorp en gaan bijna wekelijks naar de Duitse winkels en het tankstation. Vrienden die hier komen logeren, moeten ook altijd even tanken en speciale boodschappen halen. Vriendin kan niet meer tegen gluten en glutenvrije artikelen zijn in Duitsland toch wel veel goedkoper, zo ontdekte N(euro)otje onlangs.

Overigens gooien ze niet zonder nadenken de boodschappenkar vol: sommige dingen zijn in Nederland weer goedkoper. Zuivel bijvoorbeeld en koffie. Koffie haalden ze voorheen in een ander buitenland, België,  maar sinds Dochter en Schoonzoon weer in Nederland wonen, komen ze daar niet meer. Maar gelukkig gaan Dochter en Schoonzoon zelf nog wel eens op familiebezoek in Vlaanderen en kunnen zij nog wat meenemen… 😉

 

 

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. inrustigvaarwater
    Jun 27, 2014 @ 09:41:29

    Dat is mooi als je zo vlakbij de grens woont. Zou ik ook doen, hoor. Maar hiervan zijn het nogal wat kilometers. Soms, als we vinden dat we weer een hele poos de polder niet meer zijn uit geweest, willen we ook wel eens de grens over gaan. Lekker even Duits kletsen, veel vragen in een winkel en zo is het net vakantie, die paar uurtjes.

    Beantwoorden

  2. de Zuinige Student
    Jun 27, 2014 @ 10:01:37

    Als je dicht bij de grens woont is het logisch dat je over de grens tankt en de boodschappen doet die daar goedkoper zijn.
    Voor ons is de afstand helaas veel te groot. Toch zou ik graag weer eens een keertje in Duitsland gaan winkelen.

    Beantwoorden

  3. kniepertie
    Jun 27, 2014 @ 10:06:36

    ’t Zal aan de manier van branden liggen maar duitse koffie blief ik niet, slap slootwater vin ‘k dat. Ik haalde trouwens vorige week nog houdbare melk bij lidl en dat was per liter toch echt 6 cent goedkoper dan in NL en ook de kaas (exportkwaliteit Goudse) is bij diezelfde winkel goedkoper.
    En ja die tank hè! dat kwartje van kok + de rest voor jeroentje hoef je daar niet te betalen en dat scheelt beduidend,
    groet

    Beantwoorden

  4. Jantine
    Jun 27, 2014 @ 10:31:05

    Wij gaan er zo af en toe ook heen. Afgelopen winter vooral, vlak voor de bruiloft. Bier en wijn scheelt daar namelijk wel héél erg veel met hier, en als je er, zoals met een bruiloft, een grote hoeveelheid van moet hebben, dan tikt dat behoorlijk aan. Volgende week willen we weer, lege bierkratten weer inleveren, en gelijk dingen als vanille cola voor mijn man meenemen ;-). Op die manier is zo af en toe eens een ritje zelfs leuk als je, zoals wij, een 40 km van de grens af woont.

    Beantwoorden

  5. mijn leven als 30 plusser
    Jun 27, 2014 @ 10:32:03

    Mijn familie woont ook dicht bij de grens en gaan ook regelmatig tanken en boodschappen doen in het buitenland. Zelf woon ik wat verder weg, maar ik ga graag één keer in de zo veel tijd mee naar Duitsland voor de boodschappen. Goedkoper en veel meer biologisch voor een zachter prijsje.

    Beantwoorden

  6. Jantine
    Jun 27, 2014 @ 10:32:23

    Hoi Neurootje,
    Mijn reactie van daarnet is in je spamfolder terecht gekomen, omdat ik mijn website ingevuld had. Is een raar dingetje van wordpress of zo, het gebeurt overal zo’n beetje. Zou je hem eruit willen halen?

    Beantwoorden

  7. mmiirraah
    Jun 27, 2014 @ 10:35:50

    Ik woon ook vlak bij de grens en ben eigenlijk wel benieuwd naar die verschillen qua boodschappen. Welke producten zijn nu echt goedkoper, in Duitsland? Van alcohol weet ik het, maar ik ben niet zo’n drinker…

    Beantwoorden

  8. Dumolein Gratiana
    Jun 27, 2014 @ 14:31:02

    hey Neurootje ik lees al heel lang trouw u blog. nog nooit durfde ik over iets te reageren, maar nu zou ik toch graag vragen wat er allemaal goedkoper is in Duitsland? Daar wij binnen veertien dagen naar Duitsland gaan voor één week, en zou graag weten welke goedkope boodschappen ik daar kan vinden? je mag mij altijd een mailtje sturen op volgend adres: gratiana.dumolein@telenet.be
    vele lieve groetjes en alvast vele dank.

    Beantwoorden

  9. vlijtig met zuinigheid
    Jun 27, 2014 @ 14:40:07

    Ik tank het liefst op maandagmorgen rond een uur of elf. Dan zijn de prijzen die in het weekend toch hoger liggen (ook in Duitsland) omlaag gezet.

    Beantwoorden

  10. loesje
    Jun 27, 2014 @ 22:36:48

    Wij wonen sinds 4 maanden in Duitsland en merken dat echt niet alles goedkoper of beter is dan in Nederland. Ja wel de benzine, en het loont om goed de prijzen in de smiezen te houden want die wijzigen per dag, soms uur. ’s Avonds is de benzine/diesel vaak nog goedkoper! Koffie vind ik ook echt wel goedkoper dan in Nederland, haal een kilo biologische bonen bij de Aldi voor zo rond de 5 Euro, en lekker. Ook toiletartikelen zijn veel goedkoper en ik drink een heerlijke droge Dornfelder (rode wijn) voor 1,79 per fles, bij de Lidl.
    Wat wel duurder en slechter in de supermarkten is zijn de verse groenten, daar moet ik nog iets op vinden.
    En verder kan ik iedereen de rust en de relaxte sfeer over de grens van harte aanbevelen!
    En de zondagsrust…niemand die het in z’n hoofd haalt om herrie te maken na 2 uur zaterdagmiddag.

    Beantwoorden

  11. Dorieke
    Jun 28, 2014 @ 15:19:11

    Wij gaan zometeen tanken in België, we wonen vlakbij Maastricht, dus het is een tripje van tien minuten, de benzine kost er momenteel 1,51… Een paar weken terug zelfs 1,46. Ik heb een auto met een tank van 70 liter, dus reken maar uit…
    Gisteren in Aachen naar de lidl geweest voor de xxl aanbiedingen, ook duitsland ligt hier vlakbij, 20 km in ik ben bij de Duitse lidl. Niet alles is er goedkoper hoor, sommige dingen zijn juist weer duurder, maar als je weet wat je moet halen scheel t het echt veel.
    De waspoeder is altijd al 2 euro goedkoper als hier, nu met xxl aanbieding pak 100 wasbeurten voor 9,45 in nl kost pak 65 wasbeurten 8,49. Sap dat manlief altijd drinkt hier 0,99 daar nu xxl 0,99 maar wel 2 l ipv 1,5. Wc papier per verpakking een euro goedkoper, meel, geleisuiker…Enfin kan nog wel even doorgaan. Mij scheelde het deze keer ruim 35 euro!! Op een kar van 79,17!!
    Groente en fruit is goedkoper in nl, en bovendien vrijwel gratis uit mijn tuin….koek en versnaperingen zijn niet echt goedkoper, zuivel ook niet echt.
    Maar wie goed oplet kan echt voordeel opdoen. Wij kopen bij aanbiedingen echt groot in ( heb meer dan een jaar genoeg waspoeder, haha) en gaan enkele keren per jaar naar Aachen voor deze boodschappen.

    Beantwoorden

  12. Koningin Mínima
    Jun 29, 2014 @ 09:44:18

    Woon ook dichtbij de grens. Maar rij niet zo veel meer, toch loont het volgens mij om een keer de tank helemaal vol te gooien in Dld. maar wat tank je dan als je hier in NL Euro 95 in je tank gooit? Tanken jullie dan E10?

    Beantwoorden

  13. Opnieuw Beginnen
    Jul 01, 2014 @ 07:04:08

    Neurootje, gisteravond in 2doc van Vpro een uitzending over bestrijding van kaner bij honden.

    Wat als jouw honden kanker zouden hebben, hoe ver ga jij in de zorg voor jouw zieke honden?

    Blog ideetje?

    Beantwoorden

    • Cisca
      Jul 01, 2014 @ 14:14:06

      Ik ben Neurootje niet maar ik heb 2 honden en een paar katten. De uitzending heb ik ook gezien.Voor mij persoonlijk is mijn grens heel scherp. Ik doe dat soort behandelingen niet. Mijn oudste hond(15) heeft nu hart pillen. Wordt hij zieker of krijgt pijn dan houdt het op.Een kat van mij heeft een levertumor en is onbehandelbaar. Nu heeft de kat geen pijn en nog lol in het leven. Als dat niet meer het geval is, houdt het op.Ik houd veel van mijn huisvee maar je moet een dier een dier laten met een goede kwaliteit van leven.Maar iedereen maakt daar een eigenkeuze in.Dit is dan een ander zijspoor. Maar een hond heeft het hier vaak beter dan een kind in Afrika.Heeft misschien niks met elkaar te maken maar geeft voor mij aan hoe goed we het hier hebben.

      Beantwoorden

  14. Eurootje
    Jul 01, 2014 @ 16:27:13

    Helaas ik woon echt te ver weg.. ben een tank benzine kwijt eer we in Duitseland zijn 😉
    Maar als je er vlakbij woont dan heb je natuurlijk helemaal gelijk!

    Beantwoorden

  15. Huisvlijt
    Jul 02, 2014 @ 08:55:13

    Wij tanken ook vaak over de grens. Het prijsverschil is echt heel erg groot.

    Beantwoorden

Geef een reactie

