N(euro)otjes stroomverbruik

Het blijft geweldig: de deur van de meterkast opendoen en de standen opnemen. Want het stroomverbruik in Huize Vrek is flink verminderd sinds de koelkast uitging en de drie losse kleine vriezers werden vervangen door twee joekels van vrieskasten met A+++ label.

Vorig jaar deze tijd werd er door de zeven volwassen bewoners, verdeeld over twee huishoudens, gemiddeld 145 kWh per week verbruikt. Maar een flink deel van dat verbruik werd dus veroorzaakt door verouderde apparatuur…

De laatste paar maanden komt het totaalverbruik,  van inmiddels nog vijf volwassenen, niet meer boven de 100 kWh per week. Over het algemeen schommelt het tussen de 90 en 95 kWh per week. Toen vanmorgen de standen genoteerd werden, bleek er vorige week slechts 87 kWh gebruikt te zijn. 43,5 kWh per huishouden.

Natuurlijk doen de Vrekken ook wel erg hun best om hun gebruik zoveel mogelijk te beperken. Niet alleen ging de koelkast uit en werden de oude vriezers vervangen, ook bijna alle halogeen, gloei- en spaarlampen zijn vervangen door led-lampen. Ook kookt N(euro)otje nog graag en vaak op van alles behalve op de inductieplaat. En zolang die niet gebruikt wordt, gaat de stroom eraf.

Omdat de grootste slagen pas in de afgelopen drie maanden zijn gemaakt, en het gebruik begin vorig jaar, toen Dochter en Schoonzoon in kwamen wonen, eerst omhoog ging, zal het op de jaarnota nog niet heel erg zichtbaar zijn. En toch zullen ze, zoals waarschijnlijk veel Nederlanders, wel geld terugkrijgen omdat er vorige winter veel minder gas is gebruikt.

N(euro)otjes streven op het gebied van stroomverbruik lag al een tijdje op 5.000 kWh per jaar, dus 2.500 kWh per huishouden per jaar.  Wat heel redelijk, zelfs aan de lage kant is, gemeten naar het gemiddelde verbruik in Nederland dat rond de 3.400 kWh per huishouden ligt. Met het huidige verbruik redden ze dat al. Dus…, je snapt het al, er worden alweer manieren gezocht in Huize Vrek om het energieverbruik nog meer te verlagen.

11 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. liesbet
    Jun 23, 2014 @ 09:56:44

    Wij hadden, bij de vorige jaarlijkse meteropneming, een elektriciteitsverbruik van 3179 kwh voor een gezin met 2 personen. Komt neer op een gemiddeld wekelijks verbruik van 61 kwh (iets meer dan de helft op nachttarief, rest dagtarief) Ik vermoed dat we bij de komende jaarafrekening minder verbruik zullen hebben aangezien we een aantal maanden terug onze 30 jaar oude elektrische boiler lieten vervangen door een WPB. Ik neem wekelijks de meterstanden op en zie al duidelijk dat het verbruik gedurende de nachturen verminderd is sinds de ingebruikname van de WPB. Of we er ook de meerprijs tov een elektrische boiler zullen uithalen is nog de vraag. Of het nachttarief voor ons dan interessant blijft, valt ook nog te af te wachten en te bekijken.

    We hebben onlangs voor de decoder van de digitale televisie een knop voorzien waarmee we het toestel kunnen afzetten als de tv niet speelt. Ik had al meermaals opgemerkt dat die decoder regelmatig lawaai maakte zelfs als de tv niet aanstond en dat het toestel soms warm aanvoelde. Het opstarten duurt nu iets langer aangezien het toestel volledig uitgezet wordt maar dat stoort me niet. Mijn man wou aanvankelijk het toestel niet uitschakelen omdat hij gelezen had dat het veelvuldig aan en uitschakelen de levensduur van de decoder zou verkorten. We huren het toestel en als het stuk is, wordt het gratis vervangen dus indien het vlugger zou verslijten door het elke dag aan en uit te zetten, maakt het voor ons niets uit….

    De grote energieslurpers zijn hier wellicht de twee grote diepvriezers (1 rechtopstaand model en 1 bakmodel) die ik niet kan missen omdat we veel groenten oogsten uit onze groententuin.

    Ik bak ook elk weekend ons brood (8 broden in één oven : 4 broden naast elkaar op 2 baklagen) Elke bakbeurt is goed voor een verbruik van 3 kwh dus indien ik ons brood niet meer zelf zou bakken, zou ik 150 kwh per jaar minder elektriciteitsverbruik hebben.

    Plasma tv verbruikt wellicht ook vrij veel en die staat gemiddeld 3 uur per dag aan.Voor de rest proberen we zuinig met energie om te springen, hebben in huis zo goed als overal ledlampen (op enkele spaarlampen na), geen vaatwasser, geen droogkast.
    Ik zie niet goed in hoe ik ons verbruik nog naar omlaag zou kunnen krijgen. Tips zijn welkom….

    Beantwoorden

    • Huib
      Jun 25, 2014 @ 13:22:57

      Bij UPC kun je de horizon box via het menu in de energie stand laag zetten. Dan verbruikt deze nog maar 1 k.w. ipv 36 k.w. bij de energie stand hoog. Het klokje op het display verdwijnt dan en het opstarten duurt ongeveer 1 minuut, dat vinden wij geen probleem.

      Beantwoorden

  2. nadasurf
    Jun 23, 2014 @ 10:08:52

    Kan best hier met een gezin(6 personen) al jaren niet meer boven de 2000 Kw per jaar 🙂

    Beantwoorden

  3. Monique
    Jun 23, 2014 @ 16:47:22

    Top nada, dat probeer ik ook.

    Beantwoorden

  4. nadasurf
    Jun 23, 2014 @ 20:36:58

    Kunnen jullie ook echt heel veel moeite doen wij er niet voor, koken op gas en gas oven, probeer de machines die water warm gaat maken direct van warm water voorzien dit is echt een enorme besparing denk aan vaatwasser en wasmachine gewoon hotfill aansluiten. Hier wel voor een vrieskist gekozen is net wat zuiniger dan een kast. Zit nu net meterstanden opgenomen op 145 Kw per maand 🙂

    Beantwoorden

  5. Huisvlijt
    Jun 24, 2014 @ 09:15:29

    Ik kan me voorstellen dat je geniet van die lage cijfers! Ze zijn echt een stuk omlaag zeg.

    Ik durf niet goed zonder koelkast… En dat terwijl ik een enorme kelder heb, waar mijn oma zich toch ook altijd mee redde.

    Beantwoorden

  6. Greet
    Jun 25, 2014 @ 11:26:49

    Is het niet iets voor jullie om zonnepanelen te nemen? Als investering in het verlagen van de energiekosten. Het verbruik kan op een gegeven moment niet meer verder omlaag en dan lijkt het me tijd om zelf te gaan produceren.Hoe denk je daarover?

    Groet,Greet

    Beantwoorden

  7. Zakelijk Bezuiniger
    Jun 25, 2014 @ 15:16:36

    Wij zitten nu op 300 kWh verbruik vanaf september 2013, niet helemaal eerlijk natuurlijk met zonnepanelen. Iedere dag loopt de meter terug, omdat we meer opwekken dan verbruiken op dit moment.

    Wellicht ook iets voor jullie.

    Beantwoorden

  8. Miss Milla at Home
    Jun 26, 2014 @ 13:02:35

    Hallo Neurootje,
    Ik zette net een linkje op mijn blog naar jouw artikel (van vorig jaar) over bloedluizen bij kippen. Ik hoop dat je dat goed vind. Ik heb heel veel gehad aan dat artikel, want ik heb zelf bijna een kipje verloren door deze plaag. Dankzij jouw blog heb ik veel bijgeleerd over het bestrijden van deze parasieten.
    Ik zet het hier maar even bij de reacties omdat ik niet direct een contact-button zag.
    Groetjes, Milla

    Beantwoorden

  9. Eurootje
    Jul 01, 2014 @ 16:26:05

    Zo dat scheelt wel een hoop op jaar basis!

    Beantwoorden

Geef een reactie

