N(euro)otje verbaast zich

Zuinigaan (http://zuinigaan.blogspot.nl/2014/06/uien.html) schreef vandaag over uien, hoe lekker ze zijn en hoeveel er hier in Nederland geproduceerd wordt. En hoeveel er geëxporteerd wordt. En ze gaf nog even een lekker receptje. Maar die export van al die uien, daar verbaasde N(euro)otje zich nou over. Ze probeert altijd een beetje rekening te houden met de afstanden die voedsel heeft moeten afleggen om op ons bord te belanden. Zo verbaasde ze zich bij het zien van de uitzending van De wilde keuken die Zuinigaan noemde, erover dat Nederland zoveel uien verbouwt en exporteert, en dat de uien in Nederlandse winkels uit Nieuw-Zeeland komen. Niet altijd hoor. Soms. Maar dus ook midden in het seizoen waarin ze ook hier verbouwd worden. Of het dus met het groeiseizoen of de bewaartijd te maken heeft,  weet ze niet want, nog een voorbeeldje:

Onlangs liet ze de courgettes bij de Aaldie liggen omdat ze uit Spanje kwamen. Die courgettes zijn hier dan per duur en milieubelastend vervoer gekomen en N(euro)otje kiest er dan voor om rustig te wachten tot ze haar eigen courgettes kan oogsten. (Ook niet altijd, dadels uit Nederland is ze nog nooit tegengekomen dus daar schippert ze al, maar als groenten- en fruitsoorten hier in Nederland verbouwd worden, wil ze ze ook graag hier vandaan hebben…)

Maar, later diezelfde dag kwam ze bij de Duitse Liedel en zag dat de courgettes daar uit Nederland afkomstig waren… En ze waren bovendien veel goedkoper: de Spaanse courgettes in de Nederlandse winkel kostten 84 of 85 cent per stuk, de Nederlandse courgettes in de Duitse winkel kostten 89 cent per kilo… Ze zaten per kilo verpakt in een netje en er zaten vier tot vijf in één netje. Het formaat was gelijk aan die in Nederland.

En dan ga je je toch afvragen waar dat nou voor nodig is. En wie er het grootste voordeel behaalt. De consument? De boer? De tussenhandel? Iets met subsidies?

De Vrekken proberen een beetje op te letten dat ze niet alles maar klakkeloos kopen wat er in de schappen ligt. Een komkommer uit Nederland is weliswaar in een kas verbouwd maar een komkommer uit Israël is hier per vliegtuig gekomen. Dan wordt het kiezen tussen twee milieuvervuilende komkommers… Courgettes kunnen prima buiten verbouwd worden, dus of die hier in Nederland toch ook uit een kas komen, geen idee. Fruit is moeilijk. Het grootste gedeelte van het fruit kan in ons klimaat niet verbouwd worden en komt dus bijna altijd uit het, soms hele verre, buitenland. Maar een aardappel en een ui, of een spruitje,  moeten toch gewoon hier in den lande kunnen groeien en verkocht kunnen worden.

Moeilijk. N(euro)otje is idealist genoeg om zich er druk over te maken en nuchter genoeg om te beseffen dat ze het toch niet kan veranderen. Houden jullie rekening met de herkomst van wat je eet?

 

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. grandma
    Jun 19, 2014 @ 08:52:00

    Het is vaak een dilemma, ik probeer groente uit eigen land te kopen ( volgend jaar de moestuin weer vergroten ) en/of biologisch. Apart he dat ze in het buitenland Nederlands spul zo goedkoop verkopen terwijl het hier niet te krijgen is… Laatst wilde ik op de markt bij de bio-boer iets kopen, kwam het uit een overzeesland !! Wel bio maar niet duurzaam. Tja

    Beantwoorden

  2. Thea
    Jun 19, 2014 @ 08:54:24

    Jazeker! Ik kijk eerst altijd naar het land van herkomst. Niet bio-produkten van dichtbij gaan voor bio-produkten van verweg. De Nederlandse courgettes, die je in Duitsland kocht, zijn in kassen gekweekt. De courgettes van de koude grond zijn nog niet zover.

    Beantwoorden

  3. Ellen1979
    Jun 19, 2014 @ 09:04:09

    Mijn vader is vrachtwagenchauffeur. Hij reed een paar jaren gelden vlees. Dat gaat van NL naar Italië en verpakt weer terug. En dan weer van een distributiecentrum in NL weer naar een overslagstation in Duitsland. Soms heeft hij ‘hetzelfde’ vlees wel duizenden kilometers bij zich. Dan eet je vlees uit NL. Maar die kilometers worden niet vermeld. Dit is nou handel.

    Beantwoorden

  4. Mevrouw W.
    Jun 19, 2014 @ 09:46:33

    Vlees koop ik tegenwoordig alleen nog maar bij de slagerij die zelf zijn beesten kweekt. En voor groente en fruit ga ik regelmatig naar iemand die dit zelf kweekt. Je bent dan wel afhankelijk van seizoensproducten, maar dat is niet erg. Ik ga ook wel eens naar de supermarkt of groentewinkel om bijvoorbeeld sinaasappels, druiven en nectarines, hoor. Dus het is niet zo dat ik enkel en alleen maar producten van Nederlandse bodem eet.

    Beantwoorden

  5. izerina
    Jun 19, 2014 @ 10:58:07

    Dat is zo prettig van kopen bij de boer.

    Beantwoorden

  6. Henriette
    Jun 19, 2014 @ 13:26:17

    Wij kopen zoveel mogelijk de producten van het seizoen en en dus geen aardbeien in december. Maar ik kijk ook wel waar het vandaan komt en kopen bij de boer is in de stad helaas niet te doen. Of we moeten eerst 30 minuten minstens rijden voor we bij een kweker zijn.

    Beantwoorden

  7. Ons bin zuunig
    Jun 19, 2014 @ 17:30:13

    Ik koop zoveel mogelijk Nederlandse producten. Laatst zag ik biologische uien uit Egypte en appels uit Nieuw-Zeeland. Ik koop dan liever niet biologische producten. Ik verbaas mij over het feit dat onze biologische winkel voorverpakte groente en fruit verkoopt, plastic tasjes weggeeft en zich niet aan de seizoenen houdt. ‘EKO’ is gewoon big business. Handel in voedsel ook. Denk aan de speculaties op de beurzen. De armoede op andere continenten wordt grotendeels door Europa en landbouwsubsidies veroorzaakt. Helaas ligt een zelfvoorzienend leven nog ver weg, maar ik droom van mijn eigen stukje grond en een paar kippen.

    Beantwoorden

  8. Vanessa
    Jun 19, 2014 @ 17:43:23

    Ik probeer er rekening mee te houden. Althans dat het hier verbouwd is, liefst ook nog biologisch. Alleen, je betaalt meestal wel de hoofdprijs. Wat ik erger vind is dat het vaak niet eens biologisch blijkt te zijn…

    Beantwoorden

  9. Ernie
    Jun 19, 2014 @ 18:37:09

    afgelopen winter/vroeg voor jaar lagen er sperzieboontjes bij de A ldi en die kwamen uit Senegal en uit Egypte. Die koop ik dan NIET. Dan maar geen sperzieboontjes. Verder ik woon heel dicht aan de grens en bij de Duitse A ldi liggen de Nederlandse groenten voor een prijs die je hier niet ziet (goedkoop dus)

    Beantwoorden

  10. H.
    Jun 19, 2014 @ 18:51:03

    Hoe verder van huis, hoe meer onkruid-, insekten- en schimmelverdelger er wordt gebruikt. Dus als ik nodig heb, sponsor ik toch echt de Nederlandse tuinder, al of niet-biologisch.

    Beantwoorden

  11. Margreet
    Jun 19, 2014 @ 19:58:39

    Ik let er wel op, maar soms gaat mijn eigen energie voor. Ik heb geen tijd en energie om heel veel supermarkten,markten of boeren af te gaan hoe graag ik het ook zou willen. Ik heb een eigen kleine moestuin en ben al blij als daar iets groeit wat we kunnen eten! Dat smaakt toch altijd nog het lekkerst!
    Gisteren heb ik bij de groenteboer een bloemkool gekocht voor €1,- ingekocht bij een boer uit de omgeving. Bij de eko-supermarkt zag ik vandaag een biologische bloemkool voor €3,- Dat verschil is me gewoon te groot, helaas.

    Beantwoorden

  12. loesje
    Jun 19, 2014 @ 20:58:16

    Ik probeer er wel rekening mee te houden, maar het moet wel leuk blijven. Ik heb altijd een flinke voorraad uien en vul die ook tijdig aan. Als ik dan zie dat het uien uit het buitenland zijn dan stel ik de aankoop wel even uit tot ik in een andere super Hollandse zie.
    Ik denk dat het vooral met subsidies te maken heeft. Bij lage exportprijzen zal de boer wel subsidie van Europa krijgen en kunnen daardoor de Hollandse producten in het buitenland goedkoper zijn dan hier in de winkel.

    Beantwoorden

  13. Nina
    Jun 20, 2014 @ 09:52:30

    ik heb een tijde geleden een artikele gelezen dat ging over duurzaamheid van roenten en het wel of niet eten van groente van eigen bodem omdat dat dus minder CO2 zou kosten (want minder reiskilometers). Het is gebleken dat het regelmatig goedkoper was en minder CO2 kostte om iets uit Spanje te laten komen dan het hier in Nederland te kweken. Ik heb besloten me er niet meer druk over te maken. Ik eet zoveel mogelijk naar de seizoenen (dus geen sla en aardbeien in de winter. Nog afgezien dat die in de winter dus echt niet lekker zijn) en dat is het dan.

    Beantwoorden

  14. Huisvlijt
    Jun 20, 2014 @ 11:26:30

    Dat is inderdaad raar zeg! Spaanse courgettes in Nederland, en Nederlandse courgettes in Duitsland. Ik snap er soms echt niks meer van.

    Beantwoorden

  15. greet
    Jun 20, 2014 @ 20:49:27

    Hi vrek ik las net dat aarbeien van knoflook en uien en bieslook houd naast hen in de zelfde grond dan hoef je ze niet te bemesten. Zomaar ff 1 tip voor je tuin love you

    Beantwoorden

  16. e
    Jun 21, 2014 @ 08:27:42

    eerlijk gezegd doe ik dat niet, maar dat is meer omdat er nooit over nadacht,.., dank je voor het aanstippen!

    Beantwoorden

Geef een reactie

