N(euro)otjes boodschappen en zero-plastic-week

Vorige week deed N(euro)otje boodschappen voor 34,82 euro. Ruim binnen budget dus. Ze kocht alleen maar groenten zonder plastic verpakking, waaronder een hele grote bloemkool van 88 cent…  Maar bij het wc-papier ging het mis natuurlijk. Ze troostte zich met het idee dat de zero-plastic-week nog niet was begonnen. Deze week heeft ze nog helemaal geen boodschappen gedaan dus er is ook nog geen plastic het huis binnengekomen. Maar nu wordt het toch wel tijd… Morgen moet ze in Winschoten zijn. Toevallig is daar markt 😉 Dus je begrijpt wel waar ze te vinden is met haar rieten mandje. Op het lijstje staat voornamelijk fruit, groenten, kaas en toch nog een paar plantjes voor de moestuin. Misschien moet ze ook meteen maar wat vlees halen. Bakjes mee en een koelbox met vrieselementen achterin de auto, dan kan er niks misgaan. Brood bakt ze tegenwoordig weer zelf en dat bevalt goed. Scheelt ook weer plastic.

Het is best wel lastig, plasticloos willen leven. Zo wilde ze van de week lekker salade maken met tomaten en mozzarella.  Tomaten op en mozzarella op. Tja, dus maar wat anders gemaakt want dat kon toch niet. Van balorigheid deed ze toen op haar vrije dag maar helemaal geen boodschappen meer. Morgen moet ze. Tomaten zijn nog steeds op, kaas is inmiddels ook op, en er is bijna geen fruit meer. Nog een halve meloen, 3 appels en 3 bio – citroenen…

Vandaag had ze een schotel gemaakt met aubergines,  kikkererwten en wortels. Die wortels zaten in een plastic bakje. Bio – wortels notabene…. Denk je lekker bezig te zijn… Maar de couscous kwam dan weer uit een kartonnen doosje…

Wat ze al een tijdje niet meer koopt, al ver voor zero-plastic-week, is koek en chips. Beide niet al te gezond en een koekje is bovendien zo zelf gebakken. Kortom, het gaat wel. Met horten en stoten, dat dan weer wel…

4 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Pien
    Jun 13, 2014 @ 22:47:40

    Allemaal lastig om te regelen,dat zonder plastic ed.Ik werk zelf in de horeca,en wil daar ook proberen wat bewuster met luxere artikelen om te gaan.
    Op het bedrijf waar ik werk, probeer ik zonder melkcupjes en cachet zakjes te gaan werken.(cachet zakjes zijn papieren zakjes waar ook nog een servet inzit,en ook het bestek.Ik ben aan het promoten om in mooie melkkannetjes,die we notabene zelf op het bedrijf kunnen maken,de koffiemelk te schenken,(met dekseltje erop)Dan hebben we geen cupjes melk meer nodig.En het bestek mooi strak inrollen en geen chachets meer……..helaas, vinden de jongere,die nu de touwtjes in handen hebben,dit ‘niet nodig’ en ‘niet professioneel’ staan!Het lijkt er wel op dat het veel mensen niet lijkt te boeien en het gezeur vinden.Jammer,want alle kleine beetjes helpen!

    Beantwoorden

    • Lara
      Jun 14, 2014 @ 10:13:22

      Ik vind het zelf ook altijd zo zonde dat die cupjes melk die niet gebruikt worden, niet op een nieuw schoteltje gelegd mogen worden. Ik gebruik het nooit maar vergeet het soms te zeggen en dan krijg ik ze dus toch.. wordt allemaal weggegooid.

      Misschien zou je dan beter nog kunnen pleiten voor een systeem waar mensen zelf pakken wat ze nodig hebben: bijvoorbeeld dat je een schaaltje met cupjes melk en suikerzakjes op tafel zet ipv het per kop koffie erbij te geven.

      Maar ik weet eigenlijk niet of dat mag 😛

      Beantwoorden

  2. Ernie
    Jun 14, 2014 @ 08:27:46

    Ik vind je voornemen heel leuk. Ik heb eens een kritische blik op mijn boodschappen losgelaten en inderdaad wat wordt er een hoop in plastic verpakt. Een aantal producten kan niet eens zonder plastic…. brood, vlees, wc papier, keukenrol. Al zou je het willen……. toch wel goed dat je (ik)eens bewust wordt. Als ik bij de groenteboer ben dan pakken ze veel groente en fruit in een papieren zak. Ik heb altijd een tas bij me en als ik er om vraag pakken ze mijn fruit en groente gewoon in mijn tas. Scheelt ook weer papier.

    Beantwoorden

  3. Thea
    Jun 16, 2014 @ 09:07:49

    Ik gebruik al jaren uitwasbare netjes voor groente en fruit. 1 keer per maand koop ik een hoeveelheid vlees bij de slager en laat dat in mijn BPA-vrije diepvriesbakjes doen. De kaaswinkel gebruikt papier en de visboer ook. Brood bak ik soms zelf maar als ik het koop wordt het in mijn (zelfgemaakt, van ongebleekte katoen) broodzak gedaan. Ben al,jaren bezig maar helemaal plasticvrij is ook mij nog niet gelukt maar ik heb wel het idee dat ik op de goede weg ben 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

