N(euro)otje naar de markt

Volgende week doet ze mee aan zero-plastic-week maar dat wil niet zeggen dat ze de rest van het jaar maar plastic inlaadt of het niks is. Plastic tasjes weigert ze al jaren en groenten en fruit die geen omhulsel behoeven krijgen er geen. Soms ziet ze mensen in de winkel een meloen in zo’n plastic zakje stoppen  of laatst, haar eigen moeder notabene, een tros bananen… Dat is echt niet nodig. Alleen ziet ze zich  niet de champignons uit het blauwe bakje schudden om ze vervolgens los op de band te leggen…

Maar daar is gelukkig de markt. Als ze op die dag niet hoeft te werken, gaat ze op de fiets daar naartoe en laat alles los in een rieten mand deponeren. Ook de champignons, hoewel ze daar graag een klein rieten bakje voor meeneemt… De marktlui zijn alleen zo gewend om alles in het plastic mee te geven dat hun hand al automatisch opzij reikt om een tasje te pakken. Ook voor de bananen. En de meeste mensen pakken al die zakjes net zo automatisch aan.

En daarom doet ze mee aan zero-plastic-week. Omdat ze zichzelf even onder de neus moet wrijven dat het, al is het dan automatisch, weigeren van een plastic tasje toch niet voldoende is. Ze koopt weliswaar ook al jaren geen pedaalemmerzakjes en vuilniszakken meer, voor het vuil gebruikt ze alles wat er wel aan verpakking het huis binnen komt, maar is dat dan genoeg?

N(euro)otje vond dat ze best nog een stapje extra kan zetten en probeert nu die ene week eens uit hoe het is om bijna niks meer te kunnen kopen omdat het in plastic zit. En dat zou wel eens tegen kunnen vallen… Bakkers zijn er uiteraard wel en bovendien heeft ze voor deze week het brood zelf gebakken, maar een aparte groentenboer is er niet. Nou wonen ze in een plattelandsdorp dus er zijn boeren genoeg die van alles aanbieden en daarbij hebben ze zelf een moestuin dus dat missen ze ook niet echt. Maar een slager is er bijvoorbeeld weer niet. Daar moet ze minstens 15 kilometer voor rijden. Toch wil ze eens gaan kijken of het mogelijk is om een keer in de zoveel tijd, als ze dan toch die rit al gemaakt heeft voor iets anders, dit te combineren met een bezoekje aan de slager. Zoveel vlees wordt er in Huize Vrek nou ook weer niet gegeten…

In elk geval, gaat die week maandag dus van start. N(euro)otje start vandaag al met haar bezoek aan de markt. Volgende week lukt dat niet want dan moet ze die dag werken. En dan eens zien hoe het gaat. Ze gaat zeker niet nu nog extra  inkopen omdat het volgende week niet kan… Maar er zijn producten die in milieuvriendelijker materiaal zitten. Biologische melk en yoghurt zijn bijvoorbeeld te koop in glazen statiegeldflessen. Duurder maar de ervaring leert dat ze ook lekkerder zijn. Kaas kan ze vandaag al halen op de markt in plaats van in de supermarkt, waar de kaas standaard in het plastic zit. Groenten en fruit zijn zo’n probleem niet. Vleeswaren hoeven ze niet. Dat wordt dermate weinig gegeten in Huize Vrek, er zijn wel meer weken dat daar niets van gekocht wordt. Bijna alle koek zit in plastic, en als het al in een kartonnen doosje zit, zit het binnenin alsnog in het plastic.  Maar koek koopt ze ook heel weinig en ze bakt het net zo lief zelf.

Hoe dan ook, de Vrekken gaan hun best doen. Volgende week meer…

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Huisvlijt
    Jun 06, 2014 @ 09:04:06

    Wat zou het mooi zijn als die reflex van de marktkoopmannen zou verdwijnen. Dan zouden we een stuk verder zijn!

    Beantwoorden

  2. izerina
    Jun 06, 2014 @ 09:08:24

    Helaas mij lukt het niet plastic-loos te kopen.Zelfs de bio-internetwinkel verpakt de groenten en fruit in plastic. En helaas heb ik hen nodig.

    Beantwoorden

  3. Dreamweaver
    Jun 06, 2014 @ 09:18:10

    Ja daar ben ik ook voor, zomin mogelijk plastic gebruiken. Maar in de supermarkt stop ik bananen en alle groente en fruit eigenlijk in plastic.
    Sinds ik mij bewust ben dat ouders hun jonge kinderen in het winkelwagentje zetten. En dan niet in het daarvoor bestemde zitje, maar los in het wagentje tussen de boodschappen. En waar hebben de schoenen van die kinderen door gelopen, vraag ik mij dan af. En wat blijft daar dan weer in het wagentje zitten?
    Waarschijnlijk heb ik last van smet vrees wat dat betreft.

    Beantwoorden

  4. Anoniem
    Jun 06, 2014 @ 13:24:01

    Ik neem een boodschappenkratje mee, zet deze in de winkelwagen en daar gaan de boodschappen in. Probleem van het ”vieze” wagentje ook weer opgelost.

    Beantwoorden

  5. Samen besparen
    Jun 06, 2014 @ 13:28:20

    Ik heb net in de supermarkt de bananen, komkommers en paprika los in mijn kar gelegd… Ik kreeg een beetje een rare blik bij de kassa, maar ja, daar kan ik niet wakker van liggen. Alle beetjes helpen, toch? 🙂

    Beantwoorden

  6. Maia
    Jun 06, 2014 @ 13:48:24

    Op de markt kan je vaak ook koeken zonder plastic kopen, bij de bakker en bij de wafelkraam. Ik heb ook wel eens een bakje meegenomen om stroopwafelkruimels mee te nemen 🙂

    Beantwoorden

  7. Margreet
    Jun 06, 2014 @ 19:58:57

    Hier ook zoveel mogelijk zonder plastic… maar op de markt doen ze de champignons dan in een papieren zakje… ook onnodig.
    Toen ik nog in de binnenstad woonde en de slager daar nog zat, nam ik mijn eigen vleeswaren/vleesbakjes wel mee naar de winkel. Was helemaal geen probleem.
    Ik neem zoveel mogelijk groenten en fruit zonder plastic mee. En al jaren doe ik in elk geval het plastic in de plasticcontainer. Toen het bij mijn ouders in de wijk een proef was bracht ik mijn plastic daar heen. (op de fiets natuurlijk)

    Beantwoorden

Geef een reactie

