N(euro)otjes badkamerspreuk

Nee,  geen toverspreuk waarmee de badkamer simsalabim,  geheel vanzelf schoon is… Hoewel, als de gasten voor wie de spreuk uiteindelijk verzonnen is, deze ook netjes zouden toepassen, scheelt het N(euro)otje wel een hoop werk.

Het zit zo: er wordt veel gelogeerd in Huize Vrek. Allemaal prima, gezellig en geweldig. Maar de Vrekken zijn gewend om hun eigen nattigheid na het badderen zelf op te ruimen. Zo hoeft N(euro)otje niet met een droogdoek achter iedereen aan te lopen sloven. Ook de Vrekkenkinderen zijn zo opgevoed. Tot zover gaat alles goed.

Met gasten heb je verschillende badkamertypes: Zij die thuis precies zo zijn en dus bij een ander ook alles weer net zo netjes achterlaten zoals ze het aantroffen. Zij die het thuis niet doen en daar de hele boel aan de lucht laten drogen maar die zodra ze bij een ander zijn, prima blijken te weten dat het in een ander huishouden anders werkt en zich vervolgens keurig aanpassen. En zij die zich van niks en niemand wat aantrekken en zo uit het sop stappen om de rotzooi voor N(euro)otje te laten liggen.

N(euro)otje heeft er helaas de grootste moeite mee om iemand op het laatste aan te spreken en dweilt zuchtend de boel zelf droog. En toen bedacht ze iets. Je kent ze wel, spreuken en andere vermakelijke volkswijsheden op tegeltjes…. Ze bedacht er zelf één,  geïnspireerd door de oude ANWB-spreuken die je vroeger bij parkeerplaatsen aantrof, “Laat niet als dank na het aangenaam verpozen, de eigenaar van het bos de schillen en de dozen”.

Dus verzon ze de badkamervariant:

“Laat niet als dank na gebruik van douche of bad, de gastvrouw de rommel, het sop en al het nat”.

Misschien uitprinten, plastificeren (voor zero-plastic-week natuurlijk 😉 ) en op een duidelijk zichtbare plaats ophangen? Zo van, wie de schoen past, trekke hem aan? Of toch maar even diep ademhalen en die één of twee personen waar het om gaat eens tactvol aanspreken? Tips? Iemand…?

 

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Lily
    Mei 28, 2014 @ 08:58:30

    Moeilijke keuze maar ergens komt een bordje mij ook een beetje passief-agressief over.. Lang niet iedereen trekt dat zich aan (of het komt niet in ze op dat het voor hen bedoelt is), terwijl mensen die er gevoeliger voor zijn en toch al genoeg hun best deden misschien denken dat het nog wat beter moet.. Hoe moeilijk ook (ik ben er ook slecht in want waar te beginnen..) ik denk dat met de specifieke personen even het gesprek aan gaan beter werkt. Het zal vast geen onwil zijn, iedereen heeft andere gewoontes.
    Met mijn ouders vond ik eens nog zo’n ANWB-bordje, half vergaan, midden in een bos. Hoewel ik als kind niet wist of dat nou wel was toegestaan, die heeft mijn vader van de boom gehaald en meegenomen. Het bordje staat nog altijd ergens bij mijn ouders in de schuur. Maar of vooral de jongere generatie die bordjes nog kent en de knipoog met jouw spreuk zal zien weet ik niet…

    Beantwoorden

  2. Thea
    Mei 28, 2014 @ 09:30:50

    Ik zou het gewoon zeggen! Bij goede vrienden kan dat! Minder goede vrienden zijn misschien gepikeerd maar dat is hun eigen probleem.

    Beantwoorden

  3. Butterfly Maiden
    Mei 28, 2014 @ 10:53:45

    Ik moet ineens denken aan de pot naast mijn kookplaat waarin mijn pollepels e.d. staan. Op deze pot staat: “This is a selfcleaning kitchen. So clean up after yourself!” 😀

    Ik kan niet inschatten hoe de betreffende gasten in elkaar zitten maar je zou toch gewoon, voordat ze de badkamer ingaan, kunnen vragen of ze de wastafels, tegels en kranen na gebruik even willen afdrogen? Hoe minder groot jij het maakt, hoe gewoner zij het waarschijnlijk zullen vinden. Misschien denken ze zelfs wel: “Oh jee, stom dat we daar zelf nooit aan gedacht hebben.”

    Succes!

    Beantwoorden

  4. Ineke
    Mei 28, 2014 @ 13:06:27

    Gewoon zeggen ja, op een rustige toon. Het is jouw huis en als ze het vervelend vinden er op aan gesproken te worden is dat inderdaad hun probleem. 😉 Het is net als met ouders die met kleine kinderen bij je op bezoek zijn die helemaal los gan. Zeggen ze er zelf niks van dan doe ik het wel. ze zijn tenslotte bij mij op visite.

    Beantwoorden

  5. loesje
    Mei 28, 2014 @ 14:18:07

    Ik vind ‘m ijzersterk, maar denk niet dat ik ‘m zou ophangen of neerleggen.
    Als je weet wie de boosdoeners zijn dan zou ik ze even vragen of ze in het vervolg de badkamer droog en netjes willen achterlaten. Lijkt mij de beste oplossing.

    Beantwoorden

  6. Heleen
    Mei 28, 2014 @ 14:47:20

    Voor een enkel nachtje zoud ik het laten zitten, maar voor de plakkers is het wel een goed idee. In een leuk lettertype, cartoon erbij en gewoon je plannetje uitvoeren. Of je wijst de gasten met de badspulletjes ook meteen aan waar de droogdoek en trekker liggen…

    Beantwoorden

  7. Heleen
    Mei 28, 2014 @ 14:49:31

    Oeps, zoud=zou natuurlijk…

    Beantwoorden

  8. KruidigMeisje
    Mei 28, 2014 @ 15:18:50

    Neurootje, ik ben type 3, misschien wel type 4. en dat is dan omdat ik niet snap wat er erg is aan druppels in de badkamer. De badkamer kan toch tegen water? Ik doe het raampje open en alles droogt prima, zonder werk van mij. Ik spendeer mijn energie nu eenmaal graag aan de dingen die niet lopen zonder mijn actie.
    Maar misschien mis ik iets, en ik leer graag bij. Waarom wil de nattigheid gedroogd hebben?

    Beantwoorden

  9. liesbet
    Mei 28, 2014 @ 15:38:18

    Na gebruik van de douche, droog eerst de thermostatische kraan af, daarna de wandtegels en het glazen scherm volledig af met een microvezeldoekje om kalkaanslag te voorkomen. Daarna droog ik de doucheplaat af en dweil de badkamer. Ik heb meer tijd nodig om douche en badkamer droog achter te laten of dat ik tijd nodig heb om me te douchen

    Beantwoorden

  10. Thuisblijfmommy
    Mei 28, 2014 @ 22:32:19

    Leuke spreuk voor truttig tegeltje punt eu
    Daar kun je er een echt tegeltje van maken. Misschien naast een paar andere spreuken in de wc hangen… dan komt de boodschap wel over, maar dan minder dwingend.
    Succes met je ´natte gasten´ ☺

    Beantwoorden

  11. johmar
    Mei 29, 2014 @ 07:45:01

    ik ben het type van doe het thuis niet,maar bij anderen zeer zeker wel. thuis gaat er na het douchen gewoon een raam open en het droogt vanzelf en af en toe maak ik rigoreus schoon. maar bij anderen ruim ik netjes op na het douchen en badderen, want ik ben een gast en als dank voor de gastvrijheid zorg ik er voor dat ik de gastheer of gastvrouw geen extra werk bezorg

    Beantwoorden

  12. Margreet
    Mei 29, 2014 @ 20:15:58

    thuis trek ik alles droog in de badkamer…. want dan droogt het sneller…. dus bij een ander doe ik dat nog preciezer. Ik zou ze er op aan spreken, werkt altijd nog het beste. Zeker met een kwinkslag! Maar je spreuk vind ik ook leuk!

    Beantwoorden

  13. Jes
    Mei 31, 2014 @ 15:41:36

    Netjes en droog achterlaten scheelt weer met schoonmaken, anders kun je opgedroogde waterdruppels er af gaan staan bonen. Ik vraag mensen ook om even hun eigen haren uit het douche- badputje te halen na douche of bad. Waarom zou je dat voor een ander achterlaten, dat is toch gewoon niet aardig? Ik zou het gewoon even uitleggen hoor, volgens mij zou niemand het toch een probleem moeten vinden om zijn of haar eigen rommel op te ruimen?

    Beantwoorden

  14. Nina
    Jun 03, 2014 @ 10:43:36

    ik zou het meenemen in het rondleidende praatje:
    “….en dan is hier de badkamer, daar vind je de handdoeken en hier de doek om de tegeltjes na het douchen mee te drogen en daar de wisser voor de vloer. En dan zal ik je nu jouw slaapplek laten zien…”. Dan wordt het een soort vanzelfsprekendheid waar ze zich aan gaan conformeren.

    Nou heb ik altijd geleerd dat je van gasten niet mag verwachten dat ze gaan lopen poetsen, maar als de gasten regelmatig terugkeren dan gaan ze langzaam tot de boedel behoren en dan vind ik dat ze het, net als de gezinsleden, even moeten doen. Wellicht doen ze het niet zo goed en grondig als de gezinsleden of als jijzelf, als ze zich maar van goede wil betonen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

