N(euro)otje eet asperges

Een of twee keer per jaar eten de Vrekken asperges. Met alles erop en eraan. Niet ver bij de woonplaats van de Vrekken vandaan, kunnen ze bij een boer asperges kopen. Die zijn altijd bijzonder goed. Maar vorige week kwamen de groentjes bij de plaatselijke supermarkt vandaan. En die waren ook helemaal prima.

Ze eten er wel altijd twee keer van. Eerst de aspergeschotel,  de dag erna soep van het kookvocht, de afgesneden delen en de schilletjes. Zo gaat er niets verloren en die soep is zalig.

Ook in de tuin staan asperges. Maar die kunnen pas volgend jaar geoogst worden. In de voormalige kruidentuin komen nog meer asperges, het is er een prima plek voor. Dus nog twee jaar geduld, dan komen alle aspergemaaltijden uit eigen tuin…

7 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. wil
    Mei 13, 2014 @ 07:54:10

    ook hier vanaf volgend jaar aspergus.ga zowel voor groen als witte,dus een deel gaat onder de aarde en een deel gewoon boven de grond,bovendien wil ik nog wat paarse zaaien .die schijnen zoeter er zeer geschikt voor salades.
    kijk er dus ook naar uit volgend jaar ervan te kunnen oogsten

    Beantwoorden

  2. Huisvlijt
    Mei 13, 2014 @ 08:50:44

    Ik heb nog nooit asperges gekookt moet ik bekennen. Wel eens gekocht in zo’n potje.

    Beantwoorden

  3. Lily
    Mei 13, 2014 @ 11:10:52

    Afgelopen weekend hebben vriend en ik voor zijn moeder (ter gelegenheid van moederdag) op asperges getrakteerd. We hadden nog een vierde mee-eter en die vroeg hoeveel asperges ik had meegenomen, nou 2 kilo (ongeschild) dus. Reageert ze met ‘das veeeel te veel, neem maar weer een kilo mee naar huis want 250 gram p.p. is genoeg dan heb je er al snel 6 de man’. Mijn interne reactie: maar 6??????? Ik ben opgegroeid in het zuiden en in het seizoen aten we ze vaak (maar vaak ook b-kwaliteit, die zijn iets dikker en krommer maar ook lekker), soms wel 1x per week en het ging altijd om de asperges. (Leuk, leuk die ham en eieren maar het gaat om de asperges..ja hallo!) Dus gelukkig kookte ik zelf (phfff…) en met de belofte dat als er iets over mocht blijven ik dat mee naar huis zou nemen ging dus alles de pan in. Drie keer raden…schoon op!

    Beantwoorden

  4. De Zuinige Student
    Mei 13, 2014 @ 12:31:03

    Ik ben dol op asperges. Helaas kan ik ze hier nergens in de buurt vers kopen. Die in de supermarkt liggen, zijn al droog en houtig.
    Vroeger haalden we ze altijd bij een kweker. Die waren zalig!

    Beantwoorden

  5. vlijtig met zuinigheid
    Mei 13, 2014 @ 19:25:30

    Hier bij ons liggen er op een 100 meter wel 6 kramen die op hun veld asperges verkopen. Wel elke week haal ik asperges. Maak er vooral soep van want dat vinden wij toch het allerlekkerst. Tot nu toe 2 keer gewoon asperges gemaakt, lekker met zalm en krielaardappelen. mmm. Deze periode moest eigenlijk langer duren. Maar dan zou het niet zo speciaal zijn. Meestal stop ik een kilo in de soep. Als ik de asperges vers maak gebruik ik ook een kilo.

    Beantwoorden

  6. Margreet
    Mei 13, 2014 @ 19:43:08

    O..heerlijk asperges. Hier ook al gegeten en ik heb ze nu in de koelkast liggen. Morgen eten we die. Ik maak er een heerlijke salade van die ooit in de Allerhande heeft gestaan, echt heerlijk!
    Leuk dat je zelf asperges gaat kweken! Succes!

    Beantwoorden

  7. Nina
    Mei 14, 2014 @ 20:44:55

    eerlijk zeggen? ik vind er niets aan…. zelfs de soep is niet aan mij besteed….. ik laat dat feest dus altijd fijn aan mij voorbijgaan.

    Beantwoorden

Geef een reactie

