N(euro)otjes fruitschaal

Het klinkt bijna te erg voor woorden maar ze doet het echt. Op N(euro)otjes werk mag je elke dag twee fruitjes pakken…

Is het nu heel erg dat ze die twee stuks fruit niet altijd ter plekke direct opeet maar mee naar huis neemt en op de fruitschaal legt? Misschien moet ze er even bij vermelden dat veel van dat fruit in nogal onrijpe toestand op het werk wordt aangeleverd? Keiharde peren die nog een dag of twee, drie nodig hebben om tot sappige ontwikkeling te komen en frisgroene bananen waar N(euro)otje toch liever een zweem van geel ziet?

Hoe dan ook, het belandt regelmatig thuis op de fruitschaal… En ze moet bekennen dat de andere Vrekken dan ook wel eens hun tanden zetten in deze gratis arbeidsvitaminen…

Natuurlijk eet ze het ook wel eens op het werk op. Als de banaan geel is, gaat -ie echt niet zondermeer mee naar huis. En de mandarijnen zijn over het algemeen ook wel hapklaar. Maar vooral de peren zijn vaak nog zo onrijp dat ze nog niet echt lekker zijn. Dan pakt ze een peer en beseft bij het erin knijpen dat -ie echt nog keihard is. En van haar ouders heeft ze heel vroeger geleerd dat als ze een koekje in de trommel beroerd had, ze die ook moest pakken en opeten want het was vies om aan eten te zitten en het vervolgens voor een ander te laten liggen…. Dus, dan zit ze aan zo’n peer, voelt dat -ie echt nog niet te eten is, en voelt zich verplicht om ‘m dan toch mee te nemen. Naar de fruitschaal thuis in dat geval….

Tja, dat geldt vanzelfsprekend niet voor de bananen. Daar zie je van een paar meter afstand wel of ze rijp zijn of niet. En toch belanden die ook wel eens op de privé fruitschaal…. Soms heeft ze zo’n banaan gepakt voor de pauze later die dag en vergeet ‘m vervolgens mee te nemen als het zover is, of, ze pakt een banaan en realiseert zich later dat ze er op dat moment stomweg geen trek in heeft. En soms pakt ze een appel als ze naar huis gaat want dan blijkt er fruit over te zijn gebleven…. En soms pakt ze een stuk fruit bewust met het idee om die lekker later thuis op te eten.

Foei………? Of geen foei….?

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Thea
    Mei 04, 2014 @ 11:19:51

    Ik zeg dus: Foei!

    Beantwoorden

  2. Trui
    Mei 04, 2014 @ 11:37:25

    Geen foei, het gaat erom dat de werkgever liever heeft dat er fruit gegeten wordt dan andere snacks en dat bekomt hij hiermee. Meer dan waarschijnlijk neem je zelf ook wel eens fruit mee naar het werk.

    Beantwoorden

  3. Miriam
    Mei 04, 2014 @ 13:33:48

    Als ik eerlijk ben…………Foei.

    Beantwoorden

  4. johmar
    Mei 04, 2014 @ 13:55:39

    ik maak schoon op een kantoorpand waar heel veel fruit ligt, zoveel dat er op vrijdagavond nog flink wat van over is en dat neem ik dan ook mee naar huis , foei zul je zeggen tot je hoort dat er op maandag vers fruit komt en het overgebleven fruit dan doodleuk in de vuilnisbak gegooid word of het nu goed is of niet, nou dan neem ik het liever mee naar huis ook al mag dat eigenlijk niet, maar vorige vrijdag had ik wel 2 kilo fruit , peren, kiwi, banaan, appel en sinasaappel zonde toch als dat zomaar weggegooid word

    Beantwoorden

  5. Gea
    Mei 04, 2014 @ 14:17:26

    Sorry, maar ik zeg ook foei. Je bent niet verplicht fruit te nemen, dus als het fruit nog niet rijp genoeg kan je het ook laten liggen op het werk en wachten totdat het wel rijp genoeg is om te eten. Vanuit het werk gezien is het een aardige geste. Dus wanneer je zin hebt in een stukje fruit dan pak je wat van de schaal lijkt me en niet al bij voorbaat…..

    Beantwoorden

  6. Gea
    Mei 04, 2014 @ 17:19:13

    Nee geen Foei.
    Het is beter dat het wordt opgegeten of anders in de vuilnisbak gegooid.
    Want op bedrijven wordt er nog veel te veel weggegooid zonde!
    Groeten Gea

    Beantwoorden

  7. Rientje
    Mei 04, 2014 @ 17:54:28

    Ben het helemaal eens met Gea.
    Groeten, Rientje

    Beantwoorden

  8. e
    Mei 04, 2014 @ 18:19:16

    dat ligt eraan of het voor het personeel op een kantoor is bedoeld of eigenlijk voor bewoners van een zorginstelling bijvoorbeeld.

    Beantwoorden

  9. wil
    Mei 04, 2014 @ 19:25:12

    geen foei.beter meenemen dan dat het weggegoot zal worden

    Beantwoorden

  10. spaarolifantje
    Mei 05, 2014 @ 05:49:51

    Als de regel echt is dat je twee stuks fruit per dag mag van de fruitschaal, dan vind ik dat het mag. 🙂

    Bij ons op het werk mag je koffie, thee en frisdrank drinken dat het een lieve lust is; maar dan is het wel heel duidelijk dat je niet ook nog de theezakjes en de frisdrank mee naar huis mag nemen. (De koffie lijkt me sowieso wat moeilijker, of je zou een thermoskan moeten vullen bij het naar huis gaan).

    Beantwoorden

  11. Sabine
    Mei 05, 2014 @ 10:24:31

    Lijkt me niet helemaal de bedoeling, zie de vergelijking met de theezakjes. Maar ja. Theezakjes bederven niet. Pennen neem je ook niet mee, net als schrijfblokken e.d.
    Alhoewel ik ooit een medewerker had die met toiletrollen naar huis ging..

    Het fruit is bedoeld als gezonde snack in de werkomgeving, zegt mijn managershoofd. Niet om thuis op de fruitschaal te leggen. Maar misschien kun je met je leidinggevende in conclaaf over wat er gebeurd met het fruit aan het éinde van de week. Zie de opmerking van Johmar.

    Beantwoorden

  12. grandma
    Mei 05, 2014 @ 12:50:40

    Niet van dat benauwde , lekker opeten thuis en op je werk 🙂

    Beantwoorden

  13. Margreet
    Mei 05, 2014 @ 19:56:56

    Ik zou de 2 stuks fruit per dag op een eigen fruitschaal op je bureau leggen, als je dat hebt, om te laten rijpen. En inderdaad even overleggen over het fruit wat aan het einde van de week overblijft. Beter meenemen dan weggooien! Ik vind het wel goed dat je werkgever zorgt dat er fruit is!

    Beantwoorden

  14. vlijtig met zuinigheid
    Mei 08, 2014 @ 21:44:43

    Bij mijn man op het werk wordt ook dagelijks de fruitmand gevuld. Als hij snachts opgeroepen wordt in het weekeinde neemt hij ook fruit mee dat over is. Doodzonde want op maandag komt er nieuw en wordt het oude weggegooid. Ik zie het probleem niet.

    Beantwoorden

  15. johmar
    Mei 10, 2014 @ 16:57:14

    ik schreef al eerder een reactie, hier nog een kleine aanvulling van de week hadden ze op mijn schoonmaakpand aardbeien, nu aan het begin van de week en tja dan neem ik het niet mee omdat ik dat dan stelen vind, maar de volgende dag had ik daar wel spijt van want toen lagen er 2 volle bakjes in de prullenbak omdat ze rot waren , want men zet dat soort fruit niet in de koelkast en tja dan blijft het niet lang vers, echt heel erg zonde, want ik werk maar op 2 verdiepingen van dit pand en het fruit staat in totaal op 19 verdiepingen als ik bedenk hoeveel er dan weggegooid word doodzonde en omdat wij een bedrijf in een bedrijf zijn heeft aankaarten van deze kwestie geen zin

    Beantwoorden

  16. Rita
    Mei 26, 2014 @ 14:43:11

    Geen foei…..

    Beantwoorden

Geef een reactie

