N(euro)otje leest

N(euro)otje is dol op boeken. En het lezen ervan… Maar de laatste tijd leek ze er geen tijd voor te hebben. Ze leek trouwens helemaal nergens tijd voor te hebben… En dus besloot ze het roer om te gooien. Ze legde weer een stapeltje boeken op het tafeltje tussen de banken en begon… Ze staat altijd vroeg op, op werkdagen om 5 uur, anders om 6 uur en als ze uitslaapt om 7 uur of half 8. Meestal is ze dan druk: was ophangen, was afhalen, was vouwen, badkamer en wc schoonmaken, eten koken wanneer N(euro)otje avonddienst heeft, kippen voeren, hond verzorgen, enzovoort. Maar sinds vorige week last ze ook 10 of 15 minuten lezen in. Lekker na haar ontbijtje. En ’s avonds op de bank of in bed: even een half uurtje of zo, lezen. Op deze manier leest ze zeker weer twee boeken per week. En ze komt weer een beetje bij. Want lezen is voor N(euro)otje pure ontspanning.

Vrienden die vandaag langs komen, hebben aangekondigd een hele stapel boeken mee te nemen. Ze weten dat N(euro)otje een boekentik heeft… En N(euro)otje kan niet wachten om de nieuwe schatten uit te zoeken en een plekje te geven….

Een poosje geleden kreeg ze een e – reader aangeboden. Ze sloeg hem beleefd af. Ze houdt van de geur van een boek, de kaft, de mooie ruggen in de boekenkast, de boekenkast zelf en die stapeltjes boeken door het halve huis. Gek? Hebben jullie een e – reader,  wil je er een? Zou je het ook afslaan, als je er eentje voor (bijna) niks zou kunnen krijgen, gewoon omdat je liever een boek vast hebt?

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig Liesje
    Mei 02, 2014 @ 10:11:11

    Ik heb een ereader maar gebruik hem zelden. Ik mist te veel het gevoel van een echt boek. Maar ik vind hem wel handig voor gratis boeken te downloaden.

    Beantwoorden

  2. Carla
    Mei 02, 2014 @ 10:18:00

    Ik heb een e-reader en gebruik hem vooral op vakantie’s. Ideaal! Geen kilo’s boeken meer mee.

    Beantwoorden

  3. Sabine
    Mei 02, 2014 @ 10:28:29

    Ik heb ze allebei – voor dat uurtje tijdens gym op mijn telefoon en voor op de bank het stapeltje 🙂
    zal zelf nooit ‘gratis’ downloaden. Schrijvers moeten ook hun centjes verdienen.

    Beantwoorden

  4. sillie
    Mei 02, 2014 @ 10:39:55

    jah ik heb ook een erader, vooral handig om mee te nemen neemt minder plek in dan stapels boeken. Maar ookt huis lees ik er wel op. Maar ik krijg ook heel veel boeken dus ik eet van twee walletjes.
    Zou ik hem aannemen indien gratis? Jahwel ik hoop dat op die manier minder papier gebruikt gaat worden in de toekomst.(voor milieu overwegingen dus eigenlijk) maarrrrr, een tablet of een smartfoon heeft tegenwoordig ook al apps waarmee/op een boek goed te lezen is alhoewel het beeld van een eareader er speciaal voor ontworpen is en een rustiger ooggevoel geeft. ( dta zou nog verbetering behoeven denk ik, dan hoef je ook geen aparte ereader aan te schaffen, nog beter)

    Beantwoorden

  5. loesje
    Mei 02, 2014 @ 10:46:26

    Deze “tic” deel ik met jou (N)eurootje, ik houd ook heel erg van boeken en ben erg blij met mijn eigen bibliotheek die ik sinds kort heb, een kamer met boekenkasten langs de wanden, twee comfortabele fauteuils en een mooie tafel bij het raam om lekker aan te zitten lezen of werken als je rust wilt. De geur van boeken…behalve de geur van een pasgeboren baby of dier, daar kan niets aan tippen! Voor mij ook geen elektronische boeken dus.

    Beantwoorden

  6. liesbet
    Mei 02, 2014 @ 11:03:21

    Ik lees heel veel boeken die ik van de bieb haal. Ik ben totaal niet geInteresseerd in de digitale versie van een boek.

    Beantwoorden

  7. anoniem
    Mei 02, 2014 @ 11:21:24

    Ik heb een tweedehands ereader overgenomen, inclusief (veel) boeken, en geniet enorm van de keuze. Grappig genoeg lees ik nu weer meer dan eerst, zowel papier als digitaal! Veel boeken in mijn interessesfeer zijn bij de bibliotheek niet meer op papier verkrijgbaar, of tegen hoge reserveringskosten via bibliotheken buiten de provincie. Een ereader is bovendien erg gemakkelijk onderweg (trein, wachtkamer), lekker licht. Voor het “boekengevoel” zit er een hoesje om heen alsof het een kaft is. Ik houd hem ook vast als een boek 😉

    Beantwoorden

  8. dezuinigestudent
    Mei 02, 2014 @ 12:04:18

    Leuk om te lezen dat jij ook zo van boeken houdt.
    Lezen is voor mij pure ontspanning. Ik heb altijd minstens een boek onder handen en lees minstens twee boeken per week.Vanmiddag ga ik weer naar de bibliotheek om weer nieuwe leesvoorraad op te halen.
    Ik heb geen e-reader en heb er ook geen ervaring mee.

    Beantwoorden

  9. izerina
    Mei 02, 2014 @ 12:24:10

    De bieb is vlak bij en daar ben ik zo blij mee. Boek reserveren(meestal is het niet in ons dorps-filiaal) en na een mailtje ophalen. Voor mijn ogen zijn letters op gedrukt papier rustiger,tenzij het glanzend is.

    Beantwoorden

  10. pa3cvq65
    Mei 02, 2014 @ 12:57:44

    Ik kan boeken lezen op mijn tablet en nee dit is niets voor mij. Ik wil een boek in de handen hebben, bladeren, de geur, ezelsoren er aan maken, buiten lezen, boek wegleggen en vooral veel boeken kopen. Ze kosten tussen de 50 cent en max. 4,00 euro per stuk. Als ik ze uit heb dan verkoop ik ze weer zo blijft mijn hobby betaalbaar. Waar koop ik boeken? Bij de kringloop, Dorcas en op rommelmarkten.

    Beantwoorden

  11. Thea
    Mei 02, 2014 @ 12:59:04

    Ik heb al jaren een E-reader en dat bevalt erg goed. Ook haal ik regelmatig boeken van de bibliotheek. Het kopen/krijgen van boeken beperk ik zoveel mogelijk (met uitzondering van boeken over moestuinieren en koken) omdat ik zo weinig mogelijk materieel bezit wil hebben. De boeken die ik bezat ( ruim 1500) gaf ik aan familie, vrienden en goede-doelen-boekenmarkten!

    Beantwoorden

  12. loesje
    Mei 02, 2014 @ 18:34:04

    Ik doe beide. Sommige boeken wil ik erg graag in m’n boekenkast hebben, andere lees ik op de e-reader. Vind beide prettig lezen.

    Beantwoorden

  13. Consuminderen met Marianne
    Mei 02, 2014 @ 19:45:57

    Ik haal mijn boeken bij de kringloop (nu zelfs voor een kwartje per stuk als actie hier) en heb sinds kort een e-reader. Laatste gebruik ik ook voor PDF’s e.d. te lezen. Vooral ook de klassiekers die je gratis mag downloaden.
    Ik heb vroeger altijd veel gelezen en toen jaren niet meer. Pas sinds 2 jaar ben ik weer begonnen toen er gratis boeken waren van medewerkers van mijn werk in een bepaald kastje. Dat liep in het begin heel hard en ook ik dropte mijn gelezen boeken daar. Ik loop dus ook nog jaren achter wat lezen en moderne auteurs betreft. Vandaar dat ik vaak de modernere boeken bij kringlopen koop voor minder dan een euro. We hebben geen bieb meer, maar ik heb ook geen boetes zo te betalen. De gelezen boeken geef ik of door of geef ze weer terug aan de kringloop. Momenteel heb ik 8 boekenkasten waarvan 1 met romans. Meer kasten kan ik niet plaatsen. Ik ben nu aan mijn 40e boek bezig van dit jaar, waarvan ongeveer 25 digitaal en 25 dus echte boeken. Ik wissel graag af.

    Marianne

    Beantwoorden

  14. Margreet
    Mei 02, 2014 @ 20:58:19

    Heerlijk lezen…. ik heb boeken en een e-reader. Als ik op vakantie ga kan ik niet zoveel boeken meenemen als dat ik nodig heb. Op een e-reader kan dat wel.
    Ik heb niet zoveel tijd om te lezen en als ik lees wil ik het boek ook zo snel mogelijk uit hebben, ik verlies me helemaal in het verhaal. Ik zou niet genieten van een kwartiertje lezen .. zit je net in de materie … moet je weer stoppen.

    Beantwoorden

  15. Janneke
    Mei 02, 2014 @ 22:03:00

    Ik heb een ereader maar ben ook lid van de bieb. En vind het, met een goede ereader, allebei even fijn. Op een tablet een boek lezen doe ik nooit, wel blogs. Ik heb ook een bibliotheek thuis gehad maar neemt te veel ruimte in beslag en dus een heleboel weggedaan. Alleen kookboeken wil ik nog wel eens kopen. En nu de jongste s nachts niet meer zoveel wakker word heb ik weer zin gekregen in lezen maar 1 boek p.week is nog steeds niet meer haalbaar. Voor de kinderen was het gerust zeven boeken in drie weken. De destijds maximale leenduur.

    Beantwoorden

  16. Nina
    Mei 05, 2014 @ 07:37:41

    ik heb een goed gevulde (mega)boekenkast, die ik speciaal op maat heb laten maken. Ik ben gek op echte boeken en heb ook geen e-reader. Maar als ik er een (bijna) gratis zou kunnen krijgen zou ik het nu wel doen…. inderdaad: voor op vakantie. Als je aan een maximum gewicht zit vanwege het vliegen, maar er moeten wel duikpakken en andere duikspullen mee dan is elke gram er een. Tot nu toe nam ik echte boeken en tijdschriften mee, maar het is eigenlijk te zwaar en ik kan er dan dus niet genoeg meenemen om 3 weken door te komen. Zelfs dat ene dikke boek is eigenlijk al teveel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

