N(euro)otje dubt over de dubbeltariefmeter

De Vrekken hebben al jaren en jaren een dubbeltariefmeter. Maar ze zitten een beetje te twijfelen of het nog zin heeft. Bij dubbel tarief betaal je overdag tussen 7 uur ’s morgen en 11 uur ’s avonds een iets hoger tarief dan de buurman met een enkeltariefmeter. In de laag-tarief-uren, tussen 11 uur ’s avonds en 7 uur ’s morgens,  in de weekeinden en op feestdagen, betaal je dan weer iets minder dan de buurman. Het komt uit als je fors meer gebruikt in de uren van het laag tarief.

In de afgelopen twee jaar is het verschil tussen hoog en laag verbruik in Huize Vrek steeds kleiner geworden. Op dit moment hebben ze vanaf eind juni 2013 nog maar 132 kWh meer in het lage tarief gebruikt. Dat betekent dat als het verschil nu nog kleiner wordt, ze waarschijnlijk beter over kunnen  schakelen op het enkel tarief. Anders gaan ze in verhouding te  veel betalen. Het valt wel een beetje te verklaren: één van de twee vaatwassers staat al twee jaar stil. De vaatwasser werd alleen ’s nachts en in het weekend gebruikt. En aan de andere kant is er het afgelopen jaar ook veel overdag, in het dure tarief gewassen omdat N(euro)otje met het wasgoed van inwonende Dochter en Schoonzoon, het niet redde om alleen ’s nachts en op zondag te wassen (Moeders wast altijd op zaterdag, de Vrekken hebben dan wel twee huishoudens onder het dak waarbij dus alle apparatuur dubbel draait, maar ze hebben altijd maar één wasmachine gehad).

Hoe dan ook, er wordt druk gerekend in Huize Vrek. Hebben jullie een enkel- of een dubbeltariefmeter? En komt het ruim uit of twijfel je ook?

25 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. LLMM
    Mrt 19, 2014 @ 06:55:45

    Ik twijfel ook. Ik werk thuis en verbruik dus veel overdag. Vaatwasser en wasmachine plan ik op goedkopere stroom, maar dat is hooguit eens per week, dus tikt lang niet zo aan als eerst…

    Beantwoorden

  2. Willemien
    Mrt 19, 2014 @ 07:01:45

    Ik heb een dubbel tariefmeter, bij mijn vorige energieleverancier had ik daarop een enkeltarief contract. Maarbij mijn huidige leverancier is dat niet mogelijk, dubbele meter is automatisch dag/nachttarief.
    Als je overgaat van dubbel naar enkeltarief krijg je geen andere meter, alleen de berekening is anders.

    Beantwoorden

  3. kniepertie
    Mrt 19, 2014 @ 07:06:33

    Ik heb zo’n anderhalf jaar geleden de dubbele meter opgezegd, ‘k vond de nachtrust en een ‘was’vrij weekend ook wat waard!
    groet

    Beantwoorden

  4. Jolanda
    Mrt 19, 2014 @ 08:01:46

    Ik twijfel ook. Als “huisvrouw” staat overdag de wasmachine ook aan, zeker als er buiten gedroogd kan worden. De hond slaapt in de “machinekamer” en wij in de ruimte er naast. De vaatwasser laat ik meestal wel na 9 uur draaien. De piek/dal-uren liggen hier wat anders. Maar als ik weer deel ga nemen aan het arbeidsproces dan ligt het weer anders, verschuift het meer naar het weekend. Ik kijk het dus even aan.

    Beantwoorden

  5. Marleen
    Mrt 19, 2014 @ 08:13:59

    Ik heb het eens laten uitrekenen door het energiebedrijf wat een dubbeltariefmeter ons opleverde….ik geloof dat het slechts iets van 10 euro per jaar was! Dat was het me niet waard om de was/vaatwas snachts te draaien, en om steeds in het weekend de bedden te verschonen. Dus heb ik het laten omzetten naar enkeltarief.

    Beantwoorden

  6. Nina
    Mrt 19, 2014 @ 08:19:56

    ik had op de flat wel een dubbele meter, maar een enkeltarief. Het energiebedrijf had uitgerekend dat het minimaal scheelde als ik gebruik ging maken van het dubbel tarief. Dat heb ik altijd raar gevonden want ik werk fulltime en had dus geen gelegenheid om in de dure uren stroom te verbruiken. Maar volgens hen gebruikte ik in mijn eentje zo weinig stroom dat het niet loonde.
    Toen ik verhuisde naar een groot huis heb ik wel weer een dubbel tarief laten ingaan en tot nu toe loont dat. Maar ik moet daar ook bij zeggen dat het goedkope stroom hier al ingaat om 9 uur s avonds en dat er ook een vaatwasser is bijgekomen die we alleen s nachts laten draaien. Wassen gebeurd sowieso alleen in het weekend omdat dat het enige moment is dat we er tijd voor hebben. Dat zijn toch wel de grootste stroomvreters waar ik invloed op uit kan oefenen.

    Beantwoorden

  7. geldover
    Mrt 19, 2014 @ 08:26:55

    Ik heb afgelopen jaar gebeld en bij mij scheelde het niets of nauwelijks als ik over stapte naar enkel tarief. Daar heb ik dus nu voor gekozen daar we nu een kleine hebben van 6 maanden en er steeds meer overdag gebeurt. Het geeft me rust omdat ik nu direct kan wassen of de vaatwasser draai als ie vol is en dat is me ook veel waard merk ik achteraf

    Beantwoorden

  8. Mevrouw W.
    Mrt 19, 2014 @ 08:40:17

    Wij zijn vorig jaar van een dubbel- naar een enkeltariefmeter overgegaan en het scheelt vrijwel niks in de kosten. Wel vind ik het heerlijk dat ik nu overdag kan wassen en niet aan de nachten en het weekend vastzit.

    Beantwoorden

  9. Pien
    Mrt 19, 2014 @ 08:51:20

    Hier alleen een enkele meter in nieuw huis. Veel makkelijker omdat je inderdaad gelijk kunt wassen, afwassen enz. In oude huis hadden we ook dubbel maar het loonde zich sinds de kinderen er zijn niet meer.

    Beantwoorden

  10. moestuinmeisje
    Mrt 19, 2014 @ 08:55:40

    Wij waren een euro of 10 duurder uit met een enkeltariefmeter en wij vonden het de 10 euro wel waard om gewoon dingen aan te kunnen zetten als het uitkomt.

    Beantwoorden

  11. sillie
    Mrt 19, 2014 @ 08:57:07

    Ik heb na 19 jaar de overstap gemaakt naar weer enkel tarief, 2 mnd geleden. idd om dezelfde redenen. Het verschil werd steeds kleiner, te klein vond ik.

    Beantwoorden

  12. Maia
    Mrt 19, 2014 @ 09:45:04

    Volgens mij moet je echt je best doen om daar voordeel uit te halen. In mijn vorige woning had ik een dubbele meter, maar ik heb toen gekozen voor een enkel tarief. Maar ja, ik gebruikte ook maar voor € 14,- per maand aan stroom, dus veel voordeel viel daar al niet te halen 🙂

    Beantwoorden

  13. liesbet
    Mrt 19, 2014 @ 09:55:10

    Wij hebben ook een dag- en nachtteller en sinds de kinderen het huis uit zijn ‘zie’ ik het verbruik tijdens de nachturen serieus dalen : minder was, minder strijk, minder broodbakken, minder verbruik van sanitair water dat opgewarmd moet worden….. Enkele maanden geleden, vervingen we onze 30 jaar oude,, nog functionerende ,elektrische waterboiler door een warmtepompboiler. Zowel de elektrische boiler als de warmtepompboiler nemen enkel stroom gedurende de nacht.
    Aangezien ik al jaren wekelijks ons energieverbruik noteer, zie ik ook duidelijk het verschil in verbruik op nachttarief van voor en na de elektrische boiler.
    Ik wacht nu af tot de jaarlijkse afrekening maar het verschil tussen dag- en nachtverbruik wordt kleiner en kleiner. Vorig jaar hadden we nog 785 kwh meerverbruik gedurende de nachturen. Als ons verbruik ongeveer gelijk blijft of dat van voorbije maanden, denk ik dat het verschil tussen dag en nachtverbruik bij de volgende afrekening in juli ongeveer 400 kwh zal bedragen.
    Nu hebben we nog een ‘oud’ Nuon elektriciteitscontract lopen dat bij de overname van Nuon door Eni. Toen de overname gebeurde, nam Eni de bestaande contracten over en op ons contract wordt geen vaste vergoeding aangerekend. Bij de nieuwe contracten is dat wel het geval.
    Momenteel denk ik dat we nog voordeliger uitkomen om de dubbele meter te behouden en om ons oude overgenomen Nuoncontract te houden doordat er geen metervergoeding wordt aangerekend liesbet

    Beantwoorden

  14. Nicole
    Mrt 19, 2014 @ 10:33:29

    Ook ik ga overstappen op een enkele meter vind ook dat een dubbele meter me duurder uitvalt dan een enkele inmiddels

    groetjes

    Beantwoorden

  15. Moneypenny
    Mrt 19, 2014 @ 11:44:49

    Twijfel al jaren niet meer. Gewoon enkel en lekker slapen zonder een wasmachine die loopt of gaat centrifugeren als je net lekker slaapt.

    Beantwoorden

  16. ilseinthecity
    Mrt 19, 2014 @ 11:53:36

    Wij hebben nooit dubbel tarief gehad, onze warmwaterboiler werkt op aardgas, dus daar halen we geen profijt uit,
    Zelf ben ik overdag thuis en manlief werkt in ploegen, waardoor hij vaak overdag een halve dag thuis is, maw wij zijn te veel thuis overdag , en gebruiken te veel overdag om profijt te halen uit een dubbele meter .
    Bovendien geniet ik van de vrijheid te wassen en te drogen ( wel met een a label droogkast met waterpomp) wanneer het mij uitkomt.

    Beantwoorden

  17. loesje
    Mrt 19, 2014 @ 13:09:40

    Enkeltarief. Verschil was minimaal. Voor die paar dubbeltjes extra kan ik de apparatuur nu gebruiken op tijden die voor mij handig zijn.

    Beantwoorden

  18. vlijtig met zuinigheid
    Mrt 19, 2014 @ 13:50:07

    Ik weet niet waar het omslagpunt ligt wanneer het voordeliger is. Misschien kan iemand dat vertellen. Ik heb 500 kwh per jaar meer verbruik met nachtstroom.
    Ik ben de gehele dag thuis, dus het zou wel gemakkelijk zijn wanneer ik kon wassen als ik wil. Daarnaast gebruik ik de vaatwasser nagenoeg niet meer en de droger ook niet.

    Beantwoorden

    • liesbet
      Mrt 19, 2014 @ 16:53:03

      Ik stel me ook de vraag ‘waar’ nu net het omslagpunt ligt. Via bepaalde sites kun je wel vergelijkingen maken om de goedkoopste leverancier te vinden maar je moet je dan toch altijd baseren op het verbruik van vorige jaarlijkse afrekening. Ik ben er zeker van dat ons verbruik van het laatste jaar (juli 3012 tot juli 2014) weer een pak lager zal zijn of bij vorige afrekening : kinderen uit huis, vervanging van de oude elektrische boiler….. Ik had niet gedacht dat dergelijke zaken zo’n daling in het verbruik op nachttarief zouden meebrengen.

      Beantwoorden

  19. Pien
    Mrt 19, 2014 @ 13:54:35

    We hebben een dubbele meter en gebruiken 3/5 ’s nachts en in het weekend en 2/5 overdag/door de week. De zonnepanelen verdienen overdag en over een paar weken komt er een elektrische auto die we ’s nachts gaan opladen. Ik ben heel benieuwd.
    Pien

    Beantwoorden

  20. nada surf
    Mrt 19, 2014 @ 20:45:00

    Wil voordeliger uit zijn met nacht en weekendstroom moet je toch wel 60/40 hebben is het lager kan nachtstroom niet meer uit.

    Hier gewoon enkele meter in gebruik.

    Beantwoorden

  21. Margreet
    Mrt 19, 2014 @ 21:05:59

    Ik had ook verwacht dat als de kinderen de deur uit zouden zijn we weer terug zouden gaan naar een enkele meter. Nu is dat nog niet het geval en gebruiken we nog steeds de dubbeltarief meter die nog steeds voordeliger is voor ons. Wassen/drogen en de vaatwasser als we die gebruiken doen we dat in de nacht of in het weekend. Mijn mobieltje laadt ik altijd in de nacht op zodat hij overdag niet aan de lader hoeft. (meestal gaat dat goed) Strijken doe ik alleen wat moet en doe dat in het weekend.

    Beantwoorden

    • nada surf
      Mrt 20, 2014 @ 09:17:04

      Vreemd mobiel hele nacht aan de lader die van mij zit na 2 uur laden helemaal vol. En weet je wel over hoeveel stroom dit gaat, dat zie je niet eens op de meter 🙂

      Beantwoorden

  22. Eline
    Mrt 21, 2014 @ 15:29:45

    Ik heb bij de klantenservice van een energiemaatschappij gewerkt en het daar eens met collega’s uitgerekend. Ruwweg genomen is het voordeliger om dubbel tarief te nemen als je 2/3 van je energieverbruik in de daluren (lage tarief) verbruikt. Als het minder dan 2/3 is, is het gelijk aan of zelfs duurder om dubbel tarief te hebben. Bij half dal, half piek verbruik is het duurder om dubbel tarief te hebben.
    Verder wordt je bij verhuizing automatisch op hetzelfde contract gezet als de vorige bewoner van hetzelfde huis. Let daar dus op: je contract met de tarieven kan je meenemen met een verhuizing, maar verandert dan wel naar dubbel of enkel. Dat moet je zelf weer terug veranderen. Ligt aan de netbeheerder, niet aan je energiemaatschappij.
    Zodra er overdag iemand thuis is, is het bijna altijd voordeliger om enkel tarief te nemen. Of je moet geen enkel apparaat (lamp, tv, computer, waterkoker, broodrooster) gebruiken. Bij tweeverdieners en alleenstaanden hangt het er vanaf wat ze in de (vroege) avonduren doen. In Limburg is het daltarief vanaf 9 uur ’s avonds, trouwens.

    Beantwoorden

  23. Astrid
    Mrt 23, 2014 @ 11:58:04

    Nooit over nagedacht, maar ik ben het eens gaan uitrekenen. Wij gebruiken 60% meer in het daltarief. Ik neem aan dat dit goed is.
    We hebben altijd in een oud huis gewoond en vijf jaar geleden overgestapt naar een geïsoleerde woning. Waar we eerst 250 euro in de maand kwijt waren nu nog 120 euro. Sinds kort heb ik de mechanische luchtcirculatie van het huis uitgezet. dat ding stond klokje rond te horren. Lekker stil in huis. dat zal echt volgend jaar wel schelen. Allen met douchen en met een verjaardag zet ik hem aan.
    Vaatwasser gaat maar 1 keer in de drie dagen aan. En die paar wasjes in het wekkend vind ik niet zo erg.

    Beantwoorden

Geef een reactie

