N(euro)otjes ‘nieuwe’ zomergarderobe

Gisteren schreef N(euro)otje over haar oude auto en het grote consuminderen. Zij en Man lopen net zo makkelijk in tweedehands kleding. Onlangs nog dacht Man haar een plezier te doen en stelde haar voor eens wat geld stuk te slaan in een paar kledingzaken. Want van andere mannen begrijpt hij dat hun vrouwen zielsongelukkig worden als ze niet zo af en toe eens ergens een prijskaartje van af kunnen  knippen. N(euro)otje knipte alleen met de ogen. Waar had hij het nou over?! Man haalde opgelucht adem toen ze hem herinnerde aan de twee volle zakken met zomergoed die ze vorig jaar aan het einde van het zomerseizoen uit had gezocht bij een vriendin. Die had de kleding weer van haar zus. Veel van die kleding was van zus zelf geweest maar veel was ook van andere, onbekende gulle geefsters. Door de winter heen ging er iedere keer wat bij de was en nu heeft N(euro)otje een ‘spiksplinternieuwe’ zomergarderobe klaarliggen. Hele leuke kleding waar ze goed in voor de dag kan komen. Ook Man heeft er geen moeite mee. En ook voor hem wordt er regelmatig ‘nieuwe’ kleding aangevoerd.

Man was blijkbaar toch even van zijn stuk geraakt door verhalen van andere echtgenoten… N(euro)otje kreeg hem gelukkig weer snel op het juiste spoor want zij is gewoon blij met de prima gratis kleding die ze nu in de kast heeft liggen. Laatst hoorde ze een collegaatje vertellen dat ze wel minstens 200 euro per maand uitgeeft aan kleding. N(euro)otje kon een gilletje niet onderdrukken. 200 euro! Per maand! Ze gaf aan dat zij dat op geen stukken na in totaal per jaar aan zichzelf uitgeeft… Collegaatje gaf ook zuchtend toe dat veel van die kleding nooit gedragen, en met de befaamde prijskaartjes er nog aan, naar de kringloop gaat of naar kennissen… Soms komt ze dingen tegen in de kast waarvan ze niet eens wist dat ze dat ook nog had… Ongedragen… Die kennissen zijn dan toch mooi de lachende derde. Want zij krijgen nieuwe kleding, helemaal voor niks! N(euro)otje is ook zo’n kennis, niet van het collegaatje maar weer van anderen. Want ook N(euro)otje vraagt zich van sommige kledingstukken wel eens af of ze ooit al gedragen zijn.

Dat een ander graag op deze manier geld uitgeeft, is toch wel een geweldig iets. Want hierdoor zal N(euro)otje, zonder 1 cent uit te hoeven geven, toch ook  nooit in haar blootje hoeven te lopen… 🙂

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Willemien
    Mrt 12, 2014 @ 07:29:34

    Ik zit ook in zo’n ruilkring. En dat gaat niet alleen om kleding, ook boeken, speelgoed, eten alles wordt gul gegeven en aangenomen. Een fijn gevoel.

    Beantwoorden

  2. Henriette
    Mrt 12, 2014 @ 08:29:03

    Het rare is tegenwoordig dat het wel lijkt of mensen zich schamen om 2-e hands kleding te dragen terwijl vroeger kleding doorgeven zo gewoon was. Ik koop zelden wat nieuws maar altijd 2-e hands .Alleen schoenen die kopen we nieuw.

    Beantwoorden

  3. Lot
    Mrt 12, 2014 @ 08:43:29

    Prettig zittende en leuke kleding is fijn en dan maakt het niet uit waar het vandaan komt. Mijn garderobe inclusief schoenen en jassen bestaat uit 90% kringloop

    Beantwoorden

  4. izerina
    Mrt 12, 2014 @ 08:46:44

    Hoe zou een economie draaien met alleen consuminderaars? Daar denk ik wel eens aan.

    Beantwoorden

  5. meisjevantoen
    Mrt 12, 2014 @ 08:57:46

    wat lot ook zegt … als het prettig zit en je voelt je er goed in ,dan maakt het niet uit waar het vandaan komt … ik snuffel graag bij de kringloop en de restanten winkel van de miss etam als ik eens naar winschoten ga .. daar heb je soms ook nog weer opruiming en dan heb ik voor iets van 25 euro een paar dikke tassen vol .. of het in de mode is maakt me verder weinig uit … als ik het mooi vind dan voel ik me er goed in .. en daar gaat het om …

    Beantwoorden

  6. liesbet
    Mrt 12, 2014 @ 10:43:17

    Naar een kringloopwinkel ga ik niet maar ik krijg wel afgekeurde afdankertjes van een tante. Aangezien tante een large heeft en ik een small of extra small is het voor mij een uitdaging om die te grote kledij te ‘vermaken’ tot passende kledij voor mezelf. Ik heb op die manier al heel veel bijgeleerd…. Mijn man, daarentegen, heeft geluk want zijn oom heeft dezelfde maat of hij en draagt dezelfde stijl van kleding dus als die ‘overkomt’ heeft mijn man elke keer een heleboel kleren extra die perfect passen. In ‘ruil’ voor al die kledij, rijden wij altijd het gras af bij hen….. Schoenen zou ik niet in tweedehands afdragen omdat ik nog altijd van mening ben dat het voor de stand van de voeten en de rug niet ideaal is om schoenen te dragen die al ‘gezet’ zijn naar de voet en houding van vorige eigenaar. Voor de rest gebruik ik enorm veel huisraad, meubels,… die anderen wegdeden. Zolang het maar niet uit elkaar valt, ben ik al tevreden….

    Beantwoorden

  7. petradepooh
    Mrt 12, 2014 @ 11:43:47

    hier loop ik ook meestal in gekregen kleding. En ook dat gaat meestal, anders wordt het weer te veel of uit de mode, nog weer door naar de kringloop of zak van Max! Ik koop wel zelf jassen, schoenen, sokken en ondergoed. Het meeste ook via de kringloop of in de uitverkoop. Gemiddeld genomen denk ik nog geen 25.- in de maand. Een polo blijf een polo als het maar heel en schoon is hoor! Sportkleding vervang ik als het af is, of als de uitverkoop is koop ik het dan en als het echt af is dan kan ik het meteen vervangen.

    Beantwoorden

  8. vlijtig met zuinigheid
    Mrt 12, 2014 @ 12:22:30

    Nee, helaas heb ik niet zulke kennissen. Heel af en toe een truitje of blouse van de kinderen! van een vriendin.

    Beantwoorden

  9. wil
    Mrt 12, 2014 @ 18:50:10

    ook vlooienmarkten zijn de manier om zeer goedkoop aan mooi en soms nieuwe kleding te komen.ik gaf deze maand zomaar 9 euro uit aan.1 mooie moderne zomerjasje,1 prachtige tuniek(winter) 1 nieuwe stretch jeans en een leuk modern vestje.pfff wel veel zeg zomaar 9,- euro;)alles zag er nieuw uit en was dat deels ook.
    zoveel leuker dan de volle pond te betalen in de winkel,en zeg nu zelf ook nieuw is al vele malen gepast door andere.

    Beantwoorden

  10. Hanneke
    Mrt 12, 2014 @ 19:58:59

    O zo tof, daar ben ik stiekem wel jaloers op!
    Mijn moeder krijgt van een vriendin van haar ook regelmatig zakken met kleren, maar gaat altijd over maatje 36 en daar pas ik jammer genoeg niet in…

    Beantwoorden

  11. Iris
    Mrt 13, 2014 @ 10:01:06

    Helaas, voor mezelf geen krijgertjes. Voor de kindjes wel en daar zijn ze nog steeds blij mee.

    Beantwoorden

  12. gerrie
    Mrt 13, 2014 @ 17:56:01

    Door een niet geweldige maat koop ik kleding bij een zaak in Onstwedde. Daar wordt de kleding gratis aangepast aan mijn vorm. En ik doe er erg lang mee. Nu draag ik een shirt dat ik tien jaar geleden kocht. Dus mode? Nee. Want ik verslijt kleding tot er gaatjes in zitten.

    Beantwoorden

  13. inenomdekas
    Mrt 13, 2014 @ 22:42:28

    Ik kocht deze week 2e hands kleding voor in totaal 100 euro. Overal zaten de kaartjes van de winkel en de prijskaartjes nog aan. Toen ik alles optelde bleek het voor meer dan 300 euro te zijn…!
    Ik heb me voorgenomen geen nieuwe kleding meer te kopen op ondergoed en schoenen na.

    Beantwoorden

  14. Huisvlijt
    Mrt 14, 2014 @ 09:03:35

    Ik vind je man wel een schatje zeg! Dat hij je een plezier wilde doen.

    Beantwoorden

  15. Nicole
    Mrt 14, 2014 @ 12:28:14

    geef zelf ook mijn kleding door aan mijn zus krijg helaas zelf nooit iets maar ach… mss komt dat ooit wel iedereen krijgt terug wat hij/zij geeft toch 🙂 geniet dr lekker van heerlijk zo je kast te vullen en je knip dicht te houden

    Beantwoorden

  16. Margreet
    Mrt 14, 2014 @ 20:07:11

    Lekker al die krijgertjes! Zelf krijg ik heel af en toe wat van mijn zus of mijn dochter. Ik heb een lastige maat. Soms vind ik iets heel goedkoop op de markt of bij H&M in de uitverkoop.

    Beantwoorden

  17. mama lieveheersbeestje
    Mrt 27, 2014 @ 00:17:23

    Haha, je man is echt lief hoor! Wij gaan ook altijd tweedehands shoppen bij het leger des heils winkeltje. En we zien er prima en best hip uit. Je weet op een gegeven moment gewoon welke merken jou het beste zitten en wat het mooist blijft in de was. Ik heb ook nog een zus die af en toe een paar zakken kleding weg doet, maar ik pas alleen in haar tops, van onder ben ik te breed en zij heeft heel lange benen.. Maar ja, ik vind het prima, scheelt wel een hele hoop en zij draaagt supermooie dingen. Als ik die zak krijg, of teveel koop bij de tweedehands, ruim ik de kleine kast weer op en maak een vriendin weer blij met mijn overtollige dingen! Ja, ik geef het graag aan iemand waarvan ik weet dat ze er blij mee zijn, dan dat ik het naar de kringloop breng…

    Beantwoorden

Geef een reactie

