N(euro)otje en de ‘ratrace’

Man en N(euro)otje hebben er bewust voor gekozen om hun leven zo simpel mogelijk te maken. Door de maandlasten laag te houden, hebben ze niet zoveel geld nodig. Door nog meer op allerlei kosten te besparen, houden ze van het geld dat ze verdienen steeds een beetje meer over. Zo kan het gebeuren dat ze kunnen leven van een inkomen dat door velen als te weinig wordt beschouwd. Hun uiteindelijke doel zou zijn, de zogenaamde ‘ratrace’ helemaal uit te stappen…

Ze verbazen zich nog steeds over mensen die alsmaar meer willen. En dat meer wordt dan ook nog steeds duurder. Ooit hoorde N(euro)otje een kennis zeggen dat ze wilde verhuizen. Ze wilde “duurder” wonen. Op de vraag wat ze daarmee bedoelde antwoordde ze dat ze nu te goedkoop woonden. Vroeger zou dat “beneden je stand” geheten hebben. Haar man had een leuk inkomen en dat moest geëtaleerd worden. En dat kon blijkbaar niet in het goedkope wijkje waar ze toen woonden. Misschien stak de dure auto stak te veel af bij het  ‘goedkope’ huis, N(euro)otje weet het niet. Het was trouwens een prachtig huis. Nieuw, ruim, prima wijk…

Kijk, daar houdt N(euro)otje nou niet van. Het interesseert haar helemaal niks dat kennissen van vroeger bij het weerzien op een bruiloft van gezamenlijke vrienden, eerst kijken naar het kenteken van de auto waar ze uit stappen. En dat er dan meewarige blikken worden geworpen in hun richting. Maar wat die mensen niet weten is dat Man en N(euro)otje hun oude bak van inmiddels twintig jaar oud zonder enige gene tussen die nieuwe, geleende bolides neerzetten. Ze lachen blijmoedig terug en ze denken erbij: “Die van ons is betaald! En we komen ook overal!” Schamen doen ze zich niet. Waarvoor? Voor het feit dat ze met een klein inkomen alles kunnen  doen wat gedaan moet worden en daarbij zelfs dingen kunnen doen die ze graag willen? Dat ze kunnen sparen en van dat spaargeld handje contantje nog een keer zo’n oude bak zouden kunnen kopen als deze ter plekke in zou storten?

Nee, liever dat dan je uit de naad te werken voor luxe waar je zonder kunt. Maar dat is de keuze die de Vrekken gemaakt hebben.  En ze snappen heel goed dat niet iedereen die keuze wil maken. En dat is prima. Dat zorgt voor diversiteit in de samenleving… 🙂 Natuurlijk moet iedereen helemaal zelf weten hoe die leeft en iedereen heeft een ander niveau waarop hij tevreden is. Maar het is een feit dat iedereen toch altijd een beetje op zoek is naar gelijkgestemden. En die vonden Man en N(euro)otje niet in hun voormalige kennissenkring. Toen werden ze een beetje voor gek verklaard want de keuzes die zij maakten kon een mens volgens de algemene opinie blijkbaar alleen maken als hij gek was of failliet. Waar ze nu wonen, is het wel gelukt. Ze kennen nu meerdere mensen die net zo aan het minderen zijn als zijzelf. En dat is leuk want dan heb je gespreksstof te over én je kunt veel van elkaar leren. Het is heerlijk om door andermans tuin te dwalen en ideeën op te doen of bij iemand thuis te komen en te zien hoe het is om helemaal zonder centrale verwarming de winter door te komen. En een ander vindt het dan weer leuk om bij N(euro)otje en Man thuis te zien hoe het gaat zonder koelkast. Om maar een dwarsstraat te noemen…

Tja, die ratrace. Helemaal eruit stappen lijkt zo ongeveer onmogelijk. Niemand kan helemaal zonder geld. Helaas. Maar het is geweldig om te proberen in ieder geval met zo min mogelijk toe te kunnen. Want zeg nou eerlijk: stel jezelf eens voor in het volgende filmpje en probeer dan  je lachen maar eens in te houden….

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Iris
    Mrt 11, 2014 @ 10:42:11

    Lang leve het internet waar nog meer gelijk gestemden ideeën kunnen opdoen wanneer ze helaas (nog) geen kennissen of buurtgenoten hebben die dezelfde visie hebben. Bedankt dat ik bij jullie mag ‘buurten’ neurootje

    Beantwoorden

  2. José
    Mrt 11, 2014 @ 10:42:59

    Mooi geschreven! Ik volg je nu een tijdje en wil toch even reageren. Ook manlief en ik willen graag zo eenvoudig mogelijk leven en zo min mogelijk afhankelijk te zijn van geld. Ook hier worden we soms met rare ogen aangekeken, precies dat wat jij beschrijft! Waarom een dure auto en een duur huis terwijl je ook minder kan werken en daardoor meer tijd over hebt om datgene te doen waar je zin in hebt en waar je energie van krijgt (vrijwilligerswerk, hobby’s e.d.)?!

    Beantwoorden

  3. Petra
    Mrt 11, 2014 @ 10:48:00

    Ja ik laat me ook niet gek maken hoor! Er zijn zovelen die van onze manier van leven opkijken.
    Alle reacties zijn niet altijd even leuk.
    Als je een vaatwasmachine hebt die het wel doet maar niet gebruikt verklaren ze je voor gek. Als je een goede droger het huis uit doet en je kleding op gaat hangen denken ze dat je een beetje raar bent en als je je baan op geeft omdat je het gelukkigste thuis bent en het niet erg vind om je eigen koekjes en brood te bakken dan weten ze even niet wat ze je nou van je moeten vinden. Maar hé ik maak lekker in het leven al mijn dromen waar en dat kunnen anderen niet zo snel zeggen!
    Jouw blog is een inspirerende blog voor velen en ik vind jouw manier van leven geweldig! Snap het allemaal.
    liefs van Petra

    Beantwoorden

  4. GroenenGeel
    Mrt 11, 2014 @ 11:01:24

    Zo waar Neurootje en Iris. Ik kan het ook niet begrijpen, die hebzucht van mensen. Ga eens naar de kringloop winkel, kweek je eigen gewassen en geniet daarvan. Heerlijk. Doe apparaten uit als je ze niet nodig hebt, ook het licht. Ik ben blij dat er zat mensen zijn die hiervan kunnen genieten. Neurootje ga zo door.

    Beantwoorden

  5. Bloem
    Mrt 11, 2014 @ 11:13:52

    Heerlijk verhaal!

    Beantwoorden

  6. Karin
    Mrt 11, 2014 @ 13:20:40

    Ik heb hier dezelfde visie en ben daar héél gelukkig door! Super flimpje trouwens, ik doe niet meer mee aan de ratrace… 😉

    Beantwoorden

  7. inenomdekas
    Mrt 11, 2014 @ 13:27:55

    Manlief was vanochtend even bij mij moeder alwaar vrienden van haar op bezoek waren met hun nieuwe auto. Ze stormden meteen naar buiten en vroegen aan manlief wat hij van de nieuwe auto vond. Vriendin juichde blij:” wat is hij groot he?” Manlief antwoordde dat het inderdaad een grote auto was. Bij thuiskomst vertelde hij dat de vrienden hem gevraagd hadden bij hun thuis een nieuwe carport te bouwen omdat de nieuwe auto te groot eas voor de huidige carport…
    Later belde mijn moeder om te vertellen dat toen de postbode er aan kwam, vriendin opnieuw naar buiten gestormd was om te controleren of de postbode de auto niet beschadigd had 😦
    Deze mensen zijn bijna 80 jaar….

    Beantwoorden

  8. Miss Milla at Home
    Mrt 11, 2014 @ 16:10:38

    100 % gelijk! Ik heb je blogje met herkenning en veel plezier gelezen.

    Beantwoorden

  9. Henriette
    Mrt 11, 2014 @ 20:32:26

    Allereerst wat een leuk filmpje. Zo herkenbaar wat je schrijft wij hebben ook een paar van die mensen in de familie,Die niet beneden ”hun stand” kunnen wonen en leven. Ik zeg altijd die hebben het hoog in hun bol , (één van hun is bijna 70 en moet nog werken om de hypotheek af te betalen )en snappen niet dat wij zo kunnen leven en ons in kunnen zetten voor mensen die het minder hebben in Roemenië. Aan het begin van ons trouwen nu bijna 27 jaar geleden zat iedereen jullie moeten een huis kopen en wij wilde dat niet. Gewoon omdat we geen blok om ons nek wilde hebben Een paar jaar na ons huwelijk werd manlief ziek en af gekeurd wat waren wij blij dat we NIET gekocht hadden en onze eigen zin hadden gedaan en tegen alle adviezen in waren gegaan .We wonen nog steeds in een huur huis maar hebben zo gespaard dat we in Ro. wel een huis hebben kunnen kopen met daarbij woonruimte voor onze eigen kinderen. Helemaal vrij van schulden etc.. Mensen snappen niet hoe wij dat kunnen doen van een wao uitkering , Heel simpel letten op hoe je leeft en geen gekke dingen doen . Oftewel opletten wat je doet en i,p,v geld lenen , sparen en kijken wat je doet en bij de droger die wij hebben je was ophangen en alleen grote dingen s’winters daarin doen en de kleine dingen op een rek , je kachel s’avonds bijtijds laag zetten , op de aanbiedingen letten , naar de markt gaan etc . En wat ik leuk vind op een lapje stof van de markt een oude rok of broek leggen die lekker zit en uit elkaar getornd is en zo namaken . Voor mij een manier van leven een ander verklaart me voor gek, die gaat naar de winkel en geeft even 30 euro voor een zomerbroek of rok . Dat geld voor zoveel dingen , m”n buurvrouw klaagt dat ze moeilijk rond komt van hun inkomen( wao en aow samen) wij leven voor ons gevoel royaal van minder. Het is maar net wat voor eisen je stelt. Wat inenondekas schrijft klinkt heel herkenbaar , als kind dronken wij om de 14 dagen als mijn vader niet hoefde te werken op zondag bij Opa en Oma na kerktijd koffie één van Ooms pochte dan altijd over geld en zijn mooie auto , ik weet dat mijn vader en andere familie leden zich dan groen geel ergerde inmiddels is die oom nu 80tig jaar oud en pocht nog over z’n auto en geld .Sommige mensen veranderen nooit en is hun auto een soort statussymbool voor. Nou onze auto is geen statussymbool hoor maar een vervoersmiddel en af en toe meer dan dat als ik zie wat we er allemaal mee vervoeren. Oftewel sommige mensen vinden het heel belangrijk om te laten zien aan andere kijk eens wat ik allemaal heb en wat voor mooie auto ik in rij.

    Beantwoorden

  10. spaarmoeder
    Mrt 11, 2014 @ 21:51:17

    🙂

    Beantwoorden

  11. Thuisblijfmommy
    Mrt 11, 2014 @ 22:08:17

    Heel herkenbaar.
    Blijf lekker trouw aan jezelf en je eigen waarden en laat een ander mooi doen waar die zelf zin in heeft.

    Ik vraag me soms wel eens af wie er het meest tevreden is; zij die inderdaad volop meedraaien in de ‘ratrace’, of zij die vanaf de zij-lijn toekijken en in rust kunnen genieten van de kleine en mooie dingen.
    Wij behoren liever tot die laatste groep.

    Beantwoorden

  12. vrek29
    Mrt 14, 2014 @ 09:01:44

    Wat een mooi stukje! heerlijk om te lezen..

    Ook heerlijk om afstand te nemen van de “ratrace”

    je gebruikt een auto om van A naar B te kunnen en niet voor de “status”

    Kom ook eens bij mij op me blog kijken?\

    http://www.vrekkenvoordetoekomst.wordpress.com

    Beantwoorden

  13. Nicole
    Mrt 14, 2014 @ 12:33:14

    vind je blogje super lees het met veel plezier en deel jullie insteek in het leven echt heerlijk meer is minder lekker zelf doen geniet je meer van dan dat je je knip ff trekt ga zo door groetjes

    Beantwoorden

  14. Eline
    Mrt 15, 2014 @ 17:08:24

    Ik kan hier inderdaad ook helemaal in meekomen, de ratrace is mij vreemd. Als 28 jarige, universiteit gedaan, en nu thuisblijfmoeder, wordt ik raar aangekeken op mijn keuzes en vaak zelfs bekritiseerd.
    Mijn man, alleen VMBO middelbare school en 25 jaar, is kostwinnaar met 32 uur per week. Wij komen met één kind (en één in de buik) rond met een inkomen die onder het sociaal minimum ligt. Geen auto, geen abonnementen (buiten internet), en we zijn dolgelukkig. Kringloop, eetbare tuin (geen moestuin, lukt niet echt met zwangerschap en peuter, vooral veel eetbare blijvende planten zoals eeuwig moes) en vooral veel tijd en heel veel genieten.
    Ik klus wel eens wat bij, ben heel erg handig en dol op mijn kind en hem op te voeden. Mijn man is minder handig, weet minder goed waar hij betaalde klussen voor thuis kan vinden en heeft liever een werk waar hij naar toe gaat dan het 24/7 thuisouderschap. Ja, als ik kostwinnaar zou zijn zouden we meer inkomen hebben. Helemaal veel meer inkomen als wij beiden zouden werken.
    Maar dan zou mijn kind niet de opvoeding krijgen die ik wil, niet zoveel naar buiten gaan en over de natuur leren en zelf dingen leren maken. Mijn man is geen buiten mens maar bewondert mijn kennis en handigheid zeer. En als wij beiden zouden werken, zou het leven zo veel gehaaster worden dan een tweejarige niet eens meer uitgebreid nukkig kan zijn.
    Nee, wij zijn gelukkig zo: met een paar honderd euro per maand onder het sociaal minimum hebben wij gekozen voor een paar maal het gemiddeld levensgeluk. Daarnaast word ik door mijn moeder en enkele van haar vriendinnen bewonderd voor de bewuste keuzes die ik heb gemaakt t.a.v. werk, partnerkeuze en kinderen. Naast blogs zoals deze sterkt dit mij in mijn keuzes.

    Beantwoorden

Geef een reactie

