N(euro)otje en de tuin

Het tuinseizoen is wat N(euro)otje betreft alweer begonnen. Er wordt veel voorgezaaid in wc-rolletjes, eierdozen en allerhande zwarte kunststof potjes die in de loop der jaren met allerhande plantjes mee zijn gekomen. Vandaag gaat er druk geschoffeld worden in de moestuin, twee bedden waar ze vorig jaar wat kruiden had neergezet worden leeggehaald en de paadjes van stoeptegels worden verwijderd, want de nieuwe kippenren moet daar komen. En hopelijk is Zoon dit weekend niet zo druk buitenshuis zodat hij en Man ‘even’ de laatste buxushagen van de kruidentuin uit de grond kunnen trekken. Die kruidentuin gaat namelijk geheel op de schop. De hagen kregen een paar jaar geleden last van een schimmel en werden helemaal bruin. Geen gezicht. En wat je ook doet, het knap gewoon niet meer op. Weg ermee dus. Er is bovendien ook niemand meer die de hagen nog fatsoenlijk kan snoeien….

Ieder jaar roept N(euro)otje dat ze de moestuin gemakkelijker  in onderhoud gaat maken. En elk jaar blijkt er een hele periode te zijn waarin het toch wel moeilijk is om alles goed bij te houden. Maar goed, met de kippen straks op het rottigste stuk moestuin, hoeft ze daar in ieder geval geen onkruid meer te wieden. Dat doen de kippen dan wel…

Alles loopt al uit, de lavas staat er prachtig bij, de frambozen komen al in blad en de schorseneren zijn nog niet eens op…  Elke keer, aan het einde van het tuinseizoen, kijkt N(euro)otje uit naar de rust van de winterperiode, waarin er op de tuin niet veel gedaan kan worden. Maar tuinieren is veel te  leuk en ze is ook iedere keer weer blij dat er weer gezaaid en geschoffeld en gewied kan worden. Ze gaat er weer voor. Op naar een mooi groeiseizoen!

 

 

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. zuinigaan
    Mrt 01, 2014 @ 11:32:39

    Heerlijk dat het voorjaar wordt! Ik zie er heel erg naar uit.

    Beantwoorden

  2. Iris
    Mrt 01, 2014 @ 12:35:08

    Heerlijk! mijn handen jeuken ook, helaas dit weekend werken. En ik vindt met de handen vroeten in de tuin nog wel koud hoor, ik was ook al een beetje aan het rommelen geweest. Ga je ook weer regelmatig foto’s plaatsen?
    groetjes Iris

    Beantwoorden

  3. Thuisblijfmommy
    Mrt 01, 2014 @ 13:37:19

    Fijn dat je er weer zoveel zin in hebt. Het weer werkt ook echt mee om lekke buiten aan de slag te gaan 🙂
    Ik wil dit jaar ook graag beginnen met een moestuin. Maar ik ga dan wel te werk volgens het “makkelijk moestuin” of “square foot gardening” principe.
    Ik hoop dat het wat wordt 🙂

    Beantwoorden

  4. wil
    Mrt 01, 2014 @ 18:29:40

    hier staat ook van alles al weer in div poten en bakjes en ook in de tunnelkas staat van alles .alleen buiten ben ik nog lang niet zover helaas.elk jaar neem ik me voor minder tomaten te zaaien.maar er zijn zoveeel soorten die ik nog wil uitproberen en je ruild of komt er goedkoop aan en dan nog de eigen gewonnen zaden.dus staat ook dit jaar de boel weer veeeel te vol;)de kas met tomaten,nectarine’s.parika.s en pepers,div kruiden,sla en veel ander lekkers.en dan heb ik het niet eens over de moestuin zelf.elke vierkante centimeter staat elk jaar weer vol.verslavend het die moestuinen;).

    allemaal een supergoed moestuin en bloementuin jaar toegewenst

    Beantwoorden

  5. Margreet
    Mrt 01, 2014 @ 20:33:47

    Ha Neurootje…. hier deze week ook begonnen met binnen in bakken te zaaien en vandaag bezig de tuin een beetje lenteklaar te maken. Heerlijk zulke plannen en doe-dingen! Iedere keer in de zomer denk ik ook…. wat veel werk… En in de winter… ik wil de tuin in… Elk jaar ook weer veel te veel tomaten. En te rommelig. Dit jaar een klein soort gezaaid. Ik ben benieuwd. De radijsjes komen al op … als een speer… leuk al dat zaaigoed. Ik heb bloemen en groenten gezaaid, nu maar afwachten wat er op gaat komen.
    Ik wens jou ook heel veel succes met je moestuin seizoen, want jij hebt echt veel meer moestuin dan ik… Het belangrijkste is ook: dat we er van genieten!
    groetjes

    Beantwoorden

  6. Geraldine
    Mrt 04, 2014 @ 11:59:39

    Mijn balkon is nu alweer zomerklaar hoor. Ik heb wat plantenbakken gekocht en via http://www.shopital.nl/winkel/huis-tuin/tuinartikelen een tuinset. Laat het zonnetje maar komen!

    Beantwoorden

  7. Huisvlijt
    Mrt 04, 2014 @ 13:41:03

    Bij ons doet mijn man de moestuin, en ik de gewone tuin. Maar ik ben nog niet begonnen eigenlijk. Ik denk dat ik vanaf 21 maart weer mijn wekelijkse uurtje tuinieren ga instellen.

    Beantwoorden

  8. meisjevantoen
    Mrt 05, 2014 @ 00:49:07

    geweldig om je blogs te lezen …. hier zijn de voorjaars perikelen ook vol op aanwezig … en met zakjes zaad voor 19 cent van de lidl is er helemaal geen houden meer aan …

    Beantwoorden

  9. joke
    Mrt 11, 2014 @ 21:15:52

    ik vind je site helemaal geweldig om te lezen. en ja bij mij komen de Zaadjes ook al boven. altijd weer geweldig om te zien. Laat het voorjaar maar komen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

