N(euro)otje alweer een jaartje verder…

 

Plaatje gepikt van het www

En gisteren bestond Wie dit leest is vrek alweer 6 jaar. Nooit gedacht dat ik een weblog zo lang bij zou kunnen houden. Er waren ups en downs, ik begon te bloggen terwijl ik al zwaar overspannen was, blogde door tijdens een latere  burn-out omdat het mijn enige lolletje op een dag was en omdat ik er een soort tevredenheid van kreeg. Iedere dag een berichtje plaatsen was heel wat. En iedere keer als het er weer opstond, gloorde er weer een beetje meer licht aan de horizon. Ik heb verder nooit veel ruchtbaarheid aan die burn-out gegeven. Alleen achteraf heb ik het wel eens benoemd. Maar nooit ten tijde van de burn-out zelf.

Die periode ligt inmiddels, gelukkig, achter me. Maar ik heb de lat lager gelegd. Als ik het nu eens een week of zelfs langer niet kan opbrengen om de computer aan te zetten om een berichtje te  plaatsen, lig ik daar ook niet meer wakker van. Ik lig van heel veel dingen niet meer wakker. Lekker rustig… 🙂  Vroeguuuh, vroeger maakte ik me overal druk om. Op de middelbare school al: die acht die eigenlijk een tien had moeten zijn, toen en later: wat iemand misschien van me vond, of ik misschien iets verkeerds gezegd had, of ik niets vergeten was, of ik wel iedereen te vriend hield, of ik wel hard genoeg werkte, of ik wel zo’n goede moeder was, waarom ik Man niet kon helpen, die jaren later gediagnosticeerd werd met manisch-depressiviteit. Heel veel zaken heb ik los gelaten, en ondertussen blogde ik lekker verder.

Misschien is het de leeftijd. Ik mag graag denken dat ik nog lang geen vijftig ben, voel me ook  helemaal nog geen veertiger, laat staan eentje die het einde van het decennium begint te naderen  maar merk ondertussen wel dat ik veranderd ben. Rustiger geworden, makkelijker in de omgang met anderen mede omdat ik nu eindelijk, eindelijk, eindelijk geleerd heb ook zo af en toe eens mijn mening te geven in plaats van altijd maar te buigen en te slikken, makkelijker voor mezelf door die lagere lat, ik heb geleerd kletspraat van anderen naast me neer te leggen en ze in gedachten veel succes te wensen met hun vals gekonkel. Ik draai me om in bed en tuf lekker verder. Rust. Kon ik vroeger echt niet. Onrecht was onuitstaanbaar, leidde tot heftige huilbuien en hield me nachtenlang wakker. Hartkloppingen, chronische hyperventilatie en uiteindelijk dus een burn-out waren het resultaat. En ondertussen maar gezond leven hè want vegetariër, niet rookster en natuurlijk alles zelf maken. Nu vraag ik me wel eens af wat schadelijker is: kant en klaar eten of stress…

Maar zie hier: ik maak nog steeds alles zelf en ben redelijk tot goed ontstresst. Hoe mooi wil een mens het hebben? En mijn blogje leeft ook nog steeds. Ik zit heel wat beter in mijn vel dan zes jaar geleden. En ik hoop het heel lang zo te houden. En nog een poosje voort te kunnen bloggen. Dus bij deze: virtuele taart om het te vieren. Chapeau voor N(euro)otje, mijn digitale alter ego. Het blijkt best een leuk mens te zijn, dus ze mag nog even blijven… 🙂

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. wil
    Feb 27, 2014 @ 07:47:43

    van harte N(euro)otje dat je nog heel lang zal blijven bloggen zodat wij van je stukjes mogen genieten,Dat wat je meemaakte herken ik grotendeels en als het je niet breekt kom je er echt sterker uit hoewel je nooit meer geheel de (oude) zal worden erna,Leven is en blijft balans vinden ,hoewel op de ongemakken na die er bij horen het leven aangenamer word na mate je ouder bent.je kijkt anders tegen dingen aan. en geniet meer en meer van kleine dingen die gebeuren of die je rond je heen ziet,hoe dan ook van harte en dat het leven jullie wat rust mag geven met vele mooie momenten erin

    Beantwoorden

  2. izerina
    Feb 27, 2014 @ 08:01:57

    Dat is de wijsheid,die met de jaren komt. Blijf ze maar met ons delen

    Beantwoorden

  3. Jacqueline
    Feb 27, 2014 @ 08:10:10

    Van harte gefeliciteerd. Prachtig dat je nu zoveel kunt loslaten; dat stadium hoop ik ook nog eens te bereiken.

    Beantwoorden

  4. Maia
    Feb 27, 2014 @ 08:14:14

    Ik lees jouw blogje al vanaf het begin met heel veel plezier, ik kijk altijd met plezier uit naar jouw stukjes. Grappig genoeg ben je echt een deel van mijn leven geworden 🙂
    Ik vind het super om te horen dat je meer rust hebt gevonden, ik denk dat wij daar allemaal naar streven. Het is ook heel herkenbaar om de lat te hoog te leggen, ik doe dat ook soms. Goed dat je nu een betere balans hebt gevonden!
    Ik hoop dat je nog lang blijft bloggen, want jij bent voor mij een lichtpuntje!

    Beantwoorden

  5. Franca
    Feb 27, 2014 @ 08:57:27

    Van harte gefeliciteerd.
    Blijk ik nog een stukje van het goede pad af te zitten.
    Maar ik ga je goede voorbeeld volgen( en blijf je blog natuurlijk ook volgen).
    groetjes, Franca.

    Beantwoorden

  6. madelief
    Feb 27, 2014 @ 09:08:35

    gefeliciteerd! geniet ook altijd van je stukjes en je inspireert me! Ik vind je blog ook zo lekker anders dan al die andere blogs.jij gaat gewoon heel rustig je eigen weg. gr madelief.

    Beantwoorden

  7. zuinigaan
    Feb 27, 2014 @ 09:24:31

    Van harte gefeliciteerd met deze nieuwe mijlpaal! Hopelijk schrijf je nog lang blogjes, ik lees ze met veel plezier.
    Veel van wat je schrijft is herkenbaar. Vooral van die hoogte van de lat, me druk maken om wat anderen vinden en ook de manisch depressieve man die ik niet uit zijn depressie kon sleuren en evenmin kon weerhouden van een manische psychose. Eigenlijk heeft mijn man een schizoaffectieve stoornis, volgens Wikipedia: Een patiënt heeft dus niet alleen klachten over wanen, hallucinaties en verward denken, maar ook over manische buien en klinische depressie.

    Fijn dat het nu zo veel beter met je gaat! Probeer dat vooral vast te houden en ga verder op de ingeslagen weg!

    Beantwoorden

  8. Min of Meer (voorheen spaarcentje)
    Feb 27, 2014 @ 09:34:35

    Gefeliciteerd. Mooi dat je zo’n ontwikkeling hebt doorgemaakt, je lijkt nu dan een stuk prettiger in je vel te zitten.
    Een klein vraagje: ik heb mijn blog Spaarcentje ingeruild voor een ander blog, MinofMeer. Zou je evt. de link in je leeslijst willen aanpassen?

    Beantwoorden

  9. marian
    Feb 27, 2014 @ 10:09:26

    Gefeliciteerd met de 6 jaren die je achter je hebt liggen met dit geweldig blog.Zo te lezen geen gemakkelijke jaren dus, maar je bent er sterker en rustiger door geworden.En dat is heel fijn voor je.
    Ga zo door want ik geniet van je blog.Fijne dag en groetjes Marian J

    Beantwoorden

  10. Iris
    Feb 27, 2014 @ 11:17:23

    Proficiat Neurootje, ik wens je nog vele gelukkige blogjaartjes toe

    Beantwoorden

  11. nina
    Feb 27, 2014 @ 11:30:20

    Van harte, Neurootje! En veel succes en gezondheid in de komende jaren!

    Beantwoorden

  12. gusta van strijen
    Feb 27, 2014 @ 12:42:08

    geflapsteerd! je bent inspirerend, bedankt dat je ons laat meereizen en leren. mooi mens!

    Beantwoorden

  13. De Zuinige Student
    Feb 27, 2014 @ 14:19:42

    Hartelijk gefeliciteerd met dit prachtige jubileum in blogland. Fijn om te lezen dat u in deze periode zelf bent meegegroeid. Neurootje is een geweldig personage waar niet alleen de blogster zelf veel van opsteekt. Ook de lezers varen er wel bij!

    Beantwoorden

  14. Henriette
    Feb 27, 2014 @ 14:32:49

    Gefeliciteerd en dat er nog maar vele blogjes mogen volgen.

    Beantwoorden

  15. Nina
    Feb 27, 2014 @ 15:16:51

    van harte gefeliciteerd met de verjaardag van deze blog, maar vooral gefeliciteerd met het behalen van die innerlijke rust. Dat is inderdaad heel wat waard (want ja, stress is gevaarlijker dan zo nu en dan wat ‘verkeerds’ in je mond stoppen).
    Ik herken heel veel van wat je zegt (lat ligt hoog). Ook ik hoop een keer te leren dat het ook wel wat minder mag. Want het resultaat nu is dat de lat zo hoog ligt dat klusjes niet afkomen…. en dat is ook niet goed.

    Beantwoorden

  16. vlijtig met zuinigheid
    Feb 27, 2014 @ 15:43:16

    gefeliciteerd met je 6 jaar, en je enorme overwinning op jezelf. De taart smaakt heerlijk. 😉

    Beantwoorden

  17. jellinacreations
    Feb 27, 2014 @ 16:09:49

    Gefeliciteerd!
    Zowel met je blogverjaardag als met het lekker in je vel zitten.
    Ik reageer bijna nooit maar ben toch een hele trouwe lezeres.
    Ik hoop dat je nog (minstens) 6 jaar blijft bloggen,
    in goede en slechte tijden zullen we maar zeggen.

    Beantwoorden

  18. Butterfly Maiden
    Feb 27, 2014 @ 16:10:25

    Proficiat, N(euro)otje! Óp naar de volgende zes jaar dan maar?

    Beantwoorden

  19. sillie
    Feb 27, 2014 @ 17:36:33

    Gefeliciteerd! Heerlijk dat je je zoveel beter in je vel voelt.

    Beantwoorden

  20. grandma
    Feb 27, 2014 @ 17:43:53

    Gefeliciteerd met je 6e vrekkige verjaardag : ) k geniet altijd van je blogjes, zelfs tijdens onze reis door Canada bezocht ik je blogje (als we wifi hadden) Fijn dat je nu zo relaxed door het leven gaat.

    veel liefs grandma

    Beantwoorden

  21. Hanneke
    Feb 27, 2014 @ 18:23:33

    Proficiat Neurootje!
    En bedankt voor de boeiende en inspirerende blogjes!

    Beantwoorden

  22. kniepertie
    Feb 27, 2014 @ 19:27:46

    Chapeau ! En ‘k hoop nog heel lang bij je te kunnen lezen,
    groet

    Beantwoorden

  23. Margreet
    Feb 27, 2014 @ 20:18:42

    Neurootje, van harte gefeliciteerd met je 6-de blogverjaardag al weer! Wat fijn voor ons dat je het bloggen al zo lang hebt volgehouden! Dat van die burnout en die stress, de lat te hoog ed herken ik goed. Ooit ook eens gehad … als het goed is word je er een wijzer mens van en dat is aan jou te merken. Hoe druk ik ook ben, ik kijk altijd uit naar je blog! Niet alles doe ik op dezelfde manier als jij, maar het schept toch een soort band die herkenning. Ga vooral zo door!!!!
    groetjes Margreet

    Beantwoorden

  24. giséla
    Feb 27, 2014 @ 20:21:25

    Van harte gefeliciteerd! En blog maar lekker verder (als het jou uit komt). Ik lees altijd met veel plezier! Hoop dat je nog een tijdje door gaat.

    Beantwoorden

  25. loesje
    Feb 27, 2014 @ 22:14:00

    Proficiat en proost!

    Beantwoorden

  26. Hilde
    Feb 28, 2014 @ 07:13:29

    een dikke proficiat met je 6 jaar bloggen, zonder je echt te kennen, heb ik toch het gevoel je te kennen, en lees ik heel dikwijls dingen die voor mezelf ook van toepassing zouden kunnen zijn. Goed dat je blog je rustpunt is in moeilijke momenten!! Blijf maar voortdoen , je bent een inspiratie voor veel mensen!!

    Beantwoorden

  27. A. Katuin
    Feb 28, 2014 @ 11:44:37

    Gefeliciteerd!!! Lees al weer heel wat jaartjes mee. Veel dingen zijn herkenbaar die je beschrijft. Geniet altijd weer van je stukjes en leer er ook een hoop van. Is iets van deze tijd, denk ik, steeds te veel willen en te veel moeten. Zou ook mijn rimpels en ervaring niet meer willen ruilen voor glad en jong. Rust is ook wat waard.

    Beantwoorden

Geef een reactie

