N(euro)otjes koelkastloze bestaan

Ze schreef het al vaker: ze wilde de koelkast uit hebben. Er waren wel wat hobbels te nemen onderweg. Zo vonden zij en Man het toch wel zonde: eens zo’n apparaat gekocht, is het moeilijk om dat ooit uitgegeven geld ineens ‘zomaar’ weg te doen. Ze kwamen overeen dat als het apparaat stuk zou gaan, ze het niet meer zouden vervangen. Maar na bijna vijftien haar verzuchtte N(euro)otje wel eens dat het apparaat, helaas, niet kapot te krijgen was. En droomde ze stiekem van een langdurige stroomuitval waarbij haar punt zo sterk bewezen zou worden dat iedereen op het moment dat de stroom weer aanfloepte, riep dat zij natuurlijk altijd helemaal gelijk had gehad en dat iedereen met een koelkast volslagen idioot bezig was. Maar dat waren slechts dromen…. In de rauwe realiteit van het vrekkenbestaan bleek Zoon totaal geen affiniteit te kunnen veinzen met een koelkastloos leven en bleken de inmiddels inwonende Dochter en Schoonzoon ook helemaal niet te porren voor dergelijke voorwereldse ideeën.  Dat de pilsjes uit de koude kast prima wegdronken, zonder enig commentaar, want koud genoeg en dat ondertussen kaas, boter, eieren, sambal, mosterd en nog veel meer gewoon in de koude kast stonden zonder dat iemand daar moeilijk over deed, werkte natuurlijk wel in N(euro)otjes voordeel. De koelkast werd leger en leger, ze haalde de drie vriezerlades leeg en begon haar punt steeds meer te bewijzen. Kijk eens, wat een lege koelkast! Zónde toch…?

De koelkast werd gekocht in een periode dat ze op een bovenwoning woonden met een plat dak en de woonkamer/open keuken op het zuiden. N(euro)otje geeft het eerlijk toe: toen had ze totaal geen behoefte aan een leven zonder koelkast; sterker nog: ze zou er niet op gekomen zijn. In diezelfde tijd hadden ze ook een wasdroger want nergens ruimte voor een fatsoenlijk wasrekje… Maar ze verhuisden naar een oude boerderij met een koude kast en kregen bovendien met zeer grote financiële tegenslagen te maken. Die tegenslag gecombineerd met de mogelijkheden van het huis en de wensen van N(euro)otje die ze als klein meisje al had om zo dicht mogelijk bij de basis te leven, resulteerden in koelkast-, magnetron-, wasdroger- en koffiezetterloze plannen. Plannen die in de loop der jaren, één voor één uitgevoerd werden…

Het leven zonder koelkast is, zoals eerder geschreven, in Huize Vrek niet eens zo’n grote opgave. Er is geen bruikbare kelder maar wel een koude kast en er zijn buiten genoeg plekjes waar het altijd redelijk koel blijft.  Zo deden ze dat voor het koelkasttijdperk ook: een houten kastje met horrengaas waarin je op een koel, winderig plekje je verse waren wel even goed kon houden. Natuurlijk ging het toen allemaal anders…; zo kwam er een melkboer aan de deur want melk voor een week inslaan, was geen optie. Al die mensen die vroeger aan de deur kwamen met hun verse waren zijn verdwenen, onder andere door de introductie van de koelkast… Overbodig geworden en te duur want ook met de opkomst van de supermarkten, konden ze niet meer meegaan in de lagere prijs. Bovendien wordt er in Huize Vrek weinig vlees gegeten. Het vlees dat gekocht wordt, kan gewoon dezelfde dag klaargemaakt worden of in een klein vriezertje op de deel gestopt worden. Het vriezertje staat nu nog niet op de nominatie om weggedaan te worden… Je kunt niet alles tegelijk willen. Maar eieren, kaas, dingen zoals mosterd en sambal, het hoort allemaal echt niet in de koelkast. Ook de meeste groenten kun je beter niet zo heel koud bewaren. Het enige probleem zou boter kunnen zijn en melk. Maar die doen het prima in de koude kast.

Waarom N(euro)otje er zo graag vanaf wil? Natuurlijk de werkelijk enórme energiebesparing die ze ermee hoopt te behalen 🙂 . Dan is het produceren, gebruiken en daarna weer ontmantelen van al die koelkasten ook nog eens heel slecht voor het milieu. Dat zit N(euro)otje wel dwars; dat deze koelkast toch ooit een keer naar de afvalberg zal moeten verhuizen. Ze troost zich met het idee dat het voor haar de laatste keer wordt, dat ze zoiets milieuvervuilends wegbrengt. En als laatste, maar zeker niet als onbelangrijkste reden kan ze aanvoeren dat ze gewoon graag een paar stapjes terug in de tijd doet. Ze probeert een wat simpeler leven te creëren. Immers, hoe minder geld je nodig hebt, hoe minder je ervoor hoeft te werken, hoe meer je die tijd kunt gebruiken om in je eigen omgeving aan je zelfvoorziening te werken. De koelkast stond daarbij al jaren hoog op het lijstje van apparaten die de deur uit mochten en werd voorafgegaan door een hele stoet andere apparaten. Zo bande ze de droger uit, weigerde de kapotte magnetron te vervangen, molde het koffiezetapparaat, verstopte de waterkoker, ging regelmatiger koken op petroleumstellen in plaats van de inductiekookplaat en zocht naar een alternatief voor het strijkwerk (de gietijzeren strijkbouten staan nog steeds gewoon leuk te wezen op de keukenschouw want  het goed en strak ophangen van de was is effectief genoeg). Ook probeerde ze een tijdje hoe het zou zijn zonder stofzuiger. Dat experiment herhaalt ze vooralsnog niet, tenzij ze helemaal geen vloerkleden meer in huis zou hebben. En geen honden… Het doel van dat alles is in ieder geval even simpel als moeilijk: een zo laag mogelijke energierekening. En daarmee een krimpende afhankelijkheid van het electriciteitsnet.

Maar bij dat alles is de koelkast de grootste hobbel gebleken. En het uitzetten daarvan heeft de meeste tijd gekost. Toch blijft die koelkast een vreemd fenomeen. Vooral ’s winters. Dan is het buiten koud (als het goed is…), binnen wordt het lekker warm gestookt (kost best wel een paar duiten) en middenin dat lekker warme nestje staat een stroomvreter een vierkante meter kou te produceren. ?. Kijk, dat mensen het ’s zomers moeilijk vinden om zonder koelkast te leven, oké, daar valt nog wat voor te zeggen. Zeker als je niet gezegend bent met een koele ruimte in huis.  Je zult maar in een flat met een balkon op het zuiden wonen (zoals de eerste flat van N(euro)otje en Man…, bloedheet kon het daar ’s zomers worden….). Maar dan nog. Tot de jaren vijftig, zestig van de vorige eeuw, had niemand een koelkast. De hele mensheid had het tot die tijd zonder koelkast gesteld. Ook de mensen in veel warmere landen… Maar in Nederland kan het gebeuren dat de commissie voor de Elfstedentocht al bijeenkomt en heel Nederland nog steeds ijsjes in de vriesla heeft liggen… In een keuken waar het het liefst een graad of twintig is.

N(euro)otje heeft dus een paar jaar nodig gehad. En heel veel overtuigingskracht. Ook voor zichzelf. En nu is -ie dus uit. Geen koelkast meer voor de Familie Vrek. Eindelijk! Toegegeven, het gaat in Huize Vrek misschien iets makkelijker maar weet ook dat Man en N(euro)otje dit soort dingen niet zouden doen als ze het niet leuk zouden vinden.  Voor wie nog twijfelt, hieronder een geweldige manier om toch nog iets van koeling in elkaar te flansen, en dat geheel voor nop: gewoon de planten uit de terracotta potten schudden, zand uit de zandbak scheppen en een gietertje water tappen… Nieuwsgierig geworden…? Kijk dan vooral naar het onderstaande filmpje 🙂 :

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Feb 13, 2014 @ 09:27:39

    Je verhaal doet me denken aan mijn jeugd zonder koelkast en met dat horregaasgevalletje aan de muur in de schaduw. Een vriendin van me had een kast buiten met lappen aan de wanden. Die waren in water gedrenkt. Dat helpt ook.

    Beantwoorden

  2. Petra
    Feb 13, 2014 @ 09:39:17

    You go girl!! Lekker bezig!!

    Beantwoorden

  3. Jacqueline
    Feb 13, 2014 @ 09:46:28

    Ik vind het ook altijd al vreemd dat, wanneer het koud buiten is, dat je in huis waar je het stookt, weer koude probeert te creëren door middel van een koelkast. Wij zouden heel gemakkelijk in de winter de spullen uit de koelkast in de garage kunnen zetten, waar het een graad of 10 (of lager, afhankelijk van de buitentemperatuur) is. Ik denk echter niet dat ik mijn man zo ver kan krijgen, en we zitten ook nog met een vriezer die op dezelfde motor draait en die wel koud moet blijven. Wellicht kopen we in de niet te verre toekomst een los vrieskistje, die we in de garage zetten. Dan zou wat mij betreft de koelkast uit kunnen blijven.

    Beantwoorden

  4. vlijtig met zuinigheid
    Feb 13, 2014 @ 13:07:47

    In de jaren 50/60 waren en nog geen spuiten voor reuma. Ik krijg 6 dozen per keer mee en moeten koel bewaard worden (tussen 2 en 8 graden). Zoals je begrijpt kan ik dus niet zonder koelkast. Nu het zo’n warme winter is, ook niet in de winter. Wel heb je gelijk dat een 2e koelkast alleen voor de drank helemaal zonde van het stroomverbruik is.

    Beantwoorden

  5. sillie
    Feb 13, 2014 @ 13:53:18

    🙂 op de camping lukt het hordes mensen nog zonder koelkast te leven. (je hangt desnoods je spullen in de rivier) .Ik heb geen kelder maar wel een koude kast waar ik spontaan inspiraties over krijg om die wat efficiënter te gaan gebruiken.

    Beantwoorden

  6. ik moet het kunnen
    Feb 13, 2014 @ 14:02:57

    Hallo ik moet zo lachen om je verhaal want de aanhouder wint.
    Ik heb ook een koelkast uit staan in de schuur. Wij hebben er twee.
    Die in de kookkeuken staat aan.
    Winters is het koud genoeg om alles in onze schuur te zetten.
    Maar ik heb wat moeten praten met man om het gedaan te krijgen.
    Ik had hem al uit gezet maar een paar dagen later stond hij ineens
    weer aan .
    maar na veel mokken ging hij toch Akkoord.
    Zo zie je maar dat alles mogelijk is maar gewenning kost tijd.
    Dat is met mij dus met de balans zoeken met geld.
    Maar het word steeds beter gelukkig.

    Beantwoorden

  7. hetlevenenik
    Feb 13, 2014 @ 15:29:03

    Toch begrijp ik het niet helemaal. Ik betaal voor alleen elektriciteit elf euro per maand. Ik heb een grote koelkast met drie vriesladen die altijd aan staat. Dus volgens mij is het gebruik van zo’n ding helemaal niet zo vreselijk duur als je het zuinigste model koopt.

    Beantwoorden

  8. lisabeth
    Feb 13, 2014 @ 22:40:02

    Heb het geprobeerd met als resultaat dat ik oa gisteren een pond gehakt dat ik de dag ervoor had gekocht kon weggooien, hoezo

    Beantwoorden

  9. lisabeth
    Feb 13, 2014 @ 22:40:58

    Heb het geprobeerd met als resultaat dat ik oa gisteren een pond gehakt dat ik de dag ervoor had gekocht kon weggooien, hoezo zuinig dan

    Beantwoorden

  10. Huisvlijt
    Feb 14, 2014 @ 09:04:39

    Ik zou het denk ik niet kunnen! En ik heb een kelder…. Het is denk ik ook het idee. Ik heb het idee dat producten bederven als ik ze niet in de koelkast bewaar.

    Beantwoorden

  11. grandma
    Feb 14, 2014 @ 14:21:47

    Ha je hebt het voor elkaar, mooi.Ik krijg grandpa niet zover, volgens hem zit de stekker achter de inbouw koelkast, een heel gedoe om hem uit te zetten..én hij wil een ijskoud biertje 😉

    Beantwoorden

  12. scootermp3
    Feb 14, 2014 @ 15:04:38

    Een tijd geleden is mijn combinatie koelkast en vriezer vervangen door een losse vriezer en een losse koelkast. Mijn koelkast heeft sinds de aankoop nog niet aan gestaan.
    Met alleen bevroren etenswaren kun je goed omgaan.
    Het plannen en laten ontdooien kost geen geld en energie.

    Beantwoorden

  13. Marieke van Tessel
    Feb 14, 2014 @ 21:47:37

    Waarom zet je de koelkast niet op marktplaats (of gratis op te halen) of wat dan ook. Als ie nog werkt kun je er misschien iemand anders nog blij mee maken. Zo heb ik ook net mijn ruim 8 jaar oude vaatwasser verkocht.

    Beantwoorden

  14. Diana
    Feb 17, 2014 @ 19:55:13

    Ik ben erg benieuwd! Respect zo zonder koelkast door het leven. In de documentaire ‘no impact man’ bleek zonder koelkast leven toch best een uitdaging. Ze hebben de pot in de pot ook geprobeerd overigens. Zonder succes helaas.

    Beantwoorden

Geef een reactie

