N(euro)otje bespaart op gas en elektra

Op gas besparen is op het moment nou niet het moeilijkste… Met de huidige zachte winter ‘smelten’ de rekeningen van de Nederlandse huishoudens als sneeuw voor de zon. Het compenseert natuurlijk behoorlijk met de extra kosten van de vorige, veel koudere winter.

Maar N(euro)otje wil graag nog een beetje extra besparen. Onder het motto ‘wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd’, zoekt ze altijd naar kleine besparingen die op de langere termijn effect hebben. Zo kookt ze ’s morgens iets meer dan een liter water, bij voorkeur in een fluitketel op het petroleumstel, en giet dit water in een thermoskan. Met dit hete water zet ze door hele dag heen, af en toe een kopje thee.  Zonder dat daar iedere keer weer energie voor nodig is om water te koken. De reden dat ze zo tuk is op haar petroleumstellen, is omdat ze een inductieplaat heeft. Stroom is duur en ondanks dat een inductiekookplaat zeer snel werkt, gebruikt ze ‘m liefst zo min mogelijk. Ook voor het ochtendafwasje (de vaatwasser begaf het twee jaar geleden en is nog steeds niet gerepareerd/vervangen…), kookt ze ruim een liter water op het petroleumstel. Dit giet ze in de afwasbak, brengt het met koud water op de juiste temperatuur en wast haar boeltje af met minder dan twee liter water. Voor ontbijtboel is zo’n laagje water meer dan genoeg. Als ze heet water uit de kraan tapt, kost het eerst meer dan vier liter water voordat het eindelijk eens warm wordt. Bij twee- of driemaal daags afwassen zit ze dan met soms wel meer dan 10 liter opgevangen koud water waar ze geen weg meer mee weet. Zijzelf drinkt er slechts twee, de andere bewoners halen dat niet eens, er kan iets voor het koken gebruikt worden, de honden lusten ook wel wat, maar voor de paar binnenplanten in Huize Vrek is het restant echt teveel. Dus vandaar, water koken voor de afwas. Kost wel een beetje lampolie maar het komt uit want lampolie is zuinig in gebruik.

Voor de rest besparen ze door niet dagelijks te douchen. Elke dag onder de douche kost niet alleen geld, maar is ook helemaal niet zo goed voor de huid. Je moet niet iedere dag het beschermende laagje van je vel af willen schrobben, het krijgt in een dag niet de tijd om zich te herstellen. Resultaat: droog velletje dat weer opgepept moet worden met allerlei dure en veelal chemische smeerseltjes… Gewoon niet doen dus… In Huize Vrek poedelen ze na een badkamerloze periode in hun leven nog steeds met gemak aan de wastafel waarbij en passant ook nog even op de was bespaard wordt door voor het wassen en drogen slechts twee washandjes te gebruiken in plaats van een washandje en een handdoek…

En dan het warm stoken van het huis. De nachttemperatuur in Huize Vrek is 12 graden. Wanneer de kachel op 15 graden staat, is het risico dat de CV ’s nachts meerdere malen aanslaat, veel te groot. 12 Graden dus. Zodra N(euro)otje haar bed uit is, wordt de thermostaat, indien nodig, twee graden hoger gezet dan de actuele temperatuur in de keuken. Het is dan snel aangenaam, ook al staat die thermostaat maar op een graad of 15 en op dagen dat er toch niemand thuis is, hoeft die ook niet hoger. Pas ’s avonds, als iedereen weer thuis begint te komen, gaat de thermostaat op 17 graden. Met het koken wordt het vanzelf warmer en de woonkamer is sinds een poosje zo goed geïsoleerd,  dat het daar heel lang heel prettig blijft. Ruim een uur voordat de Vrekken naar bed gaan, gaat de thermostaat alweer op 12 graden.

Met het gasverbruik gaat het dus ook in Huize Vrek bijzonder goed. Misschien krijgen ze wel weer een paar centjes terug…

 

27 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. liesbet
    Feb 11, 2014 @ 11:03:00

    Nachttemperatuur staat hier op 15° omdat ik eens gelezen heb dat het meer energie kost om bv een nachttemperatuur van 12° ’s morgens op te trekken naar 17° ipv van 15° naar 17°. Hier heeft de verwarming ’s nachts nog niet aangeslaan dus is de temperatuur hier ’s nachts nog iet lager geweest of 15°.
    We hebben een programmeerbare thermostaat maar die staat de hele dag op 15° ingesteld en als ik overdag warmte wil, duw ik de thermostaat gewoon op. Als ik opsta, zet ik gewoon de thermostaat aan op 17°. De dagen dat ik op voorhand weet dat ik niet thuis zal zijn, zet ik hem zelfs niet aan.

    Wij hebben dag- en nachttarief en het nachtverbruik is nog steeds meer dan de helft van het totale verbruik omdat ik er bewust op let om zoveel mogelijk op nachttarief te doen. Wasmachine draaien, broodbakken, opwarmen van het sanitaire water met warmtepompboiler, strijken…..gebeuren allemaal op het nachttarief. Ik bak elk weekend 8 broden in één bakoven (2 baklagen van 4 broden naast elkaar) en benut nadien de ovenwarmte voor het bereiden van een ovenschotel, cake of taart te maken. De verbruikte elektriciteit bij het broodbakken, kan ik ‘verdelen’ over mijn 8 broden dus is voordelig door mijn oven gans vol te steken. De warmte van de oven zorgt er dan ook nog eens voor dat de keuken en living mee opgewarmd worden zodat de chauffage dan niet moet draaien. Niets dan voordeel….

    Wij zijn ook een paar maanden ‘badkamerloos’ geweest door lekkageproblemen en nadien renovatie van de badkamer. We hebben ons dan ook maanden gewassen aan de lavabo. Mijn man doucht om de twee dagen op zijn werk : bespaart ons water en energie.

    Ik douche twee keer per week omdat ik dan ook mijn haar was. De andere dagen was ik me gewoon aan de lavabo.Het bad wordt hier zo goed als niet meer gebruikt :veel te veel water- en teveel energieverbruik om het water op te warmen.

    Ik noteer al jaren wekelijks de meterstanden van water, gas en elektriciteit zodat ik een goed beeld heb van ons verbruik. Door het wekelijks noteren van de meterstanden ga ik veel bewuster om met energie en water omdat ik de cijfertjes zo laag mogelijk wil houden. De goedkoopste energie is nog steeds degene die je niet verbruikt…..Als er zich ineens een onverklaarbaar hoog verbruik voordoet, kun je daar veel beter op inspelen dan als je de meterstanden nooit bijhoudt. Schoonmama heeft zo eens een waterlek gehad en had een heel hoge waterfactuur. Had ze op regelmatige basis haar meterstanden genoteerd, zou het (ondergrondse lek) veel vlugger opgemerkt en hersteld geweest zijn.

    liesbet

    Beantwoorden

  2. izerina
    Feb 11, 2014 @ 11:06:35

    Hier staan altijd 2 ketels water op de gaskachel. Ook een kleinigheidje,dat gratis warm water geeft.

    Beantwoorden

  3. Lot
    Feb 11, 2014 @ 11:55:20

    Douchen vind ik heerlijk en daarom doe ik het maar 1x per 5 dagen en dan net iets langer, gewoon een keuze.

    Beantwoorden

  4. E.
    Feb 11, 2014 @ 12:29:59

    Neurootje doe je dan lampenolie in een petroliumstelletje? en gaat het dan niet stinken die olie? Groetjes

    Beantwoorden

  5. Diana
    Feb 11, 2014 @ 14:15:48

    Ik heb een aantal keren gemeten (een week lang) wat het minst energie kost: de thermostaat laag overdag en alleen ’s avonds als ik thuis ben aan. Of de hele dag aan. Nu blijkt tot mijn eigen verbazing telkens opnieuw dat de hele dag de thermostaat op dezelfde temp (19) de minste energie kost. Zelfs beduidend minder.

    Beantwoorden

    • nada surf
      Feb 11, 2014 @ 17:59:31

      Nou dat is echt een sprookje die doorverwezen wordt naar het rijk der fabelen 🙂

      Of je moet in woning wonen met zo weinig warmte verlies maar dan is hij van zichzelf nu wel warm en hoeft er niet gestookt te worden. Of je hebt een huis vol vloerverwarming en daar wil je liever ook niet lager stoken dan 1-2 lager dan comfortabel i.v.m. traagheid van het stoken.

      Een woning 24 uur per dag warm stoken op 19 graden kost echt veel meer energie dan s,nachts op 12 graden en s,avonds op 19 graden. Kan wel 60% schelen vandaar de juiste nachtverlaging

      Beantwoorden

      • Diana
        Feb 12, 2014 @ 08:05:25

        Ik geloofde het ook niet en had er telkens met mijn omgeving discussie over. Dus ben ik gaan meten. En het tegenovergestelde bleek waar te zijn, constante temperatuur gebruikt minder energie dan overdag verlagen naar 16 graden en ’s avonds opwarmen naar 19 graden. Ik raad iedereen aan om het gewoon eens te meten, de standen bij te houden.

    • N(euro)otje
      Feb 11, 2014 @ 19:26:31

      @Djana: ik heb ook inmiddels alle soorten stoken uitgeprobeerd en ben tot de tegenovergestelde conclusie gekomen, nl. dat het het zuinigst stookt om de kachel ’s nachts zo laag mogelijk te hebben staan, ’s morgens (alleen als het nodig is) de temperatuur per 2 graden in te stellen (dus niet van 12 naar 18 graden maar van 12 naar 14 en dan naar 16 enz.) en om de kachel op 15 te zetten als je weg bent. Het doorstoken waar je het over hebt, heb ik ook geprobeerd maar dat liep hier echt teveel in de papieren…

      Beantwoorden

  6. Janne
    Feb 11, 2014 @ 19:09:16

    Besparen is prima maar soms schiet ik wel in de lach om (naar mijn mening) zulke onzinnige besparingen en tegenstellingen. Wel autorijden, een inductie-kookplaat, afwassen in bodempje water en jezelf na het wassen aan de wasbak afdrogen met een washandje (-;

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Feb 11, 2014 @ 19:33:31

      @Janne: ik kan me voorstellen dat het grappig lijkt. Maar misschien denk je er anders over als ik meld dat we de inductieplaat al een jaar of 15 hebben, gekocht in onze ‘rijkere’ tijd, een tijd waarin de economie nog in de lift zat, de energiebedrijven nog niet geprivatiseerd waren en de energieprijzen nog op te hoesten waren? Het was toen het summum van energiezuinig koken. Inmiddels hebben we voor de algemene crisis onze eigen kleine crisis (ziekteperiode na ongeval van Man en aansluitend WW) overleefd, en werken we al jaren met zijn tweeën voor minder dan menigeen in zijn eentje verdient. Wat ik probeer duidelijk te maken , is dat we ons op misschien nogal ongewone manieren hebben aangepast aan onze veranderde omstandigheden…En die auto is nodig om op mijn werk te komen, meer dan 50 kilometer verderop…

      Beantwoorden

    • nada surf
      Feb 11, 2014 @ 23:38:27

      🙂 Ja en dan kan het ineens wel jaren achter elkaar steeds zuiniger.

      Er komt een moment dat de rek er uit is en echt zuinig met alles om springt en dat hebben wij al jaren geleden bereikt dus geld terug krijgen op de energienota, nee hier niet.

      Beantwoorden

  7. christiane
    Feb 11, 2014 @ 19:44:56

    Hier staat de verwarming ’s nachts op 17*. Overdag op 20*. Kou en honger lijden is echt het allerlaatste voor mij.

    Beantwoorden

  8. christiane
    Feb 11, 2014 @ 19:48:57

    En ook ik heb het uitgestest. Iedre keer de verwarming lager zetten als ik weg ga of de hele dag op 20* laten staan. ’s Nachts wel op 17. En als ik de hele dag 20* stook verbruik ik minder gas dan wanneer ik de hele tijd lager en hoger zet. Volgens mijn CV-instalateur mag je ,s nachts niet meer dan 4* lager stoken dan overdag, omdat je de winst van ,s nachts ,s morgens weer door de schouw jaagt omdat het huis helemaal afgekoeld is. Vergeet niet dat alles afkoelt. De muren, vloer, meubels….. als de temperatuur constant blijft verbruik je minder.

    Beantwoorden

    • nada surf
      Feb 11, 2014 @ 22:25:32

      Maar die 4 graden is bij fatsoenlijk geïsoleerd huis niet van toepassing.

      Hier halve dag deuren/ramen open gehad en het is nu hier 17,5 graden in huis zonder verwarming en stook zelden warmer dan 19 graden.

      en de gemiddelde installateur kan prima een keteltje neer hangen maar zuinig afstellen is een heel ander verhaal 🙂

      Beantwoorden

      • christiane
        Feb 14, 2014 @ 19:45:34

        Ik heb geen gemiddelde installateur 😉 En mijn huis is 40 jaar oud, dus niet zo goed geïsoleerd. Als ik de verwarming iedere keer lager zet, koelt het huis snel af, en dat is het verschil met nieuwere huizen denk ik. Ik heb een vrijstaand huis, 200 vierkante meter en ik verbruik 2300 M* gas per jaar. En dan is het de hele nacht 17* en de hele dag 20*. Alle kamers zijn verwarmd.

  9. Margreet
    Feb 11, 2014 @ 20:27:30

    Heb net de meterstanden voor het watergebruik door gegeven en we hebben weer minder gebruikt. Ook van gas/licht hadden we minder gebruikt. Fijn als je geld terug krijgt en je maandbedrag naar beneden kan. Douchen doen we hier ook niet elke dag. Ik heb al een droge huid en daar ben ik zuinig op. Na het sporten douche ik op de sportschool dus thuis douche ik niet zo veel. De kachel gaat hier in de nacht op 15 C en overdag als we er zijn op 19 C. Nu ik ziek ben wel een half graadje erbij overdag. Ik ben ook het “kacheltje” (ergens op internet gevonden: bakblik met 4 waxinelichtjes erin en 2 bloempotten erboven: 1 kleinere en een grotere. De kleinere wordt het gat afgedekt met zilverfolie) aan het uitproberen. Het staat gezellig en de bloempotten geven veel warmte af!
    Het koken op het petroleumstel wil ik ook steeds nog eens proberen, maar vergeet steeds een pan ervoor bij de kringloop te kopen… staat nu op mijn lijstje!
    De vaatwasser gaat hier alleen aan als hij helemaal vol zit en we laten hem op nachtstand draaien. Zelfs met 2 personen in huis scheelt een nachtstroommeter nog steeds…

    Beantwoorden

  10. Debby
    Feb 12, 2014 @ 09:08:27

    Soms zijn er momenten dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Wij wonen in een oud huis, lang niet alles is geisoleerd. En sommige dingen zijn, in onze visie, ook overdreven. Wij hebben bijv. geen verwarming in de toiletruimte, onzinnig dure optie voor die enkele keren dat je er (kort) bent. Op onze bovenverdieping zijn wel verwarmingselementen maar die gebruiken we nooit. Een ouwerwets kruikje warmt het bed op en de enige actie op extreme kou is dat we dan met raam dicht slapen. Bij onze voordeur, ook oud en van hout dus flinke werking met kou en warm weer, daar tochtstrips, tochtrollen en een dik gordijn ervoor gedaan. Dus waar we kunnen en ook onze levensstijl erbij vinden passen, is bij ons een duidelijke keuze, daar doen we dan ons voordeel mee. Wij doen met twee handdoeken de hele week tenzij ze natuurlijk eerder vervangen moeten worden. Eentje is voor het drogen van het bovenlijf en de ander voor onder, wel zo hygienisch en voor ons daarmee de oplossing. Maar zo zoeken we allemaal onze weg tussen alle stromingen in. Ik zal i.i.g. de ochtend opstarten met thee, en wens jullie een fijne dag allemaal

    Beantwoorden

    • christiane
      Feb 14, 2014 @ 19:48:21

      Mijn man had reuma en artrose. Door de arts werd aangeraden om de slaapkamers op 18* te verwarmen. Is beter voor de botten en spieren. En ook het raam dicht. Iedere morgen 15 minuten luchten is voldoende.

      Beantwoorden

  11. Aladna
    Mrt 04, 2014 @ 09:37:25

    Ik vond de tip om heet water in een thermoskan te bewaren erg goed. Je moet de dop er niet meteen op draaien want anders vliegt hij binnen de minuut als een projectiel door de keuken hahaha

    Beantwoorden

Geef een reactie

