N(euro)otjes weekmenu

Met het werk van N(euro)otje waarbij de ene week er nooit zo uitziet als de andere en er ook wekelijks wel een avonddienst gedraaid moet worden, is het heel handig om een weekmenu aan te houden. Het is ook prettiger voor de portemonnee dus het mes snijdt hier aan twee kanten.

Soms staat N(euro)otje ’s morgens vroeg het avondeten al klaar te maken zodat ze er zelf van mee kan nemen naar haar werk en de anderen niet nog laat hoeven te koken. Ook hier snijdt het mes dus aan twee kanten. Kortom, het is een win-win-win-situatie! Op de dagen dat ze niet naar haar werk hoeft probeert ze wat uitgebreider te koken maar  op haar werkdagen waarop ze pas rond zes uur ’s avonds thuis komt, moet het eten snel klaar kunnen zijn. In de zomer staan er veel makkelijke en smakelijke salades op het menu, ’s winters veel stamppotten. Lekker makkelijk en redelijk snel klaar. En als ze echt de tijd heeft worden er op de petroleumstellen Indiase curry’s gemaakt, met lekker veel verschillende soorten kruiden.

Het weekmenu voor de komende week ziet er zo uit:

Zaterdag – pompoensoep

Zondag – curry van gemengde groenten

Maandag – stamppot boerenkool

Dinsdag – aardappels met groenlof, met voor de vleeseters een stukje vlees en voor N(euro)otje een zelfgemaakte groentenburger

Woensdag – macaroni

Donderdag – kliekjesdag

Vrijdag – megapreitaart met een koude pastasalade erbij

Pompoen, groenlof, boerenkool en prei komen allemaal van de tuin. Voor de gemenge groentencurry gebruikt ze groenten uit de vriezer en de macaroni wordt gemaakt met groentenrestjes.

6 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. moestuinmeisje
    Jan 23, 2014 @ 09:36:58

    Heerlijk hoor nog zoveel uit de tuin!
    Ik merk dat we de flessenpompoenen nu op moeten gaan maken, die zijn minder lang te bewaren dan z’n oranje en groene neefjes en nichtjes.

    Beantwoorden

  2. Maia
    Jan 23, 2014 @ 10:09:15

    Een goede voorbereiding scheelt veel tijd, geld en stress!
    Ook voor mij is het weekmenu een van mijn beste bezuinigingsmethoden!

    Beantwoorden

  3. Greet
    Jan 23, 2014 @ 11:10:19

    Ik kook ook vaak smorgens, omdat ik het in de hooikist doe om zo energie te besparen. Smorgens de stoofpot of soep in de kist n dan savonds lekker snel warm eten na thuiskomst. Ow, en ik zeg hooikist,maar eigenlijk is mijn hooikist een grote wollen deken waarin ik de pan wikkel. Ik verbaas me er nog altijd over hoe goed die wollen deken werkt.

    Groet,Greet

    Beantwoorden

  4. Moneypenny
    Jan 23, 2014 @ 11:19:39

    Ziet er lekker uit zeg! De hooikist methode is inderdaad een goed idee van Greet.

    Beantwoorden

  5. grandma
    Jan 23, 2014 @ 16:51:55

    We werken hier pas een aantal weken met een weekmenu, het leek me altijd zo plannerig, op zn Sonja Bakkers zeg maar. Als ik eerlijk ben moet ik zeggen dat het heel prettig werkt, valt me zo mee. 🙂
    Heerlijk he, zoveel groentes van je eigen tuin.

    Beantwoorden

  6. dalanjo
    Jan 23, 2014 @ 20:40:29

    Ik hou er ook van om voor meerdere dagen tegelijkertijd te koken. Vooral pastasausen, goulash, hachee en dat soort gerechten.

    Een weekmenu van te voren maken vind ik lastig, ook omdat ik nooit van te voren weet waar ik zin in heb om te eten. wél haal ik meestal een aantal ingrediënten waar ik alle kanten mee op kan, of dat nu hollandse pot is, italiaans, chinees, of indisch 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

