Het N(euro)otje op de erwt….

Toen N(euro)otje en Man gingen trouwen, moest daar natuurlijk een bed uitgezocht worden. Mét matras. Het werden twee matrassen want Man is een tikje zwaarder dan N(euro)otje. Het waren ook nog eens héle dure matrassen dus van ellende hebben ze er meer dan vijftien jaar mee gedaan. Al die jaren heeft N(euro)otje waardeloos geslapen. De matras was voor haar te hard… Man heeft in diezelfde tijd heel wat bossen omgezaagd maar N(euro)otje kwam elke ochtend gebroken uit haar bed.

De oplossing kwam een aantal jaren geleden, met de komst van twee oude matrassen van Man’s opa en oma, die inmiddels overleden waren (nee, niet op die matrassen…), en die al een paar jaar een plekje hadden onder het bed van Man’s zus…

Hoe oud ze ook waren, N(euro)otje was er dolblij mee want ze hadden op dat moment gewoonweg geen geld om zelf iets nieuws te kopen. En daarbij, ze bleken zalig te liggen. Eindelijk! Maar vorig jaar moesten ze toegeven dat er geen houden meer aan was. De matrassen waren inmiddels zo oud en versleten, dat de hele kamer bij het bedden verschonen onder de pluisjes kwam te zitten van tijk en vulling… En dat is toch niet zo handig als je astmatisch bent. Natuurlijk had niemand meer dergelijke matrassen onder een bed liggen, dus ze moesten toch eens naar nieuwe gaan zoeken. Dat lukte, na enig onderzoek naar SG-nummers zoals die in de matrassenwereld gebruikt worden, waren ze eruit. De eerste weken waren ronduit vreselijk. Voor N(euro)otje dan, niet voor Man… Maar onder het motto, matras en mens moeten tijd hebben om aan elkaar te kunnen wennen, hield N(euro)otje vol. Het was geen doen, en dus kwam er een dekmatrasje op. Nog niks opgelost. Ze zijn nu 1,5 jaar verder en ze komt nog steeds elke ochtend gebroken uit haar bed. Gisterenavond kwamen ze op het lumineuze idee om de matrassen om te draaien. Dus N(euro)otje sliep vannacht aan haar eigen vertrouwde kant van het bed, op de matras van Man die inmiddels toch wel een beetje zachter is geworden. Het hield nog steeds niet over dus gaat ze deze week maar eens op zoek naar een soort memoryfoam-achtig dekmatras.

Het matrassendrama sleept zich al met al zo’n 25 jaar voort en er lijkt vooralsnog geen oplossing in zicht. N(euro)otje zou zo graag eens ongecompliceerd kunnen slapen… Ze heeft zelfs al bedacht om een opblaasmatras in bed te leggen want tijdens vakanties en logeerpartijen ligt ze altijd perfect op zo’n ding. Of een heel simpel schuimmatras, zoals je die vroeger nog wel eens vond in vakantiehuisjes; ook daar sliep ze altijd geweldig goed op.

Ja, ze weet het: het neurootje op de erwt. Ofwel gewoon nog een extra dik topmatras er bovenop… De enige troost voor N(euro)otje op dit moment is dat ze zich in goed gezelschap bevindt: 🙂

prinses op de erwt

16 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Jan 13, 2014 @ 09:47:56

    Herkenbaar verhaal. Hier zijn diverse nieuwe matrassen gekocht. Mijn man leek er dan een tijdje goed op te slapen. Maar door letsel aan de ruggegraat verandert wat hij nodig heeft. Nu is de bank al een tijd de beste optie.

    Beantwoorden

  2. jellinacreations
    Jan 13, 2014 @ 10:20:26

    Hahaha een heel herkenbaar ‘probleem’….
    En helemaal als goedkop duurkoop wordt 😦
    Wij hebben nu de oplossing.
    Ik op een boxspring en manlief op bed met lattenbodem
    met hard matras. Lattenbodem opgehoogd met pootjes tot
    hoogte van boxspring en daar een eenvoudige ombouw omgetimmerd.
    Over het geheel een topmatras zodat het net een lits jumeaux lijkt.
    Keurig bed en beide slapen heerlijk!
    Sterkte!
    Want goed slapen is zo belangrijk.

    Beantwoorden

  3. Maia
    Jan 13, 2014 @ 11:05:34

    Herkenbaar, ik heb uiteindelijk een volledig t.empur matras gekocht, Tweedehands dat wel. Het is een tweepersoonsmatras van 2.20 bij 1.80 en het matras was zo goed als nieuw, ik heb hiervoor € 425,- betaald. Maar wat was het het waard!! Heeerlijk, ik heb sindsdien altijd heerlijk geslapen 🙂

    Beantwoorden

    • G Dijkstra
      Jan 16, 2014 @ 14:46:38

      Maia. Ik heb ooit een tempurmatras gekocht. Ik heb een erg gevoelige rug. Ik kon er niet op slapen. Het was een drama. Voor mensen met een gezonde rug maakt het misschien weing uit, maar als je zoals N(euro)otje al jaren slecht slaapt vanwege de matras, dan zou ik toch eens naar een goede beddenspeciaalzaak gaan. Het kost misschien wat meer maar goed slapen is ook wat waard. Daar ga ik altijd heen en slaap altijd prima. Tot de matras te oud wordt en vervangen moet worden.We zijn nu 40 jaar getrouwd en ik ben met mijn derde matras bezig. Die ook al weer 11 jaar oud is.

      Beantwoorden

  4. Thuisblijf Mommy
    Jan 13, 2014 @ 11:16:19

    Ik weet niet of je überhaupt van plan bent om een nieuwe matras te kopen, maar wij horen van vrienden erg goede berichten over de matrassen van I.kea.

    Het ideale is dat je de matras na 90 dagen “proefslapen” alsnog mag ruilen als deze niet bevalt,

    Beantwoorden

  5. Varodi
    Jan 13, 2014 @ 11:26:00

    kost wel geld….. Maar een waterbed??

    Beantwoorden

  6. lidey
    Jan 13, 2014 @ 13:55:33

    ja, de oplossing : een waterbed.
    proef liggen en thuis 3 maanden uitproberen en bij niet goed bevallen : bijna het totaal bedrag terug krijgen; Bij euro waterbed.
    ons bevalt het zeer goed.

    Beantwoorden

  7. Arne
    Jan 13, 2014 @ 14:33:48

    Herkenbaar verhaal. Heel vervelend dat je zoektocht naar het ‘ideale’ matras nog niet gelukt is. Mocht je ooit hulp nodig hebben, wellicht kan ik je helpen (ik werk bij Matras Factory, een matrassenfabrikant die ook aan consumenten levert).

    Wel erg leuk geschreven trouwens!

    Beantwoorden

  8. Margreet
    Jan 13, 2014 @ 19:51:42

    Ik hoop dat je snel een goede matras vindt! Slecht slapen is zooooo naar! Heb ik nu ook last van, alleen bij mij is het een hormonale oorzaak..

    Beantwoorden

  9. Mariëlle
    Jan 13, 2014 @ 20:05:09

    Bedoel je die matrassen (die uit het vakantiehuisje) waar je stukjes vanaf kunt “plukken”? Dat spul kun je nog gewoon kopen als kussen vulling. Bij De Greef stoffen (meerdere winkels beneden de rivieren) kan ik dat spul in allerlei maten, diktes en stevig heden kopen. Lijkt mij dat je dat dus ook wel ergens in Groningen op de kop kunt tikken.

    Beantwoorden

  10. Huisvlijt
    Jan 14, 2014 @ 09:20:09

    Wat vervelend dat je zo niet goed kunt slapen. En maken ze die fijne matrassen echt nergens meer dan?

    Beantwoorden

  11. Esmee
    Jan 14, 2014 @ 16:03:41

    Wat dacht je van een waterbed? Wij hebben een waterbed omdat ik 2 hernia’s gehad heb kan ik niet meer op een normaal matras liggen. Ik kan het iedereen aanraden, het is wel wat duurder dat is het enige nadeel

    Beantwoorden

  12. Anneke Broos.
    Jan 14, 2014 @ 21:45:56

    Even reageren..Ik slaap altijd op een schapenvachtje van Ikea.Onder mijn laken
    ligt ook een tessels onderdekbed(ook van Schapenwol)Al met al heel zacht.Bovendien heb ik een lattenbodem en mijn man een harde plank.dit alles in een ombouw.Zo,dat zijn mijn slaapkamergeheimen.Groet,Anneke*

    Beantwoorden

  13. Sabine
    Jan 15, 2014 @ 10:12:50

    Niet meer intrappen, in dat ‘inslapen’. Een matras ligt goed of niet. Wij zijn uiteindelijk (weer) bij A.uping belandt. Manlief heeft een zacht matras, dat vindt hij fijn. Ik niet. Ik heb een harder matras. Met een spiraalbodem, want van lattenbodems krijg ik zere heupen (.. ja ja ..)
    zodra je met oplegmatrasjes gaat werken weet je al dat het foute boel is!
    En de betere matrassenwinkels geven een probeerperiode van 3 maanden. Moet je ‘m natuurlijk wel terug sturen als het niet bevalt. I.kea heeft ook goede matrassen.
    Oh, en de dunnere ‘logeer’matrasjes bij B.eter B.ed zijn ook erg aardig vinden wij hier.

    Sterkte met de zoektocht!

    Beantwoorden

  14. ineke
    Jan 17, 2014 @ 09:43:11

    Hier ook een waterbed-fan. Helemaal niet zo overdreven duur en voor alle seizoenen geschikt. Zou nooit een ander bed meer willen, behalve evt. een super de luxe boxspring waar we in een vakantie voor de verandering es lekker op geslapen hebben.
    Groetjes, Ineke

    Beantwoorden

  15. E.
    Jan 19, 2014 @ 22:44:23

    wij hebben een auping bed gekocht, de goedkoopste matrassen erbij 350 euro per stuk… wel duur, maar ach! Ligt wel zaaaaalig!
    keuze uit licht (volgens mij?), middel of zwaar. Man ligt op zwaar en ik op middel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

