N(euro)otje over watergebruik

Volgens een bericht op Nu.nl verbruiken Nederlanders steeds minder kraanwater.  Dat heeft overigens niet te maken met bewuste bezuinigingen van de consumenten maar ligt meer aan de steeds zuinigere techniek van douchekoppen,  kranen, vaatwassers en wasmachines. De Vrekken proberen wel bewust zo zuinig mogelijk met water te zijn. Dat stamt toch nog voornamelijk uit de tijd dat N(euro)otje en Man op school het belang van schoon water voor iedereen werd bijgebracht. Daar werd in die tijd, zeker op de lagere school van N(euro)otje,  erg veel aandacht aan gegeven. En terecht, vindt ze nu nog steeds. Dus gaat in Huize Vrek de kraan dicht tijdens het tanden poetsen, het handen wassen en tijdens het inzepen bij het douchen.  En natuurlijk zit er een waterbesparende knop op de wc.

Ondanks dat Huize Vrek op dit moment nog tijdelijk bewoond wordt door zeven personen en in eerste instantie het waterverbruik steeg, is het nu weer aan het normaliseren, dat wil zeggen dat het verbruik weer teruggaat naar het niveau van voor de inwoning. En natuurlijk zijn er altijd nog de plannen om de wc’s op een alternatieve manier te gaan doorspoelen: met regenwater. Omdat het de Vrekken helaas al een tijd aan tijd ontbreekt, komt hier nog steeds niet zoveel van terecht. Het alternatief voor het alternatief zou natuurlijk zijn emmers met regenwater in de wc’s te zetten, maar dit stuit nog steeds op grote weerstand…

N (euro)otje wacht haar tijd dus maar af…. 🙂

 

8 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Nov 25, 2013 @ 08:58:29

    Probeer het eens,die emmers water. Hier staat er steeds eentje en het bevalt goed.

    Beantwoorden

  2. Lot
    Nov 25, 2013 @ 09:41:51

    Hier staat ook een emmer met regenwater. Vriend vindt het erg belangrijk deze te gebruiken en heeft het op zich genomen er altijd voor te zorgen dat er eentje staat.
    Verder ga ik altijd goed met water om, ik werkte bij een organisatie die daar ook mee te maken had in ontwikkelingslanden en heb daar heel wat van opgestoken.
    Alleen bij het douchen de kraan uitzetten bij het inzepen (al doe ik dat nauwelijks) doe ik niet, dat voelt zo onprettig voor mijn lichaam even in de kou te staan.

    Beantwoorden

  3. liesbet
    Nov 25, 2013 @ 15:56:19

    Wij gebruikten tot voor kort ook altijd een emmer regenwater om het toilet door te gieten maar sinds we de roofing op het platte dak lieten vervangen door epdm (resistrix) is het regenwater gelig gekleurd. Giet je dat door het toilet dan ziet het eruit alsof er urine in het toilet zit en het toilet niet proper staat. De gelige verkleuring zet zich dan ook vast in de toiletpot en dan moet ik toiletproducten gebruiken om die te verwijderen.
    Ik ben ook voorstander van het toilet door te gieten met regenwater maar als het toilet er dan altijd vuil uitziet, hoeft het voor mij echt niet meer….. Tja, ik mis mijn oude roofing en mijn propere regenwater enkel en alleen maar voor het doorgieten van de toiletten….

    Beantwoorden

  4. grandma
    Nov 25, 2013 @ 19:44:46

    Ik zet een emmer naast me neer als ik douche, die is zo vol. Gedurende de dag spoel ik daar , al naar gelang de boodschap:), de wc twee a drie keer mee door.

    Beantwoorden

  5. Huisvlijt
    Nov 26, 2013 @ 08:45:00

    Ik vind het wel fijn om te horen dat de apparaten zelf ook al zorgen voor zuiniger gebruik van water!

    Beantwoorden

    • nada surf
      Nov 26, 2013 @ 13:56:48

      Keerzijde is dat veel van die machines veel minder zijn geworden was/vaat wordt minder schoon en machine raakt ook eerder verstopt.

      Beantwoorden

  6. spaarolifantje
    Nov 26, 2013 @ 10:53:32

    Wij hebben bewust bij het nodig zijn van nieuwe apparaten of douchekoppen gekozen voor zuinigere varianten. Daardoor besparen we water. Ik zou dat dus toch een bewuste waterbesparing willen noemen.

    Beantwoorden

  7. Jolien
    Jan 09, 2014 @ 15:26:39

    Ik vang het douchewater ’s ochtends met een emmer op totdat de temperatuur goed is en dan duik ik onder de douche. Met dat opgevangen water geef ik de planten water, spoel ik de tandpasta weg, maak ik schoon, zet ik een laagje water in aangekoekte pannen en ik denk dat ik er ook de wc maar mee door ga spoelen, goede tip, die had ik zelf nog niet bedacht 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

