N(euro)otje als bloggende mantelzorgende huisvrouw met baan en tuintik

In de loop van de ruim vijf jaar die N(euro)otje nu aan het bloggen is, zijn er al heel wat blogs over bezuinigen, consuminderen en besparen verschenen. Sommige bleven, andere verdwenen even snel als ze gekomen waren. Vaak zet N(euro)otje een  link hiernaast naar een nieuw blog omdat ze het leuk vindt dat een kersverse blogger of blogster (eigenlijk zijn het meestal vrouwen, bedenkt ze zich nu ineens) snel een beetje aanloop krijgt. En dan ineens blijkt de link niet meer te werken omdat het blog verwijderd is. Jammer.

Hoewel N(euro)otje zelf een periode heeft gehad waarin ze vrijwel dagelijks berichtjes postte, bleek dat op de lange termijn niet vol te houden. Daarom laat ze wel flinke hiaten vallen in de berichtgeving: geen tijd, moe, geen inspiratie. Baan, huishouding, mantelzorg, tuin, er zit ook in N(euro)otjes dag maar 24 uur. En soms, vooral op werkdagen waar ze ook al de hele dag met een computer in de weer is geweest, heeft ze gewoon geen zin om dat ding thuis ook nog eens aan te zetten.

Op werkdagen staat ze vroeg op, 5 uur of op zijn laatst kwart over vijf. Wassen, aankleden, kopje thee, nog een kopje thee, ontbijtje, Hart van Nederland van de vorige avond, daarna het RTL-4 ochtendnieuws en tussendoor wasje uit de machine, wasje ophangen, eventueel een nieuw wasje erin, afwasje, kippenhok en ’s zomers de kas openzetten, kippen de etensrestanten van de vorige dag geven, honden voeren, ’s zomers nog wat pruttelen in de tuin, hier en daar wat water geven, bed opmaken, wc schoonmaken, ja, ze komt die paar uur wel door. Om 10 voor zeven is ze weg, carpoolcollega’s ophalen of bij hen instappen. Om zes uur ’s avonds is ze dan weer thuis: koken, opruimen, afwassen, nog een enkel huishoudelijk klusje, uitblazen en vroeg naar bed. Dit zijn de dagen dat ze overdag werkt. Ze heeft ook wel eens avonddiensten, of weekenddiensten. Op haar vrije dagen moet er ook hard gewerkt worden want het Vrekkenhuis is helaas niet zelfreinigend 😦 In de zomer heeft ze het extra druk: er moet altijd gedurende een aantal weken extra gewerkt worden voor de vakantievierende collega’s en de tuin schreeuwt doorlopend om aandacht, heel veel aandacht. Dan wordt ze ook wat nonchalant met het huishouden: eerst de tuin en dan pas de binnenboel. Maar die nonchalance betreft alleen haar eigen binnenboel. Ze bestiert namelijk niet alleen haar eigen deel van het huis maar ook het deel van Ouders. Die kunnen niet alles meer zelf. Dus ook daar:  zuigen, dweilen, lappen, bedden verschonen, boodschappen doen. Op dit moment moet Vaders ook elke week en soms twee keer per week, naar revalidatie en logopedie. Na zijn herseninfarct mag hij uiteraard voorlopig niet meer rijden, dus brengt N(euro)otje hem. Moeders heeft nooit een rijbewijs gehad. Al met al zit een week bomvol. En soms heb je dan gewoon geen zin om een blogje in elkaar te draaien. Of je kunt gewoon helemaal niks verzinnen. Dus als je weer een paar dagen niks leest op wieditleestisvrek, heeft ondergetekende even geen puf. Maar ze komt altijd wel weer terug… 🙂

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. spaarmoeder
    Nov 06, 2013 @ 20:32:16

    Sterkte met alle drukte!

    Beantwoorden

  2. WG
    Nov 06, 2013 @ 21:23:05

    Blijf ademhalen. Pas goed op jezelf en zorg goed voor de anderen. (wel in deze volgorde) Het leven bestaat uit keuzes maken en priotiteiten stellen en ik krijg het idee dat je dat prima doet.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 07, 2013 @ 09:02:24

      @WG: Dankjewel! Het gaat ook nog prima hoor! Jaren geleden had ik een burn-out, dat wil ik nooit meer. Ik ben ook heel blij te merken dat ik me veel minder op laat jagen. Op mijn werk, thuis, overal. Ik doe alles, en meer als het moet en als het kan maar als het niet kan durf ik dat nu ook te zeggen. Kon ik voorheen nooit. Ach, een mens is nooit te oud om te leren en hoewel ik er dus een burn-out voor nodig had ben ik blij dat het uiteindelijk toch positief uitpakt.

      Beantwoorden

  3. Ruby
    Nov 06, 2013 @ 22:29:48

    Zelf de rust pakken is ook belangrijk, doe rustig aan en sterkte de komende feestmaand!

    Veel Liefs,
    Ruby

    ps. hier staat blog op laag pitje en op een 1 vast tijdstip per maand gaat er vanaf nu geblogd worden, waarbij die blogs wel blijven staan.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 07, 2013 @ 08:59:42

      @Ruby: Dankjewel! Wat minder bloggen kan inderdaad wel wat extra rust geven. Ik moet toegeven dat ik het gevoel van ‘Ik moet elke dag van mezelf een berichtje plaatsen…’ inmiddels wel kwijt ben. Getuige de gaten die er hier en daar in vallen… 😉 Die verplichting legde ik mezelf op en heb ik ook zelf weer losgelaten.

      Beantwoorden

  4. e.
    Nov 06, 2013 @ 22:56:55

    Zo je hebt het best wel druk!

    Beantwoorden

  5. Marijke
    Nov 06, 2013 @ 22:59:36

    Hoi, als ik lees hoe actief en druk je bent, neem ik mijn petje voor je af!

    groeten van Marijke die benieuwd is naar je baan

    Beantwoorden

  6. Opnieuwbeginnen
    Nov 06, 2013 @ 23:19:33

    Pffftt, jij hebt het druk! 11 uur van huis. Maar wel lekker de tijd nemen om de dag te beginnen. Daar krijgen we energie van.
    Sterkte met mantelzorgen,

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 07, 2013 @ 08:50:44

      @Opnieuwbeginnen: als ik hoor van anderen dat ze hun bed uitrollen en binnen een kwartier zonder ontbijt op weg zijn naar hun werk, word ik helemaal gek. Dat zou ik dus niet kunnen. Ik hou van een rustige start van de dag. Consequentie is dat ik er ook vroeg in moet. Maar ik ben een ochtendmens dus gaat het eigenlijk vanzelf.

      Beantwoorden

  7. grandma
    Nov 07, 2013 @ 08:31:54

    Ook al zo druk, zolang je het met plezier allemaal kunt bolwerken is het goed. 🙂 Super dat je naast je werk ook voor je ouders kunt zorgen.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 07, 2013 @ 08:49:00

      @grandma: ja, het gaat allemaal best. Het is wel druk maar sommige dingen zoals de revalidatie van mijn vader zijn natuurlijk maar tijdelijk. En de winter komt eraan hè: dus even geen tuinwerk meer binnenkort. Dat scheelt ook weer 🙂

      Beantwoorden

  8. Free BeeZ
    Nov 07, 2013 @ 09:09:42

    Ik kan maar 1 ding zeggen: Petje af!

    Beantwoorden

  9. Dagboek van een gematigd optimist
    Nov 07, 2013 @ 11:01:27

    Sluit me aan bij Free BeeZ!

    Beantwoorden

  10. Iris
    Nov 07, 2013 @ 12:17:20

    je bent een kanjer!!

    Beantwoorden

  11. susanlambeck
    Nov 07, 2013 @ 13:19:45

    Mooi gezegd en herkenbaar, hoewel mijn dagen waarschijnlijk wat minder vol zijn dan die van jou! Ik schreef vandaag iets in dezelfde strekking, over de tussenstand opmaken, keuzes maken en nee zeggen. Al heb ik ook niet altijd tijd of inspiratie, mijn blog komt niet op de laatste plaats 😉

    Beantwoorden

  12. Diana
    Nov 08, 2013 @ 14:18:12

    Ik vind het kei tof dat je alles doet wat je allemaal doet en zeker je ouders ook nog helpt.

    Beantwoorden

  13. Margreet
    Nov 08, 2013 @ 20:17:59

    Neurootje wat heb je toch een druk leven. Heel goed dat je hebt leren “nee” zeggen. Dat hebben ze onze generatie een beetje vergeten aan te leren vroeger…
    Knap wat je allemaal doet! Maar het scheelt dat je het met plezier doet!
    Ik vind je verhaal heel herkenbaar.

    Beantwoorden

Geef een reactie

