N(euro)otjes winterkriebels en boterberg…

Ze kon het niet laten. Iedere keer dacht ze: Nee, geen berichtje over de winter…. Maar ze is vaste bezoeker bij het forum van topshelfmeteo en ze kijkt elke dag of er berichten zijn dat ze zeker weten dat er een geweldige winter aankomt… Stom natuurlijk want het weer is moeilijk te voorspellen en zeker de langetermijnverwachting is over het algemeen een grote gok. Maar… N(euro)otje vindt het zo leuk! Ze kan het gewoon niet laten. Ze is dol op de winter. En het maakt haar niet uit dat ze met de auto door sneeuwbuien heen naar haar werk moet. Dan doet ze gewoon voorzichtig, net zoals de rest van de mensen die er toch ook doorheen moeten. Nee, het gaat haar niet om “ijsvrij”. Maar ze hoopt gewoon al haar halve leven op een herhaling van 1963… Eén keertje maar…

De voorbereidingen voor die horrorwinter zijn uiteraard al in volle gang. De voorraadkast puilt zo’n beetje uit, en er zijn genoeg alternatieve kookmogelijkheden in en om het huis zodat ze niet van honger om hoeven te komen, mochten ze drie weken of langer volledig ingesneeuwd raken… Ook vandaag deed N(euro)otje weer boodschapjes en ze ging aan de haal met weer een lading potten groenten. Er liggen op dit moment drie zakken rijst (van 4,5 kilo per zak… echt waar…) in de kast en er staan kilo’s groenten in blik en pot. En de basis hè, dus veel meel, tomatenspul, kruiden, olie en heel veel gedroogde peulvruchten en dingen zoals couscous en bulghur. En N(euro)otje staat in de kring van vrienden en bekenden wijd en zijd bekend om haar boterberg… Want je zal toch maar zonder boter komen te zitten… Kijk, dat zijn van die dingen waar ze ’s nachts wakker van kan worden. In één keer rechtop in bed: DE BOTER IS OP!!!! Nee, dat gebeurt hier niet. Het eerste wat je ziet als je de deur van de voorraadkast opendoet, is de voorraad boter: smeerboter (9 kuipjes uit Duitsland), bakboter (vier 500-gramspakken van de Cee-duizend) en roomboter (van de Aaldie, de basis voor de kruidenboter der kruidenboters, althans volgens Schoonzoon). Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ze in haar jeugd hoorde over een boterberg die ze zich in haar kinderlijke onschuld voorstelde als een echte berg, maar dan van boter, en Nederlandse boteroverschotten die naar Rusland geëxporteerd werden waar ze heel goedkoop verkocht werden. Veel goedkoper dan hier… Een pond voor een kwartje, zoiets staat haar dan in ieder geval nog bij. En dan was er natuurlijk de kerstboter in Nederland zelf. Ja, N(euro)otje denkt er nog vaak aan terug… De boter van tegenwoordig is een heel stuk duurder. Hoe dan ook, haar kleine boterbergtraumaatje, ontstaan uit een verkeerd kinderlijk begrip van de zaken van toen, resulteerde dus in een botervoorraadtik.

Gelukkig heeft ze Vaders aan haar zijde. Hij houdt ook wel van een voorraadje. Dus stort ze zich vol overgave met een karretje de winkels in en vult de gaten op de planken in haar voorraadkast. Uiteindelijk is ze de laatste die lacht want je zult haar niet rond de feestdagen in een winkel tegenkomen. Veel te druk. Veel te duur. Veel te veel. Nee, dan heeft ze alles al lang voor elkaar en doet ze weken geen boodschappen meer.

Veel te druk met lantaarnpaalstaren…. 🙂

13 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig met zuinigheid
    Okt 31, 2013 @ 16:56:55

    haha ik heb het ook bijna compleet.

    Beantwoorden

  2. Maia
    Okt 31, 2013 @ 17:20:50

    Haha, leuk! Mijn voorraad groeit helaas maar langzaam.
    Ik zie jouw kast al helemaal voor me, mooi hoor zoveel voorraad.
    En nu wachten op de meters sneeuw!

    Beantwoorden

  3. Lily
    Okt 31, 2013 @ 17:31:47

    Bij mij is de voorraad ook prima op orde. Nou oké, iets minder boter (4 kuipjes om te smeren, 2x roomboter en 4x bakboter) maar ook een mooie hoeveelheid rijst, pasta en aardappeltjes in de vriezer en heel veel (ik herhaal op verzoek van vriend hééééel veel) blikken groente en diepvriesgroenten. Daarnaast is er net weer op bestelling via moeder van vriend genoeg vlees voor een maand of drie gearriveerd dus dat ligt ook in de vriezer (ja, gróóóte vriezer, ik zou niet zonder kunnen denk ik). Inderdaad, in december tref je mij ook weinig (tja die kerststol komt er toch altijd net als wat verse groenten en fruit) in de supermarkt. De biefstuk voor de kerst en de rosbief voor oudejaarsavond liggen al in de vriezer (twee maandjes, moet kunnen vind ik).

    Beantwoorden

  4. Koningin Mínima
    Okt 31, 2013 @ 20:10:22

    Jaah, zo’n winter als 63 wil ik ook wel eens meemaken! Word wel weer eens tijd voor een Elfstedentocht bijvoorbeeld. Wie weet knalt de vorst er komende winter flink in, ik hoop het. Alleen aan voorraadjes doe ik niet hoor. Ik haal boodschappen als het op is en woon zowat naast de supermarkt. Ideaal. Ik voel van binnen ook de behoefte helemaal niet om te gaan hamsteren.

    Beantwoorden

  5. v
    Okt 31, 2013 @ 21:33:50

    Was de afgelopen winter nog niet horrorwinter genoeg?
    Van de eerste twintig weken dit jaar waren er achttien te koud.
    Van mij mag het nu wel weer lente worden. Maar ff serieus, hier ook een flinke voorraad van het een en ander. Echt een lekker gevoel dat er voldoende te eten is als we ingesneeuwd raken.

    Beantwoorden

  6. moestuinmeisje
    Nov 01, 2013 @ 06:56:23

    Leggen jullie ook een voorraad drinken (Water) aan?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Nov 01, 2013 @ 08:53:00

      @moestuinmeisje: ja, hebben we ook maar niet zo heel veel. Meestal een liter of 20. We hebben ook nog een bron in de tuin. Met een klein agregaatje is de pomp altijd te bedienen. Hoewel ik er nog heel graag een handpomp op wil…

      Beantwoorden

  7. v
    Nov 01, 2013 @ 07:56:33

    Ja, ik heb ook een voorraadje water.

    Beantwoorden

  8. Vlijtig Liesje
    Nov 01, 2013 @ 08:49:44

    Mijn voorraad kan nog wel wat beter! Ik had laatst water gehaald, maar dat heeft een beperkte houdbaarheid. Dus nu moet ik weer opnieuw.

    Beantwoorden

  9. Studentzondergeld.nl
    Nov 01, 2013 @ 12:24:57

    Ben ook al bezig met een winter voorraad. Ga echt niet in de winter elke dag lopend of op de fiets boodschappen doen. Ben nu al aan het hamsteren. Ik hou ook van de winter.

    Beantwoorden

  10. grandma
    Nov 02, 2013 @ 11:23:18

    Ben hier ook bijna klaar , vriezer zit aardig vol, behalve brood kan er niet zoveel meer bij. heb van de week aan grandpa gevraagd of hij nog wat planken in de kelder wil maken. t wordt een beetje vol.

    Beantwoorden

  11. gerrie
    Nov 04, 2013 @ 21:58:54

    Water; in mijn aanrecht heb ik een waterzuivering, omgekeerde osmose. Als dat niet meer kan; de vijver. Water tien minuten koken en het is steriel. Meel moet ik nog aanvullen. We eten alleen Speltbrood wat we zelf bakken (niet kneden brood) en 3 pakjes grasboter, daar doe ik drie maanden mee. En omdat ik te lui ben om geklaarde boter te maken heb ik stukken vet spek zonder zwoerd in de diepvries. Is mijn vet op, een deel uitbakken. Voor ei -2 stuks p.p. per dag- , pannenkoek, gebakken aardappeltjes en vlees. En vanaf ik dat weer doe; mijn bloedwaarden zijn geweldig.!!! Door diabetes2 en een falend hart kom ik voor controle nog wel eens in een ziekenhuis. En daar snappen ze er niets van. Maar ik ga er van uit; onze grootouders waren zo gek nog niet. (ik ben oorlogskind). Heb het goed allemaal.

    Beantwoorden

  12. nada surf
    Nov 05, 2013 @ 09:45:56

    Ach, winter van 79 of 85/86 is ook genoeg 🙂

    Beantwoorden

Geef een reactie

