N(euro)otjes wintervoorraad

Nee, vandaag geen berichtje over de kelderkast maar over de groententuin. Want daar staan heel veel groentjes in voor de komende winter. Wat te denken van een enorme lading aardperen, heel veel kroppen winterandijvie, boerenkool, savooienkool, snijbiet, winterprei, schorseneren, en knolselderij.

Het kweken van de kolen was natuurlijk weer een drama. De savooienkolen hebben het aardig gered, ondanks de rupseninvasie onder het doek maar zijn wel wat klein gebleven. De boerenkolen werden tot op de bladnerven kaal gevreten maar vochten zich een weg terug toen het vlinder- en rupsenseizoen op zijn retour liep. Snijbiet heeft nooit wat dus staat er prachtig bij en schorseneren zijn zo makkelijk dat je je afvraagt waarom niet heel Nederland die leuke plant in de tuin heeft staan. Met de winterandijvie is N(euro)otje een beetje doorgeschoten (dus niet de andijvie zelf 😉 ) ; er staan tussen de vijftig en zestig kroppen… Maar ze zijn dan ook gek op andijvie in Huize Vrek, dus dat komt helemaal goed!

Binnen ligt nog zo’n twintig kilo pompoen waar ze ook wel weg mee weten…

N(euro)otje heeft de tuin inmiddels bijna winterklaar. Er zijn al wat vaste kruidenplanten verzet en de kruidentuin is bijna op de schop. Er gaat weer een hoop veranderen in de Vrekkentuin. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat het wat gemakkelijker bijgehouden moet kunnen worden. Vandaar het verdwijnen van de kruidentuin. Er komt nu bij de tuinmuur een rand voor de kruiden. Heel wat minder ruimte maar veel meer beschutting en dat alles zonder de bewerkelijke buxushaagjes. Op de plek van de kruidentuin komt het nieuwe bessenveld. Veel groter dus er kunnen weer wat struiken bij. Op het bessenveld komt het nieuwe onderkomen voor de kippen. Iets kleiner maar veel dichter bij het huis en het is dan ook makkelijker om de kippen lekker in de tuin los te laten lopen. Omdat de moestuin afgezet is met een hek, kunnen ze daar niet bij en N(euro)otje hoopt dat de loslopende kippen zullen meehelpen om de slakken een beetje in toom te houden. En wie weet, trekken ze af en toe een spriet onkruid tussen de tegels vandaan…

En het oude kippenverblijf? Nog geen idee, dat zal voorlopig even braak blijven liggen. N(euro)otje heeft nog een hele winter om daar over na te gaan denken…

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. wil
    Okt 30, 2013 @ 07:49:59

    hoop dat ze af en toe een sprietje onkruid er uit trekken?leuk hoor.een kip maakt alles binnen de kortste keren kaal.zijn alles eters toch? perfect voor teveel groen,slakken en andere insecten.dus echte moestuin opruimers

    Beantwoorden

  2. christiane
    Okt 30, 2013 @ 08:11:49

    Bedenk wel dat de kippen dol zijn op bessen. En mijn kippen eten geen rupsen….

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 30, 2013 @ 08:45:45

      @christiane: de bessen staan achter een hek… 🙂 Dat ze geen rupsen eten, is dan wel weer een beetje jammer…. Maar ik ben al tevreden als ze de naaktslakkenpopulatie een beetje in toom kunnen houden… 😉

      Beantwoorden

  3. Donsjes
    Okt 30, 2013 @ 12:02:27

    oooh, ik wil ook! (maar ik hou het nooit vol, dat moestuinieren). Ik zet altijd alles in potten en dan moet het zichzelf kunnen redden, tot frustratie van mijn man. Eigenlijk had hij wel gelijk, dus heb ik dat afgelopen jaar niet meer gedaan. Maar zulke verhalen, dat doet kriebelen!!

    Beantwoorden

  4. Maia
    Okt 30, 2013 @ 18:42:54

    Ooh leuk! Ik heb ook nog zo veel te doen maar ik kom er momenteel niet aan toe. Jammer maar helaas, ik probeer me te bedenken dat ik niet kan toveren en dat ik toch echt rustig aan moet doen. maar het kriebelt wel!

    Beantwoorden

  5. Nina
    Okt 30, 2013 @ 19:22:33

    bij leven en welzijn wordt hier volgend voorjaar de voor- en achtertuin opgehoogd (dat had dit voorjaar al zullen gebeuren en is uitgesteld naar het najaar. Nu is het najaar is lief net 1 okt begonnen met een nieuwe baan.). Dan wil ik ook hier en daar tussen de vaste beplanting wat sla, andijvie en boerenkoolplantjes neerzetten. Het eerste voor onszelf, de laatste twee voor de nijnen. Maar ook hier een overvloed aan slakken, waardoor ik de afgelopen 2 jaar noodgedwongen groenten in bakken en potten kweek. Alles wat aan jonge plantjes in de tuin gaat is de andere ochtend opgegeten. Het lijkt wel of die slakken het ruiken. En aan slakkengif doe ik principieel niet.

    Beantwoorden

    • henriette
      Okt 31, 2013 @ 15:52:02

      Hoi Nina,

      Als je oude plastic flessen hebt kun je die kapot snijden ( bovenkant en onderkant erop) en dan om je plant heen zetten als een soort kasje . Dit werkt vaak heel goed .Veel succes

      Beantwoorden

  6. Christel
    Okt 31, 2013 @ 16:41:42

    Hoi! Hoe staat hetinmiddels met je kippen-bloedluis-plaag? Welk middel heb je uiteindelijk gebruikt? Bij ons huizen helaas nog steeds een paar luizen, die ik echt niet wegkrijg…vreees voor volgend jaar! Dus: tips zijn van harte welkom!
    Succes met je nieuwe groentetuin zonder buxushaagjes, wat klinkt dat super: een bessenVELD, 60(!) kroppen andijvie en 20(!!!!)KILO pompoen! Geniet ervan!!!
    Groetjes, Christel

    Beantwoorden

Geef een reactie

