N(euro)otje zet de klok ook weer een uurtje achteruit (morgen pas hè… dus zaterdagnacht… ;-) )

Morgen gaat de klok weer een uurtje terug. Officieel is het dan in plaats van drie uur ’s nachts, ineens weer twee uur ’s nachts. N(euro)otje schrijft er zo’n beetje elk jaar over (hier en hier en hier en hier en hier en hier), en ze blijft het roepen: laat de tijd gewoon de tijd!

Altijd.

De wintertijd is de ‘gewone’ tijd. De zomertijd is een gekunsteld gebeuren waarbij men roept dat het zo besparend werkt. Het wordt ook weer tijd voor het herhalen van haar pleidooi voor de wintertijd dus hieronder recyclet N(euro)otje een berichtje dat ze er al eerder over schreef.

Dit weekend gaat de klok dus weer een uur achteruit. Lekker, zul je denken, kan ik een uurtje langer blijven liggen zondag.

Maar is dat wel zo lekker?

De periode van vijf maanden die nu ‘wintertijd’ heet, is eigenlijk de ‘gewone’ tijd. Het onderscheid tussen zomer- en wintertijd is in 1977 opnieuw ingevoerd vanwege de oliecrisis. De redenatie was dat als het ‘s avonds langer licht zou zijn, dit energie zou schelen. Eerder al hadden we in Nederland tussen 1916 en 1945 een zomertijd.

Het voordeel van de zomertijd zou zijn dat de daglichtperiode meer overeenkomt met de tijden dat de meeste mensen wakker zijn. Het blijft dan ‘s morgens langer donker en ‘s avonds langer licht. Als de klok in het voorjaar niet een uur naar voren gezet zou worden, is het ‘s morgens rond 4 uur al licht. En het wordt donker terwijl de meeste mensen  nog niet naar bed gaan waardoor er meer energie gebruikt zou worden.

Als in de wintertijd de klok weer een uur terug gezet wordt, is het ‘s morgens juist weer eerder licht, en ‘s avonds weer eerder donker. Als de klok niet terug gezet zou worden, zou het in de winter pas rond 9 uur ‘s morgens licht worden. Het voordeel van al dat gefrunnik met de tijd ontgaat N(euro)otje enigszins, het enige wat zij altijd merkt van de wintertijd is dat ze een groot deel van die periode in het donker naar het werk gaat en in het donker weer terug naar huis gaat. Dus zitten ze twee maal met de lampjes aan…Eventuele energiebesparingen behaald tijdens de zomertijdperiode lijken hiermee teniet gedaan te worden. Er is trouwens erg veel kritiek op de zogenaamde energiebesparing. Mensen die het weten kunnen, zeggen dat er helemaal niet bespaard wordt.

Bovendien hebben veel mensen erg veel last van het wisselen van de tijd. Vooral het ingaan van de zomertijd vergt veel van de menselijke biologische klok. Deze ingebouwde ‘klok’ werkt op licht en niet met wijzertjes. Doordat het licht en donker worden in de natuur door het hele jaar heen langzaam verschuift, past onze biologische klok zich hier steeds automatisch op aan. Wanneer dan bij het ingaan van de zomertijd in één klap een heel uur ingeleverd wordt, raakt de biologische klok van slag. Dit kan een paar dagen duren alhoewel sommige mensen beweren er wekenlang mee te tobben. Vooral kinderen, die nog niet zo op de klok leven als volwassenen, hebben hier last van. En wat te denken van de dieren. Vertel als veeboer je koeien maar dat ze nu een uurtje eerder gemolken moeten gaan worden. Snappen ze niet…

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen chagrijnig worden, gestrest en oververmoeid raken en dat het schadelijk is voor de gezondheid. Organen en het immuunsysteem worden namelijk zeer precies door de biologische klok aangestuurd. Zweeds onderzoek heeft aangetoond dat er na het weekend waarin de zomertijd in is gegaan, meer hartinfarcten voorkomen en dan vooral bij vrouwen.

Het goede nieuws is dat na het ingaan van de wintertijd onze biologische klok weer in het gewone ritme komt en het aantal hartinfarcten weer afneemt, en dan vooral bij mannen…….

(Misschien een idee: gewoon de tijd de tijd laten, dus stoppen met die uurtjes eraf en erbij en de werktijden aanpassen….?)

En o ja, voor wie helemaal van slag is door het bovenstaande: de klok gaat vannacht dus een uur ACHTERuit.

(Je mag dat trouwens ook al doen als je naar bed gaat, dus om 12 uur…11 uur….)

:-)

Update: N(euro)otje wilde even goed bij de tijd zijn en het berichtje over de wintertijd een dag van tevoren plaatsen. Maar dat blijkt wat verwarring te geven 🙂 Het moge duidelijk zijn dat de klok morgen verzet gaat worden. In de nacht van zaterdag op zondag… Ze heeft de titel maar even aangepast 😉

14 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. gerrie
    Okt 25, 2013 @ 08:07:07

    Helemaal mee eens. Nooit geen verschil in tijd meer. Maar lieve dame, hoe zit het met de vooroorlogse tijd? Misschien weten ouders dat nog? Ik heb tenminste wel eens gelezen/gehoord dat we een andere tijd hadden dan onze oosterburen en dat dit met een oorlog is gelijkgetrokken. Heb het goed !

    Beantwoorden

  2. izerina
    Okt 25, 2013 @ 08:33:37

    Zelf heb ik weinig last van het verschuiven van de tijd. Maar het hoeft van mij niet. Het lijkt me juist heerlijk,zo vroeg licht op een zomerochtend

    Beantwoorden

  3. Janneke
    Okt 25, 2013 @ 08:46:05

    De zomertijd vind ik niet zo erg, maar de wintertijd. Grr… En dat kan wel “normaal” zijn maar ik vind het niet fijn.
    ik verzet de klok ook altijd op het moment dat ik op zaterdagavond naar bed ga.

    Beantwoorden

  4. Studentzondergeld.nl
    Okt 25, 2013 @ 09:14:43

    De wintertijd vind ik wel fijn.

    Beantwoorden

  5. Frank.
    Okt 25, 2013 @ 10:18:00

    De wintertijd is inderdaad heerlijk, maar de zomertijd nig veel fijner.
    Heerlijk buiten genieten van de zon en mijn tuintje.
    Maar ja, elk seizoen heeft zijn charmes. Gelukkig heb ik weinig last van de tijd die verzet wordt!!!

    Beantwoorden

  6. samantha
    Okt 25, 2013 @ 10:36:18

    Morgen nacht toch. Het is altijd zaterdag op zondag.

    Beantwoorden

  7. Mien Ona
    Okt 25, 2013 @ 10:55:33

    De wintertijd, dus de ‘normale’ vind ik de fijnste tijd, maar beide verschuivingen daar kan ik slecht tegen. Veel mensen snappen niet dat zelfs een uurtje extra slapen dat niet goed maakt, integendeel zelfs.

    Beantwoorden

  8. meeskraaiennest
    Okt 25, 2013 @ 11:22:09

    Ik sluit me volledig bij je aan. Geen tijden meer verzetten en meer in het ritme van de natuur gaan leven. Goed plan.

    Beantwoorden

  9. Koningin Mínima
    Okt 25, 2013 @ 12:17:41

    Ik heb er ook een blogje aan gewijd. Aan de dieren, zoals koeien had ik zelf nog niet gedacht, maar da’s ook een goeie. Ik heb ook de pest aan dat verzetten van de klok twee keer per jaar! Heel vervelend.

    Beantwoorden

  10. Eurootje
    Okt 25, 2013 @ 13:56:16

    Uhm hij gaat morgen pas achter uit hoor 😉
    Of de klok nu voor of achteruit gaat de eerste maand ben ik zelf ook helemaal
    van slag, word TE vroeg of TE laat wakker, krijg op rare tijden “honger”
    en ik ben super moe!
    Van mij mag de wintertijd gewoon helemaal blijven.. niks meer verzetten!

    Beantwoorden

  11. mensenmens
    Okt 25, 2013 @ 16:41:19

    Van mij mag ook de tijd de tijd blijven……al dat gedoe om niks. Mooi stuk trouwens!

    Beantwoorden

  12. Margreet
    Okt 25, 2013 @ 20:41:31

    Beroerd word ik er altijd van dat tijd verzetten, ik ben blij dat ik morgennacht eindelijk mijn uurtje terug krijg! Ik ben er altijd meer dan een week van slag van, mijn lijf staat op zijn kop. Irritant en onnodig! Ik ben anti-zomertijd en dan bedoel ik het verzetten van de klok! De seizoenen vind ik prachtig!

    Beantwoorden

  13. Opnieuwbeginnen
    Okt 25, 2013 @ 21:00:38

    Fijn voor je die wintertijd.
    Ik tel de dagen alvast af, dat het weer licht wordt na vijf uur ’s avonds. Geef mij maar zomertijd.

    Beantwoorden

  14. gerrie
    Okt 26, 2013 @ 17:56:51

    http://www.quest.nl/artikel/invoering-van-de-midden-europese-tijd
    In 1909 Amsterdamse tijd en in 1940 “Duitse” tijd

    Beantwoorden

Geef een reactie

