N(euro)otje vindt het een goed plan: the good samaritans law

Die ‘good samaritans law’ komt er in het kort op neer dat supermarkten niet aansprakelijk gesteld kunnen worden als ze voedsel weggeven aan bijvoorbeeld de voedselbank. Voedsel dat ze nu nog, omdat de wet dat voorschrijft, weg moeten gooien omdat de houdbaarheidsdatum is bereikt.

De voedselwetgeving in Nederland is zeer streng. Een goede zaak kun je denken. Maar het schiet soms nogal z’n doel voorbij. Aardappelen en rijst worden ook voorzien van een houdbaarheidsdatum. Terwijl iedereen toch zelf kan bepalen of een aardappel verrot is of niet.

Feit is dat er in Nederland jaarlijks voor twee miljard euro aan voedsel wordt weggegooid. Feit is ook dat de voedselbanken in zwaar weer zitten en te weinig donaties krijgen om de inmiddels 70.000 huishoudens in Nederland die ervan afhankelijk zijn, te voorzien.

Als de ‘good samaritans law’ er door komt, zijn supermarkten vrij om voedsel dat officieel niet meer in de winkel verkocht mag worden, te doneren aan de voedselbanken.

N(euro)otje schreef hier al eerder over de zin en onzin van de uiterste houdbaarheidsdatum. Met de kanttekening daarbij dat er twee soorten data gehanteerd worden: de uiterste houdbaarheidsdatum (THT of Tenminste Houdbaar Tot) en de TGT-datum (Te Gebruiken Tot). Die laatste tref je aan op zeer bederfelijke waar zoals vlees en vis. Wel handig om daar rekening mee te houden.

De THT datum zegt niet veel over de houdbaarheid na de gestelde datum. Deze staat bijvoorbeeld op blikken, zakjes en dergelijke. Het kan wel zijn dat na verloop van tijd de kwaliteit wat achteruit gaat of de smaak wat minder wordt. De THT datum laat eigenlijk zien tot wanneer de fabrikant de kwaliteit van het product garandeert. Maar ook na die datum is het product nog prima te consumeren.

N(euro)otje is niet zo neurotisch als haar naam doet vermoeden: ze heeft gelukkig een goede neus en ruikt bij twijfel altijd even. Bij zuivelproducten bijvoorbeeld. Een prima manier om te ontdekken of het product nog eet- of drinkbaar is. Blik- en potgroenten zijn jaren langer houdbaar (zo niet levenslang…) dan de datum doet vermoeden en voor diegene die zakjes gedroogde voedingsmiddelen gebruikt: na verloop van tijd kan hooguit de smaak achteruit gaan, maar een voedselvergifiting zul je er beslist niet van oplopen. Met vlees en vis moet je zoals hierboven al vermeld, wel ietsje voorzichtiger zijn maar ook hier geldt: altijd je gezonde verstand blijven gebruiken.

Een prachtvoorbeeld uit de praktijk blijft nog altijd de pot geweckte sperziebonen van Man’s Oma, die na 24 jaar werd opgewarmd en opgegeten. Iedereen die ervan gegeten heeft, overleefde het. En sterker nog: er is niemand ziek van geworden 🙂

 

17 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Cathalijne
    Okt 16, 2013 @ 09:47:53

    Een goed initiatief deze wet. Hier kan ik alleen maar steunen. Maar laten ze daar in den haag gelijk iets doen aan het feit dat er 70.000 mensen überhaupt in DIT land een voedselbank nodig hebben.

    Beantwoorden

  2. elke
    Okt 16, 2013 @ 10:06:09

    zou mooi zijn! gr E

    Beantwoorden

  3. grandma
    Okt 16, 2013 @ 11:11:39

    Prima law. Hoop dat het er door komt. Grandma is ook niet van dat benauwde, ziet het voedsel er goed uit , woont er niets in 😉 ruikt het nog prima ..gewoon lekker opeten.

    Beantwoorden

  4. Willemien
    Okt 16, 2013 @ 11:50:05

    Gister nog een toetje uit blik gegeten, meer dan een jaar na de tht datum, no problem. Het was verrukkelijk volgens mijn dochter.

    Beantwoorden

  5. Thuisblijf Mommy
    Okt 16, 2013 @ 13:43:57

    Die wet zou veel goeds doen!

    Beantwoorden

  6. Alynia
    Okt 16, 2013 @ 14:35:10

    Geweldig idee, die wet! Want het is toch belachelijk dat ze dingen weg moeten gooien die nog goed zijn, omdat er een datum op gedrukt staat…

    Beantwoorden

  7. Ineke Sterk
    Okt 16, 2013 @ 17:07:53

    Mij man roept gelijk: dat biertje (Pale Ale) van 16 jaar over de datum ! Het was lekkerder dan een verse 🙂

    Beantwoorden

  8. zuinigaan
    Okt 16, 2013 @ 18:17:37

    Ik heb rond 1965 ingemaakte cranberries uit de kelder van mijn oma gegeten. Die waren van vlak na de oorlog. Héérlijk, niets mis mee. Die t.h.t. datum ……… die bestond toen nog niet eens.

    Beantwoorden

  9. zuinigaan
    Okt 16, 2013 @ 18:18:32

    Enne … de wet lijkt mij een uitstekend idee. Direct invoeren, dan wordt er tenminste niet meer van alles weggegooid.

    Beantwoorden

  10. Inrustigvaarwater
    Okt 16, 2013 @ 19:37:18

    Ik vond onlangs een blikje tomaten puree, van 2 jaar over datum, in de kast bij mijn ouders. En dacht: so what. Diezelfde week wilde ik deze te gebruiken door de macaroni. De bodem en onderkant stonden een ietsje bol. Heb ik zonder nadenken de blikopener ingezet en ik had de hele keuken, incl mijzelf, onder de tomatenpuree. Dat was NIET LEUK!!!. Heb uit kwaaiigheid het blikje weg gekieperd.
    Trouwens, in China drukken ze de verpakkingsdatum erop. Kan nog niet zo goed Chinees lezen 🙂 hoeveel dagen of weken of maanden je erbij ‘moet’ tellen om te weten hoelang je iets kunt bewaren. Dat ga ik binnenkort maar eens vragen aan zoon en schoondochter.

    Beantwoorden

    • M.
      Okt 16, 2013 @ 20:12:40

      Als een blikje bol staat of de deksel van een potje dan kun je er gerust vanuit gaan dat de inhoud bedorven is. De inhoud is dan gaan gisten en dan kun je hem beter weggooien. Verder vertrouw ik inderdaad of op mijn neus of op mijn smaak.

      Beantwoorden

  11. Studentzondergeld.nl
    Okt 16, 2013 @ 19:40:02

    http://kassa.vara.nl/actueel/consumentennieuws/artikel/nieuws/in-kassa-groen-appelmoes-drie-jaar-na-verstrijken-tht-datum-nog-lekker/

    zelfs in kassa is het getest… Ik eet tegenwoordig veel producten over de datum, je ziet, ruikt of proef wel als iets niet meer goed is.

    Beantwoorden

  12. Danielle
    Okt 16, 2013 @ 21:38:30

    @Inrustigervaarwater dat ontploffende blikje heeft niets met de datum te maken. Kan ook gebeuren met een net-gekocht blikje. Vervelend is het wel. Uit voorzorg hou ik dit soort blikjes in de gootsteen wanneer ik het openmaak. Ik hou niet van poetsen.

    Wanneer de wet erdoor komt ben ik wel benieuwd hoe moeilijk de mensen die het voedsel ontvangen gaan doen over de datum. Zul je zien dat er aardig wat voedsel geweigerd gaat worden domweg doordat de tht/tgt datum verlopen is…

    Beantwoorden

  13. Cornelia Nuijten
    Okt 16, 2013 @ 23:05:25

    moeten we dit wel willen?
    juist nu het nog een slechte tijd is ,kan en mag dit met voedsel.
    maar zijn we uit de crisis,dan hoor je hier niks over(zullen we het ook niet pakken zeker weten)),heb ik het over:als we in Nederland in de winkels boodschappen doen,dat bedoel ik.

    Beantwoorden

  14. dennie
    Okt 18, 2013 @ 10:28:52

    mooi voorbeeld kijk op you tube de docu taste the waste

    Beantwoorden

  15. Silvia Burgers
    Okt 18, 2013 @ 20:39:53

    Hallo, ik heb een vraag aan jou. Ik heb een petroleumstelletje gekocht en wil deze ook gaan gebruiken. Wat gebruik jij als brandstof, petroleum of lampolie. Ik begrijp dat je allebei kunt gebruiken maar vraag me af of niet het hele huis stinkt als je petroleum zou gebruiken. Alvast erg bedankt voor je reactie.

    Beantwoorden

Geef een reactie

