N(euro)otjes honden

In Huize Vrek woonden tot begin dit jaar vier honden. De waakhond van het stel werd ernstig ziek en overleed. Nu zijn er nog drie over: een speelse neuroot (nee, dat heeft ze niet van ondergetekende…), een angstige zenuwenpees (een reddingsprojectje van Vaders, het hondje hangt heel erg aan hem als vorm van eeuwige dankbaarheid maar is als pup nooit goed gesocialiseerd en kan zich buiten Huize Vrek dan ook niet aanpassen) en de oudste, een beetje dommige goeierd (een reddingsprojectje van N(euro)otje, deze hond had waarschijnlijk nooit 15 jaar oud geworden als hij niet in Huize Vrek terecht was gekomen want man, wat is daar een tijd en geduld voor nodig geweest…).

Het punt is dat er geen waakhond meer op het erf loopt. Niet dat er nou iets te halen valt. Maar dat weet een inbreker natuurlijk pas als -ie binnen is… Floor kende elke vierkante centimeter van het erf en had elke indringer direct in de gaten. Ging ook meteen over tot actie. Heel wat egels en ontsnapte konijnen hebben het loodje gelegd… Dat was niet altijd even leuk, lieve egeltjes begraven is nou niet direct het plezierigste om te doen, maar ze had ook ongewenste tweevoeters in de gaten. Die viel ze niet aan maar ze liet wel duidelijk weten dat er iets gaande was. Het was nooit iets ergs, het waren altijd bekenden van de Vrekken, die Floor nog niet kende. Als ze dan eenmaal zag dat de persoon in kwestie welkom was, was het ook helemaal goed.

Juist dat waakse wordt nu node gemist. En uitgerekend nu is het dorp ontdekt door een groep mensen uit bepaalde streken die N(euro)otje niet zal noemen omdat dat wat al te generaliserend over zou kunnen komen, maar ze hebben nu al een paar keer bij de buren toegeslagen. Voelt niet lekker… Dus N(euro)otje zou graag weer een Floor willen. Maar Floor is niet meer en was bovendien onvervangbaar.Dus wat willen ze nu? Ze hebben nog drie honden, waarvan er twee op de loop zouden gaan voor verkeerd volk en de derde zou het allemaal heel gezellig vinden…

Het is bijna geen optie om er een volwassen hond bij te nemen. De roedel is stabiel maar bestaat voor tweederde uit beschadigde honden. De oudste bijvoorbeeld had in zijn eerste half jaar al vier gezinnen versleten. Toen hij bij de Vrekken in huis kwam was hij totaal onhandelbaar, leed aan de ernstigste vorm van verlatingsangst die ze ooit bij een hond gezien hebben, en bevuilde dagelijks meerdere malen het huis. Uit angst. Er is bijna een jaar voor nodig geweest om deze hond rustig te krijgen. Ze zijn nu veertieneneenhalf jaar verder en je moet zo’n hond niet al te veel veranderingen laten ondergaan. Dat is niet goed voor hem. Een volwassen hond erbij zetten kan echt niet, die overheerst hem binnen de vijf minuten. Een pup erbij zetten kan op zich wel maar die overheerst hem dan na een paar maanden… En daar is -ie toch een beetje te oud voor…

Het andere beschadigde hondje was een reddingsprojectje van Vaders. Het hondje was geboren bij een gezin met kinderen die niet begeleid leken te worden in de omgang met honden. Elke hond die daar binnen kwam, moest ook binnen een paar maanden weer het veld ruimen omdat het ‘niet ging’. Het is een hondje dat snel in sluiphouding loopt, met de staart tussen de poten. Als je haar boos aankijkt, plast ze al. Ze is toch al een kleine acht, negen jaar, in Huize Vrek maar dit gedrag is er nooit helemaal uit gegaan. Ze hangt als een klit aan Vaders, die haar grote held is en voor de rest moet ze van niemand iets hebben. Totdat Vaders weg is, dan is N(euro)otje een goede tweede.

De derde is een dochter van Floor, een druktemaker van belang, lekker actief, er zit bordercolliebloed in. Dit is de gezelligerd : Ha! Bezoek! Mooie bivakmuts! Zal ik u even laten zien waar het familiezilver ligt? (kwispel, kwispel…)

De Vrekken twijfelen: het gewoon een paar jaar afwachten, genieten van de honden die ze nu nog hebben en pas als de laatste overleden is, zachtjes aan op zoek naar een andere huisgenoot, dat kan dan net zo goed een hond uit het asiel zijn? Of toch op kortere termijn een pup in de roedel plaatsen? Dat vergt heel wat tijd. De Vrekken zullen hun vrije dagen op moeten offeren zodat de pup goed opgevoed kan worden. Je kunt nu eenmaal niet zo’n beestje in huis nemen en vervolgens dagen achter elkaar de deur uit gaan naar je werk.

Ja, er komt nog heel wat bij kijken. Alle vorige honden zijn in huis gekomen toen N(euro)otje nog geen werk buitenshuis had. Ze had alle tijd van de wereld om ze op te voeden, te socialiseren en naar trainingen te gaan. Dat ligt nu even iets anders en er zal heel wat aangepast moeten worden om een pup correct tot een geweldige hond op te voeden. Daar zal iedereen in Huize Vrek zijn steentje aan bij moeten dragen.

Hier gaat nog heel lang over nagedacht worden… O, en dan nog wat: wat vinden jullie een lieve gezinshond, die ondertussen heerlijk waaks over het erf kan banjeren?  Misschien helpen jullie ervaringen bij het nemen van een beslissing. Of die nu binnenkort genomen wordt, of over een paar jaar.

Advertenties

42 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Barbara
    Okt 11, 2013 @ 10:11:54

    Ik zou zo’n dreigende foto ophangen van een Rottweiler of een Pitbull..houdt ook indringers op afstand, en zeker bepaalde buitenlanders die zijn als de dood voor honden. Een hond nu erbij nemen zou ik niet doen!.

    Beantwoorden

  2. breienmaar/besparen maar
    Okt 11, 2013 @ 10:27:30

    Tja, herkenbaar. Ook hier is een van de honden door ziekte sinds deze zomer er niet meer. Het was wel een klein hondje maar waakzaam genoeg. Als je er een hond bij wil zou ik sowieso voor een pup gaan in deze situatie en anders eens vrijblijvend met een fokker contact opnemen die meerdere honden heeft en je evt. kan adviseren hierin. Ik zou dan wel een goed gesocialiseerd hondje nemen die deze taak ook aankan. Wij gaan op z’n tijd weer voor een ruwhaar jack russel. In huis, mits goed gefokt, een heerlijke rustige gezinshond, maar die naar vreemden toe goed waaks is.
    Los van het waakzame, ik mis onze hond enorm. De gezelligheid , het gedrentel de hele dag. Wij hebben gezien onze gezinssituatie bewust gekozen voor goed gesocialiseerd en goede fokker etc. Kost wat, maar zo heeft ieder z’n eigen keuzes hierin die hij/zij zelf maakt.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 13, 2013 @ 13:29:25

      @breienmaar/besparen maar: ja, dat denken we zelf ook, toch beter een pup. Hoewel we wel de kanttekening plaatsen dat we waarschijnlijk liever wachten tot de oudste er niet meer is. Klinkt gek, maar we hebben het idee dat zo’n nieuwkomer voor hem te veel van het goede zal zijn…

      Beantwoorden

      • breienmaar/besparen maar
        Okt 14, 2013 @ 14:11:08

        Ja, daar kan ik me wel wat bij voorstellen hoor:) Als deze hond van jullie dat niet aankan, verwacht je meer ellende dan het oplevert en dat is ook niet de bedoeling. Gewoon op je eigen gevoel afgaan! Wij hebben ook een wat moeilijke hond gehad in het begin, dus wel herkenbaar. Je bent alleen, net als wij hier, hondengek;) Dan is een pup de juiste keus, vandaar mijn reactie. En ga ik je geen alarmsysteem aanraden;) Ergens las ik dat jullie Floor een halve boerenfox was. Wij hadden ooit, alweer ruim 14 jaar geleden is ie overleden, ook een soort boerenfox. Zulke leuke honden:) Omdat wij later een gehandicapt kind kregen werd daarna voor ons duidelijk dat we wel voor een goed gefokte hond gingen en dat werd dus een ruwhaar jack als een soort vervolg op de boerenfox die we hadden. En zo heeft ieder z’n voorkeur:)

  3. izerina
    Okt 11, 2013 @ 10:28:57

    Maar blaffen je honden wel,als er iemand aan deur of raam zou morrelen? Dat is ook afschrikwekkend en dan ben je zelf wakker geworden.Dat deed die van ons en geloof me,je zit rechtop in bed.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 13, 2013 @ 13:34:28

      @izerina: de oudste is inmiddels bijna stokdoof, die reageert pas als die iets onbekends ziet bewegen. De grootste blaffer blafte zo vaak en zo hard dat we mot kregen met de buren en nu verplicht een blafband om moeten doen. Het was kiezen: hond weg of hond een blafband omdoen. We hebben voor de minst erge optie gekozen, dat vonden we ook niet leuk maar de buren zijn weer helemaal blij. Overigens hoeft de band niet eens meer aan, want ze heeft één keer gevoeld wat dat ding doet en ze zal niet meer blaffen als ze ‘m om heeft. Het heeft zelfs al effect als het ding in het zicht ligt… Het heeft natuurlijk wel het nadeel dat er geen afschrikwekkend geblaf meer klinkt als het inbrekersgilde aan de deuren zou staan te morrelen…

      Beantwoorden

  4. spaarolifantje
    Okt 11, 2013 @ 10:42:21

    Ehm… En een niet-levend bewakingssysteem? Iets als een inbraakalarm of zo? Zou dat niet helpen?

    Beantwoorden

  5. Cisca Servie
    Okt 11, 2013 @ 11:08:14

    hang een bordje, hier waak ik met een plaatje van een Rotweiler oid. Wij hebben een Labrador maar die is wel waaks in de vorm van goed aanslaan. Bovenstaand bordje neergehangen en juist de mensen die deur aan deur gaan voor oud ijzer en dergelijke durven bij ons niet de poort open te doen. Doen ze hem wel open zien ze een inmens grote hond en sluiten ze snel de poort. Mensen hier zijn erg bang voor grote honden

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 13, 2013 @ 13:37:12

      @Cisca Servie: ja, ik had ooit zo’n bordje maar dat is helaas helemaal verbleekt. Daar stond trouwens een collie op, ik weet niet of mensen daar nou bang van worden. Misschien dan toch eentje van een rottweiler… 🙂

      Beantwoorden

  6. petradepooh
    Okt 11, 2013 @ 11:29:53

    er zijn electrische honden verkrijgbaar….. wellicht is dat wat tot die tijd? Werkt met een sensor en gaat af als iemand door die sensor heen blaft….. Maar inbrekers houden ook niet van op de handen worden gekeken, dus voor zover gewoon alles wat het zicht kan ontnemen insnoeien en verwijderen. Of denk eens aan goede en felle sensorlampen. Ze zijn tegenwoordig ook goed af te stellen dat ze niet ook bij een hond of kat afgaan maar wel bij mensen….. Buiten dat het voor jezelf erg handig is om de deur van het slot te halen staat de inbreker vol in de schijnwerpers en dat wil ie niet….. Maar bedenk ook dat als er niemand overdag is bij je huis en er naast de kans afneemt dat het je in de nacht/avond gebeurd maar overdag toeneemt!

    Beantwoorden

  7. petradepooh
    Okt 11, 2013 @ 11:30:22

    door de sensor heen loopt (zin 2) en dan gaat de blaffer af

    Beantwoorden

  8. Nina
    Okt 11, 2013 @ 11:44:29

    Ik heb een Hovawart gehad, dat is een Duitse boerderijwaakhond. Wel heel waaks (dus blaffen als er iemand op het erf loopt, aanbelt, binnenkomt), maar niet agressief (tenzij iemand aan baasje/vrouwtje komt). Binnen waren juist de konijnen de baas (die gingen er met zijn boterham vandoor en hij liet het toe), dus ook vriendelijk voor egeltjes en verdwaalde konijntjes op het erf. EN: het is echt een GROTE hond, dus indrukwekkend voor mensen die er niets van moeten hebben.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 13, 2013 @ 13:40:27

      @Nina: klinkt als een geweldige hond!

      Beantwoorden

    • Nina
      Okt 14, 2013 @ 21:16:20

      dat was het ook. Maar ik moet er ook bij zeggen dat het honden zijn met een hele sterke wil en ook vrij eigenwijs. Oftewel: je moet ze jarenlang heel strikt opvoeden en ze goed laten weten wie de baas is, anders nemen ze een loopje met je en zijn zij de baas. Maar doe je dat gedeelte goed, dan heb je echt een fantastische hond.

      Beantwoorden

  9. Eurootje
    Okt 11, 2013 @ 13:26:42

    Wij hebben zelf grote honden die eigenlijk nooit blaffen… maar zodra er onraad is blaffen ze wel dus dan weten we meteen ohjee even kijken.
    Meestal neemt een pup wel aan dat de oudste hond de roedel leider is hoor dus daar zou ik niet zo bang voor zijn.
    En ook een klein hondje kan gruwelijke herrie maken als er een vreemde op jullie erf komt.. oke maakt misschien minder indruk op ongewenst bezoek maar schrikt toch af.
    Wat jullie beslissing ook mag zijn, ik wens je er veel succes mee.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 13, 2013 @ 13:42:20

      @Eurootje: dankjewel! We kregen net te horen dat een kennisje met twee bordercollies volgend jaar een nestje plant. Da’s heel verleidelijk nieuws voor ons, want de border collie is onze favoriet. Floor was half border, half boerenfox. Gelukkig is dat nestje er voorlopig nog niet, dus we hebben nog genoeg bedenktijd…

      Beantwoorden

  10. Miriam
    Okt 11, 2013 @ 13:33:41

    Als het mogelijk is: ganzen! Buitengewoon waakse dieren: een partij herrie kunnen ze goed produceren en ze kunnen venijnig happen. (Pakken een velletje vast en draaien hun kop dan om, echt gemeen pijnlijk)

    Groetjes
    Miriam

    Beantwoorden

  11. femke
    Okt 11, 2013 @ 15:52:50

    Als je voor een hond kiest die waaks is maar toch ook een fijne gezinshond is dan zou ik gaan voor de Friese Stabij. Heerlijke hond! Lief voor kinderen en de bazen maar die van mij past ook heel erg goed op!
    Ik zou een leuke pup uitkiezen in je roedel
    Groet
    Femke

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 13, 2013 @ 13:44:29

      @Femke: Friese Stabij is inderdaad een leuk ras. Nu ik zo bezig ben met jullie reacties bedenk ik me dat het hoog tijd wordt om ‘Braaf!’ van Rien Poortvliet er weer eens bij te pakken. Echt zo’n genietboek!

      Beantwoorden

  12. ChoCho
    Okt 11, 2013 @ 16:52:18

    Zonder twijfel een Berner Senne 😉

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 13, 2013 @ 13:45:42

      @ChoCho: dat roept Zoon ook al steeds. Een vriend van hem heeft nu een nestje. Dat wordt ‘m dus niet, veel te kort dag, dan gaan we impulsief doen, en dat kan niet met het in huis nemen van dieren. Maar hij is dus voor een berner sennen.

      Beantwoorden

  13. Opnieuwbeginnen
    Okt 11, 2013 @ 18:50:36

    Uit bepaald streken schreef je. Je bedoelde natuurlijk uit Rotstreken.

    Ik zou een camera ophangen die na beweging aangaat. Jullie hebben een groot terrein, meerdere camera’s. Je zoon weet vast wel hoe dat moet.

    Bordje ophangen. Als u zonder onze toestemming binnen gaat, dan geeft u ons toestemming de foto’s te plaatsen op boevenvangen.nl

    Deze soortgelijke mekding staat op een BP benzinepomp in Rotterdam. Ik vind hem keigoed.

    Succes.

    Beantwoorden

  14. grandma
    Okt 11, 2013 @ 19:03:36

    We hebben nog wel een waakhaantje:)

    Beantwoorden

  15. Donsjes
    Okt 11, 2013 @ 19:54:46

    Soms is het hele concept ‘hond’ al genoeg om ze buiten te houden, juist omwille van het mogelijke blaffen. Zeker als je er al drie hebt lopen – ’t is niet dat zij weten dat de enige echte waakhond uit de roedel verdwenen is.

    Beantwoorden

  16. giséla
    Okt 12, 2013 @ 11:34:17

    Nou hier komt niemand maar dan ook niemand ongehoord binnen! Neem een sheltie en de hele buurt weet wat er gaande is:) . De spaanse windhond, die we ook hebben, is er ook zo een van kom maar binnen en neem mee wat je leuk vindt. Het is toch te zot voor woorden dat je er alles aan moet doen om ongewenste gasten buiten de deur te houden.

    Beantwoorden

  17. Astrid
    Okt 12, 2013 @ 16:15:37

    Onze Duitse dog was de goedzak zelve. maar door formaat en de harde blaf bleef zelfs de doorgewinterde collecte lopers aan de stoeprand staan. De eerste tijd zonder hem was voor ons ook een nare gedachte. maar he, er zijn zoveel mensen die geen hond hebben. Gewoon goede sloten en geen ramen open laten staan. werkt ook hoor.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 13, 2013 @ 13:51:04

      @Astrid: vrienden van ons hebben een enorm bakbeest van een bouvier gehad die dacht dat -ie een schoothondje was. Zat niks kwaads in maar onbekenden stapten vanzelf achteruit als ze hem zagen. we zijn wel een beetje te makkelijk geweest in het verleden en hebben regelmatig ramen en deuren open laten staan. Er is nooit wat gebeurd maar ja, beetje dom is het wel. Inmiddels hebben we ons toch maar aangewend om alles dicht te doen, ook al zijn we maar even weg…

      Beantwoorden

  18. gerrie
    Okt 12, 2013 @ 19:12:57

    Mijn eerste reactie was ook; ganzen !! Miriam schreef het ook al. En ik weet iemand die sensoren heeft hangen. Als iemand het erf op komt dan wordt het erf verlicht door veel bouwlampen. Wel in een stuk of vijf delen. Als je thuis bent is erg veel licht soms niet nodig. Heb het goed.

    Beantwoorden

  19. Elke
    Okt 13, 2013 @ 12:22:19

    Ik zou een foto van alle honden ophangen met “hier waak ik”, ook van de oude hond al is hij er niet meer…Straffe inbrekers die het aandurven van bij een huis met zoveel honden binnen te breken…

    Beantwoorden

  20. Lot
    Okt 14, 2013 @ 22:03:20

    Wij hebben meegemaakt dat de oude wat eenzelvige hond die vroeger was verwaarloosd en waarschijnlijk geslagen helemaal opfleurde toen er een andere hond kwam van 6 maanden. Toen leer deze pas dat een hond kan SPELEN, was zo leuk om te zien.

    Het KAN dus ook heel goed gaan met een pup erbij. Als die kennissen een nestje hebben jouw honden met pup laten kennismaken en maar kijken hoe ze reageren.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 16, 2013 @ 09:47:42

      @Lot: Ja, dat is misschien een idee. Onze oudste wordt eind dit jaar 15. Floor kwam bij ons in huis als puppie van zes weken toen hij zelf twee was. Hij was gewoon trots. Was zo grappig om te zien hoe hij de pup op sleeptouw nam door het huis en de tuin. Net of hij een rondleiding gaf en alle ins en outs doorsmoesde… Alleen nu ziet en hoort hij niet zo goed meer. Dus die rondleiding zal -ie niet meer geven, denk ik… We hebben ook eigenlijk inmiddels zo’n beetje besloten hem gewoon zijn oude dag te gunnen.

      Beantwoorden

  21. Ellen
    Okt 15, 2013 @ 09:27:57

    Zo te horen woon jij in de buurt waar mijn ouders ook wonen. :-(. Ze rijden er rond met busjes, de een rijdt en de andere twee, drie gaan elk erf op en halen de schuren leeg. Mijn moeder heeft de hond de waarschuwing ‘Roemenen!’ geleerd, dan gaat de hond blaffen. 😉

    Wacht tot de oude hond dood is en neem dan lekker een herder, een wat oudere pup of een jonge hond van max. 2 jaar die herplaatst moet worden vanwege te veel blaffen in een woonwijk of zo.

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Okt 16, 2013 @ 09:43:27

      @Ellen: ja, deze mannen rijden ook in een busje en zijn al vaker in de buurt gespot. Apart commando heeft je moeder voor de hond… 😉
      We neigen tijdens gesprekken steeds meer naar de herdershond. Daar zijn natuurlijk ook vele soorten in. Een ras waar ik er een paar van ken is de Oudduitse herder. Ik wist niet dat ze Oudduits waren, alleen maar dat het fantastische honden zijn. Eind vorig jaar konden we er zo één krijgen, die ergens was aan komen lopen en waar nooit een baas voor is komen opdagen. Onze Floor was toen ziek, dus het was echt een mega slecht moment. Maar ook nu zou het nog niet verstandig zijn. Soms moet je praktisch zijn… Dus inderdaad, we laten nu onze oudste lekker zijn leventje leven zoals hij dat gewend is, zonder grote schokken en veranderingen. Een rustige oude dag zeg maar… 🙂

      Beantwoorden

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: