N(euro)otje en de wintervoorbereidingen…

Internet loopt weer vol met berichten over dé horrorwinter. En N(euro)otje zal het maar vast verklappen: die komt dus dit jaar 😉 Het wordt -34, er gaan pakken sneeuw vallen en N(euro)otje is dus de voorraadkast aan het bijvullen…

Nou weet N(euro)otje best wel dat die berichten pure sensatie zijn. Zolang het nog moeilijk, soms zelfs onmogelijk is om de weersverwachting voor morgen goed uit te kunnen leggen, gaat ze er maar vanuit dat het helemaal onmogelijk is om de verwachting van een heel seizoen maanden van tevoren al te kunnen voorspellen. Al dat geroeptoeter over wat voor weer het over drie maanden gaat worden, is je reinste verlakkerij. Maar… ze vindt het héél, héél leuk om te lezen want het is koren op N(euro)otjes molentje. Ze is namelijk erfelijk belast met een niet te stuiten hamsterdrang waar het voedsel betreft. En trouwens ook waar het andere handige dingen betreft zoals lucifers, flessen lampolie, lonten voor de petroleumstellen, kolen voor de kachel, flessen water, pakken wc-papier, brandhout, reservetandenborstels…….

Ja, N(euro)otje is graag voorbereid. Op van alles en nog wat. Op aanhoudende sneeuwstormen, vorst vanaf -30, langdurige stroomuitval, bevroren waterleidingen, totale afsluiting van elke vorm van beschaving en nog veel meer. Wat dat betreft zijn zomers eigenlijk heel saai. Je moet af en toe eens rennen tegen een naderende stortbui of een klap onweer maar dan heb je het wel gehad 😉

Moeders snapt niks van die hamsterdrang die groteske vormen kan aannemen zodra de nachttemperatuur naar het vriespunt begint te neigen. Om Vaders mee te krijgen hoeft ze niet zoveel te doen want daar heeft ze het blijkbaar van, Dochter probeerde het altijd  meewarig aan te kijken maar wordt langzamerhand ook besmet, Zoon heeft het niet eens door of hij doet net alsof hij het niet doorheeft, Schoonzoon vindt het allemaal heel interessant en Man weet niet beter want zijn Moeder is precies zo…

En dus verslijt N(euro)otje al enige tijd potloodpuntjes en schrijft gebruikte enveloppen vol met haar boodschappenlijstjes. Zo’n lijstje kan weken meegaan. Want met het vrekkenbudget is het niet te doen om dat in één keer te halen. Na de boodschappenronde wordt keurig afgestreept wat er gehaald is en het briefje wordt weer hergebruikt voor de volgende ronde. En ondertussen probeert ze dus ook nog binnen haar maximaal-300-euro-per-maand-budget te blijven. Tot nog toe lukt dat nog altijd… Alleen hout en kolen komen uit een ander potje, dat moet ze wel toegeven…

En zo wordt elk jaar een hele checklist afgewerkt. Van het vegen van de schoorstenen, het aanvullen van de hout- en kolenvoorraad, het zorgen voor grote voorraden groenten in pot en blik, het inslaan van honden- en kippenvoer tot het inslaan van kilo’s waxinelichtjes.

En elk jaar schrijft ze er weer een blogje over. Want waar het hart vol van is…

O ja, nog even over die komende horrorwinter… 🙂 , hieronder een filmpje waarin wordt geshowd hoe je straks tegen die extreme kou te kleden… Succes! En voor de winterhaters: sterkte….

9 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Vlijtig met zuinigheid
    Okt 03, 2013 @ 14:28:00

    Leuk filmpje. Maar van mij mag die horrorwinter wegblijven, alhoewel ik wel een flinke voorraad heb.

    Beantwoorden

  2. Barbara
    Okt 03, 2013 @ 14:41:30

    Ik zie helaas geen filmpje, alleen stilstaand beeld… maar wat de winter betreft..Komen gaat het en dan kun je maar beter goed voorbereid zijn.

    Beantwoorden

  3. Barbara
    Okt 03, 2013 @ 14:41:57

    Nu wel …het filmpje dan.

    Beantwoorden

  4. Moneypenny
    Okt 03, 2013 @ 17:22:26

    Ik heb heel weinig voorraad in huis. Neem me steeds voor daar iets aan te doen. Als ik hoor van mensen die nog wel een hele week vooruit kunnen zonder boodschappen te doen, knap.
    Ik weet niet goed, waar ik alles moet laten.

    Beantwoorden

  5. Maia
    Okt 03, 2013 @ 19:17:22

    Ik probeer ook langzaam mijn kast bij te vullen. Het is nog niet veel maar we komen er wel!

    Beantwoorden

  6. izerina
    Okt 03, 2013 @ 20:00:14

    Dan moet ik toch in kringloopwinkels eens naar een echt dikke jas zoeken.

    Beantwoorden

  7. donsjes
    Okt 03, 2013 @ 20:01:00

    Met mijn voorraad loopt het standaard mis, omdat ik standaard de verkeerde dingen insla, waar ik uiteindelijk nooit zin in blijk te hebben…

    Beantwoorden

  8. Koningin Mínima
    Okt 04, 2013 @ 14:51:18

    Een horrorwinter haha, riepen ze dat 2 jaar geleden ook al niet?? Alhoewel..toen zaten we tegen een Elfstedentocht aan, begin februari 2012 was dat. Het zou fantastisch zijn als het streng zou gaan vriezen en die tocht er weer eens komt!
    Ik heb eigenlijk geen voorraad in huis, nou ja, voor een dag of 4, langer niet. Dus als we ingesneeuwd raken, dan hou ik het niet lang vol! Arme ik…

    Beantwoorden

  9. grandma
    Okt 04, 2013 @ 20:54:17

    Daar ga je weer hihi ik doe met je mee,oh ja . Grandma is van de winter van 1963 . Dus ….. in onze kelder 10 van alles, voor eind oktober. Bruine bonen,capucijners,boontjes worteltjes, rode bieten, pastasaus, soep, siroop, wijn ( lukt op een of andere manier nooit dat op peil te houden) pompoen, vis in blik, enz enz daarnaast aardappelen pasta water rijst olie lampenolie en nog veel meer, go girls!!

    Beantwoorden

Geef een reactie

