N(euro)otjes douchegewoonten

Toen N(euro)otje, Man en Ouders de boerderij kochten zaten er twee badkamers in. Eén redelijke recente en één uit begin jaren zestig. Die moest toen al vervangen worden maar N(euro)otje en Man hadden andere prioriteiten en wachtten met de badkamer. Uiteindelijk is er wel een nieuwe badkamer gekomen maar niet nadat ze drie jaar helemaal zonder hadden gezeten. De oude badkamer was namelijk zo oud en versleten dat die alleen nog gesloopt kon worden terwijl er op dat moment geen geld was om de boel weer opnieuw op te bouwen.

Natuurlijk konden ze gebruik maken van de douche aan de andere kant van het huis. Maar dat deden ze niet. De kinderen hebben het wel gedaan maar N(euro)otje en Man niet. Waarom niet? Het was niet nodig. Met poedelen aan de kraan wordt je ook schoon. Het is zelfs zo dat ze nu, met die mooie badkamer, nog steeds geen douchefanaten zijn. Ze zijn blijven poedelen. Als je daar eenmaal aan gewend bent, hoef je niet meer zo nodig weer anders.  En de douchebeurten zijn ultrakort: natmaken, kraan uit, indien nodig inzepen, kraan aan, afspoelen, kraan uit. Klaar. Er zit een thermostaatkraan op de vrekkendouche en het geval is waterbesparend. Dat in combinatie met het douchegedrag van de vrekken, kunnen ze rustig stellen dat er niet veel water en gas verloren gaan in de badkamer.

Bovendien kan ze het iedereen aanraden: gewoon poedelen aan de kraan met twee washandjes, één voor het wassen en één voor het drogen. Je wordt er net zo schoon van en scheelt ook weer heel veel was… 🙂

20 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Ernie
    Sep 27, 2013 @ 08:26:47

    Wij hebben grote en kleine handdoeken (baddoeken en handdoeken) Ik kan altijd met een handdoek uit, de rest van de familie pakt altijd een baddoek. Het rare is van een handdoek wordt je net zo goed droog 😉
    Met handdoeken heb je ook ietsje minder was.

    Beantwoorden

  2. anderson cottage
    Sep 27, 2013 @ 08:33:12

    niets mis mee hoor, schoon is schoon , geniet ervan , liefs marion

    Beantwoorden

  3. spaarmoeder
    Sep 27, 2013 @ 08:36:17

    We gebruiken hier van die gastendoekjes voor de kids, we noemen ze handjekontjes. want elke dag douchen hoeft niet, we wassen ze wel elke dag met de washand en drogen ze af met het gastendoekje. Gaat prima, de doeken drogen snel en scheelt bergen was.

    Beantwoorden

  4. Boukje
    Sep 27, 2013 @ 08:45:46

    Mijn kids en ik douchen om de dag, de dag dat we niet douchen wassen we ons. De handdoeken worden 2 keer gebruikt omdat ze toch niet vies worden. Zijn ze dat wel, nou dan gaat ie in de was. Gastendoekjes zijn idd ideaal om even snel alles af te drogen; vieze voeten na het buitenspelen…

    Beantwoorden

  5. donsjes
    Sep 27, 2013 @ 08:55:34

    Mijn broers en mijn man douchen elke dag, maar als kind ging ik maar één keer in de week in bad. Later, toen er een douche was, ging ik iéts vaker, maar dat was dan vooral om mijn haar te wassen. Inderdaad, poedelen aan de wastafel gaat net zo goed, je wordt er net zo schoon van en je verbruikt een pak minder water. We hadden in ons gezin van vier kinderen ook elk een eigen wastafel (in dat huis hadden vroeger mensen uit verschillende families gewoond.) Mijn man begrijpt er niets van, hij zou zijn douche elke dag niet kunnen missen. Zelf ga ik één keer per week (ook beter voor mijn vel) en was ik twee keer per week mijn haar. Ook onze kleine man steek ik maar twee keer per week in bad, de rest gaat met washandjes en/of doekjes.

    Beantwoorden

  6. Huisvlijt
    Sep 27, 2013 @ 09:15:56

    Ik ben nu wel zo gewend aan douchen dat ik me met alleen poedelen niet echt schoon voel. Hoewel ik weet dat het onzin is…

    Beantwoorden

  7. kniepertie
    Sep 27, 2013 @ 09:26:52

    Ik was me ook ’t liefst bij de wastafel, wel zo snel en net zo schoon, douchen doe ‘k als ‘k de haren wil wassen, zo eens per 4 dagen. Beter voor huid en haar, en natuurlijk zuiniger 🙂
    groet

    Beantwoorden

  8. Maia
    Sep 27, 2013 @ 10:00:47

    Ik was me ook aan de wastafel. Mijn grootste ‘probleem’ is mijn haren wassen. Ik heb heel lang haar en ik wil eigenlijk niet met mijn hoofd ‘op zijn kop’ mijn haren natmaken, omdat ze dan erg in de klit raken. (een non-probleem ik weet het)
    Daarom heb ik een tijdje mij gewassen vanuit een emmer water in de douchekabine. Dan kon ik mijn haren ‘rechtop’ wassen.
    Nu doe ik mijn haar gewoon in een staart in mijn nek, en dan buig ik voorover in de gootsteen. Dan gaat het ook goed.
    Ik was mij elke dag, en was mijn haren ongeveer 2 a 3 keer per week. Soms douche ik, maar niet vaker dan 1 keer per week.

    Beantwoorden

  9. Iris
    Sep 27, 2013 @ 10:15:14

    hier wordt ook gepoedeld aan de wastafel, en dan af en toe onder de douche. Jongens gaan 1x per week samen in bad, vaak ook nog met manlief erbij. Alleen puberdochter houdt er momenteel van om heet en langer dan 10 minuten te douchen. Dat houden we wel in de gaten maar weten ook dat het wel weer overgaat.

    Beantwoorden

  10. PoetsZe
    Sep 27, 2013 @ 10:48:31

    Jaren heb ik jeuk gehad. Totdat de huisarts me aanraadde om niet meer iedere dag te douchen met mijn droge velletje. Nu douche ik op zaterdag en was dan gelijk mijn haren. Door de week was ik me aan de wasbak. De jeuk is verdwenen en mijn droge velletje is niet zo droog meer. Zoonlief gaat twee keer in de week onder de douche.

    Beantwoorden

  11. Geliza
    Sep 27, 2013 @ 11:05:03

    Manlief was een vervent doucher. Ook nat scheren onder de douche. Hij stond er dus elke dag 20 min onder! Nu, in eens, nat scheren bij de kraan, met een bodempje water. Daarna dus veel korter douchen!
    Zelf ga ik om de dag en was me met aleppo zeep. Ook mijn haren. In 5 minuten schoon en fris.
    De kinderen douchen na het sporten vaak op de club. Goed voor het teamgevoel en onze portemonnee.

    Beantwoorden

  12. petradepooh
    Sep 27, 2013 @ 11:09:33

    Nog een reden het niet elke dag te doen; elke dag wassen/douchen is reuze slecht voor je huid! De functie van je huid is je beschermen tegen invloed van buitenaf en dat verstoor je daardoor. Alleen je intieme delen en de oksels doen elke dag en dan 1x in de week douchen als je dat wilt (hoe gaat het met je shampoo loze leven trouwens?) voor je haar is beste. Te schoon is ook niet goed dat kan je bv schelen op luizenspul als je kinderen hebt in de beruchte leeftijden want op een superschoon bolletje zitten die nu eenmaal beter dan een wat vettere! Ik zelf ga 1x in de week in bad en ik was en spoel mijn haar daar ook in…… Gewoon even met je haar onder water en geen badspul in je badwater doen om uit te spoelen. De rest doen ik gewoon met een washandje aan de wastafel inderdaad.

    Beantwoorden

  13. izerina
    Sep 27, 2013 @ 12:47:05

    In de winter was ik me regelmatig in de lekker warme keuken. Gewoon wat water in een teiltje.Alleem met haarwassen douche ik.

    Beantwoorden

  14. anoniem
    Sep 27, 2013 @ 13:22:30

    Waar was je je dan mee aan de wastafel? Ik kan niet meer tegen zeep, krijg er jeuk van. Met alleen water wassen lijkt me ook niet echt schoon.

    Beantwoorden

    • PoetsZe
      Sep 27, 2013 @ 16:36:40

      Ik heb washandjes gemaakt van micro-doekjes. Ideaal voor mijn gezicht schoon te maken. Nemen zo alle make-up sporen weg. Zoonlief had een paar jaar terug last van puistjes. Heb hem toen gezegd dat hij zijn gezicht moest wassen met schoon water en zo’n microdoekwashandje. Hij kwam vol trots laten zien hoeveel zwart er van zijn gezicht kwam 😉
      En al jaren geen puistjes meer gehad!
      Kortom, ok gebruik aan de wasbak gewoon warm water met zo’n micro washandje.

      Beantwoorden

    • gerrie
      Sep 27, 2013 @ 17:53:04

      Ik sta al tig jaren onder de douche zonder gebruik van iets anders dan water. Haren wassen met zuiveringszout en dit uitspoelen met azijn. Deodorant is zuiveringszout. Handdoeken; of je nu doucheschuim gebruikt of alleen water, ik heb van mijn “schone” velletje na het douchen de handdoeken laten drogen en die eens onder een microscoop bekeken. Na dit avontuur gebruik ik de handdoeken maar één keer en op 60 graden worden deze gewassen. Ieder zijn/haar gewoontes.

      Beantwoorden

      • Ilse
        Sep 27, 2013 @ 22:59:28

        Oei…

      • Anoniem
        Sep 30, 2013 @ 14:45:31

        Hier net zo Gerrie. Onze dochter die een opleiding verzorgende doet, wilde er niet van horen handdoeken meerdere malen te gebruiken. En badgoed gaat echt zeker weten op 60 graden, met de aanrechtdoekjes en de handdoekjes uit wc en keuken. Moet er niet aan denken om een washandje waar je (zonder zeep uiteraard) je billen hebt gepoetst, op 30 graden uit te spoelen en daarna je gezicht weer mee te doen. Maar iedereen heeft er zijn eigen gewoontjes in.

  15. loesje
    Sep 27, 2013 @ 22:09:22

    Knap van jullie…dat poedelen aan de wastafel.
    Ik ben een douchefreak, voel me gewoon niet schoon zonder een douche.
    Wij waren afgelopen weekend in een hotel met geen douchekop maar een douchebak :), zo’n 30 x 50 cm en daar kwam het water uit, HEERLIJK! Ik vond het jammer dat ik klaar was,, tja, een van mijn heimelijke geneugten. Ben niet voor niets een Waterman 😉

    Beantwoorden

  16. sprokkelen
    Sep 30, 2013 @ 10:04:32

    Ook ik ben een douchefan. Een heerlijk begin van de dag. Misschien komt het omdat mijn badkamer erg koud is: verwarming nog niet warm, raam open: brrr. De douche uitzetten om in te zepen: brrr. Met een washandje bij de wastafel, brrr.

    Beantwoorden

Geef een reactie

