N(euro)otje wil nog steeds geen klantenkaarten!

N(euro)otje schreef al eerder over het verdwijnen van de anonimiteit in de huidige maatschappij, dankzij allerlei geregistreerde klantkaarten en het pinnen. Ook over de klantenkaart van de bekendste grootgrutter in Nederland schreef ze al eerder. En nu blijkt (nieuws van vandaag) die A.H. bonuskaart zo lek als een mandje te zijn.

Je kunt het kaartnummer invullen op de site van de winkel en vervolgens kun je precies zien wat iemand in de afgelopen drie maanden gekocht heeft. De nummers in kwestie zijn natuurlijk onrechtmatig verkregen. Maar ze zijn blijkbaar wel te verkrijgen…

Ze blijft erbij: ze wil geen digitaal spoor achterlaten, ze wil niet dat de A.H. of om het even welke andere winkel precies weet waar ze haar boodschappen haalt, hoeveel ze er uitgeeft en waaraan. En ze wil zeker geen daarop afgestemde reclame ontvangen. Al helemaal niet in de winkel zelf doordat haar klantenkaart in de portemonnee al gescand wordt. Ze wil ook niet gevolgd worden in de winkel zodat ze op haar mobiel speciaal op haar koop- en loopgedrag afgestemde aanbiedingen krijgt, gebaseerd op hoe lang ze voor een schap staat te dralen.

En ze heeft het altijd al geroepen: al die informatie die winkels en andere bedrijven zo verzamelen, wordt opgeslagen en kan gebruikt worden. Of misbruikt. ’t Is maar net hoe je er tegenaan kijkt. En nee, ze is niet paranoïde. Ze wil gewoon zichzelf kunnen en mogen blijven.

De tip van vandaag: alles lekker contant blijven betalen. En die klantenkaarten: de schaar erin!

15 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. Cathalijne
    Sep 26, 2013 @ 08:17:49

    Hoewel ik het met je eens ben over geen digitale voetafdruk achter te laten. Zijn de kortingen die je met zo’n kaart krijgt voor menig vrek (ik dus ook) heel interessant. Het is dus een afweging maken. Momenteel ga ik voor de korting en ik plak een nee/nee sticker op de deur. De aanbiedingen zie ik ook in de winkel.

    Beantwoorden

  2. geld
    Sep 26, 2013 @ 08:53:16

    Ik heb de gegevens op de klantenkaart niet volgens waarheid ingevuld dus is Ah mijn spoor bijster haha. Heb een huisnummer gepakt dat niet bestaat. Zo heb ik wel de korting maar niet het idee dat ze me kunnen volgen. Immers zien ze in hun eigen verkoopcijfers toch ook wat er aan producten uit gaat.

    Beantwoorden

  3. spaarmoeder
    Sep 26, 2013 @ 09:38:09

    Je kunt ook kiezen om een pas zodanig aan te vragen dat er niet van klopt. In dat geval werp je zelf een rookgordijn op. Of door samen met iemand anders zo’n pas te hebben, je krijgt meestal meerdere passen. De gamma pas staat bijvoorbeeld op mevrouw On Zin of een andere pas op mevrouw O.N. Gein 🙂
    Ik kom alleen bij AH als het diksap in de aanbieding is 🙂
    Voor de rest ben ik blij dat Lidl en de biobezorger er niet aan doen. En de boeren in de buurt ook niet.

    Beantwoorden

  4. Maia
    Sep 26, 2013 @ 09:53:08

    Ik heb ook een klantenkaart zonder naam aangevraagd bij de AH, en daarnaast deel ik ook nog de passen. Dus vriend heeft de sleutelhanger, ik ook en moeder heeft de pas. Dus echt een patroon is er niet in te ontdekken.
    Maar ik ben het met je eens!
    Ik pin ook eigenlijk nooit, doe alles contant.

    Beantwoorden

  5. pecunia
    Sep 26, 2013 @ 11:17:05

    Hoe sta je dan tegenover het spoor dat je met internet en je blog achterlaat?

    Beantwoorden

    • Thea
      Sep 26, 2013 @ 12:57:11

      …dat vroeg ik me dus ook af!

      Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Sep 28, 2013 @ 08:36:17

      @pecunia: ik ga er vanuit dat ik niet tot aan mijn voordeur te volgen ben. Ik zit ook niet op sites als Facebook dus ook langs die weg ben ik niet te vinden. Het is een compromis dat ik met mezelf gesloten heb. Ik weet dat ik een spoor achterlaat maar ik besef dat ik hier niet aan ontkom. Als ik echt helemaal onvindbaar wil zijn, moet ik alle stekkers eruit trekken, alle mobiele telefoons wegdoen en me terugtrekken in een hutje op de hei. Wat ik kan voorkomen, voorkom ik, bijvoorbeeld een pinspoor en die klantenkaartcontrole en ik ben heel erg tegen een slimme meter, maar internet heb ik omarmd. Kan het niet helpen… 🙂

      Beantwoorden

  6. Barbara
    Sep 26, 2013 @ 13:11:43

    Ik pin 1 keer in de maand en betaal alles contant. Als ik een keer bij AH kom dan vraag ik aan de cassiere of ze een bonuskaart heeft, dus hoef er zelf niet een te hebben!

    Beantwoorden

  7. Odilia
    Sep 26, 2013 @ 13:24:11

    Een spoor laat je toch wel achter. Door je mobiele telefoon, door geld uit de automaat te halen (word je ook nog gefilmd), door camera’s in het verkeer, toltunnels en poorten, internet, tablet, OV-pas, etc, etc.

    Ik pin bijna alles, want dat vind ik handig, heb een bonus kaart van ah, pasje van karwei en de drogist, OV-pas, ik zit op internet, heb een mobiele telefoon die altijd aanstaat. Dus ik ben goed te volgen ;-).

    Als je niet gevolgd wil worden, moet je nu de stekker van het internet eruit trekken en je batterij uit je mobiel halen. En alles voortaan contant gaan betalen, ook je vaste lasten en andere uitgaven. En natuurlijk binnen blijven, want op straat zijn beveilingscamera’s. Je leeft in 2013, niet meer in de jaren 50. We hebben nieuwe technieken waar je veel mee kan, maar waardoor je wel overal te volgen bent.

    Beantwoorden

  8. immy
    Sep 26, 2013 @ 14:11:29

    Ik heb wel zelf een (meerdere) bonuskaart(en). Maar ik heb ze allemaal gewoon anoniem genomen. Bij de servicebalie staan ze wel even vreemd te kijken, wanneer je het formuliertje niet invult. Dus via mijn bonuskaart nummer valt niks te ontdekken. Zo ook bijvoorbeeld met een gamma kaart oid. Op deze kaart gaan niet mijn echte gegevens.

    Gr. Immy

    Beantwoorden

  9. loesje
    Sep 26, 2013 @ 16:22:47

    Een anonieme bonuskaart vind ik toch wel prettig voor de aanbiedingen en ik zorg er wel voor dat ik nooit met de pin zal betalen want dan lever ik gelijk een groot deel van m’n anonimiteit in en dat wil ik niet.

    Beantwoorden

  10. Mascha.
    Sep 26, 2013 @ 17:40:16

    Ik betaal altijd contant en heb een anonieme bonuskaart.

    Beantwoorden

  11. petradepooh
    Sep 27, 2013 @ 11:03:25

    de klantenkaart die anoniem blij moet je altjid inderdaad contant betalen! Reden dus ook dat de OV chpkaart die anoniem dient te zijn ook niet anoniem is want je moet m ook een keer weer opwaarderen……. dat kan bijna alleen via je bankrekening op wat voor wijze dan ook….. Op internet krijg je ook je voetafdruk terug , klopt helemaal…… Maar je kan het ook negeren. Ik zoek voor de hobby vaak naar paardenspulletjes dus ik krijg bv bij een krant dan ook een advertentie van een paardewinkel (Goh toeval? echt niet!)maar ik klik er nooit op! Maar ik zeg ook altijd maar “Ik heb niets te verbergen dus ze kijken maar raak”.

    Beantwoorden

    • セレネ
      Sep 27, 2013 @ 15:05:10

      Advertenties op internet kun je ook blokkeren (met de plugin AdBlock Plus bijvoorbeeld).
      “Ik heb niks te verbergen” is trouwens wel onzin, volgens mij wil je niet dat iedereen zomaar je pincode en al je wachtwoorden te weten komt (vooral dingen als bankrekeningwachtwoorden en Digid-wachtwoord etc). Misschien vertel je je bankrekeningwachtwoord wel aan 1 ander persoon, maar toch zeker niet aan elke willekeurige persoon op straat ofzo.

      Beantwoorden

Geef een reactie

