N(euro)otjes gasverbruik

Het is kil in Nederland. Het is herfst. En de Familie Vrek woont in een oude boerderij waar het snel koud is. Bijvoorbeeld in de woonkeuken, die op het oosten ligt. De woonkamer van Ouders ligt op het zuiden. Da’s handig. Als de zon daar door de hoge ramen schijnt, slaat de thermostaat uit. Maar het woongedeelte van N(euro)otje en Man ligt voornamelijk op het oosten en westen. Het grootste deel van de herfst en de hele winter en dan nog het begin van de lente, weet de zon het interieur niet te bereiken. En dan wordt het al snel kil in huis. Maar je wilt vrek zijn of niet. En dus is daar het vaste voornemen om de CV niet voor 1 oktober aan te zetten. Natuurlijk zijn er manieren om de kilte te ontsnappen. Vroeg naar bed gaan is er één van. N(euro)otje lag na de behaaglijke Italiaanse warmte van de afgelopen twee weken al voor negen uur op bed. Tussen het flanel ook nog eens… De slaapkamer ligt op het noorden en is verstoken van elke kans om de gordijnen te laten verschieten… De woonkamer staat vrij naar drie kanten: het noorden, het oosten en het westen… Die dekentjes over de rugleuning van de bank liggen er niet puur ter decoratie. Als ze het 8-uur-journaal niet in bed wil kijken, zal ze zich daar echt in moeten opvouwen…

Nog elf dagen tot 1 oktober. Dan mag er weer gestookt worden… En dan natuurlijk meteen maar doorstomen naar die horrorwinter. N(euro)otje houdt nu eenmaal niet van half werk. Beter echt goed koud met een flink pak isolerende sneeuw op het huis, dan die vochtige herfstkilte 🙂

19 reacties (+voeg die van jou toe?)

  1. izerina
    Sep 20, 2013 @ 09:10:40

    Hier is de kachel aan. Kou beneemt me mijn goede humeur en dat wil ik niet.

    Beantwoorden

  2. Barbara
    Sep 20, 2013 @ 10:04:24

    ik probeer het ook vol te houden tot 1 oktober..of langer

    Beantwoorden

  3. Maia
    Sep 20, 2013 @ 10:04:58

    Brr, ik heb er precies ook een stukje over geschreven. Wat voor gasverbruik hebben jullie gemiddeld?

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Sep 21, 2013 @ 14:40:08

      @Maia: vorig jaar (tot 1 juli) schoten we over de 4.000 m3 heen. We zagen het wel aankomen maar er was geen houden meer aan. Het is wel één van de redenen dat ik nu zo tuk ben op die datum van 1 oktober. Vorig jaar hadden we ook de CV al aan in september. Dat was de eerste misser en vanaf dat moment is het niet meer goed gekomen. We hebben helaas ook te weinig kunnen stoken met de hout- en kolenkachel. Door drukte op het werk: als er niemand thuis is, kun je die kachels niet aanhouden. Om de boel niet te laten bevriezen moet je je CV laten draaien. En als je dan ’s avonds laat thuis komt en zo snel mogelijk je bed induikt, is het ook de moeite niet meer waard om de houtkachel aan te maken. Dit seizoen hoop ik op iets meer regelmaat bij ons allemaal zodat we gunstiger kunnen stoken.

      Beantwoorden

  4. nada surf
    Sep 20, 2013 @ 13:55:39

    Vindt het zo vreemd dat men een vaste datum aanprikt, hier gaat hij aan als temperatuur onbehagelijk wordt hier in huis, en dat is altijd later dan 1 oktober 🙂

    Dus als september gaat vriezen den jullie geen cv aan ?

    Beantwoorden

  5. Ernie
    Sep 20, 2013 @ 16:57:54

    Het wordt volgende week beter weer. Temperaturen rond de 19 tot 22 graden. Lekker aangenaam!

    Beantwoorden

  6. Free BeeZ
    Sep 20, 2013 @ 17:42:33

    Ik denk dat het de ‘sport’ van zuinig leven is om een bepaalde grens te trekken; Rondkomen met een bepaald budget, niet boven een bepaald aantal KWh uitkomen of voor 1 oktober geen kachel aan. Verder denk ik dat de kans op vorst in september zeer klein is (is geloof ik de afgelopen 100 jaar 3x voorgekomen) en onder zeer extreme omstandigheden kun je natuurlijk van je plan afwijken, maar niet te snel 😉

    Beantwoorden

    • N(euro)otje
      Sep 21, 2013 @ 14:33:47

      @Free Beez: Inderdaad. Ik stel altijd doelen. Eenmaal gehaald, komt er weer een nieuwe. Ons doel om voor 1 oktober geen CV of houtkachel aan te doen, is vorig jaar jammerlijk gesneuveld. Het was toen ook al een stuk kouder. Maar dit jaar gaan we het volhouden. Gisteren zelfs de terrasdeuren opengezet om de warmere buitenlucht naar binnen te laten komen!

      Beantwoorden

  7. binkie
    Sep 20, 2013 @ 18:49:24

    pas als we het koud hebben gaat de houtkachel aan

    Beantwoorden

  8. Nina
    Sep 20, 2013 @ 19:09:00

    ik heb ook het vaste voornemen om niet voor 1 oktober de kachel aan te zetten. Het is nu rond de 19 graden in huis. Het begint killetjes te worden, vooral als je s avonds stil gaat zitten. Maar daar hebben ze dikke sokken, sloffen, warme vesten en dekentjes voor uitgevonden. Ik ben benieuwd of ik het volhou 🙂

    Beantwoorden

  9. henriette
    Sep 20, 2013 @ 21:06:01

    Wij hebben een benedenhuis in de stad en ook nog niet de kachel aan of aangehad.Als we het kil vinden dan doen we wel een vest of trui aan en op bed, leggen we op het dekbed maar een deken.Zo wie zo stellen we het aanzetten van de cv zo lang mogelijk uit , scheelt immers in de stookkosten 😉 Niet dat we kou gaan lijden , maar s’avonds de kachel bijtijds laag en en als je weggaat hem ook laag zetten scheelt wel.

    Beantwoorden

  10. Free BeeZ
    Sep 21, 2013 @ 11:17:49

    Ik schaam mij bijna om te zeggen dat het bij ons in huis nog 21 graden is, en dat zonder kachel.. Wij wonen in een Vinex rijtjeshuis en die zijn tot de millimeter geïsoleerd. Helaas kan dit ook erg ongezond zijn en heb ik altijd op meerdere plekken een raam op de tochtkier staan. Maar dan nog is het 21 graden.

    Beantwoorden

  11. Barbara
    Sep 21, 2013 @ 15:26:07

    Ik heb de tuindeuren al de hele dag open staan, de zon staat nu aan de voorkant van het huis zodat de woonkamer lekker warm is. Ik vind het niet erg om het vooral s avonds wat’koud(er) te hebben, kwestie van dikke trui aan doen.. Hoop het lang vol te houden..:-)

    Beantwoorden

  12. Koningin Mínima
    Sep 21, 2013 @ 23:42:29

    Poeh, 4000 m3 is ook wel erg hoog! Ik zit rond 500m3. Is ook niet te vergelijken natuurlijk, een appartement met een boerderij..maar dan nog is 4000 in mijn ogen veel! Ik hoop dat je het kunt uitzingen tot oktober. Ik merk altijd dat je al snel warm bent als je voeten dat zijn, dus lekkere warme sloffen scheelt een hoop voor het warmtegevoel.

    Beantwoorden

Geef een reactie

